Przesuwamy środek ciężkości

0
504

Rozmowa z Martą Damm-Świerkocką, nową członkinią zarządu PFR Portal PPK

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Od października 2024 r. pełni Pani funkcję członkini zarządu w PFR Portal PPK. To symboliczny rok, bo mija pięć lat od uruchomienia pracowniczych planów kapitałowych. Jak wygląda obecna sytuacja w PPK po tych pięciu latach funkcjonowania?

Marta Damm-Świerkocka: – Program PPK zyskał dużą popularność i obecnie uczestniczy w nim 3,66 mln osób, które mają 4,38 mln rachunków, a na nich łącznie 29,42 mld zł oszczędności. Liczymy, że do końca roku ta kwota przekroczy 30 mld zł, co jest bardzo dobrym wynikiem, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę tylko pięć lat funkcjonowania programu.

Liczba uczestników powiększa się średnio o 20–30 tys. nowych osób miesięcznie, mamy tu już do czynienia z efektem kuli śnieżnej – uczestnicy PPK sami zachęcają do udziału w programie kolejne osoby. Dzięki prostej konstrukcji i stabilności zasad programu coraz więcej osób zaczyna dostrzegać wartość długoterminowego oszczędzania. WAN (wartość aktywów netto) rośnie systematycznie, nie tylko dzięki coraz większej partycypacji i dobrej sytuacji na rynku kapitałowym, ale także dzięki wymiernej pracy instytucji finansowych, zarządzających rachunkami PPK. Jednym słowem – pracownicze plany kapitałowe rosną w siłę.

Jakie są główne plany PFR Portal PPK na najbliższe miesiące?

– W najbliższym czasie skoncentrujemy się na poszerzeniu kompetencji naszej spółki. Chcemy nie tylko rozwijać pracownicze plany kapitałowe, ale także wprowadzać innowacje w zakresie edukacji finansowej i wsparcia dla pracodawców oraz pracowników. Naszym celem jest pozycjonowanie PFR Portal PPK jako centrum szkoleniowego i kompetencyjnego nie tylko dla PPK, ale również dla innych produktów zabezpieczenia emerytalnego. Uważam, że spółka ma potencjał, odpowiednie zasoby ludzkie, doświadczenie i zaplecze techniczne, aby stać się czołowym ekspertem w obszarze budowania finansów osobistych na czas po zakończeniu aktywności zawodowej. Edukacja finansowa jest kluczową kompetencją XXI wieku.

Czyli przez edukację finansową zwiększamy bezpieczeństwo finansowe Polaków?

– Oczywiście. Edukacja finansowa ma przede wszystkim ogromny wpływ na codzienne bezpieczeństwo finansowe Polaków, gdyż sprawne i efektywne zarządzanie budżetem domowym jest kluczowym elementem dobrostanu każdego z nas. To pozwala generować oszczędności, dzięki którym w przyszłości ludzie nie będą musieli się zadłużać i finansować bieżących wydatków z kredytów konsumenckich czy też z oszczędności przeznaczonych na jesień życia.

Czy są już jakieś konkretne projekty, które spółka będzie realizować?

– Już teraz pracujemy nad kilkoma projektami, dotyczącymi upowszechniania programów zabezpieczenia emerytalnego. Planujemy organizację warsztatów oraz webinariów, które będą dotyczyć nie tylko PPK, ale także innych form oszczędzania i inwestowania. Naszym celem jest zwiększenie dostępu do rzetelnej wiedzy finansowej dla wszystkich zainteresowanych i dostosowanie działań do potrzeb różnych grup wiekowych i społecznych.

Część tych działań już się dzieje. Realizujemy od ubiegłego roku projekt „Emerytura to nie bzdura”, w ramach którego przeprowadzamy w szkołach ponadpodstawowych bezpłatne lekcje dot. systemu emerytalnego i oszczędzania długoterminowego. Przeprowadziliśmy już ponad 100 takich lekcji, a chętnych nadal nie brakuje.

Poszerzenie oferty edukacyjnej przyniesie wiele korzyści: zwiększy świadomość finansową społeczeństwa; pomoże w promowaniu długoterminowego oszczędzania i stworzy nowe możliwości współpracy. Można mówić o samym PPK, ale to program, który funkcjonuje w szerszym kontekście rynkowym, obok innych programów, szczególnie że są one względem siebie komplementarne. Dla wzrostu świadomości finansowej Polaków istotne jest to, żeby mieli wiedzę o wszystkich dostępnych na rynku możliwościach.

A jakie plany w kontekście PPK?

– Pracownicze plany kapitałowe są z nami już pięć lat. Początkowo priorytetem były szkolenia dla kadr i płac, jak wdrożyć i prowadzić PPK, co zresztą świetnie się sprawdziło i co kontynuujemy. Pora jednak na przesunięcie środka ciężkości na pracowników i webinaria, które w przystępny i atrakcyjny sposób zachęcą ich do udziału w programie.

Chcemy także stworzyć bazę materiałów multimedialnych oraz przyjrzeć się naszemu flagowemu produktowi, stronie mojeppk.pl. W przyszłym roku planujemy stworzenie koncepcji i szerokie konsultacje, jak można uatrakcyjnić portal. Na bieżąco analizujemy także najczęściej zadawane pytania na CC i SoMe i dostosowujemy ofertę szkoleń online. Powoli będziemy także szykować się do kolejnego autozapisu w 2027 r.