Naprawy usterek, wymiana opon, wymiana oleju, serwis klimatyzacji i ubezpieczenie OC – to elementy, które składają się na roczne utrzymanie samochodu. Z wyliczeń Rankomat wynika, że w 2024 r. te koszty wyniosły przeciętnie 2811 zł. To o niemal 200 zł więcej niż rok wcześniej i o niemal 300 zł więcej niż w 2022 r.
7,4% więcej na utrzymanie auta
W 2024 r. średni koszt naprawy usterki w samochodzie wzrósł o prawie 74 zł, wymiana opon o 32 zł, a serwis klimatyzacji o 14 zł. Z szacunków Rankomat wynika, że łączna suma zwyżek i tak jest niższa od podwyżki OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, która wyniosła 130 zł.
W sumie na eksploatację samochodu trzeba było wydać w ub.r. 2161 zł, a na OC ppm. – 650 zł. Łącznie daje to 2811 zł kosztów związanych z utrzymaniem pojazdu – o 194 zł więcej niż w 2023 r. i o 292 zł więcej niż w 2022 r.
Niektórzy zapłacą więcej
Niektóre modele i marki aut są kosztowniejsze w utrzymaniu. Z największymi wydatkami muszą się liczyć posiadacze BMW. Na tle średniej krajowej samo usunięcie usterki w pojazdach tej marki kosztuje o 93 zł więcej, a OC ppm. dla BMW jest droższe o 121 zł. To łącznie 214 zł więcej od statystycznego kosztu utrzymania auta. Więcej zapłacą także właściciele Forda (41 zł), Volkswagena (22 zł) i Audi (21 zł). Natomiast niższe koszty utrzymania dotyczą szczególnie posiadaczy Toyoty (84 zł), Peugeota (74 zł) i Renault (40 zł).
– Cena OC zależy od wielu czynników. Najistotniejsze to wiek i miejsce zamieszkania oraz historia szkodowości kierowcy. Osoby ze szkodami na koncie, młodzi kierowcy oraz mieszkańcy dużych i wypadkowych aglomeracji podwyżki odczują najmocniej. Innym elementem, który może wpływać na analizę ryzyka, a tym samym wycenę polisy, jest marka pojazdu. Młodsi kierowcy częściej wybierają inne samochody, a to właśnie oni powodują najwięcej wypadków i kolizji. Wpływ może też mieć moc silnika i przebieg pojazdu – im wyższe, tym większe ryzyko wystąpienia szkody – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspertka Rankomat ds. ubezpieczeń.
(AM, źródło: Rankomat)