Aon Polska: Benefity medyczne drożeją

0
607

Z szacunków Aon Polska wynika, że od 2022 r. programy medyczne podrożały w naszym kraju średnio o 20%. Wyższe ceny to efekt m.in. rosnących kosztów placówek medycznych i coraz większego popytu na usługi medyczne wśród pracowników.

– Z roku na rok dynamicznie przybywa nowych uczestników programów, a wraz z nimi rosną oczekiwania i wymagania wobec prywatnych operatorów medycznych. Dzisiaj praktycznie każdy pracodawca jako standardowy benefit dla pracowników oferuje sponsorowany program medyczny. Co więcej, w niektórych firmach oferuje się finansowanie lub współfinansowanie również dla członków rodziny. Niestety, przedsiębiorcy nie powinni liczyć na spadek cen w najbliższych latach. Trend wzrostowy ma się jeszcze utrzymywać, ale w nieco mniejszej skali. Prognozowany wzrost cen dla Polski w latach 2024–2025 powinien oscylować wokół wskaźnika waloryzacji kosztów medycznych, który obecnie wynosi 11,4% – mówi Dorota Raczyńska, dyrektorka Departamentu Sprzedaży i Rozwoju Biznesu Health & Benefits Aon Polska.

Motory napędowe kosztów

Eksperci Aon Polska są zdania, że rosnąca popularność programów medycznych w Polsce wynika z kilku czynników. Przede wszystkim gwarantują one zdecydowanie szybszą pomoc niż ta dostępna w ramach NFZ. Zbyt długie kolejki do specjalistów oraz czas oczekiwania na badania diagnostyczne nie są jednak jedynymi przyczynami tego zjawiska. Według raportu Aon „The Global Medical Trend Rates Report 2024” napędzają go także kwestie finansowe – wzrost kosztów prywatnej opieki spowodowany inflacją i rosnącymi wynagrodzeniami dla lekarzy.

– Polska i cała Europa jeszcze przez długi czas będą odczuwały skutki pandemii. A ich konsekwencje widzimy właśnie w rosnących kosztach rynku medycznego. Przyczynia się do tego m.in. brak aktywności fizycznej, poważne problemy zdrowotne wymagające poszerzenia diagnostyki – w tym hospitalizacji oraz rehabilitacji, a także brak profilaktyki stomatologicznej. Nie bez znaczenia są także tendencje Polaków do zachorowań z powodu zaburzeń w układzie sercowo-naczyniowym, nowotworów, wysokiego ciśnienia krwi czy cukrzycy – dodaje Dorota Raczyńska.

Gdzie szukać oszczędności?

Eksperci Aon wskazują, że istnieje kilka opcji rozwiązania problemu stale rosnących kosztów programów medycznych oferowanych przez pracodawców, np. poprzez umiejętne zarządzanie programem w firmie dzięki wsparciu brokera. Wartościowa może okazać się analiza potrzeb pracowników – tak żeby program był dopasowany pod kątem ich oczekiwań w zakresie specjalizacji lekarskich czy badań diagnostycznych. Ważna jest także świadomość rzeczywistych kosztów i rentowności zawartych kontraktów, a także transparentność procesu podwyżkowego.

– Sposobów na ograniczenie kosztów programów jest jednak więcej. Zachęcanie pracowników do korzystania z opieki profilaktycznej pomoże uniknąć droższej opieki w przyszłości. Sporym problemem zarówno na rynku prywatnym, jak i publicznym jest także nieodwoływanie wizyt lekarskich. Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwach pomoże w budowaniu świadomości pracowników, jak ich postawa wpływa na brak dostępności do usług medycznych. Inicjatywy mające na celu ograniczenie lub kontrolowanie nadmiernego korzystania z usług, takie jak podnoszenie udziału własnego i współpłacenia, mogą odegrać ważną rolę w najbliższych kilku latach  – wyjaśnia Dorota Raczyńska.

(AM, źródło: Brandscope)