W Rosji sami sobie ubezpieczą statki i sami będą reasekurować

0
827

Po wycofaniu ochrony dla rosyjskich armatorów przez zachodnie firmy ubezpieczeniowe państwowy podmiot Russian National Reinsurance Company (RNRC) jest obecnie głównym reasekuratorem rosyjskich statków, z flotą tankowców Sovcomflot włącznie.

Ubezpieczenie ma zasadnicze znaczenie dla transportu morskiego, szczególnie dla przewozów ropy wymagających najwyższych standardów bezpieczeństwa ze względu na ryzyko wycieku i przewozu materiałów łatwopalnych na pełnym morzu. Przed nałożeniem na Rosję sankcji ubezpieczeniem tego rodzaju cargo zajmował się międzynarodowy pool firm zapewniających szeroką ochronę ubezpieczeniową i reasekuracyjną. Zachodnie źródła ubezpieczeniowe podają, że rosyjska ochrona zastępcza prawdopodobnie wystarczy, by rosyjskie statki mogły pływać. Zastępca przewodniczącego Rady Bezpieczeństwa Rosji Dmitrij Miedwiediew powiedział, nie wchodząc w szczegóły, że gwarancje państwowe będą oferowane jako ubezpieczenie transportu rosyjskich towarów.

Kontrolowana przez bank centralny Rosji RNRC jest teraz główną firmą dostarczającą gwarancje państwowe rosyjskim ubezpieczycielom, takim jak Ingosstrakh, którzy ubezpieczają rosyjskie tankowce. Bank centralny Rosji w marcu podniósł kapitalizację RNRC do 300 mld rubli, z 71 mld rubli, a kapitał gwarantowany do 750 mld rubli, więc firma dysponuje odpowiednimi zasobami, aby zapewnić reasekurację. Statki komercyjne muszą mieć ubezpieczenie P&I, zapewniające ochronę odpowiedzialności m.in. za szkody w środowisku. Osobna polisa chroni na wypadek uszkodzeń kadłuba i maszyn. Ingosstrakh oferuje P&I do sumy 1 mld dol. 

(AC, źródło: Reuters)