Allianz Partners: Trendy, które ukształtują ubezpieczenia turystyczne

0
363

Przygotowując się do najgorętszego okresu w roku, branża turystyczna musi wziąć pod uwagę trzy ważne ubezpieczeniowe kwestie. Są to podwyższony poziom popytu na ubezpieczenia, zwiększona niestabilność gospodarcza i geopolityczna oraz rosnące oczekiwania klientów – tak brzmią kluczowe wnioski ze spotkania Global Travel Summit, zorganizowanego przez Allianz Partners w celu identyfikacji najnowszych trendów oraz oczekiwań klientów dotyczących rynku turystycznego w 2023 roku.

Hasłem przewodnim tegorocznego wydarzenia był „brak ograniczeń” – odzwierciedlający wzrosty Allianz Partners oraz możliwości stojące przed całym sektorem ubezpieczeń. W szczycie na zaproszenie Allianz uczestniczyło ponad 200 gości na miejscu i dodatkowo 1500 osób online – łącznie z pięciu kontynentów. Gośćmi specjalnymi byli m.in. Jeff Rosenblum, dyrektor generalny agencji reklamowej Questus i autor bestsellerów z listy Wall Street Journal, a także Tyler Brûlé, prezes i redaktor naczelny magazynu „Monocle”.

Coraz więcej ubezpieczonych turystów

Liczba podróżujących w 2023 roku niezmiennie rośnie, a ich zainteresowanie ubezpieczeniami turystycznymi jest znacznie powyżej poziomu sprzed pandemii. Dane Allianz Partners Customer Lab z Belgii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch wykazały, że chęć zakupu ubezpieczenia podróżnego w przypadku podróży międzynarodowych wzrosła ponad dwukrotnie w latach 2019–2022 – z 21% w 2019 r. do 55% w 2022 r.

Wzmożony popyt przyczynił się do znacznego wzrostu w obszarze turystycznym Allianz Partners w 2022 roku, co przełożyło się na przychody w wysokości 3,05 mld euro. Oznacza to wzrost o 80% rok do roku i najlepszy wynik firmy w historii. Liczba klientów przez pierwsze miesiące 2023 roku i w porównaniu do ub. roku nadal dynamicznie rosła.

Podróżujący mają większe wymagania

Wysokiemu popytowi towarzyszy jednak znaczny wzrost oczekiwań klientów wobec wybranego ubezpieczyciela, w tym m.in. terminowość w obsłudze szkód i zwiększona responsywność. Podczas szczytu dyskutowano o potrzebie zwiększenia wydajności i pozytywnego doświadczenia połączonego z innowacjami technicznymi, które zapewnią większą ochronę i korzyści dla wygody klientów za pośrednictwem platformy Allianz.

Całość tych rozważań została odniesiona do bardzo złożonego tła gospodarczego i geopolitycznego. Wprawdzie popyt pozostaje bardzo silny, jednak koniec tanich kredytów i rosnące koszty utrzymania mogą wpłynąć na plany podróżnych – zwłaszcza jeśli chodzi o dodatkowe wydatki podczas wakacji.

– Gwałtowny wzrost liczby wyjazdów wypoczynkowych zbiegł się ze wzrostem inflacji – zwłaszcza w obszarze transportu, żywności i rozrywki – komentuje Joe Mason, Chief Marketing Officer ds. turystyki Allianz Partners. – Rozwój AI i nowych technologii odbywa się niezależnie od preferencji klientów dotyczących osobistego kontaktu w sytuacji wsparcia w krytycznych momentach. Jeśli dodamy do tego zmiany klimatyczne, niedobory pracowników w sektorze turystycznym oraz niestabilność geopolityczną, rok 2023 zapowiada się ciekawie. Obecnie podróżni chcą mieć więcej spokoju, aby móc „bez ograniczeń” poznawać nowe miejsca, odkrywać kolejne aktywności oraz mieć do dyspozycji szeroki wachlarz usług od swojego ubezpieczyciela. Naszym zadaniem jest zapewnienie tradycyjnych produktów ubezpieczeniowych i rozszerzonych usług, dzięki czemu podróżni poczują się bezpieczniej i pewniej. Allianz Partners nadal odpowiada na rosnące zapotrzebowanie i tylko w 2022 roku obsłużył ponad 72 milionów spraw swoich klientów, co oznacza wzrost o prawie 13% rok do roku.

Cztery trendy, które ukształtują ubezpieczenia turystyczne w najbliższych latach:

  1. Skupienie wokół platform i technologii: Platformy cyfrowe są istotną częścią przyszłości sektora ubezpieczeń, z potencjałem do zwiększenia skali, zmniejszenia kosztów i dalszego podnoszenia poziomu obsługi klientów.
  2. Znaczenie kontaktu z człowiekiem: Równie ważna jak najnowocześniejsza technologia cyfrowa jest zdolność do świadczenia zindywidualizowanych usług w przypadku sytuacji złożonych i wymagających wyczucia – zwłaszcza nagłych przypadków medycznych. Allianz Partners w 2022 roku przeprowadził łącznie ponad 11 000 ewakuacji medycznych i repatriacji do kraju, zarządzając nagłymi przypadkami medycznymi praktycznie w każdym kraju na świecie.
  3. Wsparcie klientów ma kluczowe znaczenie w budowaniu silnych marek: Jak podkreślił Jeff Rosenblum, najsilniejsze marki dążą do wspierania klientów, zamiast „utrudniania im życia”.
  4. Zrównoważony rozwój pozostaje priorytetem dla klientów – i ma szersze odniesienie, niż tylko sam klimat: Pomimo wpływu pandemii i ostatnich trudności gospodarczych, zrównoważony rozwój jest priorytetem dla wielu podróżnych. Ogólna troska o ochronę środowiska, według danych Foresight Factory, wzrosła z 57% w 2020 roku do 72% w 2022 roku. Ale nie chodzi tylko o redukcję emisji: klienci coraz bardziej koncentrują się na innych aspektach, takich jak polityka środowiskowa rządu, zrównoważone inwestycje i przejrzystość organizacyjna.

(AM, źródło: Allianz Partners)