Zdalne zarządzanie zespołem w multiagencji

0
868

Właściciele multiagencji i osoby zarządzające sieciami sprzedaży zastanawiają się, jak poradzić sobie w czasach narodowej kwarantanny, kiedy nie jest możliwy kontakt osobisty ze współpracownikami. Oczywiście, wykorzystujemy standardowe narzędzia pracy, jak telefon i e-mail, ale z pewnością jest to czasochłonne.

Przechodzimy w tryb pracy zdalnej, a to może wiązać się z pracą w domu w obecności dzieci i innych bliskich. Często jest to doskonałym rozpraszaczem. Wymieszanie życia zawodowego z prywatnym dla wielu z nas nie jest proste i może mieć wpływ na motywację i ogólne wyniki sprzedażowe.

Zwykle też zastanawiamy się, jak ta cała sytuacja wpłynie na naszą branżę i biznes. Teraz jest ten czas, kiedy przymusowo przechodzimy wiele zmian. Wymaga to szybkiego działania i podejmowania właściwych decyzji. Kluczowym elementem tej układanki będzie silne wsparcie sieci sprzedaży, aby utrzymać jej dotychczasowy poziom.

Kiedy z zewnątrz docierają do nas złe wiadomości, osobiście mam dla branży kilka dobrych.

1. Zespoły w branży ubezpieczeniowej są znacznie lepiej przygotowane do pracy zdalnej niż te w innych branżach. Wynika to z pewnością z modelu biznesowego, prowizyjnego sposobu wynagradzania i z pracy w terenie lub w oddziałach multiagencji, które są rozsianie po Polsce.

2. Klienci nadal muszą się ubezpieczać, a czas epidemii i kryzysu częściej skłania do zabezpieczenia naszego życia i zdrowia lub do głębszej refleksji.

3. Według ekspertów branża ubezpieczeniowa jest tą, która nie ucierpi na kryzysie, ale wręcz może zyskać. Duży wpływ na to mają dwa wyżej wymienione punkty.

Wyodrębniłem dwa rodzaje narzędzi, które znacznie ułatwiają zdalną pracę i zarządzanie zespołem, co z pewnością przełoży się na utrzymanie wyników sprzedażowych. Komunikacja i wsparcie dla wielu z nas jest obecnie kluczowym elementem. Ciągle zadajemy sobie pytanie, jak to będzie i co teraz robić, żeby nie stracić swojego obecnego biznesu, dochodu.

1. Skype, ZOOM, Google Meets to narzędzia, które będą służyły nam do wideo-komunikacji. Dzięki temu możemy odbywać codzienne odprawy zespołu i być w stałym kontakcie, który jest z pewnością skuteczniejszy niż korzystanie z komunikatorów. Chociażby ze względu na to, że możemy się nawzajem zobaczyć. Możemy rozmawiać przy wykorzystaniu smartfona lub komputera. Dzięki możliwości udostępnienia ekranu jesteśmy w stanie pokazać kluczowe informacje na naszym ekranie lub przygotowaną prezentację przy okazji prowadzenia szkolenia.

2. Intranet – to narzędzie do prowadzenia komunikacji dla rozproszonych sieci sprzedaży. Czyli dla multiagencji posiadających oddziały lub współpracowników pracujących na co dzień poza centralą firmy. Najłatwiej zobrazować to narzędzie, mówiąc, że jest to firmowy Facebook. Mimo wszystko warto wiedzieć, że nie jest to dosłowne określenie, ponieważ nie jest to zwykły portal, w którym przekazujemy sobie przeróżne komunikaty czy mniej istotne informacje.

Sam wygląd i pewne funkcje są zachowane, a całość wykorzystywana do komunikacji biznesowej. W tym miejscu możemy wymieniać się skutecznie wiedzą czy prowadzić dyskusję w utworzonych grupach. Do podstawowych funkcji zaliczamy: bazę dokumentów firmowych, gdzie np. zamieszczane są o.w.u., regulaminy i wszystkie inne dokumenty, które są potrzebne do bieżącej pracy z klientami lub też wewnątrz firmy.

Dodatkowo system zawiera moduły przeznaczone dla ubezpieczeń, takie jak np. e-learning, w którym mogą być realizowane ścieżki szkoleniowe i przeprowadzamy testy wiedzy zgodnie z wymogami IDD. Bardzo dobrze sprawdza się taki moduł przy wprowadzaniu nowych produktów.

Intranet to sprawny przepływ informacji w firmie, zatrzymanie wewnątrz niej przekazywanej wiedzy, wzajemne uczenie się, realizowanie wymogów szkoleniowych czy zdalny dostęp do dokumentów firmowych, co świetnie zastępuje dyski internetowe, takie jak Dropbox czy dysk Google Drive. To elementy, które pozwalają zachować całość w jednym miejscu, bez konieczności rozpraszania zdalnej komunikacji pomiędzy inne narzędzia.

Obecnie rynek zmusza nas do szybkiej i natychmiastowej reakcji, a więc należy stosować gotowe i przystosowane narzędzia. Decyzja o sposobie komunikacji i zarządzaniu powinna być wręcz natychmiastowa, aby skutecznie podejmować dalsze działania.

Marcin Konopka
prezes zarządu Berg System