Rekomendacje „likwidacyjne” już za chwilę, stawki w OC powinny wzrosnąć

0
1240

Krystian Wiercioch, wiceprzewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego nadzorujący sektor ubezpieczeniowy, zdradził w wywiadzie dla Business Insider Polska, że już w najbliższych dniach KNF opublikuje ostateczną wersję rekomendacji dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Wyraził też opinię, że ze względu na niesprzyjające czynniki w otoczeniu gospodarczym ubezpieczyciele powinni podnieść ceny OC ppm., a nie je obniżać.

Krystian Wiercioch zdradził, że skorygowany akt KNF będzie liczyć 25 rekomendacji głównych, do których są dodane podrekomendacje szczegółowe. Podkreślił, że nadzór dąży do stworzenia dobrych standardów w likwidacji szkód komunikacyjnych w ramach obowiązujących przepisów prawa przy niewielkim koszcie dla kierowców – ok. 20 zł w skali roku, bo o tyle miałaby wzrosnąć stawka w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych po wejściu w życie rekomendacji.

Zdaniem wiceprzewodniczącego KNF największy wpływ na rynek ubezpieczeń komunikacyjnych będzie miała rekomendacja mówiąca m.in. o przyznaniu poszkodowanemu takiej kwoty odszkodowania, która pozwoli przywrócić auto do stanu sprzed wypadku. Krystian Wiercioch przyznał też, że nadzór oczekuje, iż przygotowując kosztorysy, ubezpieczyciele będą kierowali się stawkami rynkowymi, a kosztorys będzie uwzględniać ceny z warsztatów z rynku lokalnego, czyli położonych blisko miejsca zamieszkania poszkodowanego. Istotne znaczenie ma też mieć nowa rekomendacja wprowadzająca kompleksową usługę likwidacji szkody komunikacyjnej, tzw. door to door. W ramach tworzonego modelu takiej usługi zakład miałby zaproponować poszkodowanemu wszystkie działania związane ze szkodą komunikacyjną: od holowania pojazdu przez udostępnienie pojazdu zastępczego, zorganizowanie naprawy aż do wymiany samochodu zastępczego na naprawiony. Komisja nie narzuciła jednak ubezpieczycielom obowiązku wprowadzenia takiej usługi. Aby zachęcić do jej stosowania, KNF dała w tym modelu wolną rękę w wyborze warsztatu.

Kolejną istotną rekomendacją ma być ta, która reguluje zawieranie ugód. Ponieważ Komisja stoi na stanowisku, że w przypadku szkód na pojeździe ugody powinny być bardzo rzadko stosowane i tylko w jednostkowych przypadkach, w nowych rekomendacjach znajdą się warunki, które muszą być spełnione w sytuacji wykorzystania wspomnianego instrumentu. Krystian Wiercioch ujawnił, że na podstawie danych od ubezpieczycieli nadzór oszacował wzrost rocznych kosztów likwidacji szkód w skali całego rynku na ok. 500 mln zł. Zakłady otrzymają trzy miesiące na wdrożenie rekomendacji. Wiceprzewodniczący KNF ocenił też, że przy rosnących stopach procentowych, wysokiej inflacji, a co za tym idzie wyższych cenach części zamiennych, kosztów napraw oraz większym poziomie skomplikowania technologicznego pojazdów, zakłady ubezpieczeń będą ponosiły wyższe koszty likwidacji szkód. Dlatego nie powinny obniżać cen OC ppm., lecz raczej je podnieść, tak aby były one wystarczające na pokrycie kosztów odszkodowań na podstawie przyszłych cen. Krystian Wiercioch przyznał również, że pomimo dodatniego wyniku technicznego Komisja już ustaliła, iż są ubezpieczyciele, którzy oferują obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne w cenie niepozwalającej na pokrycie wszystkich kosztów w razie szkody, co stanowi naruszenie ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Na razie nadzór zaczyna od rozmów z takimi zakładami, chcąc wyjaśnić całą sytuację, ale wiceprzewodniczący KNF nie wykluczył, że cała sprawa może skończyć się karami dla takich towarzystw.

Więcej:

Business Insider Polska z 15 lipca, Bartek Godusławski „Ceny OC powinny być wyższe. Wiceszef KNF tłumaczy dlaczego”

(AM, źródło: Business Insider Polska)