W środę 20 września 2023 r. w warszawskim Centralnym Domu Technologii odbyło się XV Forum Assistance. Organizatorami wydarzenia byli Europ Assistance Polska oraz Związek Banków Polskich. Około stu ekspertów z branży ubezpieczeniowej, bankowej i leasingowej wzięło udział w tegorocznym Forum.
Prelegenci wraz z panelistami konferencji starali się odpowiedzieć na pytanie, czy sztuczna inteligencja to przyjaciel czy wróg ludzkości? Wśród patronów wydarzenia była „Gazeta Ubezpieczeniowa”.
– W tym roku zorganizowaliśmy 15. już edycję Forum Assistance. Niezmiennie obserwujemy, że konferencja cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Regularnie badamy rynek i staramy się być na bieżąco, stąd pomysł na temat spotkania – powiedział Ryszard Grzelak, prezes zarządu Europ Assistance Polska.
Spotkanie było też okazją do przypomnienia, że w tym roku grupa Europ Assistance obchodzi swoje 60. urodziny. Marcin Zieliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży w Europ Assistance Polska, zaprezentował, w jakim obecnie punkcie firma się znajduje oraz jakie ma plany na kolejne lata.
AI z trzech perspektyw
Na początku konferencji uczestnicy zostali wprowadzeni do dyskusji przez Damiana Mazurka, Chief Innovation Officer’a w Software Mind. Rozpoczął od wyjaśnienia koncepcji sztucznej inteligencji w rozumieniu wąskim (ANI – Artificial Narrow Intelligence). To forma AI, która jest specjalizowana w jednym, konkretnym zadaniu, takim jak analiza obrazu czy rozpoznawanie mowy. Wizualizując, można by ją porównać do narzędzia – eksperta w jednym konkretnym fachu, ale niezdolnego do wykonywania działań poza tym zakresem.
Następnie przeszedł do sztucznej inteligencji ogólnej (AGI – Artificial General Intelligence). To rodzaj AI o zdolnościach myślowych zbliżonych do ludzkich, mogący uczyć się i rozwiązywać różne problemy. Jeżeli ANI jest narzędziem specjalistycznym, AGI można by przedstawić jako wszechstronnego ucznia, zdolnego do nauki i adaptacji w wielu dziedzinach.
Kończąc swoje wystąpienie, Damian Mazurek omówił wizję sztucznej superinteligencji (ASI – Artificial Superintelligence). To poziom inteligencji, który w teorii mógłby przewyższyć zdolności myślowe całej ludzkości razem wziętej. ASI miałaby potencjał do podejmowania decyzji, analizy sytuacji i rozwiązywania problemów w sposób, którego ludzie nawet nie są w stanie pojąć.
Następnie temat został pogłębiony z trzech perspektyw. Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich, zaprezentował wiele zastosowań sztucznej inteligencji w branży bankowej, począwszy od poprawy jakości interakcji z klientem, przez tworzenie nowych możliwości biznesowych, generowanie źródeł przychodów, zwiększanie bezpieczeństwa i kontroli ryzyka, aż po zwiększenie wydajności procesów bankowych i optymalizację kosztów.
Następnie uczestnicy mogli zgłębić temat z perspektywy firmy doradczej. Kamila Sobczyk, Senior Consultant, AI & Data z Deloitte Advisory sp. z o.o. sp. k., zaczęła swoje wystąpienie od inspirującej prezentacji zastosowania sztucznej inteligencji w treningu i zapobieganiu kontuzjom wśród piłkarzy.
Ostatnia prezentacja przedstawiona została okiem praktyka i inwestora, na przykładzie startupów. Poprowadził ją Paweł Zylm, Business Angel, przedsiębiorca, inwestor i mentor. Zaprezentował w czasie rzeczywistym aplikację Shen Health pozwalającą na pomiar ciśnienia tętniczego z wykorzystaniem smartfona oraz narzędzie tworzące zindywidualizowane postacie do gier komputerowych.
Sztuczna inteligencja jest jak atom
W drugiej części Forum Assistance poruszono zagadnienia mające pomóc w rozstrzygnięciu głównego pytania konferencji: czy AI jest naszym przyjacielem, czy jednak wrogiem? Uczestnicy debaty odpowiadali m.in. na pytania związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w pracy. Czy oznacza to mniejszy udział człowieka na rynku pracy i w życiu społecznym? Czy polscy przedsiębiorcy gotowi są na AI? Czy jej wykorzystanie oznacza dla nas mniej myślenia i kreatywności, czy może wręcz przeciwnie?
Moderatorem dyskusji był Ryszard Grzelak, prezes Europ Assistance Polska. W panelu dyskusyjnym uczestniczyli: Dominika Kozakiewicz, CEO, AON Polska; Artur Miernik, Partner Workforce Advisory Leader Poland, EY Polska; Tomasz Mańko, wiceprezes zarządu PKO Ubezpieczenia, oraz Arkadiusz Gronek, dyrektor zarządzający IT, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie.
Porównanie sztucznej inteligencji (AI) do atomu, które wybrzmiało z ust Dominiki Kozakiewicz, jest głęboko znaczące w kontekście postępu technologicznego. Kiedy myślimy o atomie, często przypominają nam się jego ogromne moce energetyczne. Rozszczepienie jądra może wyzwolić niesamowitą energię, mającą zastosowania zarówno w pokojowych, jak i destrukcyjnych celach. Podobnie jest z AI. Jej ogromny potencjał może przynieść liczne korzyści, ale równocześnie stwarzać ryzyko, jeśli zostanie użyta nieodpowiednio.
Czy sztuczna inteligencja zagrozi rynkowi pracy? Zdaniem panelistów raczej go przetransformuje. Jak słusznie zwrócił uwagę Tomasz Mańko, w rozwiniętych gospodarkach opartych na technologii bezrobocie stanowi znacznie mniejszy problem niż w krajach trzeciego świata. Zgodzono się również, że sztuczna inteligencja stymuluje ludzką kreatywność i daje jej nowe możliwości, a nie ją tłumi.
Arkadiusz Gronek zdradził, że GWP pracuje nad złożonym wieloczynnikowym modelem analitycznym badającym zmiany kursów akcji notowanych na warszawskim parkiecie. Wskazał z jednej strony na ogromne możliwości, jakie wnosi sztuczna inteligencja, jak i zagrożenia związane z wykorzystaniem jej do manipulacji czy dezinformacji.
Dyskusję dobrze spuentował Paweł Zylm, sugerując, żeby traktować sztuczną inteligencję jak przyjaciela, pamiętając jednak o zasadzie ograniczonego zaufania, którą stosujemy na co dzień jako uczestnicy ruchu drogowego. Jednak zanim w pełni skorzystamy z potencjału, jaki dają najnowsze technologie, przed nami jako branżą jeszcze wiele niebezpiecznych zakrętów i podjazdów do pokonania.
Aleksandra E. Wysocka