Transformacja cyfrowa warunkiem sukcesu w ubezpieczeniach

0
610

Chmura, dane i automatyzacja stają się kluczowymi czynnikami rozwoju biznesu ubezpieczeniowego i bankowego. Dzięki nim ubezpieczyciele będą mogli łatwiej dotrzeć do klientów, a także lepiej i skuteczniej ich obsługiwać. To jedno z głównych przesłań inauguracyjnego dnia konferencji Innovation in Insurance, organizowanej przez Sollers Consulting.

– Firmy ubezpieczeniowe nie kojarzą się z szybkim działaniem – powiedział w swoim keynote Michał Trochimczuk, partner zarządzający i współzałożyciel Sollers Consulting. – To się zmieniło w ciągu ostatniego roku. Z powodu obostrzeń ubezpieczyciele i banki przeszli w tryb pracy zdalnej łatwiej, niż się spodziewano – dodał.

Wskazał też cztery innowacje, które zmienią branżę ubezpieczeniową w ciągu najbliższej dekady: sharing economy, autonomiczne pojazdy, drony i telemedycyna.

Rozdrobniony łańcuch wartości nadal stanowi wyzwanie

Michał Trochimczuk stwierdził, że w miarę przyspieszania transformacji cyfrowej rozdrobniony łańcuch wartości w branży ubezpieczeniowej będzie nadal stanowił wyzwanie dla firm chcących zaadaptować nowe procesy i modele biznesowe. Duże firmy technologiczne są bardziej skłonne do zawierania partnerstw z ubezpieczycielami niż do zakładania własnych firm ubezpieczeniowych. Ekspert z Sollers Consulting przewiduje, że cyfrowi „napastnicy” będą kopiowani lub przejmowani przez ubezpieczycieli o ugruntowanej pozycji, gdy ceny spadną.

– Ubezpieczyciel pozostaje ostatecznym nośnikiem ryzyka, ale jest coraz bardziej marginalizowany, ponieważ wiele produktów to produkty typu white-label. Klienci mogą już nie wiedzieć, kto jest ich ubezpieczycielem – zauważył Michał Trochimczuk.

Dziewiąta edycja konferencji Innovation in Insurance odbywa się w formacie online. Od 12 do 22 kwietnia dziewięciu ubezpieczycieli i dwa banki z Wielkiej Brytanii, USA, Niemiec, Japonii, Włoch i Polski będą dzielić się doświadczeniami w zakresie projektów cyfryzacji, w tym z pełnej transformacji cyfrowej, bancassurance, automatyzacji procesów, chmury, danych, migracji IT, DevOps, zapewnienia jakości oprogramowania i nearshoringu. Menedżerowie i specjaliści z sektora finansowego mogą rejestrować się do 21 kwietnia.

Potrzebna współpraca biznesu i IT

– Branża ubezpieczeniowa jest na początku rewolucyjnej transformacji – powiedział Marcin Pluta, partner zarządzający i współzałożyciel Sollers Consulting, w panelu dyskusyjnym z udziałem Davida Stevensa (współzałożyciel i były CEO Admiral UK), dr. Jürga Schiltknechta (CEO Basler Germany), Hansa Vrankena (prezes i CEO AXA Direct Japan) oraz Rogera Hodgkissa (CEO Generali Polska).

– Cyfryzacja fundamentalnie zmieniła takie branże, jak media, muzyka i handel detaliczny, a zaczyna się to dziać również w sektorze finansowym – powiedział Marcin Pluta.

– Technologia jest motorem napędowym: nowe technologie pojawiają się, ewoluują i dojrzewają, oferując wiele możliwości dla ubezpieczycieli, którzy są otwarci na zmiany – dodał.

Według Davida Stevensa, w automatyzacji tkwi wielki potencjał, jeśli jest ona przeprowadzana w sposób skoncentrowany na kliencie.

– Obsługa skomplikowanych roszczeń zostanie zautomatyzowana na końcu. Niemal wszystkie inne elementy interakcji z klientem zostaną zautomatyzowane wcześniej – powiedział. – Skłoń klientów, żeby kontaktowali się z tobą przez telefon, kiedy to ty tego potrzebujesz, ale zapewnij im możliwość obsługi online.

Dr Jürg Schiltknecht zgodził się, że ubezpieczyciele nie powinni automatyzować w obszarach, w których niezbędne jest kompleksowe doradztwo i zaufanie. Jego zdaniem w miarę postępującej transformacji kluczem do sukcesu jest uczciwość i zaufanie wewnątrz organizacji.

– Magicznym słowem jest współpraca – pomiędzy IT a biznesem. Powinniśmy promować kulturę wolną od wytykania sobie nawzajem błędów i szybko się na tych błędach uczyć – stwierdził ekspert. Według Rogera Hodgkissa, IT powinno być uznawane za istotną część ubezpieczeń.

IT nigdy nie powinno czekać na biznes. Biznes i IT nie powinny ze sobą walczyć – powiedział. Hans Vranken zgodził się, podkreślając, że cyfrowa dystrybucja poczyniła postępy w czasie pandemii.

– Covid wywołał kumulatywną zmianę, wygoda stała się kluczowym czynnikiem – powiedział.

Sollers nagrodził Guidewire Software

Pierwszego dnia konferencji ogłoszono, że Guidewire Software otrzymał nagrodę Sollers Award 2021 jako „Innovation Enabler”. Podczas wspólnego wywiadu Michał Trochimczuk i Mike Rosenbaum, CEO Guidewire Software, mówili o przyszłości ubezpieczeń, nadchodzących technologiach oraz wsparciu, jakiego udzielają branży systemy administracji polisami i integratorzy systemów.

– Trendy, takie jak szeroka dostępność usług wspólnych, w tym chmury, przejście w tryb stałego wprowadzania innowacji IT oraz możliwość osadzenia analityki w całym cyklu życia, oznaczają, że ubezpieczyciele znacznie zwiększą swoje szanse na sukces w nadchodzących latach – stwierdził Mike Rosenbaum.

– W ciągu dziesięciu lat współpracy Sollers i Guidewire pomogły 37 ubezpieczycielom w 11 krajach przygotować się na cyfrową przyszłość. Guidewire to platforma ubezpieczeniowa budująca swój własny ekosystem – powiedział Michał Trochimczuk.

– Jesteśmy wdzięczni, że zostaliśmy wyróżnieni nagrodą Sollers Award 2021 – powiedział Mike Rosenbaum. – To uznanie dzielimy z klientami, których Guidewire i Sollers mają zaszczyt wspierać.

W nadchodzących sesjach Innovation in Insurance Online Days, AXA Direct Japan, Basler Germany, Amica US, Admiral UK, Beesafe, Beazley, Warta, Digital Care, Conte Italy, BNP Paribas Poland i Santander Germany omówią swoje projekty i plany cyfryzacji do raportu.

(AM, źródło: Sollers Consulting)