WTW: Firmy wolą zachęcać do szczepień, by móc realizować hybrydowy model pracy

0
748

Ośmiu na dziesięciu polskich pracodawców uczestniczących w badaniu przeprowadzonym przez Willis Towers Watson nie planuje wprowadzić obowiązku szczepienia jako warunku pozwalającego na powrót do pracy biurowej. Taki wymóg wprowadziło lub planuje wprowadzić jedynie 8% respondentów. 

Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że polskie firmy są znacznie bardziej skłonne zachęcać do szczepień, niż je wymuszać. 41% przeprowadziło kampanie komunikacyjne promujące szczepienia, a 12% takie kampanie planuje lub rozważa. Co piąty pracodawca (19%) zachęca do szczepień, oferując gratyfikacje finansowe lub dodatkowe urlopy, a kolejnych 8% rozważa takie rozwiązania. Jednakże większość firm – 59% wskazań – nie bierze pod uwagę żadnych zachęt.

– Hybrydowy model pracy, łączący pracę z domu i w biurze, jest modelem przyszłości. Za dwa lata hybrydowo pracować może nawet co trzeci pracownik. Pandemia Covid wywołała daleko idące zmiany, jednak ludzie będą potrzebowali wsparcia w tej transformacji. Model hybrydowy ma wiele zalet, ponieważ pozwala połączyć największe zalety obu środowisk pracy, jednak pracodawcy muszą zadbać o dopracowanie szczegółów i widać, że cały czas jeszcze się z tym zmagają, czekając zapewne również na ruch ze strony ustawodawcy – mówi Cezary Jaźnicki, dyrektor pionu ubezpieczeń osobowych i benefitów WTW.

Zgodnie z wynikami badania pracodawcy przewidują, że za dwa lata 45% pracowników będzie spędzać w biurach przynajmniej 80% swojego czasu pracy – dziś odsetek ten wynosi 35%, natomiast przed pandemią aż 88%. Za dwa lata 35% pracowników objętych będzie modelem hybrydowym, łączącym pracę zdalną i stacjonarną, natomiast 20% będzie pracować z domu przynajmniej w wymiarze 80% czasu pracy. Przed dwoma laty model hybrydowy dotyczył 8%, a praca zdalna 4% zatrudnionych.

Około 80% polskich pracodawców planuje umożliwić pełny powrót do biur dla chętnych pracowników do końca 2021 r. Jeśli chodzi o obowiązywanie reżimu sanitarnego w miejscach pracy, 18% ankietowanych nie ma sprecyzowanego zdania na ten temat, a zdaniem 79% przestanie on obowiązywać jeszcze w tym roku.

Cezary Jaźnicki uważa, że praca zdalna jest obok konkurencji i rynku pracownika jednym z dwóch najważniejszych czynników zewnętrznych wpływających na decyzje pracodawców dotyczące benefitów pracowniczych. Główne obawy pracodawców odnoszące się do pracowników obejmują brak interakcji społecznych, stres, wypalenie zawodowe i problemy ze zdrowiem psychicznym.

– Bazując na wynikach badania widzimy, że celem pracodawców realizowanym poprzez program benefitów będzie poprawa wellbeing pracowników oraz wizerunku organizacji. W najbliższych dwóch latach cele te będą realizowane dzięki zwiększeniu elastyczności programów, włączeniu wellbeing do pakietu świadczeń oraz poprawie narzędzi i technologii wspierających pracowników w wyborze i korzystaniu z benefitów – mówi Cezary Jaźnicki.

Dodaje też, że pracownicy mający dostęp do elastycznych programów znacznie częściej deklarują, że benefity spełniają ich potrzeby. Z innych badań prowadzonych przez WTW wynika, że 92% firm uznaje elastyczne podejście do benefitów jako warunek zachowania konkurencyjności na rynku pracy.

O badaniu

W ramach ogólnoświatowego badania Willis Towers Watson pod koniec czerwca 2021 r. przeprowadzono ankiety wśród wyższego szczebla przedstawicieli działów kadr w 68 polskich firmach zatrudniających łącznie około 158 tys. pracowników.

(AM, źródło: WTW)