Wypłacalność II – szansa na zwiększenie inwestycji i konkurencyjności sektora ubezpieczeń w Europie

0
898

Niedawno opublikowany raport dotyczący konkurencyjności UE, stworzony przez Maria Draghiego, byłego prezesa Europejskiego Banku Centralnego, wywołał istotne pytania dotyczące sposobów zmniejszenia luki inwestycyjnej i innowacyjnej w Europie.

Przegląd dyrektywy Wypłacalność II dotyczącej europejskich ubezpieczycieli daje niepowtarzalną okazję do zwiększenia zdolności inwestycyjnej branży i zapewnienia jej globalnej konkurencyjności przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu ochrony ubezpieczonych.

Europejscy ubezpieczyciele, zarządzający aktywami o wartości około 9,5 bln euro, są jednymi z największych inwestorów instytucjonalnych. Obecnie prowadzone prace nad zmianą dyrektywy Wypłacalność II mogą znacząco wpłynąć na możliwości inwestycyjne, zdolność do oferowania nowych produktów oraz na sposób, w jaki branża pokrywa ryzyka.

System Wypłacalność II uznawany za jeden z najbardziej konserwatywnych reżimów ostrożnościowych na świecie, ogranicza potencjał inwestycyjny ubezpieczycieli, co wpływa na rozwój i innowacyjność.

Przegląd dyrektywy Wypłacalność II: Nowe szanse i wyzwania

Zawarte w grudniu 2023 r. porozumienie polityczne w sprawie przeglądu dyrektywy Wypłacalność II (poziom 1) przyniosło wiele pozytywnych zmian, które mogą przekształcić europejski rynek ubezpieczeniowy. Zmiany dotyczą głównie długoterminowych inwestycji, co potencjalnie może wpłynąć na poprawę w zakresie wymogów kapitałowych oraz redukcję zmienności finansowej. Jednak ostateczny efekt przeglądu zależy od nadchodzących szczegółowych rozporządzeń wykonawczych (poziom 2), które są w trakcie opracowywania.

Oczekiwania sektora ubezpieczeń

Branża ubezpieczeniowa przedstawiła trzy główne postulaty w ramach przeglądu dyrektywy:

  1. Poprawa podejścia do długoterminowych inwestycji, co zmniejszy nadmierne wymogi kapitałowe i zmienność, a także zwiększy zdolność branży do podejmowania ryzyka.
  2. Lepsze stosowanie zasady proporcjonalności, by rynek ubezpieczeniowy pozostał zróżnicowany i efektywny.
  3. Zmniejszenie obciążeń operacyjnych i raportowych dla wszystkich ubezpieczycieli.

Zmiany poziomu 1, jeśli zostaną poparte odpowiednimi rozporządzeniami w aktach delegowanych UE, spełnią dwa pierwsze z tych postulatów. Jednak kwestia nadmiernych wymagań operacyjnych pozostaje nierozwiązana – może to ograniczyć globalną konkurencyjność europejskich ubezpieczycieli.

Nowe wyzwania: wzrost obciążeń administracyjnych

Przegląd projektu Wypłacalność II przynosi również wiele nowych wymagań operacyjnych, które mogą obciążyć większość europejskich ubezpieczycieli. Wprowadzenie nowych planów zarządzania ryzykiem płynności krótkoterminowej, planów ryzyka związanego ze zrównoważonym rozwojem oraz audytów modeli wewnętrznych to tylko niektóre z dodatkowych obciążeń. Dla wielu podmiotów stanowi to rozczarowanie, zwłaszcza w kontekście celów uproszczenia regulacji i zmniejszenia obciążeń administracyjnych, jakie miały przyświecać przeglądowi dyrektywy.

Faza decydująca: potrzeba dostosowania rozporządzeń poziomu 2

Aby branża mogła w pełni skorzystać z możliwości, jakie niesie dyrektywa Wypłacalność II, konieczne jest, by państwa członkowskie UE zadbały o spójność nowych przepisów z politycznymi ustaleniami.

Odpowiednie wdrożenie legislacji poziomu 2 pozwoliłoby na zwiększenie inwestycji, wspieranie transformacji klimatycznej i cyfrowej oraz realizację unii rynków kapitałowych przy jednoczesnym utrzymaniu konkurencyjności na arenie międzynarodowej.

Podsumowanie

Przegląd dyrektywy Wypłacalność II stanowi przełomowy moment dla europejskiego rynku ubezpieczeniowego. Aby jednak zmiany te mogły w pełni przynieść korzyści, niezbędne jest odpowiednie wdrożenie rozporządzeń wykonawczych.

Jeśli Unia Europejska chce zachować pozycję globalnego lidera, powinna postawić na uproszczenie regulacji oraz stworzenie warunków sprzyjających inwestycjom.

Angus Scorgie
Head of Prudential Regulation & International Affairs/Reinsurance, Insurance Europe