Wielka Brytania zamyka rosyjskim firmom dostęp do rynku ubezpieczeń lotniczych

0
776

3 marca brytyjski Departament Skarbu poinformował, że Wielka Brytania zabroni rosyjskim firmom wejścia na wart wiele miliardów dolarów rynek ubezpieczeń lotniczych i kosmicznych w Londynie, największe na świecie komercyjne i specjalistyczne centrum ubezpieczeniowe. Rosyjskie firmy z branży lotniczej lub kosmicznej nie będą miały bezpośredniego lub pośredniego dostępu do brytyjskich usług ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych.

„Rząd Wielkiej Brytanii wprowadzi przepisy zabraniające ubezpieczycielom i reasekuratorom z siedzibą w Wielkiej Brytanii podejmowania transakcji finansowych związanych z podmiotem rosyjskim lub do użytku w Rosji” – ogłosił Departament Skarbu cytowany przez Reutersa. „Dalsze szczegóły dotyczące regulacji będą dostępne w odpowiednim czasie”.

Agencja zwraca uwagę, że sankcje dotyczą tylko ubezpieczeń lotniczych i kosmicznych, ale rząd brytyjski stale poszukuje nowych sposobów izolowania Rosji.

Posunięcie w sprawie ubezpieczeń lotniczych spowoduje, że rosyjskie komercyjne linie lotnicze będą szukały ochrony gdzie indziej. Źródła branżowe twierdzą, że mogą one skorzystać z usług chińskich reasekuratorów, ponieważ inni zachodni ubezpieczyciele prawdopodobnie nie będą chcieli z nimi współpracować, obawiając się, że inne kraje nałożą podobne ograniczenia.

Według jednego z dyrektorów z branży lotniczej zakaz może doprowadzić do gwałtownego wzrostu składek lotniczych z powodu strat ubezpieczycieli, Dwa źródła Reutersa twierdzą, że rosyjskie linie lotnicze Aeroflot są ubezpieczone na rynku londyńskim przez konsorcjum kierowane przez ubezpieczyciela Global Aerospace. Ten jednak nie odpowiedział na prośbę agencji o komentarz.

Linie lotnicze z całego świata korzystają z usług Lloyd’s of London i innych firm działających w Londynie w zakresie ubezpieczeń lotniczych i reasekuracji.

– Regularnie komunikujemy się z rządem Wielkiej Brytanii i międzynarodowymi organami regulacyjnymi oraz ściśle współpracujemy z rynkiem Lloyd’s w celu utrzymania odpowiedniego tempa wdrażania sankcji nakładanych przez rządy na całym świecie – powiedział Patrick Tiernan, dyrektor ds. rynków Lloyd’s. Lotnictwo jest jednym z największych sektorów działalności Lloyd’s, obok ubezpieczeń morskich i energetycznych.

(AM, źródło: Reuters)