Amazon: Postrach ubezpieczycieli

0
1155

Dla ubezpieczycieli na całym świecie 2020 r. jest skrajnie trudny wskutek następstw pandemii, a tymczasem wygląda na to, że muszą się zmierzyć z kolejnym zagrożeniem – ze strony Amazona sprzedającego ubezpieczenia samochodów i motocykli. Gigant technologiczny zaczyna tę działalność w Indiach, ale przy swoim globalnym zasięgu może stać się bardzo silnym konkurentem dla tradycyjnych ubezpieczycieli na całym świecie.

Ubezpieczenia komunikacyjne to jedna z niewielu linii produktowych, które dotychczas w porównaniu z innymi nie ucierpiały wskutek Covid-19. W roszczeniach odszkodowawczych nastąpił wręcz znaczny spadek, ponieważ ludzie mniej podróżują. Jednak dodatkowy konkurent nie jest mile widziany przez ubezpieczycieli, ponieważ kiedy konsumenci nadal pracują zdalnie, spodziewany jest spadek sprzedaży samochodów.

Wejście Amazona na rynek ubezpieczeniowy przyczyni się do zmiany oczekiwań konsumentów co do zakupu produktów ubezpieczeniowych od nietradycyjnych graczy. Wielkie globalne firmy technologiczne, takie jak Google, Amazon i Facebook mają gigantyczne bazy klientów, które mogą wykorzystać do sprzedaży ubezpieczeń. Z drugiej strony klienci wciąż mają opory przed zakupem ubezpieczenia od nich.

Ankieta konsumencka przeprowadzona przez Global Data w 2019 r. wykazała, że 62% brytyjskich konsumentów wolałoby nie kupować produktu ubezpieczeniowego od Amazona. Natomiast odpowiednio 63%, 66% i 78% nie kupiłoby ubezpieczenia od Google, Apple i Facebooka. Skoro klienci są niechętni kupowaniu ubezpieczeń od firm technologicznych, lepszą strategią jest partnerstwo z zewnętrznym dostawcą, przynajmniej do czasu, aż nie staną się rozpoznawalni w ubezpieczeniach.

Zawarcie przez Amazon partnerstwa z insurtechem Acko, a nie z ubezpieczycielem tradycyjnym, uwypukla jego chęć współpracy z cyfrowymi, zwinnymi firmami. Wywiera to dodatkową presję na ubezpieczycieli tradycyjnych, nie tylko ze względu na pojawienie się nowego dużego gracza na rynku, ale też konieczność cyfryzacji, jeśli chcą współpracować z firmami technologicznymi w dowolnych przedsięwzięciach ubezpieczeniowych w przyszłości.

(AC, źródło: Global Data)