Wiener: Patriotyzm konsumencki ważny dla większości Polaków

0
511

Wiener postanowił sprawdzić, jakie podejście do polskiego rolnictwa ma polski konsument. Z badania przeprowadzonego na zlecenie ubezpieczyciela wynika między innymi, że dla 3 na 4 badanych ważne jest, by produkt, który kupują, był polski

Zdaniem 57% respondentów polscy rolnicy są nowocześni. Przeciwnego zdania jest zaledwie 12% Polaków, a 32% nie ma zdania na ten temat. W nowoczesność rolników najmocniej wierzą osoby powyżej 55 roku życia (64%), a najmniej – najmłodsza grupa badanych, tj. osoby w wieku 18–24 lata.

– Różnice w odpowiedziach są znaczne nie tylko ze względu na wiek badanych, ale też pod względem ich miejsca zamieszkania. Zdaniem 64% mieszkańców wsi rolnicy są nowocześni, zaś w opinii 17% mieszkańców największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) – nie są. Tu wytłumaczenie wydaje się proste – osoby mieszkające na wsiach częściej mają styczność z rolnikami i widzą na co dzień, jakiego typu maszyn używają, jak mocno rozrastają się ich gospodarstwa. Osoby z większych aglomeracji opierają swoją wiedzę głównie na czyimś przekazie, który nadal często jest pełny stereotypów – wskazuje Beata Raszkiewicz, ekspertka Wiener ds. ubezpieczeń rolnych.

Ponad połowa badanych jest zdania, że państwo powinno bardziej wspierać finansowo polskich rolników. Przeciwnego zdania jest co 5. ankietowany, a 26% respondentów nie ma zdania na ten temat.

Im starszy Polak, tym większy patriota konsumencki

Dla 3 na 4 badanych ważne jest, by produkt spożywczy, który kupuje, był polski. Postawa zwana patriotyzmem konsumenckim rośnie wraz z wiekiem – polskie pochodzenie produktów jest „ważne” i „bardzo ważne” dla 78% osób z grupy wiekowej 45–54 lat i 76% badanych powyżej 55 roku życia. Nie jest natomiast istotne dla 12% respondentów. Taki sam odsetek ankietowanych twierdzi, że nie zwraca uwagi na pochodzenie produktu, jaki kupuje.

Pochodzenie produktu a wybory zakupowe

61% wybiera produkt spożywczy (np. warzywa, owoce, nabiał), sprawdziwszy, w jakim kraju go wyprodukowano lub uprawiano. Najrzadziej robią to młodzi ludzie – 44% z nich twierdzi, że sprawdza kraj pochodzenia produktu. Takiego działania nie podejmuje niemal co 3. badany.

– Fakt, że Polacy zwracają uwagę na rodzime pochodzenie produktu, to dobra wieść dla rolników. To pokazuje, jak rośnie świadomość, że lokalne produkty to nie tylko dobry wybór ze względu na ekologię, ale również smak czy jakość, która w żadnym wypadku nie odstaje od „zagranicznych” standardów. Polscy rolnicy muszą spełniać wyśrubowane, europejskie normy, co wymusza konieczność stałego rozwoju, inwestycji i dokształcania się. Takie wysiłki warto docenić, wybierając w markecie produkty z biało-czerwoną flagą – zauważa Beata Raszkiewicz.

Wyższa cena za polski produkt?

W kwestii płacenia wyższej ceny za produkty spożywcze wyprodukowane w Polsce, zdania badanych są podzielone. 37% zapłaciłoby więcej za polski produkt. Dokładnie taki sam odsetek badanych jest przeciwnego zdania. Więcej za produkt jest w stanie zapłacić 44% osób w wieku 35–44 lata i 41% osób z grupy 25–34 lata.

Polski produkt = dobry produkt?

Zdaniem niemal 60% ankietowanych polskie produkty spożywcze są lepszej jakości niż produkty z zagranicy. Najmocniej są o tym przekonane osoby w wieku 45–54 lata (67%), a także mieszkańcy wsi (63%). 4 na 10 badanych uważa, że polskie produkty są takiej samej jakości jak produkty z importu. Taką opinię najczęściej miały osoby z grupy wiekowej 18–24 lata (47%) oraz osoby z największych miast (48%). Natomiast 3% uważa, że polskie produkty spożywcze są gorszej jakości niż zagraniczne.

– Z naszego badania wynika, że codzienna praca polskich rolników jest doceniana przez rodaków. Jednocześnie jesteśmy świadkami cyfrowej i technologicznej rewolucji, która zachodzi w polskich gospodarstwach. Rolnicy decydują się na nowoczesne rozwiązania technologiczne, inwestują, aby prowadzone przez nich gospodarstwa były nowoczesne, dochodowe i przyjazne środowisku. Dziś rolnik to przede wszystkim przedsiębiorca, który dba o finanse swojego gospodarstwa. Stąd tak ważne jest, by odpowiednio zadbał o ochronę swojego dobytku. Dlatego przygotowaliśmy w Wienerze Pakiet AGRO, który odpowiada na potrzeby współczesnych rolników i gwarantuje pełną ochronę ich majątku – tłumaczy Beata Raszkiewicz.

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI w listopadzie 2023 roku na ogólnopolskiej próbie N=1057 osób.

(AM, źródło: Wiener)