Blog - Strona 25 z 1516 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 25

Munich Re publikuje radar trendów technologicznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Tech Trend Radar 2025, wspólna publikacja ERGO i Munich Re, oferuje ubezpieczycielom przegląd trendów, w których główną rolę odgrywa technologia, i ich wpływu na branżę ubezpieczeniową. Raport ocenia zasięg aktualnych trendów technologicznych z obszarów Zdrowy Człowiek, Doświadczenie on-line, Dane i AI, Cyber i Krypto oraz Redefiniowanie branż w kategoriach ich dojrzałości i istotności dla ubezpieczycieli.

W „wieku inteligencji” wszystkie firmy chcą dla swoich modeli biznesowych cyfrowego awansu w łańcuchu wartości. Strategiczne wdrożenie tej ambicji wymaga ogromnych inwestycji i solidnej wiedzy, np. w zakresie nowych rozwiązań magazynowania energii lub spersonalizowanej opieki zdrowotnej. Ogólnie rzecz biorąc, stosowanie nowych technologii sprowadza się w wyszukiwaniu zdrowej równowagi między szansami a ryzykami, co jest zasadniczą kompetencją ubezpieczycieli. Z tego względu Tech Trend Radar jest zbiorem naszych najnowszych eksperckich opinii dotyczących 36 trendów, które ubezpieczyciele mogą wykorzystać dla dobra swojego biznesu i swoich ubezpieczonych znajdujących się na drodze transformacji – powiedział Martin Thormählen, dyrektor ds. technologii biznesowej Munich Re.

(AC, źródło: Xprimm)

Generali zamknęło sprzedaż biznesu na Filipinach

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

23 maja 2025 roku Generali poinformowało o sfinalizowaniu transakcji sprzedaży 100% udziałów w Generali Life Assurance Philippines. Nabywcą było The Insular Life Assurance Company.

Zbycie aktywów było zgodne z ówczesnym strategicznym planem grupy „Lifetime Partner 24: Driving Growth”, którego celem była m.in. optymalizacja zasięgu geograficznego, ze szczególnym uwzględnieniem rynków ubezpieczeniowych, na których Generali jest wiodącą firmą. Oczekuje się, że sprzedaż będzie miała nieistotny wpływ na pozycję Generali w ramach Solvency II.

(AM, źródło: Generali)

Produkcje ERGO Hestii tryumfują na World Media Festivals w Berlinie

0
Źródło zdjęcia: ERGO Hestia

ERGO Hestia została nagrodzona na 26. edycji The World Media Festivals. Ubezpieczyciel zdobył nagrodę główną za najlepszy film w kategorii komunikacja wewnętrzna oraz dwie złote nagrody za produkcje filmowe opowiadające historie pracowników z niepełnosprawnościami. Filmy ERGO Hestii wyróżniono spośród 764 zgłoszeń z 29 krajów.

– W momencie tworzenia filmów nie myślałam o nich jako produkcjach, które mają szansę na takie wyróżnienie. Tym bardziej cieszy, że produkcje ważne, dobrze oddające, jaką firmą jest ERGO Hestia, spotkały się z takim uznaniem – mówi Magdalena Trzcianowska, pomysłodawczyni filmów. – Różnorodność jest siłą i wartością, którą pielęgnujemy w naszej organizacji. Z tego zrodził się pomysł na te filmy. Dodatkowo cieszy, że nagrody przyznano właśnie w maju, miesiącu różnorodności – dodaje.

Nagrodzone produkcje ERGO Hestii to dwa filmy zrealizowane w 2024 roku z udziałem pracowników z niepełnosprawnościami. Filmy miały swoją premierę 3 grudnia – w Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. „Triathlonista”  zdobył zarówno złotą nagrodę w kategorii komunikacja wewnętrzna: DEI, jak i nagrodę główną za najlepszy film w całej kategorii komunikacji wewnętrznej (obejmującej każdą tematykę). Z kolei film „Sztuka powrotu” został nagrodzony złotą nagrodą w kategorii komunikacja korporacyjna: DEI.

World Media Festivals to jedno z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń w świecie komunikacji korporacyjnej i mediów, które od 2000 roku nagradza wybitne osiągnięcia w zakresie produkcji telewizyjnych, internetowych i prasy. Nagroda główna jest przyznawana najbardziej wyróżniającym się zwycięzcom nagród złotych w danej kategorii.

(AM, źródło: ERGO Hestia)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 21/2025

0

Wydanie specjalne BROKER:

  • Łukasz Zoń, SPBUiR: O tempora, o mores! – str. 2
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Historyczna zmiana w OC – str. 4
  • Adam Sasin: Compensa liderem AI w ubezpieczeniach korporacyjnych – str. 6
  • Weronika Dejneka, Tomasz Łakomy, Anna Zakrzewska, Krzysztof Wysmulski, Adrian Zyśk: Nowe otwarcie PZU w ubezpieczeniach zdrowotnych i życiowych – str. 7
  • Wojciech Kmiecicki: TUW PZUW odgrywa główną rolę w transformacji energetycznej Polski – str. 9
  • Rafał Kaszubowski, EIB: Niezależnie, po swojemu – str. 10
  • Marlena Wilk, Altkom Software: Hiperpersonalizacja w obsłudze klienta – konwersacyjny interfejs to dopiero początek – str. 11
  • MJM Holdings przejmuje spółki GIA – str. 12
  • Agata Grudkowska, MAK: Profilaktyka najlepszym sposobem na zdrowe życie – str. 13
  • Grzegorz Bielec, Warta: Czy cena w ubezpieczeniu korporacyjnym naprawdę czyni cuda? – str. 15
  • Jarosław Pieczko, TUZ Ubezpieczenia: Efektywna ochrona dla branży budowlanej – nowoczesna oferta TUZ Ubezpieczenia dla inwestorów, wykonawców i pośredników – str. 16
  • Tomasz Szarek, UNIQA: Za nami cykl spotkań brokerskich w regionach – str. 18
  • Jerzy Szymańczak, UNIQA: Rosnące ryzyko podatkowe – czy księgowi są gotowi na zmiany? – str. 19
  • Izabela Nowak, UNIQA: Warto mieć gwarancję ubezpieczeniową, ubiegając się o środki z KPO – str. 21
  • Paweł Jankowski, Vienna Life: Grupówki muszą być elastyczne i my to rozumiemy – str. 22
  • LUX MED: Strategiczne podejście do benefitów – inwestycja w ubezpieczenia zdrowotne dla pracowników się opłaca – str. 23

Andrzej Maciążek opuszcza PIU

0
Andrzej Maciążek

Andrzej Maciążek, wieloletni wiceprezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, podjął decyzję o rezygnacji ze stanowiska. Uzasadnił ją wieloletnim zaangażowaniem w pracę na rzecz rynku ubezpieczeniowego, z którym był związany od 35 lat.

Decyzja o rezygnacji została ogłoszona podczas XII Kongresu PIU w Sopocie przez prezesa Izby Jana Grzegorza Prądzyńskiego, który dziękował swojemu współpracownikowi, a także przyjacielowi za wkład w rozwój rynku ubezpieczeń i wieloletnie zaangażowanie w działalność PIU.

Andrzej Maciążek od ponad trzech dekad związany jest z polskim rynkiem ubezpieczeń. Od 2000 roku pracował w Polskiej Izbie Ubezpieczeń – najpierw jako dyrektor Biura PIU, a następnie jako członek zarządu i wiceprezes.

Przed przyjściem do Izby, w latach 1996–1999, był prezesem zarządu TUiR Gwarant. Wcześniej współtworzył ATU – Towarzystwo Ubezpieczeń Turystycznych, pierwszy zakład ubezpieczeń powołany w formie spółki akcyjnej na mocy ustawy o działalności ubezpieczeniowej z 1990 roku. W ATU pełnił funkcję członka rady nadzorczej, a następnie wiceprezesa zarządu. Po przejęciu towarzystwa przez nowego właściciela objął stanowisko członka zarządu Towarzystwa Ubezpieczeń Gerling Polska (1995–1996). W latach 1994–1996 zasiadał również w radzie nadzorczej Międzynarodowej Szkoły Zarządzania – obecnie Akademii Leona Koźmińskiego.

Andrzej Maciążek jest absolwentem Wydziału Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wiedzę z zakresu ubezpieczeń zdobywał m.in. w Wyższej Szkole Ubezpieczeń i Bankowości w Warszawie. Włada językiem angielskim i rosyjskim.

(AM, źródło: PIU)

XII Kongres PIU: Konkurencyjność nie wyklucza skutecznej gry zespołowej

0
Źródło zdjęcia: PIU

Podczas drugiego dnia XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń odbył się panel poświęcony zagadnieniu długowieczności. Dyskusję poprzedziła prezentacja Marcina Krzykowskiego, partnera w firmie Milliman i prezesa Polskiego Stowarzyszenia Aktuariuszy. Wskazano w niej na zjawiska demograficzne istotne z punktu widzenia systemu emerytalnego: wydłużający się czas życia, obniżającą się dzietność oraz prognozowaną długość życia na emeryturze spędzaną w stanie pogarszającego się zdrowia. Zwrócono również uwagę na rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami a rzeczywistym poziomem przyszłych świadczeń emerytalnych.

– Polacy żyją coraz dłużej, ale połowę życia na emeryturze spędzą w chorobie. Tymczasem aż 1/3 obywateli nadal wierzy, że ich emerytura dorówna ostatniej pensji – choć w rzeczywistości będzie nawet czterokrotnie niższa – wskazał Marcin Krzykowski.

W panelu udział wzięli: Dorota Bieniasz (ZUS), Kamil Sobolewski (Pracodawcy RP), Wojciech Książkiewicz (Reinsurance Group of America) oraz Marcin Krzykowski. Moderatorką była Dorota Maria Fal, doradczyni zarządu PIU.

W trakcie dyskusji podkreślono konieczność zapewnienia dwóch podstawowych zasobów na okres emerytalny: środków finansowych i dostępu do usług zdrowotnych. Zidentyfikowano trzy obszary działań, które mogą wspierać przygotowanie do długowieczności:

  • rozwój produktów rentowych o charakterze dożywotnim,
  • wprowadzenie ofert ubezpieczeniowych wspierających profilaktykę zdrowotną,
  • produkty umożliwiające finansowanie opieki nad osobami niesamodzielnymi.

Zwrócono uwagę na potrzebę upowszechnienia tego typu rozwiązań oraz stworzenia odpowiednich ram legislacyjnych. Panel zakończył się konkluzją, że współpraca sektora publicznego i prywatnego może odegrać istotną rolę w odpowiedzi na wyzwania związane z długowiecznością.

Panel „Przestępczość ubezpieczeniowa”: Technologia kontra patologia

Podczas Kongresu PIU szczególną uwagę poświęcono rosnącemu zjawisku wyłudzeń w ubezpieczeniach. Panel zatytułowany „Przestępczość ubezpieczeniowa to wyścig zbrojeń” moderował Radek Bedyński, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Udział w dyskusji wzięli: Kazimierz Majdański, członek zarządu ERGO Hestii, Rafał Stankiewicz, wiceprezes zarządu Warty, oraz Andrzej Wasilewski, członek zarządu Allianz.

Panel otworzyły dane pokazujące skalę problemu – w 2024 roku zakłady ubezpieczeń wypłaciły ponad 50,3 mld zł w 14 milionach spraw, równocześnie zapobiegając wyłudzeniom na poziomie 3 mln zł dziennie dzięki zaawansowanej analityce i platformom antyfraudowym.

Rafał Stankiewicz zwrócił uwagę na rosnącą skalę i złożoność prób oszustw. – Każdego dnia zakłady ubezpieczeń zapobiegają wyłudzeniom o łącznej wartości niemal 3 milionów złotych. Pojawiają się nowe metody oszustw – generowanie realistycznych zdjęć, podrasowywanie dokumentacji, wykorzystywanie AI do tworzenia pełnych zestawów fikcyjnych roszczeń. Ale te same technologie możemy wykorzystać do ich neutralizacji – wyjaśnił.

Kazimierz Majdański skupił się na praktycznym wdrożeniu narzędzi, takich jak system FOTO w procesie likwidacji szkód. – Rzeczoznawcy mobilni i likwidatorzy stacjonarni mają dostęp do bazy zdjęć i historii szkód. Dzięki temu, jadąc do klienta, wiedzą, że dane auto miało już zgłoszoną szkodę w innym zakładzie ubezpieczeń. W jednym z przypadków klient przesłał identyczne zdjęcia co półtora roku wcześniej – system wychwycił to natychmiast. To pokazuje, jak skutecznie można działać, nawet w prostych przypadkach – stwierdził.

Andrzej Wasilewski podkreślił, że nie tylko oszustwa są wyzwaniem – problemem jest również społeczne postrzeganie drobnych nadużyć. – Fraud jest przestępstwem zdefiniowanym w kodeksie karnym. To musi wybrzmiewać. Niezależnie od tego, czy mówimy o zorganizowanej grupie, czy osobie, która próbuje naciągnąć fakturę na paręset złotych – to jest to samo zjawisko. Ofiarą fraudów są uczciwi klienci. To oni ostatecznie pokrywają koszty tych działań w składkach – zauważył.

Paneliści wspólnie zwrócili uwagę na konieczność rozwijania narzędzi, takich jak:

  • Baza Danych Ubezpieczeniowych (z nowym modułem dla szkód mieszkaniowych),
  • system FOTO oparty na sztucznej inteligencji, który wykrywa wielokrotne wykorzystywanie tych samych zdjęć w zgłaszaniu szkód komunikacyjnych,
  • usługa mStłuczka pozwalająca zgłosić małą szkodę komunikacyjną z wykorzystaniem aplikacji mObywatel (ma zacząć działać jeszcze w tym roku).

Technologie te, jak podkreślił Kazimierz Majdański, mają potencjał nie tylko wykrywania powtarzalnych oszustw, ale też zwiększania efektywności całego procesu likwidacji.

– To działa też prewencyjnie. Przykładowo warsztaty, które wiedzą, że jesteśmy w stanie wykryć przerobione przez AI zdjęcia, zmieniają swoje zachowanie. Współpraca całego rynku wokół takich narzędzi buduje zaufanie – powiedział.

Wszyscy uczestnicy zgodzili się co do konieczności dalszego rozwoju wspólnych narzędzi i edukacji społecznej. – Nie jesteśmy w stanie być o krok przed przestępcami, ale musimy błyskawicznie reagować. To nieustanna gra reakcji i adaptacji. W tej grze uczciwość klienta musi być chroniona – powiedział Rafał Stankiewicz.

Panel jednoznacznie wykazał, że skuteczna walka z przestępczością ubezpieczeniową opiera się dziś na wspólnym froncie – złożonym z branży, regulatorów i technologii.

Innowacje w ubezpieczeniach – dane, kontekst i hiperpersonalizacja

Podczas bloku „Innowacje dla ubezpieczeń” prelegenci skupili się na tym, jak zmienia się sposób ofertowania i budowania relacji z klientem w erze cyfrowej.

Piotr Rutkowski, dyrektor zarządzający ds. klientów i usług cyfrowych PZU SA, przedstawił podejście ubezpieczyciela do hiperpersonalizacji w praktyce. Zwrócił uwagę, że współczesna oferta ubezpieczeniowa nie powinna być uniwersalna, lecz kontekstowa, czyli osadzona w konkretnym momencie życia klienta. W tym celu PZU wykorzystuje dane z wielu źródeł, budując obraz „klienta 360”. Kluczową rolę odgrywa tutaj platforma Moje PZU, która łączy funkcje samoobsługowe z personalizacją rekomendacji produktowych.

– Nie chodzi tylko o to, by znać klienta, lecz o to, by wiedzieć, kiedy złożyć mu propozycję i jaką. MojePZU jest dziś nie tylko serwisem, ale ekosystemem umożliwiającym kontekstową sprzedaż – zaznaczył Piotr Rutkowski.

Z kolei Wojciech Soleniec, Senior Partner w EY Technology Consulting, podkreślił, że hiperpersonalizacja staje się fundamentem nowego modelu operacyjnego w ubezpieczeniach. W jego ocenie personalizacja przestaje być elementem marketingu, lecz staje się główną osią strategii produktowej i obsługowej.

W drugiej części bloku Rafał Gołębiewski i Sławomir Grzybek z Grupy BIK pokazali, jak dane o zachowaniach i wiarygodności płatniczej klientów wspierają nie tylko ofertowanie, ale też precyzyjną ocenę ryzyka. Ich zdaniem konkurencyjność firm ubezpieczeniowych coraz mocniej zależy od tego, jak inteligentnie potrafią wykorzystać dostępne informacje, nie tylko wewnętrzne, ale i zewnętrzne. Wspólny wniosek z obu wystąpień? W ubezpieczeniach przyszłości liczy się nie tylko co oferujesz, ale komu, kiedy i w jakim kontekście.

Dane o kliencie – niewykorzystany zasób sektora ubezpieczeniowego

Jakub Obarzanek, dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego w Krajowym Rejestrze Długów BIG S.A., miał wystąpienie poświęcone roli danych gospodarczych w procesach ubezpieczeniowych. W swojej prezentacji wskazał na istotny paradoks: choć część towarzystw systematycznie zgłasza do KRD informacje o zadłużeniu swoich klientów, to branża nadal w ograniczonym zakresie korzysta z tych samych danych w fazie oceny ryzyka.

Skala zjawiska niepłacenia składek ubezpieczeniowych, jak ujawnił, sięga obecnie niemal miliarda złotych. Dane te są aktualizowane codziennie i dostępne dla podmiotów rynku finansowego. Mimo to wielu ubezpieczycieli pomija je przy ocenie nowych wniosków o polisę. Tymczasem skuteczność wpisów do KRD w odzyskiwaniu należności może sięgać nawet 80% w wybranych segmentach produktowych, a informacje o rzetelności płatniczej pozwalają lepiej wycenić ryzyko.

– Towarzystwa ubezpieczeniowe korzystają z naszych danych asymetrycznie. Przekazujecie dane, ale w bardzo niewielkim zakresie pobieracie je z powrotem. Jeżeli klient nie zapłacił firmie X, Y i Z, to dlaczego nie sprawdzacie tego, zanim podpiszecie z nim nową umowę? – mówił ubezpieczycielom Jakub Obarzanek.

W drugiej części wystąpienia prelegent zarysował kontekst makroekonomiczny: spowolnienie sprzedaży detalicznej, niskie zaufanie konsumentów, wzrost kosztów pracy oraz spadającą rentowność w wielu branżach. Według danych KRD tylko 80% firm ocenianych jest jako płatnicy o wysokiej wiarygodności, a tendencja pogarszania się jakości portfela nasila się m.in. w przemyśle i budownictwie.

Jakub Obarzanek zwrócił również uwagę na rozwój narzędzi analitycznych – zaawansowany scoring KRD opiera się na ponad 1500 zmiennych i umożliwia segmentację klientów w skali od A do H, umożliwiając ocenę ryzyka jeszcze przed podjęciem decyzji o sprzedaży polisy. – Skoro czasy są niepewne, a są, to musimy działać bardziej pewnie. Dane to nie opcja, to warunek skuteczności – podsumował.

Wystąpienie Jakuba Obarzanka stanowiło apel o bardziej świadome, systemowe wykorzystanie danych zewnętrznych w branży ubezpieczeniowej – zarówno w ochronie przed niepotrzebnym ryzykiem, jak i w kształtowaniu zrównoważonego portfela klientów.

Podsumowanie

Podczas drugiego dnia XII Kongresu PIU najwięcej uwagi przyciągnęła tematyka przestępczości ubezpieczeniowej. To obszar, w którym branża nie tylko mówi jednym głosem, ale faktycznie działa wspólnie, rozwijając zaawansowane technologicznie narzędzia wykrywania nadużyć. Przykłady wdrożeń pokazują, że polski rynek nie odstaje od światowych standardów, a wręcz może być benchmarkiem w zakresie zastosowania AI i analityki predykcyjnej.

Warto jednak zadać pytanie: dlaczego podobnej skuteczności nie osiągamy w innych kluczowych obszarach? Dane jako zasób strategiczny nadal są wykorzystywane fragmentarycznie. Ekspert KRD słusznie wskazał na niski poziom ich operacyjnego wykorzystania przy ocenie ryzyka i ofertowaniu. Sektor wciąż działa asymetrycznie: dzieli się informacjami, ale nie korzysta z nich w pełni, tracąc szansę na trafniejszą selekcję ryzyka i lepszą rentowność portfela.

Skuteczna walka z fraudami pokazuje, że wspólne branżowe podejście działa. Pora, by podobne standardy przyjąć w innych obszarach. Potencjał jest, potrzeba determinacji i konsekwencji w działaniu. Warunkiem jest gotowość do dzielenia się wiedzą tam, gdzie przekłada się to na korzyść systemową, bez naruszania przewag konkurencyjnych na poziomie oferty. Zdecydowanie warto szukać takich obszarów.

Aleksandra E. Wysocka

Tomasz Koniecki nowym prezesem TU Zdrowie

0

21 maja rada nadzorcza TU Zdrowie dokonała głębokich zmian w składzie zarządu. Do władz spółki zostali powołani Tomasz Koniecki i Agnieszka Karbowiak. Z zarządu TU Zdrowie odwołani zostali natomiast Sławomir Koszewski, pełniący funkcję prezesa oraz Maciej Korzeniowski.

Tomasz Koniecki został powołany na stanowisko prezesa zarządu TU Zdrowie. Zacznie pełnić swoje obowiązki z dniem 1 czerwca 2025 r. Wraz z nim w skład organu weszła Agnieszka Karbowiak jako wiceprezeska odpowiedzialna za zarządzanie ryzykiem i finanse. W zarządzie pozostała wiceprezeska Paulina Bębenek-Wróblewska, nadzorująca obszar produktów i likwidacji.

Tomasz Koniecki to menedżer z blisko 30-letnim doświadczeniem w sektorze finansowym i ubezpieczeniowym. Specjalizuje się w zarządzaniu operacjami, sprzedażą, obsługą klienta oraz wdrażaniu kompleksowych zmian organizacyjnych. Pełnił kluczowe funkcje zarządcze m.in. w Grupie LUX MED i Avivie. Ma na koncie liczne sukcesy w obszarze reorganizacji struktur sprzedaży, wdrażania nowych produktów i optymalizacji procesów.

Agnieszka Karbowiak posiada doświadczenie w kontrolingu i finansów w obszarze ubezpieczeń, w zarządzaniu spółką operatora medycznego oraz w zakresie audytu i doradztwa biznesowego w sektorze finansowym. Od 2 lat związana z Grupą Neuca, poprzednio pracowała ponad 10 lat w Grupie PZU oraz spółkach Big4. Jej obszar zainteresowań zawodowych koncentruje się wokół analizy danych, optymalizacji procesowych oraz rozwiązań informatycznych.

Paulina Bębenek-Wróblewska od ponad 10 lat jest związana z branżą ubezpieczeń życiowych i zdrowotnych. Ma doświadczenie w obszarze rozwoju i wdrażaniu strategii produktowej, oceny ryzyka oraz wsparcia sprzedaży w segmencie klientów korporacyjnych i indywidualnych.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Nie bój się życiówki

0
Natalia Prokaziuk

Czy odczuwasz niepokój na samą myśl o proponowaniu klientom ubezpieczenia na życie? Wielu agentów majątkowych czuje podobnie. Tymczasem „życiówka” to nie tylko wyzwanie, ale i szansa na rozwój oraz wyższe zarobki.

Z tego artykułu dowiesz się, skąd biorą się te obawy, dlaczego warto je przełamać i jak zrobić pierwsze kroki w sprzedaży polis na życie.

Wielu agentów majątkowych waha się, czy sprzedawać polisy na życie z kilku powodów. Są to brak wiedzy (produkt wydaje się zbyt skomplikowany), trudne tematy (rozmowa o śmierci i chorobach budzi opór) oraz strach przed odmową (lęk przed usłyszeniem „nie”). Efekt? Agent trzyma się tylko znanego – sprzedaje wyłącznie to, o co klient sam poprosi. To stracone szanse i dla niego, i dla klienta.

Życiowa szansa i wyższe dochody

Przełamanie strachu przed „życiówką” może być punktem zwrotnym w karierze. Po pierwsze, to rozwój – nowa wiedza i umiejętności zwiększą twoje kompetencje i pewność siebie. Po drugie, to korzyści finansowe – polisy na życie podniosą twój dochód. Klient, który powierzy ci także ubezpieczenie na życie, będzie bardziej lojalny, a ty zmniejszasz ryzyko utraty tego klienta. Innymi słowy, wygrywają wszyscy: i agent, i klient.

Uzbrój się w wiedzę. Zanim podejmiesz pierwszą rozmowę o polisie na życie, poznaj dobrze produkty. Korzystaj ze szkoleń i materiałów, pytaj doświadczonych kolegów. Im lepiej znasz polisę, tym pewniej się czujesz – mniejsze ryzyko, że zaskoczy cię pytanie bez odpowiedzi.

Przygotuj mentalność. Zmień myślenie: nie „wciskasz” polisy, lecz oferujesz klientowi realną wartość – dajesz mu szansę, by zadbać o przyszłość bliskich. Jeśli sam w nią wierzysz, łatwiej przekonasz innych. Przed spotkaniem pomyśl o trudnych pytaniach klienta i przećwicz, co odpowiesz. Pamiętaj, odmowa to nie porażka – często oznacza tylko, że klient nie jest jeszcze gotowy.

Zacznij od małych kroków. Wybierz stałego klienta, z którym masz dobre relacje, i porusz z nim temat ubezpieczenia na życie. Zapytaj: Czy ktoś kiedyś proponował panu/pani ubezpieczenie na życie? – takie luźne pytanie otwiera rozmowę bez nacisku.

Mentor – odwaga i rozwój

Choć wiele zależy od ciebie, nie musisz iść tą drogą w pojedynkę. Doświadczony mentor lub kolega, który ma już sukcesy w „życiówce”, może być przewodnikiem. Taka osoba zna pułapki, podpowie, jak prowadzić rozmowy, odpowiadać na trudne pytania i radzić sobie ze stresem. Sama świadomość takiego wsparcia dodaje odwagi.

Może też analizować twoje spotkania z klientami i od razu wskazywać, co poprawić – dzięki temu szybciej wyeliminujesz błędy. Mentor pomoże utrzymać zapał, dzieląc się historiami sukcesu, które dodają skrzydeł. Jeśli nie znasz takiej osoby, poszukaj programów mentoringowych lub grup wsparcia w branży. Taka inwestycja szybko zaprocentuje większą pewnością siebie, szybszym rozwojem i lepszymi wynikami.

Najlepsi agenci też kiedyś bali się „życiówki”, ale pokonali ten strach – ty też możesz. Krok po kroku nabierzesz odwagi, a „trudne” rozmowy staną się rutyną.

Nie bój się „życiówki”. Czeka tam szansa na twój rozwój, większe zarobki i satysfakcję z pracy. Pokonując własne ograniczenia, zrobisz też coś dobrego dla swoich klientów – a to najlepsza motywacja do działania.

Natalia Prokaziuk
mentorka agentów ubezpieczeniowych, ekspertka branży; pomaga budować agentom pewność siebie i zwiększać ich dochody dzięki mentoringowi, storytellingowi oraz strategiom zaczerpniętym z doświadczeń MDRT

Podręcznik na czas życiowych burz

0
Bruce Feiler, Dlaczego zmiany w życiu są nieuniknione i jak przejść przez nie silniejszym, tł. Tamara Woińska, Wydawnictwo MT Biznes, cena 52,42 zł

Autor bestsellerów odsłania przed nami prawdę, którą wszyscy znamy, ale boimy się zaakceptować: życie nie jest liniowym pasmem sukcesów i stabilności. To nieustanny ruch, niespodziewane kryzysy, takie jak: strata pracy, rozpad związku, utrata zdrowia.

Czy czujesz, że życie przyspiesza, a ty tracisz nad nim kontrolę? Ta książka pokaże ci, dlaczego to normalne – i jak uczynić ze zmian swojego największego sprzymierzeńca.

Bruce Feiler w Dlaczego zmiany w życiu są nieuniknione i jak przejść przez nie silniejszym opiera się na setkach rozmów z ludźmi, którzy przeszli przez kryzysy, nazywając je trzęsieniami życia – nieoczekiwanymi momentami, które wywracają nasze plany do góry nogami. W swoich badaniach odkrywa wzorce i narzędzia, które pomagają nie tylko przetrwać, ale i rozwijać się w czasach niepewności. Dzięki jego inspirującym historiom dowiesz się, że:

  • Zmiana jest normą, a nie wyjątkiem.
  • Każdy z nas doświadcza „trzęsień życia” – co kilka lat.
  • Możesz wykorzystać te momenty jako szansę na odkrycie swojego nowego „ja”.

Czego się nauczysz?

  • Jak zaakceptować emocje towarzyszące zmianom.
  • Jak rytualizować zakończenia, by zrobić miejsce na nowe początki.
  • Jak porzucić stare schematy i otworzyć się na kreatywność oraz rozwój.
  • Jak odnaleźć sens i cel w niestabilnym świecie.

– Życie jest jak kalejdoskop, w którym chwile szczęścia przeplatają się z drobnymi wyzwaniami i poważnymi wstrząsami. Jedno jest pewne – zmiany są nieuniknione. Ta książka uczy, jak się na nie przygotować, zaakceptować trudne emocje i odnaleźć sens w chaosie, tworząc własną historię. To inspirująca opowieść o odwadze w obliczu życiowych burz – pisze Iza Maliszewska, autorka, @psyche_et_soma.

Ponieważ są one zjawiskami, których nie doświadczamy wyłącznie sezonowo, warto sięgnąć po takie wsparcie.


Kup książkę z rabatem 35%, wpisując przy zakupie na stronie mtbiznes.pl kod ubezpieczeniowa35 – kod jest ważny dla całej oferty Wydawnictwa MT Biznes. Przy promocjach specjalnych rabat może być wyższy.

Jaką strukturę ma proces negocjacji

0
Adam Kubicki

Struktura negocjacji zależy od tego, jak dalece złożony będzie ich proces. Decydując się na zakup ubezpieczenia samochodu, po prostu wybierasz ofertę, płacisz i cała operacja kończy się po parunastu minutach. Czasami elementem negocjacyjnym będzie cena (część agentów może zastosować różnego rodzaju zniżki).

Większe negocjacje przechodzą przez więcej konkretnych faz i aby wyjść z nich zwycięsko, skuteczni negocjatorzy nadają temu procesowi strukturę. Tak jest w przypadku ubezpieczeń grupowych lub zdrowotnych w firmach. W trakcie poważnych negocjacji przejście przez część z następujących etapów może zająć dni, tygodnie, a nawet miesiące.

Proces negocjacji obejmuje siedem etapów. Większość negocjacji kończy się niepowodzeniem ze względu na błąd popełniany na jednym z tych kluczowych etapów, dlatego też ważne jest, aby nie starać się jak najszybciej dotrzeć do etapu siódmego, bez względu na to, jak bardzo mogłoby to być kuszące. Jeśli nie przejdziesz tych etapów w odpowiedniej kolejności, może się okazać, że to, co rekomendujesz klientowi, jest zupełnie nietrafione.

Być może oferujesz za dużo lub za mało. Być może zbyt szybko odpuściłeś jakieś elementy, w tym cenę, w sytuacji, w której powinieneś wytrzymać. Pamiętaj, że w negocjacjach cena nie jest jedynym istotnym czynnikiem. Niedoświadczeni negocjatorzy często zakładają, że cena jest jedynym wyznacznikiem, dlatego też zbyt szybko uciekają się do dawania rabatu. Profesjonalni negocjatorzy mogą zakończyć to samo spotkanie bez szkody dla swojego wyniku finansowego, jednocześnie sprawiając, że klient wychodzi jeszcze bardziej zadowolony.

Większość osób podchodzi do negocjacji bez odpowiedniego przygotowania, a w rezultacie traci grunt pod nogami. Przejrzyjmy listę kontrolną przygotowań, która pozwoli ci łatwo poradzić sobie ze szczegółami podczas negocjacji.

1. Jaka jest twoja nieprzekraczalna granica? Innymi słowy: jak wysoko jesteś gotów dotrzeć, kupując, oraz jak nisko jesteś gotów zejść, sprzedając.

2. Jak wygląda najlepszy możliwy scenariusz? Jeśli jesteś nabywcą, to najniższa możliwa cena, którą możesz twoim zdaniem zapłacić i nadal mieć poczucie, że uzyskałeś to, na czym ci zależy, podczas gdy w roli sprzedającego, to najwyższa możliwa cena, której twoim zdaniem możesz zażądać i która zostanie przyjęta.

3. Sprecyzuj swoje realne cele. Ważne jest, aby mieć absolutną jasność co do tego, co musisz osiągnąć, ponieważ uchroni cię to przed uznaniem jako „wygranej” czegoś, na czym ci nigdy nie zależało. Zastanów się, czego szuka druga strona i co ją motywuje. Jaki może być jej cel negocjacji.

4. Patrz, co kryje się pod słowami. Stawiając się w sytuacji klienta i określając obszar wspólnego oraz spornego gruntu, warto sięgać nieco głębiej. Aby osiągnąć sukces w negocjacjach, musisz zrozumieć, na czym naprawdę zależy drugiej stronie. Nie zawsze chodzi o pieniądze, produkt czy też negocjowaną usługę. Komuś może zależeć na poczuciu, że poszedłeś na pewne ustępstwa lub że wysłuchałeś, co rozmówca ma do powiedzenia. Dlatego tak ważne jest zapewnienie drugiej stronie poczucia wygranej.

5. A jeśli się nie uda? Nikt nie przystępuje do negocjacji, oczekując przegranej, ale najlepsi negocjatorzy zawsze mają plany na taką ewentualność. Z psychologicznego punktu widzenia stawia ich to w bardzo silnej pozycji. Zależy ci na wynegocjowaniu dobrego porozumienia, ale jeśli się to nie uda, jesteś przygotowany i na taki scenariusz. Pomyśl o najgorszej (realistycznie) rzeczy, jaka może się przytrafić w przypadku niepowodzenia negocjacji, a zapewne uświadomisz sobie, że nie jest aż tak źle i masz do dyspozycji alternatywne rozwiązania.

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

18,411FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie