Blog - Strona 30 z 1516 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 30

EIOPA: Klienci ubezpieczeń katastroficznych muszą być lepiej informowani

0
Źródło zdjęcia: EIOPA

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych opublikował 19 maja 2025 roku wyniki badania, podkreślające znaczenie przekazywania klientom bardziej przejrzystych i przyjaznych informacji dotyczących ubezpieczeń nieruchomości od klęsk żywiołowych. Przeprowadzona przez EIOPA analiza dokumentów informacyjnych o produktach ubezpieczeniowych (IPID) wykazała, że choć wielu ubezpieczycieli stosuje dobre praktyki w ujawnianiu istotnych informacji, nadal istnieje możliwość poprawy, jeśli chodzi o zapewnienie konsumentom opcji podejmowania bardziej świadomych decyzji. W efekcie niektórych problemów zidentyfikowanych w badaniu konsumenci mogą bowiem nie mieć pewności, czy są chronieni przed określonymi katastrofami naturalnymi, takimi jak powodzie, pożary lub osuwiska.

EIOPA zwraca uwagę, że katastrofy naturalne w Europie są coraz częstsze i bardziej dotkliwe, narażając nieubezpieczone gospodarstwa domowe na ryzyko znacznych strat. Jednocześnie statystyki urzędu pokazują, że w ostatnich dekadach na Starym Kontynencie ubezpieczona była tylko około jedna czwarta strat katastroficznych.

W ocenie EIOPA tak duża luka w ochronie wynika częściowo z faktu, że niektóre firmy i gospodarstwa domowe nie decydują się na zakup ubezpieczenia od klęsk żywiołowych, nawet jeśli jest ono dostępne.

Innym czynnikiem są z kolei niejasne informacje przekazywane klientom, w wyniku których zakładają oni błędnie, że są objęci ubezpieczeniem od ryzyka katastroficznego (NatCat). Jest to zjawisko znane jako „złudzenie ubezpieczeniowe”.

Część ubezpieczycieli zasługuje na pochwałę…

Wyniki analizy IPID oraz warunków ubezpieczeń mieszkań w ośmiu krajach europejskich potwierdziły, że dobrze wdrożone dokumenty informacyjne mogą pomóc konsumentom w lepszym zrozumieniu cech polis. W szczególności zaobserwowano pewne dobre praktyki, które zapewniały wystarczające i dokładne informacje, bez przeciążania nadmiernymi treściami.

…a część na naganę

Niemniej jednak niektóre z analizowanych IPID-ów używały niejasnego, i niespójnego języka lub opierały się w zbyt dużym stopniu na oddzielnych dokumentach, co utrudniało konsumentom zrozumienie pełnego zakresu ochrony i wyłączeń. Definicje zdarzeń NatCat w różnych firmach również znacznie się różniły lub były wyjaśnione tylko częściowo. Niektóre IPID-y wskazywały na ogólne pokrycie ryzyka „powodzi”, ale wykluczały wszystkie tego rodzaju zagrożenia związane z opadami deszczu bez wyraźnego wskazania tego faktu. Opcje dodatkowego pokrycia – w ten sposób często reklamowane jest pokrycie ryzyk NatCat – niekiedy nie były jasno przedstawiane jako opcjonalne, co dawało konsumentom fałszywe wrażenie, że ryzyka były automatycznie uwzględniane.

Podobnie rzecz miała się z ograniczeniami pokrycia ryzyka – czy to geograficznymi, związanymi z częstotliwością zdarzeń katastroficznych, czy to z rodzajem zagrożenia lub wielkością szkody. Na przykład niektóre polisy oferowały wypłaty z tytułu szkód spowodowanych gradem tylko raz na pięć lat, nie określając tego warunku w IPID.

Raport drogowskazem na drodze do poprawy

– Nasza analiza potwierdza, że IPID, jeśli są prawidłowo zaprojektowane, mogą być przydatnym narzędziem w wyjaśnianiu podstawowych elementów produktów i usług. Cieszę się, że znaleźliśmy dowody dobrych praktyk. Nadal jest jednak pole do poprawy. Kiedy konsumenci mają trudności ze zrozumieniem, co jest, a czego nie ma w ubezpieczeniach nieruchomości, które kupują, w najlepszym razie tworzymy niepotrzebne bariery. W najgorszym ryzykujemy podsycaniem fałszywych oczekiwań, które mogą prowadzić do potencjalnie znacznych szkód finansowych w przypadku katastrof. Wierzę, że pozytywne przykłady w naszym raporcie zachęcą ubezpieczycieli do jeszcze lepszego wykorzystania IPID i umożliwią konsumentom podejmowanie świadomych decyzji – powiedziała Petra Hielkema, przewodnicząca EIOPA.

(AM, źródło: EIOPA)

VIG szykuje się do przejęcia w Mołdawii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W odpowiedzi na zaproszenie rządu Republiki Mołdawii Vienna Insurance Group złożyła ofertę nabycia 80% akcji lokalnego ubezpieczyciela Moldasig.

Posiadający siedzibę w Kiszyniowie Moldasig, z udziałem w rynku wynoszącym około 14%, jest jedną z wiodących firm ubezpieczeniowych w Mołdawii. Zakład oferuje pełną gamę ubezpieczeń na życie, zarówno klientom indywidualnym, jak i korporacyjnym.

Potencjalne przejęcie nastąpi po wieloetapowym procesie przetargowym, zainicjowanym przez państwo mołdawskie, które przejęło 80% akcji spółki.

– Dzięki planowanej inwestycji wyrażamy zaufanie do ścieżki akcesji Mołdawii do Unii Europejskiej i będziemy rozwijać lokalny rynek ubezpieczeń dla dobra klientów – skomentował Peter Höfinger, zastępca dyrektora generalnego VIG i członek zarządu odpowiedzialny za Mołdawię.

VIG jest obecna na rynku mołdawskim od 2014 roku, kiedy to przejęła firmę ubezpieczeniową Donaris, która obecnie obsługuje ponad 120 tysięcy klientów. Po przejęciu Moldasig grupa stanie się wyraźnym liderem rynku z udziałem na poziomie około 30%. Mołdawski Bank Narodowy zatwierdził już VIG jako potencjalnego nabywcę Moldasig.

(AM, źródło: VIG)

Regulacja kancelarii odszkodowawczych to złożony problem, wymagający wielu analiz

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Złożoność kwestii regulacji rynku kancelarii odszkodowawczych sprawia, że ewentualne rozwiązania powinny uwzględniać stanowiska i interesy wszystkich stron, tak aby opracowane regulacje odpowiadały faktycznym potrzebom przedsiębiorców prowadzących takie firmy, a także konsumentów korzystających z ich usług oraz państwa. W dyskusji tej nie powinno zabraknąć głosu ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dysponuje wiedzą o istniejących problemach w tym obszarze, a także Ministerstwa Rozwoju i Technologii jako resortu odpowiedzialnego za politykę gospodarczą państwa – stwierdziło Ministerstwo Sprawiedliwości w odpowiedzi na wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich.

W swoim piśmie ministerstwo podkreśliło, że kluczowymi obszarami trwającej dyskusji na temat regulacji kancelarii odszkodowawczych stały się zagadnienia związane z dwiema koncepcjami proponowanych rozwiązań: ograniczenia świadczenia usług (tj. ich uregulowania) z zasadą swobody działalności gospodarczej (tj. wolności gospodarczej).

Resort stwierdził, że z tego względu jego aktualną rolą jest określenie rzeczywistej skali problemu i poszukanie optymalnych rozwiązań służących wyeliminowaniu stwierdzonych nieprawidłowości. Celem tych działań powinno być zaś ewentualne wypracowanie takich propozycji, które mogłyby wpłynąć na skuteczniejszą ochronę klientów kancelarii odszkodowawczych, przy jednoczesnym uwzględnieniu praw przedsiębiorców, w tym również lepszego stosowania obowiązujących regulacji prawnych.

„Należy bowiem wyważyć interes konsumenta, aby miał on jak najłatwiejszy dostęp do pomocy przy dochodzeniu swoich roszczeń, która to pomoc byłaby jednocześnie na wysokim poziomie, oraz interes przedsiębiorców, którzy realizując swoje konstytucyjne prawo do wolności działalności gospodarczej, chcą funkcjonować w tym obszarze. Dopiero te wszystkie działania pozwolą na prawidłową ocenę zasadności wprowadzenia do polskiego porządku prawnego potencjalnych regulacji w zakresie funkcjonowania tzw. kancelarii odszkodowawczych” – czytamy.

Ministerstwo poinformowało również, że zaplanowało m.in. rozmowy z przedstawicielami UOKiK, które powinny przyczynić się do optymalizacji prac w zakresie regulacji odszkodowawców.

(AM, źródło: RPO)

Vienna Life z pierwszą ogólnopolską kampanią wizerunkową

0
Źródło zdjęcia: Vienna Life

„Najbardziej życiowy ubezpieczyciel” – pod takim hasłem rozpoczęła się pierwsza ogólnopolska kampania wizerunkowa Vienna Life. Jej celem jest budowanie świadomości nowej marki i przełamywanie schematów w komunikacji produktów ubezpieczeniowych.

W ramach kampanii Vienna Life pokazuje, że ubezpieczenie na życie może być częścią codzienności tak naturalną jak abonament VOD czy karnet na siłownię. Komunikacja stawia na prosty, pozytywny przekaz i lekkość. Wiodące hasło „Najbardziej życiowy ubezpieczyciel” odnosi się też do oferty towarzystwa, które sprzedaje wyłącznie ubezpieczenia na życie.

– Przekonanie, że ubezpieczenie na życie to nie tylko zabezpieczenie na „czarną godzinę”, ale przede wszystkim element nowoczesnego, świadomego stylu życia leży u podstaw strategii komunikacji Vienna Life. Wierzymy, że polisa na życie może być w naszej grupie docelowej wyborem tak naturalnym jak karnet na siłownię albo abonament VOD. Z tego też powodu chcemy o ubezpieczeniach mówić lekko, prosto, zrozumiale, z energią i optymizmem. Po prostu życiowo, przełamując w ten sposób wieloletnie rynkowe schematy komunikacji opartej na straszeniu – mówi Karolina Tworzydło, dyrektorka Biura Marketingu i Komunikacji Vienna Life.

Kampania ma charakter wizerunkowy, a jej celem jest budowanie zasięgu i rozpoznawalności marki Vienna Life. Jest też wsparciem dla partnerów biznesowych ubezpieczyciela.

Spoty 15-sekundowy i 30-sekundowy emitowane są w miksie kanałów (kanały główne i tematyczne TVN, Polsat, TVP), na platformach VOD (Polsat Box Go, Player, TVP VOD, WP Pilot TV, Digital Display Networks), w serwisie YouTube oraz w mediach społecznościowych: Facebook, Instagram, TikTok. Uzupełnieniem są działania digital: kampania w Google Ads i kampanie retargetingowe display & programmatic. Emisje zaplanowano do końca czerwca 2025 roku.

(AM, źródło: Vienna Life)

PIB Group rozwija się w oparciu o doświadczenia swoich spółek

0
Mariusz Muszyński

Po pięciu latach od rozpoczęcia działalności PIB Group w Polsce zarządza portfelem składki przekraczającym 2,3 mld zł rocznie, zatrudnia około 500 osób i rozwija model biznesowy oparty nie tylko na integracji kapitałowej, ale przede wszystkim na wymianie kompetencji, wspólnym rozwoju i tworzeniu zintegrowanego środowiska pracy.

Pod parasolem PIB Group w Polsce działa obecnie kilkanaście spółek – m.in. PIB Broker, Transbrokers.eu, Nord Partner, Equinum Broker, PIB Re, ReSolutions, Nord Re, Fincon, Asist czy PIB Ubezpieczenia. Każda z nich zachowuje swoją specjalizację, jednocześnie włączając się w szerszą strategię rozwoju grupy.

– Konsekwentnie budujemy grupę, która z jednej strony oferuje kompleksowe wsparcie ubezpieczeniowe i okołoubezpieczeniowe, a z drugiej stanowi środowisko rozwoju dla ludzi. PIB w Polsce to już nie tylko transakcje M&A i wzrost portfela, ale przede wszystkim wspólna struktura, wspólny kręgosłup organizacyjny i wspólne wartości – mówi Mariusz Muszyński, prezes zarządu PIB Group Poland.

Wartość dodana dla klientów

Spółki PIB obsługują klientów korporacyjnych, sektor publiczny, małe i średnie firmy, a także klientów indywidualnych.

– Jedną z naszych przewag jest to, że możemy jednocześnie obsługiwać strategiczne programy ubezpieczeniowe dla dużych pracodawców, jak i indywidualne potrzeby ich pracowników. To wartość, która jest trudna do skopiowania i która wynika bezpośrednio z synergii naszych spółek – zaznacza Mariusz Muszyński. – Od początku zakładaliśmy, że proces budowania PIB w Polsce musi opierać się na ludziach. Dziś widzimy efekty – pracownicy awansują, zmieniają ścieżki kariery, biorą udział w projektach międzyspółkowych, w tym międzynarodowych. Tworzymy środowisko, w którym rozwój kompetencji jest realny, a nie deklaratywny – podkreśla.

W ramach grupy funkcjonują m.in. wspólne programy onboardingowe, mentoringowe i szkoleniowe. Wypracowywane są także spójne standardy zarządzania, narzędzia IT i rozwiązania wspierające transfer wiedzy.

Czerpanie z doświadczeń przejętych spółek

Jak podkreślają przedstawiciele PIB, kluczowe jest „zachowanie DNA” spółek, które do niej dołączają – i wykorzystanie ich doświadczeń do budowania nowej jakości.

– Nie tworzymy jednej wielkiej machiny, tylko raczej system naczyń połączonych, w którym różnorodność jest siłą, a nie przeszkodą. Taki model daje nie tylko większą elastyczność dla klientów, ale też więcej możliwości rozwoju dla naszych ludzi. Dajemy przestrzeń do działania i możliwość kształtowania firmy – a nie tylko wykonywania założeń centrali – mówi Mariusz Muszyński.

W planach PIB Group Poland są kolejne akwizycje, a także dalsze umacnianie kultury organizacyjnej. Grupa rozwija także własne centrum usług wspólnych we Wrocławiu, z którego wspiera procesy operacyjne, finansowe, prawne, compliance i IT w całej strukturze.

(AM, źródło: PIB Group)

ERGO Hestia: Znamy finalistów piątej edycji Literackiej Podróży

0
Źródło zdjęcia: ERGO Hestia

W piątej edycji konkursu Literacka Podróż Hestii wyłoniono 5 najciekawszych polskich książek z kategorii fiction, napisanych z myślą o dzieciach i młodzieży. Autorka lub autor jednej z pozycji otrzyma nagrodę w wysokości 50 tys. złotych.

Do tegorocznej edycji zgłoszono rekordową liczbę tytułów, dając w ten sposób kapitule możliwość przekrojowego zapoznania się z tym, co dzieje się na polskim rynku wydawniczym dla dzieci i młodzieży. Po weryfikacji formalnej i merytorycznej dyskusji wybrano następujące pozycje:

  • „Chłopiec z lasu” Cezarego Harasimowicza (wyd. Agora dla Dzieci)
  • „Kosma, Kopaz i leśna szkoła. Trudne początki” Agnieszki Misiak (wyd. Druganoga)
  • „Makabrama” Marcina Szczygielskiego (wyd. Bajka)
  • „Same dobre wróżby” Saszy Hady/wł. Aleksandra Motyka (Wydawnictwo Literackie)
  • „Rybie oko” Dominiki Słowik (Wydawnictwo Literackie)

Konkurs odbywa się pod mecenatem ERGO Hestii, a jego organizacją zajmuje się Fundacja Artystyczna Podróż Hestii w partnerstwie z Fundacją Wisławy Szymborskiej. Flagowym akcentem Literackiej Podróży Hestii jest Plener Czytelniczy w Sopocie, który w tym roku odbędzie się w sobotę 14 czerwca.

– Od 5 już lat w konkursie Literacka Podróż Hestii wyróżniamy wartościowe opowieści, które mają szansę pozostać na długo w kręgu zainteresowania młodych czytelników i czytelniczek. Nasze wsparcie nie polega jednak wyłącznie na promowaniu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w naszej podróży korzystamy też ze wszystkich dobrodziejstw, jakie daje realny kontakt z książką papierową. Co roku rozdajemy niemal 4 tysiące egzemplarzy nominowanych książek. Organizujemy również spotkania autorskie w mniejszych i większych miastach – mówi Maria Rosa, prezeska Fundacji Artystyczna Podróż Hestii. 

Tytuł zwycięskiej książki zostanie ogłoszony we wrześniu, a laureat lub laureatka otrzyma Nagrodę Literacka Podróż Hestii w wysokości 50 tys. zł.

(AM, źródło: ERGO Hestia)

Odc. 282 – PZU i startupy: wnioski z 7 lat doświadczeń

0

O doświadczeniach PZU w świecie startupów mówi w podcaście #RozmowyBezAsekuracji Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji i AI w PZU. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.

Dowiesz się:

  • Ile udanych wdrożeń przyniósł program PZU Ready for Startups?
  • Jakie były najciekawsze i najtrudniejsze wdrożenia?
  • Co planuje PZU w obszarze współpracy ze startupami?

Pobierz raport

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Warta nowym numerem jeden w OC

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Pierwsze trzy miesiące obecnego roku na polskim rynku OC posiadaczy pojazdów mechanicznych okazały się historycznym kwartałem. W tym okresie nastąpiła bowiem zmiana na pozycji lidera segmentu – Warta zastąpiła PZU – zaś do TOP 10 awansował zakład funkcjonujący nad Wisłą na zasadzie swobody świadczenia usług.

Z danych dotyczących składek wnoszonych przez zakłady ubezpieczeń na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że łączny przypis składki brutto z ubezpieczeń OC ppm. w I kwartale 2025 roku osiągnął poziom 4,89 mld zł. Był to rezultat o 13,59% wyższy od odnotowanego w analogicznym okresie poprzedniego roku, tj. 4,3 mld zł.

Oddziały w odwrocie

Zdecydowaną większość przypisu (93,81% ogólnego wyniku w segmencie OC ppm.) wypracowały krajowe zakłady ubezpieczeń – 4,58 mld zł, wobec 4,05 mld zł rok wcześniej (wzrost o 13,33% r/r). Z kolei wynik sprzedażowy oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli (1,84% udziału w rynku) uplasował się na poziomie 71,93 mln zł. Taki rezultat oznacza, że we wspomnianym segmencie nastąpił spadek o 8,97% względem osiągnięcia z I kw. 2024 r., tj. 79,01 mln zł.

Wyraźny wzrost przypisu można było natomiast zaobserwować w sektorze ubezpieczycieli działających w Polsce na zasadzie swobody świadczenia usług (4,13% udziału w rynku). Na koniec I kw. 2025 r. legitymowali się oni wynikiem sprzedażowym na poziomie 23,56 mln zł, wobec 177,9 mln zł rok wcześniej (29,6%).

Historyczna zmiana Warty

W segmencie krajowych zakładów doszło do historycznej zmiany. Jego nowym liderem została bowiem Warta. Zapewnił jej to wynik sprzedażowy w wysokości 1,22 mld zł, o 38,15% wyższy od osiągnięcia sprzed roku, tj. 881,95 mln zł. Rezultat ten zapewni firmie 24,93% udział w wyniku całego rynku oraz 26,57% w osiągnięciu krajowych zakładów. Warta zdetronizowała „odwiecznego” lidera, PZU SA, którego wynik w kwocie 1,14 mld zł był o 4,66% wyższy od uzyskanego rok wcześniej, tj. 1,09 mld zł. Wynik zakładu odpowiadał 23,36% rezultatu całego sektora OC ppm. oraz 24,9% krajowego segmentu.

Na najniższym stopniu podium uplasowała się ERGO Hestia, która zebrała 770,7 mln zł (766,3 mln zł przed rokiem, +0,57% r/r). Taki wynik zapewnił jej udział w rynku na poziomie 15,77% i 16,81% wśród krajowych zakładów. Pierwsza trójka zakładów kontroluje łącznie 64,06% całego rynku OC ppm. w Polsce.

Dynamiczny wzrost UNIQA

Pozostali gracze mają dużą stratę do prowadzącego tercetu. Peleton otwiera UNIQA z przypisem składki na poziomie 518,51 mln zł. Towarzystwo utrzymało ubiegłoroczną wysoką dynamikę wzrostu. Jej kwartalny wynik był bowiem o 49,16% wyższy od uzyskanego przed rokiem, tj. 347,61 mln zł. Udziały zakładu uplasowały się odpowiednio na poziomie 10,61% i 11,31%.

Piąta lokata przypadła Compensie, choć jej osiągnięcie w wysokości 275,97 mln zł było o 4,27% niższe od uzyskanego przed rokiem (288,28 mln zł). Warto jednak pamiętać, że w obu przypadkach uwzględniane są rezultaty Wiener, który w ub.r. połączył się z Compensą. Udziały zakładu to odpowiednio 5,65% i 6,02%.

LINK4 nadal w depresji

Szósty w tabeli LINK4 zebrał 183,19 mln zł składek (udziały odpowiednio: 3,75% i 3,99%), co było rezultatem o 10,04% niższym od uzyskanego rok wcześniej, tj. 203,63 mln zł. Za plecami spółki z Grupy PZU uplasowało się Generali z przypisem w kwocie 126,11 mln zł (udziały odpowiednio: 2,58% i 2,75%). To wynik o 5,84% lepszy od ubiegłorocznego (119,15 mln zł). Kolejne miejsca zajęły Allianz, który zebrał 115,69 mln zł (+7,13% r/r, udziały odpowiednio 2,37% i 2,52%) oraz TUW „TUW” z przypisem na poziomie 73,77 mln zł (1,51% i 1,61%), o 3,69% od odnotowanego na koniec marca 2024 r.

Balcia tuż przed Direct TU

Wśród oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli numerem jeden była Balcia. Zakład ten zebrał 34,49 mln zł składek, co było wynikiem o 30,16% lepszym od uzyskanego 12 miesięcy wcześniej (26,5 mln zł). Ten rezultat zapewnił firmie 0,71% udziału w rynku OC ppm. oraz 47,95% w segmencie oddziałów zagranicznych ubezpieczycieli. Graczem numer dwa okazała się Direct Pojistovna a.s S.A, która w 2024 roku przejęła portfel wefox. Zebrała ona 33,74 mln zł (069% i 46,91%), o 32,99% mniej niż rok wcześniej, tj. 50,35 mln zł.

Euroins w TOP 10

Z kolei liderem wśród ubezpieczycieli działających w Polsce na zasadzie swobody świadczenia usług był Insurance Company „Euroins” AD. W pierwszym kwartale towarzystwo zebrało 73,2 mln zł składek – o 22,49% więcej niż przed rokiem (59,76 mln zł). Taki rezultat zapewnił mu 1,5% udziału w rynku OC ppm. w Polsce, kontrolę nad 31,75% segmentu ubezpieczycieli działających w naszym kraju na zasadzie swobody świadczenia usług oraz awans do grona dziesięciu największych graczy (10. miejsce) w segmencie obowiązkowych polis komunikacyjnych. Szybko pnie się też w górę Zavarovalnica TRIGLAV d.d., której polisy sprzedaje Trasti. Zakład zebrał 59,52 mln zł składek (udziały odpowiednio: 1,22% 25,82%). Był to rezultat o 29,15% wyższy od uzyskanego w I kw. 2024 roku, tj. 46,09 mln zł.

Zestawienie UFG uwzględnia 30 zakładów ubezpieczeń: 18 krajowych, 3 oddziały zagranicznych ubezpieczycieli i 9 firm funkcjonujących na zasadzie swobody świadczenia usług.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Rentowność techniczna LINK4 nad kreską

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W pierwszym kwartale 2025 r. po raz pierwszy od początku 2023 r. LINK4 osiągnął dodatni wynik techniczny przed reasekuracją. Kwartalna dynamika składki przypisanej brutto nowego biznesu uplasowała się na poziomie 101,6%. Z kolei w kanale call center wyniki sprzedażowe przekroczyły założenia o 3,9%. Dzięki szybko rozwijającemu się modelowi współpracy z partnerami B2B (ze szczególnym uwzględnieniem banków z Grupy PZU) składka przypisana brutto wzrosła o 33% r/r.

– Znacznie lepsze wyniki LINK4 po pierwszym kwartale 2025 roku są dla nas potwierdzeniem, że zapoczątkowane przez zarząd w połowie minionego roku zmiany, których celem jest dochodowy i zdrowy biznes, przynoszą już pierwsze pozytywne efekty. To także solidna podstawa do kolejnych działań transformacyjnych. Szczególne podziękowania kieruję do całego zespołu LINK4, który w tak krótkim okresie był w stanie przedefiniować swoje zadania, stosownie do nowych ambicji biznesowych nastawionych na wynik finansowy prowadzonej działalności, a nie walkę o udział w rynku. Stabilność finansowa ubezpieczycieli jest gwarantem stabilności rynku i zabezpieczenia interesów klientów – podkreśla Grażyna Sudzińska-Amroziewicz, prezeska zarządu LINK4.

Szczególnie istotne w ciągu ostatnich 12 miesięcy były dla zakładu:

  • przebudowa i optymalizacja polityki pricingu oraz underwritingu;
  • wykorzystanie zaawansowanych narzędzi i metod pricingowych (m.in. wzmocnienie siły predykcyjnej modeli poprzez coraz szersze stosowanie technik uczenia maszynowego, wykorzystanie setek dostępnych zmiennych oraz skrócenie procesu i większa precyzja);
  • efektywne wykorzystywanie modeli sztucznej inteligencji oraz ML na każdym etapie życia polisy i pracy z klientem.

Cieszymy się, że wdrażane od roku działania pricingowo-produktowe przynoszą efekty w postaci wyników finansowych, szczególnie w zakresie produktów dobrowolnych. Nadal koncentrujemy się na polepszaniu portfela ubezpieczeń OC poprzez zastosowanie zaawansowanych technik modelowania wspieranych AI oraz poszerzanie zakresu danych zewnętrznych wpływających na ocenę i wycenę ryzyka –  mówi Katarzyna Wojdyła, członkini zarządu LINK4.

Kolejnym obszarem wymagającym restrukturyzacji i nowego modelu operacyjnego była też sprzedaż. Wśród istotnych zmian znalazły się m.in.:

  • inwentaryzacja portfela i wprowadzenie uszczelnień, których celem jest stabilny, zdrowy portfel;
  • wdrożenia wspierające we wszystkich kanałach (contact center, multiagencyjny, bancassurance, e-commerce, porównywarki online);
  • wzrost wskaźników jakościowych marki, w tym zaufania do marki, utrzymanie wysokiej spontanicznej znajomości marki i wzrost Top of Mind.

LINK4 wprowadził również szereg usprawnień w obszarze likwidacji szkód, koncentrując się na automatyzacji procesów i przyspieszeniu obsługi. Wdrożono m.in.:

  • cyfrowego asystenta wspierającego opiekunów szkód, który automatyzuje rutynowe zadania i przyspiesza procesy operacyjne;
  • nowoczesny system do pozyskiwania dokumentacji szkodowej, który znacząco skraca czas potrzebny do zamknięcia sprawy;
  • moduł do analizy składowych średniej szkody, który identyfikuje obszary wymagające optymalizacji i dostarcza dane wykorzystywane w likwidacji szkód i underwritingu.

Wzrost wykorzystania formularzy obsługowych o 37% w połączeniu z automatyzacją procesów skrócił w I kwartale 2025 r. czas generalnej obsługi klientów do 2,7 dnia i podniósł ich satysfakcję do 91%.

 – Naszym celem jest nie tylko przyspieszenie procesu likwidacji szkód, ale także podniesienie jakości obsługi klienta dzięki inteligentnym technologiom. Wdrażane rozwiązania pozwalają nam lepiej zarządzać danymi, eliminować opóźnienia i tworzyć nowy standard w obsłudze poszkodowanych – mówi Michał Gomowski, wiceprezes zarządu LINK4.

(AM, źródło: LINK4)

Rynek ochrony należności dojrzewa do podniesienia cen

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Według danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń, w ubiegłym roku w ubezpieczeniach należności doszło do spadku przypisu składki przy jednoczesnym wzroście szkodowości. Zakłady z tego segmentu mogą więc rozważać podniesienie składek – informuje „Puls Biznesu”

Paweł Szczepankowski, Country Manager Atradius w Polsce, zauważa, że drugi rok z rzędu składka spadła poniżej 1 mld zł, gdy tymczasem rosnąca od 3 lat wartość odszkodowań przekroczyła historyczny poziom 470 mln zł. Ekspert przypomina, że jeszcze w 2022 r. relacja odszkodowań do należności w windykacji wynosiła 17%, a w ubiegłym przekroczyła już 30%.

Katarzyna Kowalska, wiceprezeska KUKE, dodaje, że wartość zgłoszonych spraw do windykacji jest w tym roku taka jak w dwóch poprzednich, ale wzrosła ich średnia wartość, co świadczy o tym, że niewypłacalność dotyka także większych podmiotów. Marcin Olczak, dyrektor departamentu ryzyk kredytowych Marsh Polska, jest zdania, że dla ubezpieczycieli szczególnie niepokojące jest to, iż szczyt składki jest za rynkiem, a wskaźnik szkodowości już wynosi 50%. Według eksperta poziom 60% będzie trudny do pozostawienia bez odpowiedzi. Marcin Olczak zwraca uwagę, że w latach 2017–2018, przy szkodowości na poziomie odpowiednio 74% i 61%, ubezpieczyciele znacząco ograniczali dostępność polis i cięli limity kredytowe. Obecnie działania ograniczają się do obszaru indywidualnej oceny ryzyka.

Paweł Szczepankowski uważa, że w średnio- i długoterminowej perspektywie należy spodziewać się wyższych składek. Jednak nie nastąpi to szybko ze względu na dużą inercję cenową polis. Katarzyna Kowalska zwraca uwagę, że w ostatnich miesiącach wartość odszkodowań się ustabilizowała. Dlatego KUKE sądzi, że taka sytuacja utrzyma się do końca tego roku.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 18 maja, Sylwia Wedziuk „Ubezpieczenia należności pod presją”

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

18,412FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie