Blog - Strona 2 z 1464 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal

CUK Ubezpieczenia: Na Wielkanoc i majówkę coraz częściej z assistance i polisą turystyczną

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z analizy CUK Ubezpieczenia wynika, że widoczny jest wzrost zainteresowania ubezpieczeniami podróżnymi oraz assistance na wyjazd w okresie świąt Wielkiej Nocy oraz na długi weekend majowy.

– Z roku na rok obserwujemy coraz większą odpowiedzialność klientów planujących urlopy czy krótkie świąteczne wypady – także w kontekście nieprzewidzianych sytuacji zdrowotnych, zagubionego bagażu czy odwołanych lotów. Dobrze dobrana polisa turystyczna pozwala uniknąć dodatkowych kosztów i stresu, zwłaszcza w okresach zwiększonego ruchu turystycznego – mówi Marcin Dyliński, członek zarządu ds. Marketingu i E-Commerce CUK Ubezpieczenia.

W sezonie świątecznym i majówkowym największym zainteresowaniem cieszą się ubezpieczenia obejmujące pełen zakres ochrony: leczenie za granicą, transport medyczny bez limitu, rekompensaty za opóźnienia i utratę bagażu oraz ubezpieczenie członków rodziny. Na popularności zyskują także produkty posiadające klauzulę alkoholową. Według danych CUK Ubezpieczenia wśród najczęściej ubezpieczanych kierunków wyjazdów w marcu i połowie kwietnia 2025 r.  dominowały Włochy, Hiszpania, Niemcy i Polska.

Polisy w trendzie wzrostowym

W marcu sprzedaż polis turystycznych za pośrednictwem CUK Ubezpieczenia wzrosła o blisko 29% r/r. Trend utrzymuje się również w połowie kwietnia, co w ocenie ekspertów porównywarki świadczy o rosnącej świadomości podróżujących w zakresie ochrony podczas wyjazdów. Z kolei w przypadku assistance marzec przyniósł 8% wzrost. Przyspieszenie w pierwszych tygodniach kwietnia (+13% r/r) sugeruje, że kierowcy planujący świąteczne i majówkowe wyjazdy coraz częściej zabezpieczają się na wypadek awarii lub wypadku – zarówno w kraju, jak i za granicą.

– Dziś bardziej niż kiedykolwiek klienci porównują nie tylko ceny, ale realne korzyści wynikające z posiadania assistance. Holowanie na dużą odległość, pojazd zastępczy czy pomoc na miejscu zdarzenia – to elementy, które mogą zadecydować o spokojnym powrocie z rodzinnych świąt lub weekendu za miastem. Polisa w cenie kilkudziesięciu złotych może ochronić nasze oszczędności przed niespodziewanie wysokim wydatkiem – podkreśla Marcin Dyliński.

Kierowcy chętnie sięgają po krótkoterminowe warianty – od 7 do 30 dni – których koszt potrafi być kilkukrotnie niższy niż cena jednorazowej usługi pomocy drogowej. Assistance obejmuje m.in. holowanie nawet do 2000 km, pojazd zastępczy do 21 dni, a także możliwość objęcia ochroną samochodów osobowych, terenowych oraz motocykli.

(AM, źródło: CUK Ubezpieczenia)

Rankomat: Młodzi kierowcy preferują BMW, ale ich OC kosztuje fortunę

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych Rankomat wynika, że 19-letnie BMW serii 3 jest najczęściej ubezpieczanym w ramach OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przez osoby w wieku 18–25 lat. Z kolei starsi, bardziej doświadczeni kierowcy wybierają m.in. 16-letniego Opla Astrę. Ci pierwsi muszą jednak słono zapłacić za polisę.

Za OC ppm. 19-latek płaci średnio 2619 zł, podczas gdy 61-latek tylko 578 zł. Dzieje się tak, ponieważ młodzi kierowcy to najbardziej ryzykowna grupa na rynku.

– Najmłodsi często sięgają po samochody z dużą mocą, starsze niż oni sami. Ich stan techniczny i przebieg budzą uzasadnione obawy ubezpieczycieli – komentuje Stefania Stuglik, ekspertka Rankomat ds. ubezpieczeń komunikacyjnych. – Gdyby wybierali auta o mniejszej mocy i pojemności, mogliby sporo zaoszczędzić– dodaje.

TOP 4 modeli najczęściej wybieranych przez młodych (18–25 lat): 

  1. BMW serii 3
  2. Volkswagen Golf
  3. Audi A4 
  4. Opel Astra 

Dla porównania, u kierowców w wieku 55–65 lat królują: 

  1. Opel Astra 
  2. Volkswagen Golf 
  3. Volkswagen Passat 
  4. Ford Focus 

W badaniu z 2023 roku zrealizowanym na zlecenie Rankomat 73% respondentów wskazało kierowców BMW jako najbardziej niebezpiecznych na drodze. Na drugim miejscu znalazło się Audi (34%), a podium zamknął Volkswagen (11%). Opel i Ford uplasowały się niemal na samym dole zestawienia (po 3%). 

Statystyczny 19-latek ubezpiecza samochód w swoim wieku. Średnia wieku auta w grupie 18–25 to 18 lat. Dla porównania 61-latek ubezpiecza przeciętnie auto 16-letnie. 

Średnia pojemność silnika w Polsce to 1,6 l, ale: 

  • kierowcy w wieku 18–25 lat: 1,8 l 
  • kierowcy 55–65 lat: 1,7 l 

(AM, źródło: Rankomat)

Global Data: Jaka jest wartość rynkowa największych ubezpieczycieli?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zagregowana kapitalizacja rynkowa 25 największych globalnych ubezpieczycieli wzrosła w I kwartale 2025 r. o 17% r/r, do 3,5 bln dol. Większość akcji odnotowała gwałtowny wzrost.

Wzrost wartości firmy zawdzięczają wyższym wycenom składek wobec trendów inflacyjnych, poprawie przychodów z inwestycji napędzanej podwyższonymi stopami procentowymi i korzystnym wynikom działalności ubezpieczeniowej wskutek mniejszej liczby dużych zdarzeń katastroficznych.

Globalna branża ubezpieczeniowa wykazywała oznaki poprawy kondycji od początku 2024 r. Ubezpieczyciele majątkowi i wypadkowi zastosowali podwyżki składek, aby przeciwstawić się inflacji i zaspokoić rosnące roszczenia z tytułu katastrof naturalnych, podczas gdy ubezpieczyciele życiowi nadal adaptowali się do zmieniających się uwarunkowań wynikających ze stóp procentowych. Sektor przyspieszył transformację cyfrową, inwestując w AI i automatyzację, rozszerzył ofertę parametrycznych ubezpieczeń ryzyk klimatycznych i skoncentrował się na poprawie jakości doświadczenia klienta.

Akcje PICC P&C, największego ubezpieczyciela non-life w Chinach, odnotowały w tym okresie wzrost wartości rynkowej o 40,5%, którego motorem były mocne wyniki za cały 2024 r., wsparte strategiczną optymalizacją struktury biznesu ubezpieczeń komunikacyjnych, z 38,8% udziałem w krajowym rynku komunikacyjnym oraz przyspieszenie wzrostu w segmentach pozakomunikacyjnych i zwiększenie sprawności operacyjnej poprzez zarządzanie wydatkami oparte na technologii.

Doskonałe wyniki Assicurazioni Generali za 2024 r. przerosły wyznaczone cele finansowe, domykając realizację planu „Lifetime Partner 24”. Wartość rynkowa firmy wzrosła o 39,5%, osiągając na koniec I kw. 2025 r. 55,1 mld dol. Realizując nowy plan „Lifetime Partner 27”, ubezpieczyciel skupia się na wzroście zarobków, generowaniu gotówki i zwiększeniu zwrotów dla udziałowców przy wykorzystaniu możliwości AI do reagowania na zmieniające się potrzeby klientów.

Wartość rynkowa Berkshire Hathaway wzrosła o 27,5% dzięki mocnym wynikom inwestycyjnym, szczególnie w aktywa energetyczne i infrastrukturalne, opartym na strategicznych decyzjach Warrena Buffetta, oraz wynikom działalności ubezpieczeniowej GEICO i Berkshire Hathaway Reinsurance Group. Zaufanie inwestorów do rezerw pieniężnych firmy utrzymuje akcje firmy na torze wznoszącym i nadal mają one status pożądanych aktywów.

Z kolei wartość rynkowa Elevance Health i Cigna Group ostro spadła r/r – odpowiednio o 18,6% i 17%. Złożyły się na to m.in. spadek liczby uczestników indywidualnych i grupowych planów zdrowotnych i podwyższone współczynniki kosztów medycznych.

Life Insurance Corporation of India również straciła na wartości 15,4% wskutek rozczarowującego przyrostu polis, słabych zwrotów na indyjskim rynku akcji i ograniczonych zagranicznych inwestycji instytucjonalnych.

Zasygnalizowane przez Fed wstrzymanie podwyżek stóp procentowych mogłoby ustabilizować instrumenty o stałym przychodzie, na czym skorzystają portfele inwestycyjne ubezpieczycieli na życie. Z drugiej strony sytuacja geopolityczna, w tym wojna celna między USA a Chinami, może wywrzeć presję na popyt na ubezpieczenia w globalnym handlu i zwiększyć ryzyko, zwłaszcza w ubezpieczeniach morskich i kredytowych.

AC

OC Ogólna w PZU po nowemu

0
Źródło zdjęcia: Canva

PZU zmodyfikował ofertę dobrowolnego ubezpieczenia OC Ogólnej. W efekcie zmian rozszerzony został zakres terytorialny polisy, uelastyczniono zakres podstawowy oraz wprowadzono ochronę za szkody wyrządzone umyślnie.

Nowa odsłona ubezpieczenia zapewnia ochronę w zakresie odpowiedzialności cywilnej dla osób fizycznych, osób prawnych,  prowadzących działalność gospodarczą, jak i tych, które nie prowadzą działalności gospodarczej z tytułu posiadanego mienia (np. właścicieli kamienic) oraz jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, takich jak spółka jawna oraz spółka komandytowa. Dzięki modyfikacji OC Ogólnej mogą oni skorzystać z rozszerzonego zakresu podstawowego, obejmującego odpowiedzialność cywilną:

  • z tytułu prowadzonej działalności i posiadanego mienia,
  • za produkt wprowadzany do obrotu,
  • najemcy nieruchomości,
  • najemcy ruchomości.

– Dzięki poszerzeniu zakresu ochrony i zwiększeniu elastyczności naszego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC Ogólnej), możemy  jeszcze lepiej odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów i skuteczniej zabezpieczyć ich  przed licznymi sytuacjami losowymi, które mogą kosztować utratę pieniędzy i czasu  – mówi Małgorzata Skibińska, dyrektorka Grupy PZU oraz szefowa Pionu Produktów Indywidualnych i MŚP.

Spersonalizowana ochrona

Ubezpieczyciel umożliwia dostosowanie oferty do potrzeb klienta – po przeprowadzeniu ich analizy możliwa jest rezygnacja z części ryzyk wchodzących w skład zakresu podstawowego. Ponadto ochrona w ramach OC Ogólnej obejmuje szkody wyrządzone umyślnie (z wyłączeniem szkód wyrządzonych przez reprezentantów ubezpieczonego lub ubezpieczonego będącego osobą fizyczną).

Korzyści dla przedsiębiorców

Polisa zapewnia ochronę w przypadku szkód wyrządzonych przez ubezpieczonego i jego pracownika w związku z prowadzoną działalnością. Uwzględnia szkody powstałe w wyniku zaniedbania w związku z posiadanym mieniem, produktem wprowadzonym do obrotu, a także powstałe w mieniu ruchomym lub nieruchomym, z którego ubezpieczony korzysta na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia lub leasingu.

Szerszy zakres terytorialny

Zmiany w produkcie objęły również rozszerzenie podstawowego zakresu terytorialnego ubezpieczenia. Obecnie  obejmuje on 30 krajów – terytorium Unii Europejskiej, Szwajcarię, Norwegię oraz Islandię. 

W ramach dodatkowo płatnych opcji ubezpieczenie może obejmować szkody powstałe na terenie całego świata oraz dodatkowe specjalistyczne klauzule umożliwiające dostosowanie ochrony do potrzeb klienta. Są to m.in.:

  • OC w budownictwie – dla przedsiębiorców budowlanych realizujących między innymi inwestycje budowlane w formule „zaprojektuj i buduj”,
  • OC organizatora imprez podlegających obowiązkowi ubezpieczenia (jako ubezpieczenie nadwyżkowe).

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Ubezpieczenia komunikacyjne ERGO Hestii na platformie KioskPolis.pl

0

KioskPolis.pl nawiązał współpracę z ERGO Hestią. Zainaugurowało ją uruchomienie sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych, zarówno podstawowych wariantów obejmujących OC, jak i pakietów zawierających pełną ochronę samochodu, a także jego użytkowników.

– Konsekwentnie pracujemy nad równoległym rozwijaniem naszej obecności zarówno u partnerów, jak i w zakładach ubezpieczeń. Tym razem kolejna integracja systemowa w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych przeprowadzona została z ERGO Hestią. To pierwszy krok w poszerzaniu naszej oferty tego ubezpieczyciela. Szykuje się ciekawy rok, bo na finiszu kolejne projekty – skomentował we wpisie na portalu LinkedIn Arkadiusz Świercz, prezes zarządu KioskPolis.pl.

(AM, źródło: LinkedIn)

EIOPA: Wyniki detalicznych polis inwestycyjnych nie przewyższyły wskaźników inflacji

0
Źródło zdjęcia: EIOPA

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych opublikował 16 kwietnia sprawozdanie, w którym przeanalizowano charakterystykę kosztów, opłat i stosunku wartości do ceny detalicznych produktów inwestycyjnych wchodzących w zakres kompetencji EIOPA w latach 2020–2023.

Z raportu wynika, że ubezpieczeniowe produkty inwestycyjne (IPI) wykazały wzrost zwrotów netto, zarówno w 2023 r., jak i w całym analizowanym okresie, głównie za sprawą dobrych wyników na rynkach finansowych. Rezultaty IPI nie przekraczały jednak poziomów inflacji i różnią się znacznie w zależności od profilu ryzyka produktów, a także od celów inwestycyjnych konsumentów. 

W 2023 r. produkty powiązane z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym i hybrydowe ubezpieczenia inwestycyjne (HY) przyniosły ubezpieczającym dodatnie zwroty netto. Polisy z UFK o większej ekspozycji na ryzyko osiągnęły najwyższe zyski netto, przekraczając średnio 10%, w porównaniu z 6% w przypadku umów o niższym ryzyku. Ubezpieczenia z udziałem w zyskach (PP) również generowały dodatnie zwroty, mimo że w 2023 r. nie były one wyższe od inflacji.

EIOPA wskazuje, że choć presja inflacyjna nie doprowadziła do znacznego wzrostu kosztów IPI, to pozostają one na wysokim poziomie, co ogranicza opłacalność niektórych produktów. Produkty PP uznano za najbardziej opłacalną opcję w stosunku do polis z UFK lub HY, które wykazały spadek rentowności średnio o 2,4 %.

55% produktów w próbie obejmowało aspekty środowiskowe, społeczne i związane z zarządzaniem. W czteroletnim okresie zrównoważone fundusze kapitałowe osiągały lepsze wyniki niż ich odpowiedniki spoza ESG.

(AM, źródło: EIOPA)

AI i automatyzacja to przyszłość, która dzieje się teraz

0
Paulina Pyrko

Branża ubezpieczeniowa stoi przed koniecznością modernizacji systemów i procesów, aby utrzymać konkurencyjność i spełniać rosnące oczekiwania klientów. W odpowiedzi na te potrzeby ubezpieczyciele coraz częściej sięgają po zaawansowane technologie, w tym sztuczną inteligencję, automatyzację procesów i analizę danych.

Według Gartnera transformacja procesu likwidacji wpływa bezpośrednio na satysfakcję klientów i wyniki finansowe. W kontekście ograniczonego wzrostu budżetów IT w 2025 r. zakłady ubezpieczeń muszą skupić się na redukcji kosztów i zwiększeniu efektywności. Tymczasem inwestycje w AI nie tylko mogą poprawić rentowność, ale także podnieść jakość obsługi i wesprzeć optymalizację pracy zespołów.

AI w obsłudze roszczeń

Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w rewolucjonizowaniu procesu likwidacji szkód. Rozwiązania, które proponuje Altkom, koncentrują się na zastosowaniu AI na różnych etapach likwidacji szkód, od zgłoszenia po decyzję i odwołanie.

Przykładem jest cyfrowa ścieżka użytkownika, która automatyzuje obsługę zgłoszeń szkód i reklamacji przesyłanych przez klientów za pomocą e-maili. AI analizuje wiadomości, weryfikuje informacje i wypełnia formularze. System również kategoryzuje sprawy oraz klasyfikuje, czyta i rozpoznaje załączone dokumenty.

Personalizowana komunikacja e-mailowa wspierana AI

AI umożliwia prowadzenie interakcji z klientem w sposób naturalny, eliminując konieczność stosowania sztywnych skryptów rozmów. System może samodzielnie inicjować kontakt z klientem lub reagować na informacje przekazane przez niego, obsługując różne kanały komunikacji, takie jak czat, e-mail czy WhatsApp.

W procesie likwidacji szkód AI aktywnie dopytuje klienta o wszystkie niezbędne informacje potrzebne do rejestracji szkody. Po uzyskaniu odpowiednich danych system automatycznie sprawdza istnienie polisy oraz zakres ochrony ubezpieczeniowej. Rozmowa jest płynna, a odpowiedzi wysyłane z odpowiednim opóźnieniem, co sprawia, że interakcja przypomina rozmowę z rzeczywistym doradcą.

AI w telefonicznej rozmowie z klientem

Sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie również w analizie sentymentu podczas obsługi klienta. System monitoruje rozmowy telefoniczne w czasie rzeczywistym, analizując nie tylko tekst, ale także emocje wyrażane przez klientów.

AI klasyfikuje wypowiedzi na pozytywne, negatywne lub neutralne, co pozwala na szybką reakcję i rozwiązanie problemów. Dzięki temu firmy mogą lepiej zrozumieć klientów, reagować proaktywnie na ich potrzeby i poprawiać jakość obsługi.

AI w zarządzaniu wiedzą

Optymalizacja dostępu do informacji o warunkach ubezpieczenia jest kolejnym obszarem, w którym AI znajduje zastosowanie. Inteligentne narzędzie oparte na zaawansowanych modelach językowych (LLM) umożliwia szybkie i intuicyjne pozyskiwanie informacji, np. z ogólnych warunków ubezpieczenia. System generuje, tłumaczy i interpretuje język naturalny. Pozwala to na skuteczną analizę zapisów OWU i interaktywną komunikację z użytkownikiem.

Automatyzacja wydawania decyzji w szkodzie

Wprowadzenie pełnej automatyzacji w procesie likwidacji szkód za pomocą inteligentnych algorytmów pozwala także na szybkie i efektywne zarządzanie zgłoszeniami. System automatycznie weryfikuje dane ze zgłoszenia, analizuje dokumenty i weryfikuje okres ochrony, eliminując roszczenia nieobjęte polisą. Następnie ocenia kompletność dokumentacji, klasyfikuje je i generuje listę braków. W dalszym kroku analizuje treści dokumentów celem wyodrębnienia elementów kluczowych dla decyzji. Analiza zgodności dokumentów z zapisami OWU i polisy pozwala na określenie ostatecznej listy świadczeń, co stanowi podstawę do wygenerowania rekomendacji decyzji.

Co jest kluczem?

Likwidacja szkód w ubezpieczeniach wymaga precyzyjnej koordynacji działań, a kluczowe znaczenie ma zastosowanie dekompozycji, orkiestracji oraz workflow.

Najpierw dekompozycja, czyli podział procesu likwidacji szkody na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania etapy. Pozwala to na identyfikację wąskich gardeł, eliminację zbędnych kroków oraz wdrożenie optymalnych ścieżek przetwarzania. Zwłaszcza gdy wymiana systemu jest skomplikowana i kosztowna, jego dekompozycja umożliwia etapowe wyjmowanie funkcji i zastępowanie ich nowymi komponentami.

Następnie orkiestracja procesów, czyli efektywne zarządzanie i automatyczne koordynowanie zadań wykonywanych przez różne systemy i zespoły. W likwidacji szkód obejmuje to integrację systemów ubezpieczeniowych, rejestrów szkód i baz danych, automatyczne przypisywanie zadań do odpowiednich jednostek, a także synchronizację działań klientów, agentów i partnerów zewnętrznych.

Ostatnim elementem jest workflow, który definiuje kroki i reguły realizacji likwidacji szkód. Jego automatyzacja obejmuje zgłoszenie szkody, analizę i decyzję, weryfikację dokumentów, obsługę finansową oraz zamknięcie sprawy. Każdy etap jest monitorowany i optymalizowany, co pozwala na wykrywanie problemów i doskonalenie procesu.

Modułowość i elastyczność systemów

W sytuacji, w której zakład ubezpieczeń rozważa wymianę systemu, rozwiązania AI-owe można „osadzić” na modułach systemu oferowanego przez Altkom: Altkom Insurance Suite – Claim Centre. Charakteryzuje się on inteligentnym silnikiem workflow, który optymalizuje proces pracy likwidatorów, zwiększa ich efektywność i skraca czas obsługi roszczeń nawet o 35%. Ponadto pozwala na konfigurację ścieżek automatycznej likwidacji, która odbywa się bez udziału likwidatora. Jego wdrożenie umożliwia zakładom skuteczne zarządzanie różnymi obszarami biznesowymi, np. ubezpieczeniami zdrowotnymi czy motoryzacyjnymi.

W obliczu rosnących oczekiwań klientów i presji na innowacje, inwestycje w nowoczesne rozwiązania technologiczne stają się wręcz niezbędne dla długoterminowego sukcesu firm ubezpieczeniowych. AI i orkiestracja procesów odgrywają kluczową rolę w tej transformacji, umożliwiając optymalizację kosztów, zwiększenie efektywności i poprawę doświadczeń klientów. Zakłady ubezpieczeń, które inwestują w innowacje, będą w stanie nie tylko przetrwać, ale także prosperować, rozwijać się i co ważniejsze, nie gonić konkurencji.

Paulina Pyrko
Head of Insurance & Claims Solutions
Altkom Software & Consulting Sp. z o.o.

Co czeka ubezpieczenia – nowe technologie zmieniają branżę

0
Źródło zdjęcia: Cyfrowy Agent

„Cyfrowy Agent 007 Innowacje. Marka. Sprzedaż” to jedyna w Polsce konferencja, która łączy świat ubezpieczeń i nowych technologii – sztucznej inteligencji. 22 marca w Warszawie agenci ubezpieczeniowi poznali innowacje zwiększające efektywność pracy.

Ci, którzy nie dotarli na wydarzenie, mogli śledzić jego przebieg na żywo w internecie. Następna taka okazja w przyszłym roku.

To była już druga edycja konferencji Cyfrowy Agent 007, która bardzo wyraźnie pokazała, że postępu nie da się zatrzymać. Natomiast trzeba za nim podążać, aby nie zostać w tyle. Agentom, którzy korzystają z nowych technologii, będzie łatwiej osiągać kolejne branżowe sukcesy – mówi Joanna Chylewska-Michałek, organizatorka wydarzenia.

Nowinki technologiczne w pracy agentów

Uczestnicy konferencji dowiedzieli się, jak wykorzystać w swojej pracy sztuczną inteligencję. Mieli okazję posłuchać rozmowy, którą prowadził voice bot, mogli też porozmawiać z awatarem Ulyssesa – jednego z prelegentów.

Nie można jednak zapominać, że w pracy agentów ubezpieczeniowych bardzo ważny jest kontakt z klientami, dlatego sporo czasu poświęcono też zagadnieniom związanym z budowaniem relacji.

Pierwsze takie spotkanie

Wyjątkową częścią konferencji Cyfrowy Agent 007 była debata ekspertów. Po raz pierwszy w jednym miejscu spotkali się liderzy branży ubezpieczeniowej, twórcy nowych technologii i przedstawiciele mediów, aby zastanowić się nad przyszłością branży.

Dzięki tej dyskusji agenci, którzy do tej pory nie mieli styczności z działaniami online w swojej pracy, uświadomili sobie, że ten, kto się nie dostosuje do nowoczesnych rozwiązań, nie przetrwa – tłumaczy Joanna Chylewska-Michałek.

Nie jesteśmy obojętni – charytatywna licytacja

W czasie eventu nie zabrakło wątku charytatywnego. Uczestnicy konferencji licytowali nagrody przygotowane przez partnerów wydarzenia (Generali, Unilink, Insly). Licytacja została przekierowana do portalu Siepomaga.pl, a zebrane pieniądze trafiły na konta dwójki chorych dzieci: Amelki i Krzysia.

Transmisja wydarzenia w internecie

Agenci ubezpieczeniowi, którzy nie zdecydowali się przyjechać na konferencję, mogli ją oglądać na żywo w internecie. Przez cały czas jej trwania był prowadzony streaming. Każdy agent ubezpieczeniowy, który chce posłuchać o tym, jak wykorzystać nowe technologie, aby jego praca była bardziej skuteczna, może kupić dostęp do nagrania. Wystarczy skontaktować się z organizatorką wydarzenia Joanną Chylewską-Michałek, pisząc e-mail lub wiadomość na Facebooku lub LinkedInie.

Wydarzenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem wśród agentów ubezpieczeniowych. Dlatego organizatorka zapowiada kolejną edycję konferencji.

Partnerami wydarzenia byli: Generali, Pru, Unilink, Insly oraz „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Bez odszkodowania za szkody w sprzęcie rolniczym powstałe podczas protestów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Postępowanie zakładów ubezpieczeń, które odmawiają wypłaty odszkodowania za sprzęt rolniczy uszkodzony w wyniku kolizji podczas protestów lub strajków, jest uzasadnione, o ile jego podstawy są zawarte w ogólnych warunkach ubezpieczeń – wynika z odpowiedzi Rzecznika Finansowego, Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego oraz Polskiej Izby Ubezpieczeń na wystąpienie zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 11 lutego 2025 r. skierowane do resortów rolnictwa i infrastruktury w sprawie ubezpieczenia ciągników rolniczych biorących udział w strajkach i protestach.

Krajowa Rada Izb Rolniczych przekazała, że wszystkie wymienione instytucje odpowiedziały, iż zakłady ubezpieczeń mogą stosować wyłączenia odpowiedzialności pod warunkiem, że wyłączenia te zostaną sformułowane w OWU, co z reguły ma miejsce.

UKNF wskazał ponadto, że „zasada swobody umów nie stoi na przeszkodzie zawieraniu dobrowolnych umów ubezpieczenia AC czy agrocasco, w ramach których szkody powstałe wskutek strajków będą objęte ochroną, na przykład w ramach indywidualnie ustalonych warunków ubezpieczenia (za odpowiednią składkę) – o ile zarówno zakład ubezpieczeń, jak i ubezpieczający zdecydują się taką umowę ubezpieczenia zawrzeć”.

(AM, źródło: KRIR)

Firmy turystyczne będą mogły zabezpieczyć się kilkoma gwarancjami

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisany został projekt nowelizacji ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Jego celem jest ułatwienie firmom turystycznym pozyskiwanie obligatoryjnej ochrony ubezpieczeniowej.

Aktualnie gwarancja jako zabezpieczenie finansowe obejmuje ochroną wszystkie umowy o udział w imprezie turystycznej w rozumieniu art. 4 pkt 3 tej ustawy oraz umowy o powiązane usługi turystyczne w rozumieniu art. 4 pkt 5, zawarte przez zleceniodawcę z podróżnymi, w okresie obowiązywania gwarancji. Wymóg minimalnej sumy gwarancyjnej został skonstruowany tak, że ewentualne zawarcie kilku umów gwarancji prowadziłoby do zwielokrotnienia SG, a nie podziału w ramach wymaganego przepisami limitu.

Z tego powodu rząd chce wprowadzić możliwość spełniania wymogów w zakresie minimalnej sumy gwarancyjnej również poprzez zawarcie kilku umów. Wprowadzony ma też być wymóg precyzyjnego informowania podróżnych o wszystkich zawartych gwarancjach oraz zasadach dochodzenia roszczeń.

Inną kwestią, która miałaby zostać rozwiązana na poziomie ustawowym, jest przedłożenie zabezpieczenia potencjalnych wierzytelności przez firmę turystyczną w procesie zakupu gwarancji (najczęściej jest to kaucja lub depozyt). Rząd chce, aby w takiej sytuacji częściowych poręczeń mógł udzielać Turystyczny Fundusz Pomocowy. Stąd też do ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 340, 1089, 1222, 1473, 1717 oraz z 2025 r. poz. 179) miałyby zostać wprowadzone ustawowe kryteria ubiegania się o skuteczne uzyskanie poręczenia oraz zasady określania jego wysokości mając na względzie profil ryzyka podmiotu ubiegającego się o udzielenie poręczenia, a także realizowanie przez niego obowiązków ustawowych wobec Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Projekt odpowiednich przepisów miałby zostać przyjęty przez rząd w trzecim kwartale tego roku.

(AM, źródło: Kancelaria Premiera)

18,288FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie