W ubiegłym roku obie spółki Warty wykazały łączny zysk netto na poziomie 692,2 mln zł, co było najwyższym wynikiem w historii działalności grupy. Rekordowym wynikiem było również ponad 7 mld zł przypisu składki.
– 2019 był
wyjątkowym rokiem dla naszej firmy. Spółka majątkowa po raz pierwszy w historii
przekroczyła 6 mld zł składki przypisanej brutto. Wraz ze sprzedażą ubezpieczeń
na życie nasz przychód osiągnął ponad 7 mld zł. Wypracowaliśmy go, uzyskując jednocześnie
wyjątkową na tle rynku rentowność. Wynik netto spółki majątkowej wyniósł 660,2
mln zł, a wskaźnik ROE osiągnął poziom 29,6%, najwyższy na rynku ubezpieczeń
majątkowych. Te informacje pokazują, w jak dobrej kondycji znajduje się Warta,
rozpoczynając drugie stulecie swojej działalności –
powiedział Jarosław Parkot, prezes
zarządu Warty.
– Na obecną, wyjątkową pozycję Warty
zapracowały wszystkie filary działalności firmy ubezpieczeniowej. Profesjonalna
sieć sprzedaży i wyjątkowa współpraca z pośrednikami, doceniana jakość obsługi
klienta na rynku czy kompleksowe i praktyczne produkty przełożyły się na
szerokie zainteresowanie klientów ofertą Warty. Niezwykle ważną rolę w
osiągnięciu tego sukcesu odgrywa nasz kompetentny i ambitny zespół pracowników
oraz rozsądne podejście do wdrażania innowacji i wykorzystania nowych
technologii w firmie. Mając takie zasoby, patrzę z dużym optymizmem na kolejne
lata dalszego rozwoju i umacnianie pozycji firmy na rynku – dodał.
Biznes majątkowy – sprzedaż
TUiR Warta zebrało
6 mld zł składek brutto. Był to rezultat o 8,1% wyższy o odnotowanego w
2018 r. W segmencie ubezpieczeń indywidualnych zakład odnotował 6,8%
wzrost sprzedaży, dzięki któremu przypis składki wyniósł 4,4 mld zł. Z
kolei w segmencie korporacyjnym składka wzrosła o 11,7%, osiągając poziom 1,7
mld zł.
Warta tłumaczy,
że jej kolejny rekord rocznej sprzedaży ubezpieczeń majątkowych jest w dużej
mierze efektem rozwoju narzędzi do taryfikacji, bazujących m.in. na
rozwiązaniach analitycznych i Big Data. Według firmy, umożliwiają one szybkie i
trafne przygotowanie zindywidualizowanej składki w oparciu o kilkaset
parametrów. Te rozwiązania, początkowo wykorzystywane tylko w segmencie
ubezpieczeń komunikacyjnych, są również stopniowo stosowane w pozostałych ubezpieczeniach
majątkowych.
– Dzięki wdrożonym technologiom i narzędziom Big
Data Warta jest liderem rynku pod względem rozwiązań i modeli taryfikacji. Za
ich pomocą możemy zaoferować potencjalnie nisko szkodowym klientom atrakcyjną
cenę polisy, zachowując rentowność Warty na wyjątkowo wysokim poziomie. Tylko w
2019 roku ROE spółki majątkowej wzrosło do poziomu 29,6%, co jest bardzo
wysokim wynikiem na tle rynku. Bieżący rok poświęcimy m.in. na dalsze
rozwijanie narzędzi do analizy danych oraz rozwój oferty dla klientów z
segmentu MŚP i korporacji – podkreślił Jarosław Parkot.
Z kolei wzrost w
segmencie korporacyjnym był według Warty skutkiem zmian poczynionych m.in. w
obszarze produktów i sprzedaży. Obecnie firma pracuje nad dalszym podniesieniem
rentowności tej linii biznesowej poprzez m.in. odświeżenie wybranych produktów,
rozwój systemu sprzedażowego oraz szersze wykorzystanie analizy danych w tym
obszarze.
Likwidacja szkód
TUiR Warta
zlikwidowała w ubiegłym roku 521 tys. szkód, co przełożyło się
na wypłatę klientom 3,4 mld zł w formie odszkodowań i świadczeń.
Zakład kontynuuje wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, których kluczowym celem
jest przyśpieszenie procesu likwidacji szkód i podniesienie jakości obsługi
klienta. W 2019 r. firma wdrożyła m.in. Wirtualnego Asystenta – bota na
infolinii działającego w oparciu o sztuczną inteligencję, który przyjmuje od
klientów zgłoszenia szkód, istotnie ograniczając czas oczekiwania na połączenie
z konsultantem. Zakończyła również wdrażanie ponad 30 robotów, automatyzujących
wewnętrzne procesy związane z zawarciem i obsługą umów ubezpieczeniowych. W tym
roku ubezpieczyciel wdroży kolejne rozwiązanie bazujące na technologii
sztucznej inteligencji – Rozpoznawanie Obrazu, które będzie wykorzystywane w
ocenie i wycenie szkód komunikacyjnych.
– Wprowadzamy kolejne rozwiązania, które
skutecznie skracają czas likwidacji szkód w Warcie i podnoszą komfort naszych
klientów. Sztuczna inteligencja na naszej infolinii praktycznie zlikwidowała
kolejki do zgłoszenia szkody, co będzie miało szczególne znaczenie przy
katastrofach naturalnych, takich jak huragany czy powodzie. Natomiast
wprowadzony przez nas nowy model likwidacji szkód całkowitych skrócił średnio o
10 dni czas potrzebny na wypłacenie pełnego odszkodowania w sprawach tego typu.
To pokazuje wymierne efekty naszej pracy. W bieżącym roku zrealizujemy kolejne
projekty w innowacyjny sposób podnoszące jakość obsługi klienta. Jestem pewny,
że nasz zaangażowany zespół oraz wykorzystanie nowoczesnych i praktycznych
rozwiązań zapewni nam utrzymanie wiodącej pozycji na rynku również w tej
dziedzinie – podkreślił Jarosław Parkot.
Wyniki finansowe
Wynik techniczny
spółki majątkowej wyniósł 581,2 mln zł i był wyższy od uzyskanego w 2018
r. o 50,5%. Z kolei wynik finansowy netto osiągnął poziom 660,2 mln
zł (+40,9% r/r). To w efekcie przełożyło się m.in. na znacząco wyższy
wskaźnik ROE w porównaniu do rynku ubezpieczeń majątkowych (29,6%).
Biznes życiowy – sprzedaż
Również TUnŻ Warta
zanotowała wzrosty sprzedaży ubezpieczeń na życie. W 2019 r. spółka zebrała
972,7 mln zł składki przypisanej brutto, co było rezultatem o 20,1% wyższym od
odnotowanego w roku poprzednim. Według ubezpieczyciela, był to efekt m.in.
oparcia sprzedaży na produktach ze składką regularną, które wygenerowały
przypis na poziomie 771,2 mln zł (+16,8% r/r).
– Przykład Warty pokazuje, że można stabilnie rozwijać
się na rynku ubezpieczeń na życie. Kolejny rok z rzędu osiągamy wysoki wzrost
sprzedaży polis. To efekt rozsądnej decyzji o skupieniu uwagi na produktach
ochronnych ze składką regularną i wprowadzeniu odpowiednich ubezpieczeń do
oferty, odpowiadających różnym potrzebom naszych klientów. Rosnący przypis to
również efekt pracy naszych agentów, zarówno życiowych, jak i majątkowych. W efekcie
w 2019 r. sprzedaż produktów ze składką regularną wzrosła o niemal 17%, przy
średniej dla rynku na poziomie 1,8%. W okresie 2016 do 2019 r. zwiększyliśmy
przypis w tym segmencie ubezpieczeń o niemal 60% – zaznaczył prezes zarządu Warty. – W tym roku chcemy się skupić na
wdrożeniu nowych, cyfrowych rozwiązań przyśpieszających proces sprzedaży polis,
ich obsługi oraz wypłaty świadczeń. W tym celu będziemy m.in. rozwijać kolejne
produkty automatyczną ocenę ryzyka online oraz wdrażać kolejne roboty automatyzujące
wewnętrzne procesy obsługi. Wprowadzimy również rozwiązanie, które pozwoli nam
podpisywać umowy zdalnie, co będzie kolejnym istotnym udogodnieniem dla
klientów i agentów. Planujemy również dalszą rozbudowę oferty produktów
życiowych, odpowiadających zmieniającym się potrzebom naszych klientów –
zapowiedział.
Wyniki finansowe
Wynik techniczny
spółki życiowej wyniósł 51,4 mln zł, co oznacza spadek o 1,2% r/r, a wynik
netto – 32 mln zł (-7% r/r). Warta tłumaczy, że spadki były konsekwencją m.in. inwestycji
poczynionych w spółce życiowej.
Artur Makowiecki
news@gu.home.pl