Powstaną dobre praktyki dla rynku produktów CPI w bancassurance

0
659

Polska Izba Ubezpieczeń i Związek Banków Polskich we współpracy z Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego opracowują dobre praktyki w zakresie ubezpieczeń spłaty kredytu i pożyczki (CPI). Samoregulacja uzupełni znowelizowaną Rekomendację U, nad którą pracuje UKNF. Celem dobrych praktyk jest podniesienie wartości produktów CPI dla klientów, co oznacza w szczególności nacisk na ich elementy jakościowe oraz zapewnienie odpowiedniej dystrybucji przez banki. Mapę drogową porozumienia ogłoszono podczas X Kongresu PIU w Sopocie.

Nowelizacja Rekomendacji U zapoczątkowała prace nad wspólnym rynkowym standardem opracowanym przez ubezpieczycieli i banki. Dobre praktyki stanowią również odpowiedź na oczekiwania EIOPA przedstawione w raporcie „Thematic Review on Credit Protection Insurance (CPI) sold via banks” z 4 października 2022 r., dotyczącym ubezpieczeń spłaty kredytu sprzedawanych przez banki oraz w ostrzeżeniu EIOPA skierowanym do ubezpieczycieli i banków z 30 września 2022 r. 

Celem dobrych praktyk jest podniesienie wartości produktów CPI dla klientów oraz zapewnienie właściwej jakości procesów ich tworzenia, dystrybucji oraz obsługi. 

– Oznacza to, że ubezpieczyciele i dystrybutorzy ubezpieczeń ustalą zestaw parametrów mających wpływ na wartość produktu dla klienta. Te parametry będą stale monitorowane w trakcie życia produktu, co pozwoli na podejmowanie odpowiednich działań, by zagwarantować odpowiednią wartość produktu dla klienta – wyjaśnił Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

– Samoregulacja obejmie kilka istotnych obszarów, od tworzenia produktu CPI, wprowadzania go do obrotu, po obsługę i monitorowanie. Istotnym obszarem, który chcemy uregulować, jest też metoda kształtowania wynagrodzenia dystrybutora – dodał Tadeusz Białek, prezes zarządu ZBP.

Dobre praktyki będą zawierały ponadto rozwiązania zapewniające odpowiednią wymianę informacji pomiędzy ubezpieczycielami i dystrybutorami ubezpieczeń oraz weryfikację materiałów informacyjnych i marketingowych kierowanych do klienta. 

– Samoregulacja jest ogromnym przedsięwzięciem. Pracuje nad nią kilkaset osób po stronie ubezpieczycieli i banków. Chcemy zamknąć ten dokument w październiku. To nowa jakość w kształtowaniu praktyki rynkowej i cenne doświadczenie, które przełoży się na dalszą współpracę między sektorami i nadzorem – zaznaczył Jan Grzegorz Prądzyński.

Współpraca banków i ubezpieczycieli istotną wartością

– Jako nadzór bardzo doceniamy wartość tej współpracy. Uzupełnienie Rekomendacji U o dobre praktyki pozwoli wypracować trwałe i korzystne rozwiązania dla klientów, ale też uwzględnić istotne doświadczenia rynkowe. Dialog między sektorem ubezpieczeniowym, bankowym i Urzędem KNF prowadzony podczas prac nad zmianami w Rekomendacji U wzmacnia zaufanie do rynku finansowego w Polsce, świadczy też o dojrzałości tego rynku – powiedział Krystian Wiercioch, zastępca przewodniczącego KNF, który odpowiada w UKNF za nadzór nad sektorem ubezpieczeń. Dodał, że prace nad dobrymi praktykami wpisują się w oczekiwania UKNF odnośnie do rozwoju samoregulacji sektorów branży finansowej w Polsce jako instrumentu ustanawiającego standardy funkcjonowania rynku, co leży przede wszystkim w istotnym interesie klientów tego rynku.

– Rośnie rola współpracy i dialogu między sektorami rynku finansowego. Klienci chcą kupować ubezpieczenia w bankach. Chcą też, by ten zakup był jak najprostszy, a produkty jak najlepiej spełniały ich oczekiwania – podkreślił Tadeusz Białek. 

Zmiany w otoczeniu prawnym wymusiły aktualizację Rekomendacji U

Rekomendacja U weszła w życie w 2015 r., w celu poprawy jakości standardów współpracy pomiędzy bankami i zakładami ubezpieczeń w zakresie oferowania ubezpieczeń przez banki. Nakładała m.in. na banki obowiązki informacyjne oraz określała ich rolę i sposób działania jako ubezpieczającego przy oferowaniu ubezpieczeń w formie grupowej. Uregulowała też kwestię korzystania przez klientów z umów ubezpieczenia, oferowanych przez różnych dostawców, bez konieczności skorzystania z oferty w danym banku. Rekomendacja wprowadziła również szereg dodatkowych elementów proklienckich do procesów dystrybucji ubezpieczeń przez banki. 

– Od 2015 r. wiele przepisów, regulujących w szczególności dystrybucję ubezpieczeń, uległo zmianie, stąd konieczna była nowelizacja rekomendacji. Opracowywana obecnie przez UKNF nowelizacja wynika też z doświadczeń z nadzoru nad zakładami ubezpieczeń, bankami i SKOK – powiedział Krystian Wiercioch.

Podczas swojego wystąpienia w trakcie X Kongresu PIU Krystian Wiercioch przyznał, że obecnie finalizowany projekt noweli Rekomendacji U uwzględnia aktualnie obowiązujące przepisy prawa oraz zebrane doświadczenia nadzorcze, ale także wprowadza nowe rozwiązania. Definiuje wartość dla klienta produktu ubezpieczeniowego i wskazuje, jaki minimalny poziom wartości dla klienta powinien cechować produkt ubezpieczeniowy. 

– Dobre praktyki wprowadzą kolejne rozwiązania korzystne dla klientów i mechanizmy zapewniające utrzymanie wysokiej jakości dystrybucji ubezpieczeń i oferowanych produktów. W tym miejscu chciałem podziękować wszystkim państwu za wzorową współpracę crossektorową. Bez państwa często osobistego zaangażowania nie udałoby się dzisiaj zaprezentować Mapy Drogowej Dobrych Praktyk. Jako UKNF będziemy wspierać inicjatywę i uczestniczyć w dyskusji. Przyjmuję  zobowiązanie panów prezesów do przygotowania samoregulacji zgodnie z zaproponowanym harmonogramem – podsumował.

AM, news@gu.com.pl

(źródło: KNF)