Jednym z problemów, jakie ma rozwiązać konsultowana obecnie nowelizacja ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych, jest dostępność OC przewoźnika oraz auto casco lub wyłączania z nich ryzyk wojennych w polisach dla przewoźników realizujących transport na Ukrainę. Jak wskazuje „Dziennik Gazeta Prawna”, te bariery powodują, że w większości przypadków auta w leasingu nie mogą wjeżdżać na terytorium tego państwa.
Według Polskiej Unii Transportu problem, o którym mowa w uzasadnieniu do ustawy, jest realny, ale nie ogranicza się tylko do wspomnianych wyżej polis. Przewoźnicy mają też kłopoty z wykupieniem Zielonej Karty. Czesław Ciesielski, specjalista ds. transportu i spedycji Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki, mówi „DGP”, że nie wszystkie zakłady chcą ubezpieczać transport na Ukrainę, a te, które nadal oferują OC przewoźnika, oczekują wyższych składek. Jego zdaniem wskutek reasekuracji polis przez KUKE oferta ubezpieczycieli może stać się dostępniejsza, o ile będą oni chcieli skorzystać z takiej opcji. Podobnie uważa Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. Ekspert ocenia nowelę jako krok w dobrym kierunku, ale spóźniony o rok.
Więcej na temat projektu ustawy można przeczytać tutaj.
Więcej:
„Dziennik Gazeta Prawna” z 1 marca, Tomasz Ciechoński „Szansa na ubezpieczenie transportu do Ukrainy”
(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)