Współpraca z ubezpieczycielami w ocenie biznesu dealerskiego

0
1116

Z Badania Ankietowego Rynku Dealerskiego 2022 przeprowadzonego przez Związek Dealerów Samochodów wynika, że dealerzy najczęściej współpracują z PZU, ERGO Hestią oraz Wartą. Najwyższe oceny zebrały natomiast relacje z tą ostatnią oraz Compensą i Generali.

Umowy najczęściej z PZU

Dealerzy zapytani o ubezpieczycieli, z którymi mają zawartą stałą umowę w zakresie stawki roboczogodziny, najczęściej wymieniali PZU SA – 71,4% wskazań (można było wybrać więcej niż jeden zakład). Na podium znalazły się też Allianz (65,55%) oraz Warta (63,03%). Tuż za pierwszą trójką uplasowała się ERGO Hestia, która zebrała 62,18% wskazań. Ponad 50% głosów – dokładnie 52,1% – zebrało jeszcze tylko Generali. Z kolei 7,2% autoryzowanych sprzedawców przyznało, że nie posiada takiej umowy z żadnym ubezpieczycielem, a 4,2% współpracowało z innym ubezpieczycielem niż te wymienione w ankiecie.

PZU SA zajął też pierwsze miejsce w ankiecie na temat współpracy w innych obszarach, np. porozumień w zakresie stawek, rabatów oraz pozostałych kwestii możliwych do uregulowania w zakresie umowy. Największego polskiego ubezpieczyciela wskazało 47,9% dealerów. W TOP 3 znalazły się także Warta (33,61%) i Allianz (33,61%), a tuż za nimi uplasowała się, podobnie jak w przypadku poprzedniego pytania, sopocka ERGO Hestia (31,09% wskazań). 6,7% respondentów współpracowało z innym zakładem, natomiast aż 39,5% nie posiadało dodatkowych umów w ogóle.

Warta najlepszym partnerem we współpracy

Dealerzy ocenili też w skali od 1 do 6 poziom zadowolenia ze współpracy z poszczególnymi zakładami ubezpieczeń. Najwyższą średnią ocen uzyskała Warta – 3,87. W pierwszej trójce znalazły się też Compensa z oceną na poziomie 3,78 oraz Generali (3,76). Najniżej oceniony został Link4 – 2,57.

W badaniu ZDS zapytał też dealerów o ich stosunek „do pogłębiającego się problemu ograniczania świadczeń ubezpieczycieli w przypadku napraw powypadkowych”. 58,8% respondentów wskazało, że w przypadku coraz mocniejszego ograniczania wyżej wymienionych świadczeń będzie kierować sprawy na drogę sądową. Z kolei 20,17% chce wybrać rozwiązanie polubowne, np. poprzez zawieranie stałych umów i regulowanie współpracy. Trudności z odpowiedzią miało 19,33% badanych, natomiast 1,68% stwierdziło, że „nic nie planuje”.

W ankiecie uwzględnione zostały następujące marki ubezpieczeniowe: PZU, Warta, Allianz, ERGO Hestia, Generali, Benefia, Compensa, UNIQA, Link4, InterRisk, Proama.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl