Blog - Strona 3 z 1263 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

Payback Polska nadal z CUK Ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Payback Polska oraz CUK Ubezpieczenia przedłużyły zapoczątkowaną 6 lat temu współpracę. Dzięki punktom Payback klienci multiagencji zapłacili od 2018 roku o przeszło 2 miliony złotych mniej za polisy.

Współpraca Payback Polska z CUK Ubezpieczenia trwa nieprzerwanie od 4 kwietnia 2018 roku. Umożliwia uczestnikom programu lojalnościowego zbieranie punktów podstawowych i promocyjnych za zakup ubezpieczeń za pośrednictwem wszystkich kanałów sprzedażowych CUK Ubezpieczenia, zarówno online, jak i w stacjonarnych punktach sprzedaży. Zgromadzone punkty można wymieniać na zakup kolejnych polis lub nagród.

W ramach dalszej współpracy planowane jest pogłębienie dotychczasowych działań. Na stronie internetowej Payback dostępna pozostaje porównywarka ubezpieczeń OC i OC/AC.

– Tylko w pierwszym roku naszej współpracy konsumenci, którzy zakupili polisy w CUK Ubezpieczenia, zebrali łącznie 43 miliony punktów Payback. Klienci od razu zaczęli również obniżać punktami koszty polis. W ciągu 5 lat naszej współpracy uczestnicy wymienili punkty o wartości ponad 2 milionów złotych, aby obniżyć ceny polis. Z oferty CUK chętnie korzystają osoby, które są w programie od dłuższego czasu i są użytkownikami aplikacji Payback na bp czy w sklepach sieci PSB Mrówka – mówi Marcin Pilarski, dyrektor zarządzający Payback Polska.

– Formuła programu sprawdza się u nas już od lat. Współpraca z Payback Polska pozwoliła nam lepiej poznać naszych klientów, wypracować kanały skuteczniejszej komunikacji z nimi i pogłębić nasze relacje, ale również umożliwiła szerszą ekspozycję oferty, a co za tym idzie, pozyskanie nowych ubezpieczających. Ważnym benefitem na tak konkurencyjnym rynku, jakim jest rynek ubezpieczeń komunikacyjnych, jest również możliwość obniżania kosztów polis punktami Payback. Cena jest jednym z czynników wyboru danego ubezpieczyciela, a dzięki współpracy z Payback możemy zaproponować lepsze warunki ubezpieczenia – podkreśla Marcin Dyliński, dyrektor Departamentu Marketingu i E-Commerce CUK Ubezpieczenia.

(AM, źródło: Oaekri)

FinTech & InsurTech Digital Congress: Nowa era technologii finansowych

0
Źródło zdjęcia: MMC Polska

14 czerwca w hotelu The Westin Warsaw odbędzie się 15. FinTech & 14. InsurTech Digital Congress. Eksperci branż fintech i insurtech spotkają się, aby przeanalizować kluczowe trendy wpływające na rozwój technologii sektora finansowego i ubezpieczeniowego. Patronem medialnym ubezpieczeniowej części spotkania jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Myślą przewodnią nadchodzącej edycji będzie „Embedded Finance and the Rise of Insurtech”. Kongres zainauguruje blok poświęcony dynamicznie zmieniającemu się krajobrazowi biznesowemu oraz wyzwaniom i szansom, jakie pojawiają się w nowym otoczeniu. Eksperci zbadają proces adaptacji fintechów i insurtechów do zmieniających się realiów. Pojawią się zagadnienia związane m.in. ze zmianami w embedded finance oraz modelami ubezpieczeniowymi i finansowymi, ewolucją produktów embedded, czynnikami wpływającymi na rozwój insurtech i nowymi perspektywami inwestycyjnymi sektora oraz postrzeganiem bancassurance przez pryzmat wykorzystania technologii przez banki. Następnie akcent dyskusji przeniesiony zostanie na trendy i praktyczne wykorzystanie embedded finance i  embedded insurance. Prelegenci porozmawiają o strategiach zwiększania rentowności i dopasowania produktu w obszarze embedded finance i embedded insurance, metodach inkorporacji tych produktów do oferty w sposób opłacalny, przyczynach oporu klientów wobec embedded insurance, technikach skutecznego włączania tych produktów w proces zakupowy poprzez aplikacje wielofunkcyjne, a także o sposobach zaspokojenia oczekiwań pokolenia Z poprzez emocjonalne angażowanie klienta i ewolucję modeli biznesowych.

O innowacjach w ubezpieczeniach

Ważnym tematem będą innowacje w sektorze ubezpieczeniowym. Omówiony zostanie wpływ trendów na rozwój insurtechów, strategie ich finansowania oraz przyciągania inwestycji od dużych graczy ubezpieczeniowych, metody angażowania nowych segmentów klientów, takich jak GenZ i Silver w technologie cyfrowe.

Era AI okiem ekspertów

Następnie przeanalizowane zostaną zmiany sektora w ujęciu technologicznym, w szczególności związane z ewolucją sztucznej inteligencji oraz integracją usług w życie codzienne użytkowników. Prelegenci omówią ryzyka i możliwości związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), czynniki decydujące o przewadze konkurencyjnej na tym rynku, wpływ demokratyzacji AI na sektor inwestycji, realizację etycznego AI, zastosowanie sztucznej inteligencji w zapewnieniu jakości, optymalizacji finansów i automatyzacji, jej zdolności do wykrywania wzorców oraz zapobiegania oszustwom, potencjalne wprowadzenie przez producentów samochodów ubezpieczeń opartych na danych telematycznych, a także przyszłe kierunki rozwoju technologicznego poza erą AI.

Nowe technologie a bezpieczeństwo

Podczas debaty Security & Data & RegTech eksperci pochylą się nad zagadnieniami priorytetowego traktowania bezpieczeństwa cybernetycznego w sektorze ubezpieczeniowym, nowych technologii w obronie przed atakami i wojną hybrydową, wyzwań w ochronie danych przy ich przenoszeniu między chmurami i interakcji z Big Tech, doboru działań prewencyjnych i bezpieczeństwa w kontekście AML. Pojawią się również zagadnienia dotyczące zmian w regulacjach związane z Regtech i Data Act, wprowadzenia DSA i zasady ochrony tożsamości suwerennej oraz dostępu do danych, a także implikacji pierwszej regulacji AI Act dla przyszłości sztucznej inteligencji. 

Zdrowotne aspekty high tech

Nie zabraknie tematyki danych w branży healthcare.  Prelegenci rozpatrzą strategie wprowadzania innowacyjnych narzędzi diagnostycznych wspierających lekarzy, możliwości insurtechów w działaniu prewencyjnym i zmniejszaniu zachorowalności, wpływ sektora opieki zdrowotnej na rozwój rynku insurtech, znaczenie współpracy między tradycyjnymi ubezpieczycielami a insurtechami oraz healthtechami, wyzwania związane z ryzykiem biznesowym i kulturą innowacyjności, potrzebę szybkiej ścieżki certyfikacji i refundacji dla innowacji healthtech oraz dysproporcje między beneficjentami a płatnikami w kontekście prewencyjnych rozwiązań zdrowotnych jako argument za współpracą między sektorami prywatnym i publicznym.

Wydarzenie skierowane jest dla przedstawicieli sektora bankowego i ubezpieczeniowego, fintechów, insurtechów, firm pożyczkowych, kancelarii prawnych, inwestorów, firm technologicznych, IT, startupów oraz przedstawicieli administracji państwowej i firm doradczych.

(AM, źródło: MMC Polska)

Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego: Jak wykorzystać technologię w zarządzaniu ryzykiem?

0

18 kwietnia odbyła się szósta edycja Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Wydarzenie organizowane przez PZU Lab we współpracy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną było objęte patronatem medialnym „Gazety Ubezpieczeniowej”.

Konferencja podzielona została na trzy bloki tematyczne poświęcone kolejno: wykorzystaniu sztucznej inteligencji w gospodarce morskiej, nowoczesnym rozwiązaniom energetycznym w branży działającej w środowisku morskim, a także cyfrowym bliźniakom (digital twin) – technologii opartej w dużej mierze na symulacjach, modelach matematycznych i IoT.

Jednym z kluczowych zagadnień poruszanych na Forum były szanse i zagrożenia związane z użyciem sztucznej inteligencji w przemyśle morskim, której celem nie ma być pełne zastąpienie człowieka, ale wsparcie jego pracy i ułatwienia w podejmowaniu szybkich i trafnych decyzji dzięki precyzyjnej analizie i katalogowaniu znacznej ilości digitalizowanych danych.

Omawiane były również zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem. Dotyczyły one zarówno analizy potencjalnych zagrożeń, jak i działań wyprzedzających potencjalne ryzyko, które może mieć miejsce w związku z sięganiem po cyfrowe rozwiązania w przemyśle morskim.

Przedstawione zostały aspekty optymalizacji energetycznej i wykorzystania symulacji cyfrowych w podniesieniu bezpieczeństwa morskich farm wiatrowych. Dyskutowano o szansach i zagrożeniach związanych z zastosowaniem AI w morskich systemach autonomicznych oraz w badaniach infrastruktury energetycznej na Morzu Bałtyckim.

(AM, źródło: PZU Lab)

EIB: Ubezpieczenie flotowe to nie taka prosta sprawa

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Każde z przedsiębiorstw musi zawrzeć ubezpieczenie dla swojej floty samochodowej, której ochrona będzie odzwierciedlała charakter prowadzonej działalności i sposób wykorzystania pojazdów. A jak zauważają eksperci EIB, tu już potrzeby są zróżnicowane i dostosować do nich należy możliwości ubezpieczycieli.

– Nie możemy ich bagatelizować i sugerować się wyłącznie ceną. Zwłaszcza że wojna cenowa na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych trwa w najlepsze, mimo wielu sygnałów o konieczności podnoszenia stawek. Klientom zależy na stabilności, przewidywalności i wieloletniej perspektywie współpracy, a rywalizacja cenowa niesie za sobą realne niebezpieczeństwo przejścia przez punkt kulminacyjny obniżek, a następnie gwałtownego „tąpnięcia”, jakim jest znaczny wzrost cen, i dotyczy to wówczas również tych ze stabilną szkodowością i przeznaczających znaczne środki na zarządzanie ryzykiem flotowym. Dlatego tym bardziej należy z odpowiednią rozwagą podchodzić do tych ubezpieczeń. Bo wbrew pozorom, ciągle ewoluują – zaznacza Katarzyna Cieplińska, kierowniczka Biura Ubezpieczeń Flotowych EIB.

Szyby pod obserwacją

EIB zauważa, że w ostatnim czasie towarzystwa coraz uważniej przyglądają się statystykom szkodowym. Przedmiotem analizy są już nie tylko szkody z OC i AC, ale również wszystkich polis dobrowolnych. Pod lupą znalazły się zwłaszcza szkody z ubezpieczenia szyb oraz assistance. Okazało się bowiem, że te dwa rodzaje ochrony mogą generować wysokie koszty.

– Wbrew pozorom wymiana szyb może być kosztowna – mówimy o koszcie rzędu nawet kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy oczywiście od pojazdu. Składki za ubezpieczenie szyb zaczynają się już od 30 zł i sięgają kilkuset w zależności od tego, czy mówimy o szybie oryginalnej, czy zamienniku. Nie każdy z ubezpieczycieli oferuje jednak to odrębne ubezpieczenie, którego zakres jest przecież objęty ubezpieczeniem AC – mówi Katarzyna Cieplińska.

Assistance szczegółowo rozliczane

W przypadku assistance wiele zależy od wielkości, marki i klasy pojazdu. Drugim czynnikiem jest częstotliwość i sposób jego użytkowania. Jeśli mowa o poruszaniu się wyłącznie w ramach jednego niedużego miasta, to problem może być marginalny. Jednak w przypadku częstych podróży po Polsce i za granicą, pakiet assistance i przewidziane w nim usługi muszą być jak najszersze, ale co za tym idzie koszt pomocy w razie ewentualnej szkody także idzie zdecydowanie w górę. Kolejnym czynnikiem jest też skala działalności. W przypadku dużego przedsiębiorstwa, które posiada własny park techniczny, a którego pojazdy poruszają się tylko w ramach ściśle określonego obszaru, assistance można traktować jako incydentalną pomoc, ponieważ znaczną część wsparcia przedsiębiorca może dostarczyć własnymi siłami.

– Jeszcze kilka lat temu brokerzy, porównując oferty dla swoich klientów, głównie skupiali się na ryzykach OC i AC, wskazując jedynie możliwość rozszerzenia umowy o kolejne produkty. Aktualnie wszystkie elementy umowy ubezpieczenia są ściśle weryfikowane i kompleksowo podliczane, aby dopasować je do konkretnych, szczególnych potrzeb przedsiębiorcy – a jak wiemy wachlarz zakresowy i cenowy opcji oferowanych przez ubezpieczycieli jest szeroki – dodaje Katarzyna Cieplińska.

Koniec preferencyjnego traktowania elektryków

Coraz więcej firm stawia też na służbowe pojazdy elektryczne. Początkowo wraz z ich wejściem na rynek ubezpieczyciele traktowali je w pewien sposób preferencyjnie. Z uwagi na ich wartość, wysokość stawki AC w przypadku e-pojazdów w porównaniu z ich odpowiednikami o klasycznych silnikach spalinowych była niższa.

– Wydawało się, że ten trend się utrzyma, ale rzeczywistość poddała to podejście weryfikacji. Okazało się, że koszty naprawy elektryków są jednak wyższe. Dodatkowo, utrzymuje się spór, czy uszkodzone baterie można naprawić, czy każdorazowo należy je wymienić na nowe. Przez to wartość likwidowanych szkód skoczyła w górę, a to musiało mieć odzwierciedlenie w składce. Do tego doszło kilka przypadków zapłonu pojazdów podczas ładowania, które znów pokazały, jak specyficznie należy podchodzić do tego typu pojazdów. Płonący pojazd elektryczny jest praktycznie nie do ugaszenia, więc prawie zawsze mamy do czynienia ze szkodą całkowitą, niezależnie od tego, jak szybko można było zareagować i próbować ugasić ogień – wskazuje Katarzyna Cieplińska.

Nawet zwykła szkoda parkingowa w przypadku elektryków okazuje się droższa. Także assistance może być kosztowniejsze. Po pierwsze, biorąc pod uwagę, że pojazdy wciąż nie są tak „dopracowane” jak samochody spalinowe, możemy mieć do czynienia z większą liczbą interwencji służb asystorów. Ponadto tak jak w przypadku „klasycznej” likwidacji szkód i tu serwis jest zazwyczaj bardziej kosztowny – m.in. również przez to, że warsztatów naprawiających pojazdy elektryczne jest zdecydowanie mniej. To wszystko powoduje, że koszt ubezpieczenia tych pojazdów idzie systematycznie w górę, nawet mimo rozkręcającej się wojny cenowej.

(AM, źródło: Brandscope)

Rekordowe wyniki Allianz Partners we wszystkich obszarach działalności

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Przychody Allianz Partners w 2023 roku osiągnęły poziom 9,3 mld euro, a zysk operacyjny – 301,2 mln euro. Tym samym firma osiągnęła najlepsze wyniki w swojej historii. Uzyskane przez Allianz Partners rezultaty były efektem osiągnięć w dziale podróży międzynarodowych, dwucyfrowego wzrostu w segmencie mobilności & assistance oraz rekordowego, wynoszącego 23,4% wzrostu w segmencie zdrowotnym. 

Zdrowie: 2,6 mld euro przychodów

Firma osiągnęła dwucyfrowy wzrost przychodów w obszarze zdrowie dzięki organicznemu rozwojowi zwłaszcza w segmencie MŚP na całym świecie oraz dzięki nowym partnerstwom z lokalnymi ubezpieczycielami. Transgraniczne ubezpieczenia zdrowotne, usługi i administracja zostały wzmocnione przez znaczny wzrost zasięgu regionalnego za sprawą dodatkowych centrów wsparcia operacyjnego dla klientów w regionie Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie. Allianz Partners przewiduje możliwość skalowania biznesu w kolejnych latach dzięki wprowadzeniu cyfrowych usług opieki zdrowotnej i platformie Lumi, z której w 2023 roku skorzystało już ponad milion użytkowników. 

8% wzrostu w ubezpieczeniach turystycznych

3,3 mld euro przychodów w obszarze ubezpieczeń turystycznych było efektem wzrostów w Azji i Pacyfiku, Ameryce Północnej i Europie. Ożywienie w podróżach w Australii i Nowej Zelandii po zniesieniu wszystkich ograniczeń spowodowało wzrost liczby podróży w regionie Azji i Pacyfiku.

Ponownie ogromną popularnością cieszyły się podróże po Ameryce Północnej, co przyczyniło się do dalszego wzrostu liczby kanałów offline i sprzedaży B2C. Wzrost w Europie był spotęgowany przede wszystkim przez sektor usług finansowych w Wielkiej Brytanii, a także linie lotnicze i biura podróży we Francji. Po niedawnym uruchomieniu aplikacji mobilnej allyz – Allianz Partners kontynuuje ekspansję i inwestycje w cyfrowe platformy dla klientów. 

Mobilność & assistance: 2,9 mld euro przychodów

W obszarze pomocy drogowej zanotowano silny wzrost na rynkach europejskich, w szczególności we Francji, Hiszpanii i Szwajcarii, a także w Ameryce Łacińskiej (głównie w Brazylii). W home assistance dobre wyniki uzyskano w całej Europie, przede wszystkim w Niemczech i Austrii, a także w Australii. Obszar Easy Living, świadczący usługi w zakresie ułatwiania życia codziennego (takie jak np. wsparcie rehabilitacyjne), rósł głównie dzięki nowym klientom w Europie Wschodniej. Działalność w zakresie zarządzania urządzeniami mobilnymi i ryzykiem cyfrowym (MDDR) pozostała ogólnie stabilna, przy czym znaczny wzrost odnotowano w Indiach, Hiszpanii i Francji, przy jednoczesnej sanacji portfela na wybranych rynkach. 8% wzrostu przychodów w obszarze mobilności opiera się na dotychczasowych relacjach z klientami, pozyskaniu nowych partnerów na rynkach europejskich i azjatyckich, ubezpieczeniom wbudowanym oraz wzroście liczby ubezpieczeń specjalnych (w szczególności w zakresie nowej mobilności i mikromobilności). Linia biznesowa dotycząca mobilności z powodzeniem weszła na rynek amerykański, z perspektywą dalszego wzrostu w 2024 roku. 

– Rok 2023 był kolejnym rekordowym rokiem dla Allianz Partners pod względem całkowitych przychodów i zysków po fantastycznych wynikach w 2022 roku. Branża turystyczna nadal się rozwija, nasza działalność w zakresie opieki zdrowotnej odnotowała ogromny wzrost, a aktywność w zakresie pomocy i mobilności na całym świecie nabrała rozpędu. Nasz rozwój opiera się na solidnych fundamentach, ponieważ inwestujemy w cyfryzację naszych usług, zapewniając jednocześnie najwyższy poziom zadowolenia klientów – skomentował Tomas Kunzmann, prezes zarządu Allianz Partners.  – Nieustannie wprowadzamy innowacje i inwestujemy znaczne środki w transformację cyfrową, w tym we wdrażanie naszej wiodącej na rynku platformy cyfrowej allyz we wszystkich obszarach biznesowych. Dzięki zaangażowaniu zespołu zatrudniającego ponad 22 tys. pracowników na całym świecie jestem bardzo pozytywnie nastawiony w kontekście perspektyw na nadchodzące lata i tego, że jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia celu, jakim jest podwojenie przychodów do 2030 roku – dodał. 

Materiał wideo przedstawiający kluczowe dane Allianz Partners z 2023 roku

(AM, źródło: dfusion)

Insurance Europe apeluje o rozwianie wątpliwości dotyczących harmonogramu wdrożenia IRRD

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Branża ubezpieczeniowa wezwała Unię Europejską do opublikowania jasnego i spójnego planu działania dotyczącego opracowania dyrektywy w sprawie odzyskiwania należności, restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ubezpieczeń. W swoim stanowisku opublikowanym w dniu głosowania Parlamentu Europejskiego w sprawie IRRD Insurance Europe podniosła, że obecnie istnieje „rozbieżność” w harmonogramie pomiędzy przewidywaną datą wdrożenia nowych wymogów a opracowaniem ważnych standardów i wytycznych technicznych, które są potrzebne do wdrożenia nowego systemu w praktyce.

Oczekuje się, że dyrektywa IRRD zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE (OJEU) jeszcze w tym roku. Państwa członkowskie oraz sektor ubezpieczeniowy będą musiały wdrożyć nowe przepisy 24 miesiące później.

Z drugiej jednak strony, jak zauważa Insurance Europe, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych został poproszony o opracowanie 19 standardów technicznych i wytycznych w terminie do 30 miesięcy od jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Dlatego organizacja ostrzega, że te niedopasowane harmonogramy powodują znaczną niepewność co do wdrożenia IRRD.

(AM, źródło: Insurance Europe)

VIG potwierdziła ubiegłoroczne osiagnięcia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W opublikowanych 24 kwietnia raportach za rok finansowy 2023 Vienna Insurance Group potwierdziła wstępne dane przedstawione 12 marca. W ubiegłym roku VIG odnotowała silny wzrost we wszystkich segmentach oraz liniach biznesowych, a także znaczący wzrost zysków.

– Nasza dywersyfikacja rynków, marek, produktów i kanałów dystrybucji pozwala nam działać jak najbliżej naszych klientów i z dużą elastycznością. Jest to siła, która odbija się wyraźnie na naszych wynikach i pozwala optymistycznie patrzeć na rok 2024 – powiedział Hartwig Löger, CEO VIG.

Przychody z usług ubezpieczeniowych w 2023 roku wzrosły o 12%, do 10,9 mld euro, natomiast zysk brutto zwiększył się o 32%, do około 773 mln euro. Mocny rozwój biznesu oraz wysoki współczynnik wypłacalności na poziomie 269% sprawiły, że na zaplanowanym na 24 maja Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu zespół zarządzający VIG zaproponuje podwyższenie dywidendy z kwoty 1,3 euro na akcję do 1,4 euro.

VIG zaznacza, że jej różnorodność tworzy również wartość dodaną w zakresie zrównoważonego rozwoju i jest stale wzmacniana jako integralna część modelu biznesowego. Program zrównoważonego rozwoju VIG 25, obejmujący całą grupę, realizuje zarówno cele środowiskowe, jak i społeczne.

– Oprócz naszego celu, jakim jest redukcja emisji gazów cieplarnianych w obszarach zarządzania aktywami, underwritingu i operacji do „zera netto” do 2050 r., przywiązujemy również dużą wagę do społecznego aspektu zrównoważonego rozwoju, a zatem zwracamy się do klientów, pracowników i społeczeństwa jako całości. Nasza grupa od 200 lat jest uosobieniem odpowiedzialności społecznej i solidarności. Program VIG 25 pozwala nam kształtować tematy naszych czasów w sposób zorientowany na przyszłość – podkreślił Hartwig Löger.

(AM, źródło: VIG)

Parlament Europejski: „Tak” dla przeglądu Solvency II oraz przyjęcia IRRD

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

23 kwietnia Parlament Europejski zatwierdził przegląd dyrektywy Solvency II oraz wprowadzenie do porządku prawnego Unii Europejskiej dyrektywy dotyczącej naprawy i restrukturyzacji oraz uporządkowanej likwidacji zakładów ubezpieczeń i reasekuracji (IRRD). Te zmiany prawne zostały nieformalnie uzgodnione w grudniu.

Rewizja Solvency II została przyjęta 549 głosami, przy 56 głosach przeciw i 9 wstrzymujących się. Z kolei za IRRD głosowało za 475 europarlamentarzystów, 37 było przeciw, a 99 wstrzymało się od głosu.

Dzięki zmianom prawnym wprowadzonym w Solvency II zakłady ubezpieczeń będą mogły uwolnić część rezerw, co pozwoli im skierować większą ilość pieniędzy na ożywienie gospodarcze. Obecna stopa kosztu kapitału określająca poziom rezerw wynosi 6%, natomiast aktualizacja obniży ją do 4,75%.

Bardziej dostosowany nadzór

W ramach rewizji zmienione zostaną także zasady nadzoru w trzech głównych obszarach: nadzorze nad działalnością transgraniczną, markostrożnościowym i nad grupami. Nowelizacja ma pomóc krajowym nadzorcom skupić się na głównych ryzykach systemowych. Pozwoli też wzmocnić i usprawnić współpracę w przypadku transgranicznej działalności ubezpieczeniowej. Krajowe organy dostaną dodatkowe kompetencje, poszerzy się też rola EIOPA. Nowelizacja zwiększy także nadzór nad ryzykiem płynności zakładów i doprowadzi do zmian liczenia kapitałowego wymogu (SCR) dla grup.

Lepsza komunikacja ryzyka związanego ze zrównoważonym rozwojem

Nowelizacja Solvency II wprowadza też nowe przepisy, które nałożą na ubezpieczycieli i reasekuratorów konieczność większego uwzględniania ryzyk związanych z zrównoważonym rozwojem i przygotowywania bardziej szczegółowych raportów na ten temat. Ma to umożliwić ubezpieczającym łatwiejsze zrozumienie środowiskowych aspektów działalności zakładów.

– Ze względu na istniejące zasady europejskie firmy ubezpieczeniowe zostały zmuszone do utrzymywania setek miliardów euro nadwyżki powyżej rezerw obowiązkowych. Dzisiejsza aktualizacja uwalnia znaczną ilość kapitału, który może przepłynąć na inwestycje produkcyjne, takie jak zielona infrastruktura i cyfryzacja. Aby Zielony Ład odniósł sukces, potrzebne są inwestycje prywatne. Przegląd umożliwia zakładom ubezpieczeń odegranie swojej roli bez narażania ubezpieczających na ryzyko, a także dokonanie większej liczby inwestycji długoterminowych, co ostatecznie przyniesie korzyści ubezpieczającym. I wreszcie, sprawi, że nadzór ubezpieczeniowy stanie się bardziej proporcjonalny i lepiej dostosowany do rzeczywistego ryzyka. Małe firmy ubezpieczeniowe posiadające prosty i bezpieczny model biznesowy odniosą korzyści ze zmniejszenia obciążeń administracyjnych – powiedział europoseł Markus Ferber z komisji ECON, sprawozdawca przeglądu Solvency II.

IRRD – bezpieczniej w razie upadłości

PE zatwierdził również nową dyrektywę dotyczącą naprawy i restrukturyzacji oraz uporządkowanej likwidacji zakładów ubezpieczeń/reasekuracji (IRRD). Celem nowych przepisów jest ochrona  ubezpieczających, stabilności finansowej oraz podatników w przypadku upadłości ubezpieczyciela/reasekuratora. Dyrektywa będzie wymagać od większych i systemowo ważnych podmiotów opracowania wyprzedzających planów naprawy, aby zapewnić ich odporność na kryzysy. Organy krajowe będą dysponowały narzędziami umożliwiającymi rozwiązywanie problemów z upadającymi podmiotami, w tym poprzez wycofywanie ich z rynku w sposób uporządkowany, przy jednoczesnym zachowaniu w jak największym stopniu ciągłości ochrony ubezpieczeniowej. Ma to zapewnić możliwie najlepszą ochronę dla ubezpieczonych konsumentów i przedsiębiorstw, w szczególności gdy ubezpieczyciele/reasekuratorzy prowadzą działalność w kilku państwach członkowskich.

– Bankowy Fundusz Gwarancyjny od początku uczestniczył w konsultacjach nad IRR. Jest to dyrektywa minimalnej harmonizacji, co oznacza, że kluczowe będą akty II i III poziomu oraz że każdy z krajów ma szanse indywidualnie odzwierciedlić specyfikę swojego rynku przy implementacji przepisów – skomentowała na LinkedIn Dagmara Wieczorek-Bartczak, członkini zarządu BFG, kierująca pracami przygotowującymi Fundusz do roli organu przymusowej restrukturyzacji w sektorze ubezpieczeń i reasekuracji.

Udoskonalona propozycja

W porównaniu do pierwotnej pozycji Komisji Europejskiej wprowadzone korekty  uczyniły system bardziej selektywnym, w większym stopniu ukierunkowanym na bardziej ryzykowne sektory branży i skupiającym się na ochronie ubezpieczających. Ponadto 60% (z 80% zaproponowanych przez KE) rynku ubezpieczeń oraz reasekuracji państwa członkowskiego będzie podlegać wymogom wyprzedzającego planowania naprawczego, a 40% – planowaniu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (pierwotnie 70%). – Dyrektywa będzie również zawierać silną klauzulę przeglądową, która utoruje drogę do wprowadzenia systemów gwarancji ubezpieczeniowych w całej UE. Posiadanie ich we wszystkich państwach członkowskich byłoby brakującym ogniwem zapewniającym najwyższy poziom ochrony ubezpieczających w przypadku upadłości zakładu ubezpieczeń – zaznaczył Markus Ferber.

Rada musi teraz także zatwierdzić teksty obu regulacji, po czym zostaną one opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i staną się obowiązującym prawem.

Cele zmian

Głównym celem przeglądu dyrektywy Solvency II jest wzmocnienie wkładu europejskich ubezpieczycieli w finansowanie ożywienia gospodarczego, postęp w budowie unii rynków kapitałowych i kierowanie środków na Europejski Zielony Ład. Szacuje się, że zmiany przepisów mogłyby pozwolić sektorowi ubezpieczeniowemu na zainwestowanie w gospodarkę kolejnych 100 miliardów euro, co stanowi około 0,6% PKB UE.

Celem dyrektywy w sprawie odzyskiwania ubezpieczeń i restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest zapewnienie lepszego przygotowania ubezpieczycieli i odpowiednich organów w UE w przypadku poważnych problemów finansowych.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

LINK4 własnymi siłami usprawni procesy firmowe

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

LINK4 we współpracy z Microsoft Polska zorganizował wewnętrzny hackathon. W jego trakcie multidyscyplinarne zespoły ubezpieczyciela pracowały nad rozwiązaniami mającymi usprawnić jego funkcjonowanie.

Przedmiotem prac zespołów LINK4 były trzy projekty:

  1. Analiza rozmów – transkrypcja mowy, analiza danych i ich wykorzystanie.
  2. Baza wiedzy – rozwinięcie projektu bazy wiedzy, który zakład już rozpoczął.
  3. Streszczanie dokumentów – narzędzie pozwalające analizować dokumenty i dane związane ze zgłaszanymi szkodami.

 – Automatyzacja jest jednym z celów wprowadzania innowacji opartych na sztucznej inteligencji. Rozwiązania, które widzieliśmy, nie są abstrakcyjne, a konkretne i odpowiadające na wyzwania, przed którymi stajemy na co dzień w organizacji. Po prezentacji zaprogramowanych prototypów jestem pewien, że wszystkie zaproponowane rozwiązania mogą znaleźć cenne zastosowanie zarówno w sprzedaży, serwisie jak i likwidacji szkód – podkreślił Michał Chyczewski, wiceprezes LINK4, po prezentacjach efektów działań zespołów.

Teraz LINK4 ma rozpocząć wdrażanie wspomnianych rozwiązań w procesy.

(AM, źródło: LinkedIn)

Insurtechy najczęściej odnajdują się w dystrybucji oraz na rynku majątkowym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Serwis cashless.pl opublikował trzecią odsłonę raportu „Insurtechy w Polsce”. Opracowanie przedstawia informacje na temat 32 insurtechów działających na naszym rynku i dostarczanych przez nie rozwiązaniach.

Z raportu wynika, że 24 insurtechy działają jako dostawcy oprogramowania lub technologii dla firm ubezpieczeniowych lub pośredników, wybierając określony element ubezpieczeniowego łańcucha wartości, które są w stanie usprawnić dzięki swoim rozwiązaniom, i oferują wsparcie w tym zakresie dojrzałym organizacjom. Jedynie siedem podmiotów ma ambicję stać się ubezpieczycielami czy quasi-ubezpieczycielami, przejmując od firmy ubezpieczeniowej znaczną część obowiązków i powierzając jej jedynie rolę dostawcy ochrony. Jedynym insurtechem działającym na własnej licencji ubezpieczeniowej jest wefox, choć ubiegania się o nią nie wyklucza także Trasti.

Innowacje także dla agentów

Raport wskazuje, że ze względu na to, iż insurtechy działają głównie jako dostawcy oprogramowania lub technologii, to najczęściej wskazywanym przez nich modelem biznesowym jest B2B. Głównymi odbiorcami ich rozwiązań są firmy ubezpieczeniowe, ale  nie brakuje podmiotów rozwijających narzędzia również dla agentów.

Przede wszystkim dystrybucja

21 insurtechów wskazało obszar dystrybucji jako element ubezpieczeniowego łańcucha wartości, na którym operują. 17 wykorzystuje kompetencje do tworzenia produktów ubezpieczeniowych lub underwritingu i oceny ryzyka. Z kolei 10 stawia na likwidację szkód. Autorzy raportu zastrzegają, że różnorodność insurtechów, ich zaangażowanie oraz poziom specjalizacji w poszczególnych obszarach sprawia, iż niektóre z nich przejmując szeroki zakres obowiązków ubezpieczyciela, mają udział również w obsłudze szkód, choć nie jest to ich wyróżnikiem. Z drugiej strony np. Carrot czy Minte.ai wnoszą tę wartość, że dostarczają narzędzia optymalizujące czy modernizujące pracę w tym zakresie.

Insurtechy lubią „majątek”

Dominującą linią biznesową w działalności insurtechów są ubezpieczenia majątkowe, przede wszystkim komunikacyjne i pozakomunikacyjne (m.in. NNW). Kilka podmiotów dysponuje narzędziami mogącymi zainteresować segment ubezpieczeń korporacyjnych. W ubezpieczeniach życiowych specjalizują się 4 podmioty, a w zdrowotnych – 3.

Różne formy finansowania

14 insurtechów zadeklarowało, że projekt sam na siebie zarabia. „Ponad połowa podmiotów na którymś z etapów swojego rozwoju zdecydowała się na tzw. bootstraping, czyli opierała się na środkach własnych założycieli, pożyczkach czy wsparciu pozyskanym od rodziny i przyjaciół. Co jednak ciekawe, własny kapitał jako ostatnie źródło finansowania wskazało jedynie 5 podmiotów (w tym w jednym z przypadków kapitał własny był uzupełnieniem do pozyskanego grantu). Dla 12 insurtechów ostatnim źródłem pieniędzy były fundusze venture capital, a ogółem na przestrzeni całej swojej działalności ze wsparcia VC, aniołów biznesu lub inwestora strategicznego skorzystało 17 startupów. Liczba ta świadczy o tym, że nasz rynek insurtechowy dojrzewa, ale bez głębszej analizy może prowadzić do wniosku, że wzrost postępuje szybciej, niż w istocie się to dzieje. Fundusze VC wśród swoich inwestorów mają bowiem m.in. takie firmy, jak bolttech, Cachet, Iceye, Insly, Tensorflight czy wefox, które budowały swój biznes również lub nawet głównie poza polskim rynkiem. Jednocześnie podkreślić trzeba, że środki od VC dostały także bardziej lokalne firmy, jak Climatica, Laven, minte.ai, OTOAgent, Quantee, Simpl.rent, Telemedi czy Trasti. Przy okazji odnotować warto, że część z nich albo już jest w trakcie, albo planuje ekspansję na inne rynki” – czytamy w raporcie.

Więcej:

cashless.pl z 23 kwietnia, Ida Krzemińska-Albrycht „Raport „Insurtechy w Polsce, vol. 3” już dostępny. Zapraszamy do lektury”

(AM, źródło: cashless.pl)

17,644FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie