Unijne zaświadczenie o przebiegu ubezpieczenia OC ppm wymaga korekt

0
920

24 lutego zakończyły się konsultacje Komisji Europejskiej dotyczące unijnego zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia. Zdaniem KE przepisy dotyczące tej materii ułatwią uznanie przebiegu ubezpieczenia podczas zawierania nowej umowy i pozwolą na stwierdzenie autentyczności dotychczasowego przebiegu ubezpieczenia. Monika Chłopik, ekspertka Polskiej Izby Ubezpieczeń, wskazuje, że zdaniem PIU przygotowany przez Komisję wzór zaświadczenia wymaga poprawy.

Izba zwraca uwagę, że projekt KE nie precyzuje m.in., w jaki sposób należy identyfikować zarówno podmiot wydający zaświadczenie ani samego ubezpieczającego, a wykorzystywany np. powszechnie w Polsce PESEL nie ma odpowiednika w innych państwach członkowskich. Propozycja nie przewiduje też informacji na temat rodzaju czy kategorii pojazdu.

Innym kontrowersyjnym postanowieniem jest odniesienie do wskazania w zaświadczeniu wyznaczonego kierowcy, mimo że nie wymagają tego przepisy dyrektywy MID. Ja wyjaśnia KE, w przypadku, gdy ubezpieczający jest osobą prawną, pojazd jest w najmie długoterminowym, za wyznaczonego kierowcę uznaje się faktycznego posiadacza pojazdu. W ocenie PIU umieszczenie tych danych wydaje się nieuzasadnione i będzie się wiązało z koniecznością ich pozyskania i zabezpieczenia. Co więcej, dane wyznaczonych kierowców mogą ulegać zmianie w trakcie trwania umowy.

Dane dotyczące roszczeń wymagają doprecyzowania

Zdaniem Izby uszczegółowienia wymagają również informacje o roszczeniach, tak aby np.  uwzględniały datę zdarzenia, co ma znaczenie w kontekście OC ppm. Problematyczne w ocenie PIU wydaje się też odniesienie do „wskaźnika odpowiedzialności”. Zgodnie z wyjaśnieniami ma on informować o tym, czy ubezpieczający ponosi pełną odpowiedzialność za szkodę powstałą w wypadku, o ile ubezpieczyciel dysponuje taką informacją. Nie jest jednak jasne, czy ten mniejszy niż 100% wskaźnik wynika np. z przepisów krajowych, które określają choćby „dzielenie odpowiedzialności” pomiędzy np. ciągnik i naczepę, czy też z przypisania poszkodowanemu przyczynienia.

Polskie stanowisko

PIU od początku prac nad zmianami do MID wskazywała, że standaryzacja zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia jest dobrym rozwiązaniem. Wzór takiego zaświadczenia opracowany został w Izbie już w 2010 r. Miał ułatwić uzyskanie jednolitych i pełnych informacji niezbędnych do określenia zniżek z tytułu przebiegu ubezpieczenia. Również Insurance Europe opracowało wzór zaświadczenia do użytku transgranicznego.

Izba zaznacza, że zakres informacji, które mają zostać ujęte w zaświadczeniu, nie może być zbyt szeroki. Art. 16 MID określa informacje, jakie powinny być zawarte i propozycja KE nie powinna go rozszerzać. Zaświadczenie będzie obligatoryjnym wzorem po 9 miesiącach od daty publikacji rozporządzenia Komisji.

Według PIU z punktu widzenia polskiego rynku ważne jest, by zaświadczenie zawierało tylko te dane dotyczące OC ppm, które zakłady ubezpieczeń już raportują do UFG na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Wprowadzenie ich szerszego zakresu wymagałoby kosztownych zmian w systemach IT.

Cały wpis znajduje się na blogu PIU.

(AM, źródło: PIU)