Blog - Strona 446 z 1481 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 446

Pakistan: Rynek rośnie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W 2022 r. branża ubezpieczeniowa w Pakistanie osiągnęła wzrost o 28% składki brutto – podano w raporcie Komisji Papierów Wartościowych i Giełdy.

Składka brutto w 2022 r. wzrosła do 553 mld pakistańskich rupii (1,94 mld dol.), z 432 mld rupii w 2021 r. Sektor ubezpieczeń na życie odpowiadał za 68% całkowitej sumy składki przypisanej brutto, zaś majątkowy za 32%. Wypłacone odszkodowania i świadczenia wzrosły w 2022 r. o 26%, do 276 mld rupii. Aktywa branży ubezpieczeniowej łącznie wzrosły o 14,5%, do 2421 mld rupii. Inflacja w Pakistanie w 2022 r. wynosiła 19,9%.

 (AC, źródło: Asia Insurance Review)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 42/2023

0

Dodatek specjalny LIDERZY INNOWACJI

  • Jacek Wróblewski, C&F: Budowanie wartości przez system kontroli wewnętrznej – str. 10
  • Wojciech Gałczyński, Wiener: Wiener z nową aplikacją dla kierowców – str. 11
  • Mariusz Kokoszkiewicz, Omega Code: Czy AI może skończyć jak BI? – str. 12
  • Piotr Sopel, Future Healthcare: Czy zarządzanie portfelem, produktem i relacjami może być jeszcze lepsze? – str. 13
  • Wacław Migacz: Alwis & Secura rewolucjonizuje pracę swoich OFWCA! – str. 14
  • Marcin Brysiak, MX Labs: Rewolucyjne narzędzie dla branży ubezpieczeniowej wspierające profilaktykę zdrowia – str. 15

Poza tym w numerze

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Jest konsolidacja, są zmiany personalne – str. 2
  • Justyna Dymek, Aleksandra Gorbacz-Andruk, Nationale-Nederlanden: Fuzja to nie tylko biznes, ale też emocje – str. 3
  • Leszek Skop, PKO Ubezpieczenia: Mamy apetyt na wzrost w komunikacji – str. 5
  • ULTRA Ubezpieczenia: Forteca rzetelności i profesjonalizmu – str. 7
  • Generali: Generalnie najlepsza oferta franczyzowa na rynku – str. 8
  • O zrównoważonym rozwoju, wyzwaniach oraz resolution na konferencji – str. 16
  • Aleksandra Friedel, Unilink: Wszyscy powinniśmy grać do jednej bramki – str. 18
  • Piotr Głowski, Unilink: Wyzwania związane z długowiecznością – str. 18
  • Aleksandra E. Wysocka: Szlachetna misja w dobie regulacyjnej biegunki – str. 19
  • Jacek Byliński, CUK Ubezpieczenia: Cyfryzacja będzie kształtować przyszłość ubezpieczeń w Polsce – str. 20
  • Dawid Mirek, kancelaria Strażeccy, Jaliński i Wspólnicy: Komu należy się zwrot kosztów prywatnej ekspertyzy? – str. 24
  • Małgorzata Kręcisz, ERGO Hestia: Syriusz jeszcze bardziej przyjazny agentowi – str. 28

UNIQA z własną fundacją

0
Żródło zdjęcia: LinkedIn

Po wielu miesiącach przygotowań w październiku rozpoczęła działalność Fundacja UNIQA. Jej zadaniem będzie wspieranie działań społecznych UNIQA w Polsce i aktywne przeciwdziałanie hejtowi w internecie

– W UNIQA nieustannie dążymy do poprawy jakości życia, odpowiadając na konkretne problemy społeczne. Takim bez wątpienia jest zjawisko hejtu wśród młodych ludzi, czy ujmując to szerzej, kwestie związane z poczuciem bezpieczeństwa i ze zdrowiem psychicznym. Nie wyeliminujemy mowy nienawiści czy wynikających z niej zachowań, ale z pewnością możemy edukować w tym zakresie rodziców, nauczycieli oraz dzieci i młodzież, a przede wszystkim możemy wesprzeć osoby, których hejt dotyka. To zaangażowanie ważne jest także dla naszych pracowników, którzy mają w sobie ogromny pierwiastek społeczny i mogą oraz chcą razem z nami wspólnie oddziaływać na rzeczywistość – wyjaśnia Marcin Nedwidek, prezes zarządu UNIQA.

Historia walki z hejtem

Na kwestię hejtu i jego konsekwencji ubezpieczyciel zwraca uwagę już od kilku lat. Swoje działania rozpoczął w 2020 roku od akcji „Masz moc na hejt”, a od 2022 roku współpracuje w tym zakresie z Instytutem Lema. W obecnym roku UNIQA rozpoczęła współpracę z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. Od każdego sprzedanego ubezpieczenia szkolnego NNW ubezpieczyciel przekazuje 1 zł na działalność telefonu zaufania prowadzonego przez organizację.

Czas na fundację i edukację

Kolejnym etapem jest powołanie Fundacji UNIQA. Celem jej działań będzie edukacja w zakresie hejtu oraz wspieranie osób dotkniętych tym zjawiskiem, a także promocja zdrowia psychicznego. Na jej czele stanęła Karolina Rosińska, która dotychczas odpowiadała za działania społeczne ubezpieczyciela.

– Dla osób doświadczających hejtu najgorsza jest samotność. Poczucie, że walczą z nim w pojedynkę. Dlatego musimy nauczyć się: dostrzegać hejt, rozmawiać o nim, szukać pomocy – ale też tej pomocy udzielać. W tym celu powołaliśmy do życia Fundację UNIQA, żeby razem wspierać walkę z hejtem – tłumaczy Karolina Rosińska, prezeska fundacji UNIQA.

Zarząd uzupełnia troje menedżerów UNIQA: Dorota Glamkowska, dyrektorka Departamentu Prawnego, Paweł Roszkowski, dyrektor Departamentu Zgodności i Standardów, oraz Adam Czekalski, menedżer Zespołu Podatków. Z kolei radę fundacji tworzą: Marcin Nedwidek oraz członkowie zarządu: Piotr LipaJakub Machnik.

Powołaniu fundacji towarzyszy premiera spotu społecznego, w którym UNIQA całą uwagę koncentruje na zjawisku hejtu. Emitowany w telewizji i internecie spot powstał dzięki współpracy z Sarą James, IgoLocznikami.

Równolegle do sieci trafiły pierwsze odcinki nowego podcastu „HejtOff”, którego gospodarzem jest dziennikarz Kuba Wątor. Wszystkie dotychczas nagrane odcinki dostępne są na stronie fundacji.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

#ubezpieczeniowyLIVE: Koniec roku – czas porozmawiać o IKE i IKZE

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się we wtorek 17 października 2023 roku, w godzinach 13:00–14:00. W programie wystąpi Mirosław Tarczoń, dyrektor ds. komunikacji inwestycyjnej Skarbiec TFI.

Podczas audycji zaproszony gość omówi następujące kwestie:

  • IKZE – odliczenia od dochodu z równoczesnym oszczędzaniem na emeryturę 
  • IKE – czy będzie miało sens po zapowiedziach likwidacji podatku Belki?
  • Czy broker może oferować IKE lub IKZE? 

Wydarzenie Facebook

Wydarzenie LinkedIn

 (AM)

Konsolidacja rynku brokerskiego przebiega w coraz szybszym tempie

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Rosnące problemy z pozyskiwaniem pojemności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej dla klientów są katalizatorem procesów konsolidacyjnych na polskim rynku brokerskim. Zainteresowanie przejęciami są zarówno krajowe, jak i zagraniczne podmioty – informuje „Puls Biznesu”.

Gazeta ujawnia, że numer trzy na rynku brokerskim – grupa MAK – do końca 2023 r. ma zamiar przejąć cztery niewielkie podmioty, a na 2024 r. szykuje jedną dużą transakcję. W tym roku firma przeprowadziła akwizycję TC Broker i Superpolisy Doratex. Z kolei na Litwie przejęła większościowy pakiet Elio Draudimas. Szef MAK Andrzej Wasilewski mówi „PB”, że w 2024 r. jego firma będzie gotowa przejąć w Polsce firmę podobnej wielkości, co kupione w 2019 r. STBU, choć ze względu na postępującą konsolidację nie będzie to łatwe zadanie. Na celowniku będą podmioty z pierwszej piętnastki rynku brokerskiego. Jeśli akwizycję utrudni wejście do gry funduszy inwestycyjnych, to MAK poszuka okazji w Czechach lub Austrii.

Spory apetyt na przejęcia ma też brytyjska PIB Group. Mariusz Muszyński, prezes jej polskiego biznesu, zakłada, że w tym roku zrealizuje jeszcze dwa przejęcia na rynku brokerskim. Jego firma jest już na etapie negocjacji postanowień umownych.

O współpracy wyłącznej rozmawia także Howden Polska, należący do brytyjskiej Howden Group. Dominik Stachiewicz, wiceprezes polskiej firmy, jest zdania, że w najbliższej perspektywie dojdzie do wielu transakcji z zakresu fuzji i przejęć, co jest efektem zarówno rachunku ekonomicznego, jak i wymiany pokoleniowej oraz braku naturalnej sukcesji w niektórych spółkach.

O przejęciach ani o zmianie właściciela nie myśli za to toruński Mentor, firma z TOP 10 rynku brokerskiego. Jego atutem ma być kadra. Sławomir Kuffel, wiceprezes i jeden z udziałowców brokera, uważa, że przejęcie nie wzmocni Mentora. Podkreśla, że jego firma przez lata pracowała na swoją markę, co ułatwia jej rekrutowanie specjalistów. Tylko w 2022 r. do Mentora dołączyło ponad 40 osób, z których połowa to brokerzy z innych firm.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 13 października, Agnieszka Morawiecka „Brokerzy przyspieszają konsolidację”

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Od czego trzeba zacząć drogę do sukcesu

0
Adam Kubicki

Idea rozwoju osobistego i zawodowego odpowiada właściwie na jedno pytanie: Jak stąd, gdzie jesteś obecnie, dostać się tam, gdzie chciałbyś się znaleźć? By ten cel osiągnąć, musisz wiedzieć dwie rzeczy: gdzie jesteś i gdzie chcesz trafić.

By stworzyć zrównoważone i udane życie, twoja wizja przyszłości powinna obejmować pięć następujących obszarów: praca i kariera zawodowa, finanse, rekreacja i czas wolny, zdrowie i kondycja oraz relacje. Na obecnym etapie naszej podróży konieczne jest, byś dokładne określił, jak się tam dostaniesz. Przede wszystkim musisz jednak wiedzieć, gdzie to miejsce się znajduje lub czym ono jest. Bo gdy już dowiesz się „co”, odpowiedź na pytanie „jak” nie powinna sprawić ci trudności.

Największym zagrożeniem dla wielu z nas nie jest to, że nasz cel jest zbyt ambitny i nie zdołamy go dosięgnąć, ale że jest on poniżej naszych możliwości i nam się to uda. Chcę cię zachęcić, byś w żaden sposób nie ograniczał swojej wizji. Niech będzie tak duża, jak chcesz. Przekonałem się, że jedną z niewielu różnic, jakie oddzielają prawdziwych ludzi sukcesu od reszty świata, jest to, że prawdziwi ludzie sukcesu mają większe marzenia.

Jeśli ograniczysz swoje wybory tylko do tego, co wydaje się możliwe lub rozsądne, stracisz kontakt z tym, czego naprawdę chcesz, a wszystko, co ci zostanie, to kompromis.

Przedstawię ci pomysł na ćwiczenie, które pomaga określić wizję swojej przyszłości. Siedząc w spokojnym miejscu i mając kartkę papieru przed sobą (wnioski z tego ćwiczenia powinny być zapisane), zapytaj siebie, jak wyglądałoby twoje idealne życie, gdybyś mógł zrealizować wszystko, o czym marzysz, w każdej z poniższych kategorii:

1. Po pierwsze, skup się na finansowym aspekcie twojego życia. Ile wynoszą twoje roczne dochody? Jak wygląda twoja płynność finansowa? Ile pieniędzy trzymasz w oszczędnościach i inwestycjach? Ile wynosi całkowita wartość twojego majątku netto? Następnie, jak wygląda twoja docelowa sytuacja finansowa.

2. Wyobraź sobie idealną pracę lub karierę zawodową. Gdzie pracujesz? Co robisz? Z kim pracujesz? Kim są twoi klienci lub odbiorcy? Ile wynosi twoje wynagrodzenie? Czy jest to twoja własna firma?

3. Teraz skup się na swoim czasie wolnym, odpoczynku i rekreacji. Co robisz ze swoją rodziną i przyjaciółmi w wolnym czasie, który sobie wymarzyłeś? Jakie masz hobby? Jak spędzasz urlop? Co robisz dla zabawy i rozrywki?

4. Kolejna rzecz: jaka jest idealna wizja twojego ciała i zdrowia fizycznego? Czy jesteś wolny od wszelkich chorób? Jak długo żyjesz? Czy jesteś otwarty, zrelaksowany i od rana do wieczora zanurzony w stanie błogiej szczęśliwości? Czy przepełnia cię witalność? Czy twoje ciało jest giętkie i silne? Czy ćwiczysz, zdrowo się odżywiasz i pijesz dużo wody?

5. Następnie przejdź do swojego doskonałego wyobrażenia na temat relacji z rodziną i przyjaciółmi. Jak one wyglądają? Kim są twoi przyjaciele? Jaka jest jakość twoich relacji z każdym z nich? Jakie uczucia wywołują w tobie te przyjaźnie? Czy są to relacje pełne miłości, wsparcia i inspiracji? Co razem robicie? Możesz dodać do tego osobiste potrzeby.

Możesz zapisywać swoje odpowiedzi stopniowo, po przeczytaniu każdego pytania albo przeczytać całość, zamknąć oczy, wyobrazić sobie swoją wizję, po czym przystąpić do jej opisywania.

Tak czy inaczej, po skończeniu ćwiczenia upewnij się, że zapisałeś każdy szczegół. To być może najważniejsze notatki w twoim życiu.

Adam Kubicki

adam.kubicki@indus.com.pl

Co z tą sztuczną inteligencją?

0
Aleksandra Przegalińska, Dariusz Jemielniak, AI w strategii: rewolucja sztucznej inteligencji w zarządzaniu, Wydawnictwo MT Biznes, 144 strony, cena 34,42 zł

Dowiedz się, jak wygląda obecnie wykorzystanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w zarządzaniu strategicznym, a także adaptacja tych oraz innych pojawiających się technologii przez organizacje biznesowe. Poznaj społeczną percepcję tych procesów.

W dziewięciu skondensowanych i przystępnie napisanych rozdziałach znajdziesz znakomite i krytyczne wprowadzenie do zagadnienia wykorzystania AI w biznesie. Nie jest to ani spojrzenie przez różowe okulary, ani ostrzeżenie przed apokalipsą. Podejście autorów dobrze wyraża tytuł jednego z rozdziałów: „AI jest tutaj. Co teraz?”.

Aleksandra Przegalińska i Dariusz Jemielniak omawiają potencjalne zyski i ryzyka związane z AI, opisują, jak firmy mogą kreować wartości dzięki AI, szukają możliwych przyszłych zagrożeń wynikających z nieodpowiedniego jej wykorzystywania oraz czekających nas wyzwań, a na końcu zastanawiają się nad możliwymi strategiami AI. Piszą też o tym, jaki udział miała sztuczna inteligencja w zbieraniu materiałów do książki i w jej powstawaniu. To pierwsza, a na pewno jedna z pierwszych książek polskich autorów o tym, jak AI zmienia biznes i jego otoczenie.

Spójrz na potencjalną przyszłość sztucznej inteligencji przez pryzmat współpracy, dostępności, otwartości i demokratyzacji.

Podsumowanie wygenerowane przez mechanizm „TL;DR’ stworzony przez OpenAI:

Sztuczna inteligencja z pewnością pozostanie z nami i będzie coraz bardziej powszechna w naszym życiu. Ważne jest, aby być realistą w kwestii jej potencjału i ograniczeń. Jak w przypadku każdej nowej technologii, nadejdzie okres dostosowania, podczas którego będziemy uczyć się, jak skutecznie z niej korzystać.

Aleksandra Przegalińska jest profesorką w Akademii Leona Koźmińskiego, doktor habilitowaną nauk społecznych, filozofką, badaczką rozwoju humanoidalnej sztucznej inteligencji, botów i robotów społecznych. Absolwentka The New School for Social Research w Nowym Jorku, obecnie związana z Harvard University jako Senior Research Associate.

Dariusz Jemielniak jest prof. dr hab., kierownikiem katedry MINDS w Akademii Leona Koźmińskiego. Członek korespondent i wiceprezes PAN. Od 2015 r. pracuje jako faculty associate w Berkman-Klein Center for Internet and Society na Uniwersytecie Harvard.


Kup książkę z rabatem 35%, wpisując przy zakupie na stronie mtbiznes.pl kod ubezpieczeniowa35 – kod jest ważny dla całej oferty Wydawnictwa MT Biznes. Przy promocjach specjalnych rabat może być wyższy.

Kroki do finansowego bezpieczeństwa

0
Aneta Sobol

Każdy o niej wie, ale mało kto chce o niej rozmawiać. Prędzej czy później czeka każdego z nas, czy będzie to emerytura dobrowolna, czy wymuszona. Jedno jest pewne – czy pracujesz, czy nie, pieniądze są i będą ci potrzebne.

Pomimo ogólnej wiedzy na temat tego, że żyją coraz dłużej – kobiety średnio 80 lat, mężczyźni 72 lata – Polacy nie wierzą, że będą żyli dłużej niż ich rodzice. Prawdopodobnie dlatego wielokrotnie usłyszałeś na spotkaniach, że klient nie chce oszczędzać. Ci, którzy jednak myślą o emeryturze, wyobrażają ją sobie jako filmową sielankę. Dużo więcej czasu dla siebie, korzystanie w pełni z życia, spełnianie swoich pasji, podróże, rozpieszczanie wnuków. To jest taka wymarzona emerytura. Jest ona zaplanowana i na naszych zasadach.

Musimy jednak pamiętać, że emerytura to czas, kiedy nie pracujemy. Jest też drugi jej rodzaj, czyli emerytura wymuszona. Czyli nie planowałem tego, ale wydarzyła się choroba lub wypadek i spowodowało to sytuację, że nie pracuję, bo nie mogę. Chodzi o to, żeby być przygotowanym na oba scenariusze.

Dlaczego odkładanie na emeryturę jest tak istotne?

  • Zapewnienie bezpieczeństwa finansowego: odkładanie na emeryturę pozwala na gromadzenie środków finansowych, które będą dostępne po zakończeniu aktywnej kariery zawodowej. Emerytura stanowi źródło dochodu w późniejszym życiu i umożliwia utrzymanie jego odpowiedniego standardu.
  • Dłuższa żywotność: ludzie żyją coraz dłużej, co oznacza, że emerytura może trwać przez wiele lat. Odkładanie środków na emeryturę pozwala na utrzymanie się przez ten dłuższy okres bez konieczności pracy.
  • Zabezpieczenie przed nagłymi wydatkami: emerytura może stanowić zabezpieczenie przed nagłymi wydatkami, takimi jak opieka zdrowotna w razie poważnej choroby lub wypadku, leki czy nieprzewidywalne sytuacje życiowe.
  • Wzrost kosztów życia: ceny żywności, mieszkania, opieki zdrowotnej i innych podstawowych potrzeb mogą wzrastać wraz z upływem czasu. Odkładanie na emeryturę pomaga w radzeniu sobie z tymi rosnącymi kosztami.
  • Wsparcie dla przyszłych pokoleń: odkładanie na emeryturę to również sposób na dawanie przykładu przyszłym pokoleniom i nauczenie ich odpowiedzialności finansowej. Tworzenie kultury oszczędzania może pomóc młodszym ludziom planować swoją przyszłość.
  • Przejście na emeryturę z godnością: odkładanie na emeryturę pozwala na wyjście na emeryturę z większą pewnością siebie i niezależnością finansową, co pozwala cieszyć się tą fazą życia bez stresu związanego z brakiem środków. Chodzi o to, żeby nie być obciążeniem dla swoich dzieci i wnuków.

Zadbaj o obie wersje emerytur

Warto podkreślić, że odkładanie na emeryturę nie powinno być traktowane jako luksus, ale jako konieczność finansowa, która może pomóc w zapewnieniu stabilności i komfortu w późniejszym życiu. Dlatego ważne jest, aby rozważać różne opcje oszczędzania na emeryturę i podejmować odpowiednie kroki w kierunku zabezpieczenia swojej przyszłości finansowej.

Polisy na życie są doskonałym narzędziem, dzięki któremu możemy zabezpieczyć oba scenariusze. Poprzez odkładanie środków na polisie – emeryturę wymarzoną, a poprzez porządne ubezpieczenie zdrowotne, tę wymuszoną.

Aneta Sobol
członkini stowarzyszenia MDRT
ambasadorka PSRDU
www.anetasobol.pl

Gwarancje dla budowlanki będą wyzwaniem dla ubezpieczycieli

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Duża liczba ogłoszonych przetargów, zawieranie umów z wykonawcami oraz rosnące koszty inwestycji sprawiają, że w 2025 roku wydatki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będą o blisko 10 mld zł wyższe niż obecnie. To oraz inne kontrakty budowlane spowoduje, że pojawi się popyt na zabezpieczenie inwestycji. A to będzie dużym wyzwaniem dla firm ubezpieczeniowych oferujących gwarancje – informuje „Puls Biznesu”.

Robert Dębecki, dyrektor departamentu gwarancji Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, mówi gazecie, że limity gwarancyjne dla branży budowlanej nie są z gumy. Przyznaje jednocześnie, że branża budowlana jest największym klientem sektora ubezpieczeń i dlatego zastanawia się on, jak się przygotować na nadejście fali rozbudowy infrastruktury w Polsce. Sytuację może komplikować pojawienie się dodatkowego zapotrzebowania na finansowanie odbudowy Ukrainy, w którą włączą się polskie firmy. Zagrożeniem są też  przeciągające się nieustannie rozliczenia i odbiory starych projektów, uniemożliwiające uwolnienie gwarancji na nowe inwestycje. Równocześnie KUKE coraz częściej spotyka się z oczekiwaniem przez zamawiających wydłużenia gwarancji do 15 lat, a nawet dłużej, co istotnie ograniczy jej potencjał wsparcia branży budowlanej.

Z kolei zdaniem Rafała Mańkowskiego, eksperta Polskiej Izby Ubezpieczeń, rozbudowa i modernizacja polskiej infrastruktury czy przebudowa systemu energetycznego są przewidziane na kilkadziesiąt lat, więc zapotrzebowanie na gwarancje również będzie rozłożone w czasie. Według przedstawiciela PIU rynek już szykuje się do zaspokojenia rosnącego popytu na gwarancje, prowadząc rozmowy biznesowe z reasekuratorami i własnymi grupami finansowymi.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 13 października, Katarzyna Kapczyńska „Budowlańcy i finansiści szykują się do dużych inwestycji”

 (AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Allianz Trade: Menedżerowie chłodno oceniają perspektywy gospodarki i rentowności firm

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W ubiegłorocznej edycji badania przeprowadzonego przez Allianz Trade ze Stowarzyszeniem Polskich Skarbników Korporacyjnych (PCTA) większość menedżerów finansowych optymistycznie oceniała perspektywy swoich firm i całej gospodarki. Obecnie na obu polach przeważają opinie negatywne.

Zdecydowana zmiana proporcji – więcej pesymizmu niż optymizmu

Po wspomnianym ubiegłorocznym optymizmie nie ma śladu, a wskazywane przyczyny to m.in. spadek obrotów – spodziewa się go w tym roku połowa ankietowanych kluczowych menedżerów finansowych. 67% badanych wskazuje na negatywne efekty inflacji, w tym na związany z tym wzrost kosztów finansowych ponoszonych przez ich firmy (a nie tylko na wzrost cen towarów i usług zaopatrzeniowych).

źródło: Badanie nastrojów finansistów 2023 Allianz Trade i Stowarzyszenie Polskich Skarbników Korporacyjnych

Stąd przeciętna rentowność (marża) własnej firmy na tle branży w opinii aż co drugiego ankietowanego zmniejszy się w skali całego 2023 roku. Tylko niespełna co dziesiąty finansista spodziewa się możliwości zwiększenia się w tym roku rentowności w swojej firmie.

Wyważone oczekiwania odnośnie do poprawy kondycji firm

42% ankietowanych wybierało jako ocenę perspektyw umiarkowany rozwój firm. Z kolei niespełna 18% deklarowało, że ich firma, pomimo globalnej niepewności, jest i pozostanie w fazie silnego rozwoju. 20% finansistów wskazywało, że firma, w której pracuje, jest i prawdopodobnie pozostanie w stagnacji. 18% respondentów wskazywało wprost możliwy regres w swojej organizacji.

– Słabsza kondycja wielu firm z różnych sektorów jest szczególnie widoczna w porównaniu do sytuacji przedsiębiorstw w trakcie i krótko po pandemii Covid-19, gdzie po okresie rynkowej niepewności w kolejnych miesiącach często obserwowaliśmy poprawę kondycji finansowej czy nawet działania strategicznie nakierowane na rozwój. W 2023 roku sytuacja jest zdecydowanie inna, a działania firm są nakierowane na optymalizację i zabezpieczenie sytuacji finansowej, m.in. poprzez aktywne zarządzanie mające na celu obniżenie kapitału pracującego. Część z firm, zwłaszcza mniejszych, ale też i duże korporacje, decyduje się na sprzedaż części biznesu. Ponieważ nie wszystkie firmy są w trudnej sytuacji, a rynkowe prawo podaży i popytu działa, firmy o wciąż stabilnej kondycji nastawione są na „łowienie” takich okazji M&A i upatrują w tym szanse swojego rozwoju – komentuje Małgorzata J. Grzegory, prezeska PCTA.

Czynniki ryzyka skłaniają firmy do zwolnień

Wysokie koszty, szczególnie wywołane niestabilnością cen energii elektrycznej oraz paliw, wpływają na wzrost ryzyka nieterminowego regulowania zobowiązań – 37% badanych wskazuje na bezpośredni skutek w postaci wzrostu niewypłacalności i upadłości polskich firm. Samego wzrostu skali opóźnień płatniczych spodziewa się 25% respondentów, a 16% z tej grupy mówi o najdrastyczniejszej formie: bankructwie kontrahentów.

– Poprawa perspektyw ekonomicznych jest w ocenie ankietowanych najmniej prawdopodobna i to zdecydowanie (11% ankietowanych oczekujących poprawy vs. 41% oczekujących pogorszenia). Niestety widać, jak te obawy się konkretyzują, m.in. planami dotyczącymi zmniejszenia zatrudnienia (w co czwartej firmie, której menedżer był ankietowany). Bezrobocie w Polsce jest obecnie obok Czech najniższe w UE – trudno więc znaleźć doświadczonego i wykwalifikowanego pracownika. Firmy starały się więc utrzymywać zatrudnienie jak najdłużej, a gdy je redukują, jest to znak, iż zostały przyparte do muru, nie mają już pola manewru. Świadczy to o rosnącym obciążeniu ich kapitału obrotowego i spadku marż na skutek zwiększonych koszów i wydłużających się opóźnień płatniczych – uważa Sławomir Bąk, członek zarządu ds. oceny ryzyka Allianz Trade Polska.

(AM, źródło: Multi AN)

18,324FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie