Kilka miesięcy temu Generali wdrożyło i zaproponowało przedsiębiorcom segmentu MŚP windykacyjny assistance. Produkt, który dostarczył Vindicat – innowator rynku zarządzania wierzytelnościami – jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w Europie.
Pod koniec 2019 r. Vindicat – innowacyjny legatech wprowadził do swojej oferty produkt windykacyjny assistance. Po kilku miesiącach od wdrożenia w Generali czas na pierwsze podsumowanie.
Dlaczego taki produkt?
Była to odpowiedź na potrzeby branży ubezpieczeniowej w zakresie oferowania klientom dodatkowej wartości w ubezpieczeniu dla firm, jakim jest dostęp do narzędzia związanego z zarządzaniem wierzytelnościami.
Vindicat dostarcza klientom narzędzie i całe know-how, jak skutecznie, zgodnie z prawem, ubiegać się od kontrahentów o swoje należności. Stawia na monitoring płatności i windykację miękką.
– Większość firm z sektora MSP nie ma wielkich departamentów prawnych czy zespołów windykacji. Ma też ograniczoną wiedzę, jak postępować z kontrahentami, którzy zalegają z płatnościami. Upominać? Powoływać się na sąd? Czy po prostu dzwonić z ponagleniami?
Nasz system automatyzuje cały proces i wykorzystuje innowacyjne procesy do osiągania ponadprzeciętnej skuteczności. Wśród naszych rozwiązań jest np. giełda długów – najwyżej pozycjonowana giełda w Polsce (wg Senuto), dzięki której można sprzedać swój dług – wyjaśnia Bogusław Bieda, prezes zarządu Vindicat.
Jak pokazują badania, 75% przedsiębiorców segmentu Micro i MŚP ma problemy z zatorami płatniczymi. Wartość przeterminowanych faktur w tym segmencie to ponad 14 mld zł rocznie. Brak możliwości odzyskania należności może doprowadzić do utraty płynności finansowej firmy, a nawet bankructwa.
Wartości te pokazują, że jest to poważny problem dla polskiej gospodarki, w której 80% PKB generuje właśnie ten segment rynku.
W trakcie badań fokusowych zarówno agenci, jak i klienci (przedsiębiorcy) bardzo pozytywnie ocenili zaproponowane rozwiązanie. Agenci wskazali, że produkt, ze względu na powszechny problem z zatorami płatniczymi, można oferować prawie wszystkim firmom, ochrona ubezpieczenia zapewnia natychmiastowe zorganizowanie procesu bez wymaganej wiedzy prawnej – gotowe rozwiązanie wpływa pozytywnie na budowanie relacji z klientami – ubezpieczyciel dba, aby oferta pomagała przedsiębiorcom prowadzić biznes. Z kolei agenci pozytywnie ocenili intuicyjność systemu, jego realną wartość dla klienta i łatwość uruchomienia procesu związanego z monitoringiem niezapłaconych faktur i windykacji.
– Niezwykle cieszy fakt, że sieć agencyjna bardzo pozytywnie oceniła nasze rozwiązanie. Agenci wskazywali, że windykacyjny assistance jest dla nich dobrym argumentem w rozmowie sprzedażowej – czymś, co uatrakcyjnia ofertę i wyróżnia na tle konkurencji, że mogą zawalczyć o klienta nie tylko ceną, ale jakością i serwisem – wylicza Bogusław Bieda.
Wdrożenie w Generali
Propozycja nowej usługi dla klientów Generali Polska z sektora małych i średnich przedsiębiorstw spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem. Wdrożenie nastąpiło w ciekawym dla rynku okresie pandemicznym.
– Już w trakcie szkoleń z pośrednikami, dotyczących nowości w produkcie dla MSP, najwięcej pytań dotyczyło tej właśnie usługi. Okres pandemiczny jest dla wielu firm pewnego rodzaju sprawdzianem. Niestety nie wszystkim uda się go przetrwać, co będzie miało wpływ na jego kontrahentów. A to może dla nich oznaczać problemy z płynnością – mówi Sonia Lech, dyrektor Działu Ubezpieczeń MSP.
Assistance windykacyjny w Generali skierowany jest do firm, które sprzedają swoje towary i usługi z odroczonym terminem płatności. Najczęściej korzystają z niego firmy z branż:
- budowlanych, produkcyjnych, hurtowni,
- hoteli i restauracji w zakresie usług dla grup,
- szkół i przedszkoli prywatnych, gdy rodzice przestają płacić czesne,
- wspólnot mieszkaniowych, gdy mieszkańcy nie płacą czynszu.
– Assistance ten cieszy się dużym zainteresowaniem, szczególnie wśród przedsiębiorstw budowlanych i produkcyjnych – dodaje Sonia Lech.