Rozmowa z Anną Janiczek, prezes zarządu PZU Zdrowie SA, dyrektor zarządzającą ds. ubezpieczeń zdrowotnych, marketingu i relacji z klientem w Grupie PZU
Aleksandra E. Wysocka: – Coraz więcej osób chorujących na Covid-19 pozostaje w izolacji i leczy się w domu. Taka sytuacja może wzbudzać niepokój oraz poczucie braku rzetelnych informacji na temat procesu leczenia i rekonwalescencji. Czy można jakoś im pomóc?
Anna Janiczek: – Na szczęście większość osób chorujących na koronawirusa przechodzi tę chorobę skąpoobjawowo lub umiarkowanie i nie wymaga leczenia szpitalnego. Nie oznacza to jednak, że nie należy monitorować ich stanu zdrowia, ponieważ ten – wciąż jeszcze nie do końca rozpoznany – wirus powoduje czasem nagłe i bardzo drastyczne pogorszenie parametrów.
Dlatego wdrożyliśmy program Domowej Opieki Medycznej, aby zapewnić pacjentom komfort i poczucie bezpieczeństwa, a w razie konieczności szybką pomoc naszych specjalistów.
Jakie są najważniejsze cele programu Domowa Opieka Medyczna?
– Jest ich kilka. To przede wszystkim zapewnienie dodatkowej opieki naszym pacjentom chorującym w domu. Opieki polegającej na konsultacjach lekarskich, ale także wsparciu psychologicznym.
Nasza pomoc ma także wymiar systemowy – im więcej pacjentów będzie mogło przejść skuteczne leczenie w domu, tym mniej obciążony będzie system opieki szpitalnej, który od wielu miesięcy działa z ogromnym, heroicznym wręcz poświęceniem. Z tego względu w podobnym zakresie działań włączyliśmy się także do programu domowego leczenia Ministerstwa Zdrowia.
Współpraca publicznego i prywatnego systemu zdrowotnego to jeden z kluczowych elementów efektywnej walki z pandemią. Będąc jednym z liderów prywatnej opieki medycznej w Polsce, traktujemy tę inicjatywę jako wyraz społecznej odpowiedzialności biznesu.
Kto może skorzystać z Domowej Opieki Medycznej? Jakie warunki trzeba spełnić, żeby się zakwalifikować?
– Z tej formy pomocy może skorzystać każdy pacjent, który posiada opiekę medyczną w PZU Zdrowie w formie abonamentu lub ubezpieczenia i ma potwierdzony pozytywny wynik testu na Covid-19 lub jego podejrzenie.
O kwalifikacji do programu decyduje nasz lekarz internista. Najważniejszym kryterium jest stan pacjenta, który umożliwia kontynuowanie leczenia w domu – bezpieczeństwo to dla nas zawsze priorytet.
Co dokładnie wchodzi w zakres programu?
– Zakwalifikowani do programu chorzy na Covid-19, przebywający w izolacji domowej, otrzymują bezpłatnie pulsoksymetr, za pomocą którego monitorują poziom saturacji krwi oraz pulsu – szczególnie istotne parametry w trakcie leczenia. Zostają objęci opieką naszych konsultantów infolinii medycznej oraz otrzymują konsultacje telemedyczne internistów, którzy w razie wystąpienia niepokojących objawów mogą szybko zweryfikować problem, przepisać leki lub skierować pacjenta do szpitala.
Jak wspomniałam na początku, duży nacisk kładziemy na zdrowie psychiczne, dlatego dodatkowo zapewniamy konsultacje z psychologiem. Stan chorobowy może nasilać problemy z samopoczuciem, których nie należy ignorować. Kondycja psychiczna jest niezwykle istotna w procesie rekonwalescencji.
Ponadto nasi pacjenci otrzymują dostęp do materiałów edukacyjnych na temat Covid-19, przygotowanych na podstawie sprawdzonych źródeł, m.in. wytycznych WHO.
Czy pacjent poradzi sobie z samodzielną obsługą pulsoksymetru?
– Obsługa takiego urządzenia jest naprawdę intuicyjna i nie powinna sprawiać problemów nawet osobom, które nie miały wcześniej z nim do czynienia.
Aby się upewnić, że pacjent będzie prawidłowo wykonywał pomiary, lekarz przy pierwszej konsultacji instruuje pacjenta, jak właściwie z niego korzystać oraz co robić, gdy spadnie poziom saturacji lub wystąpią inne niepokojące objawy.
Na co jeszcze powinni zwrócić uwagę klienci, którzy wracają do zdrowia po infekcji koronawirusem?
– Przede wszystkim powinni dać sobie czas na regenerację, nie wracać przedwcześnie do wszystkich aktywności sprzed choroby. Koronawirus to nie zwykłe przeziębienie. Nie należy ignorować żadnych objawów, które mogą wydać się pacjentowi nietypowe.
Dlatego stawiamy na dostępność opieki medycznej i rozwijamy nasze usługi, także w formie zdalnej, aby pacjent szybko mógł się skontaktować z naszymi specjalistami i ustalić, jakie kroki należy dalej podjąć.
Należy być też dla siebie wyrozumiałym i prosić o pomoc, kiedy jest taka potrzeba. Nasze działania skoncentrowane są na tym, aby taką pomoc zapewnić.