Blog - Strona 551 z 1469 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 551

„Rozmowy bez Asekuracji”: TOP3 podcastów w kwietniu 2023

0

W kwietniu najwięcej słuchaczy podcastów z cyklu „Rozmowy bez Asekuracji” zgromadziły odcinki na temat ubezpieczeń karnoskarbowych, ubezpieczeń nieruchomości i luki ubezpieczeniowej w tego typu produktach oraz trendów w assistance.

Liderem słuchalności był odcinek nr 221 „Ryzyka karnoskarbowe to warto wiedzieć”. Zaproszeni goście: Paweł Piwowarski, szef linii Financial Lines, i Grzegorz Szewczyk, menedżer produktów Financial Lines Colonnade, odpowiedzieli na pytanie o to, czy ryzyka podatkowe są realnym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorstw. Eksperci opisali też dokładną budowę ubezpieczenia TAX Protect oraz jak wygląda proces jego ofertowania i likwidacji szkody z tej polisy

Drugie miejsce przypadło odcinkowi nr 222 noszącemu tytuł „Suma robi różnicę. Nieruchomości dobrze ubezpieczone”. Uczestniczący w programie Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych Compensy, odpowiedział na pytanie o to, czy niedoubezpieczenie domów i mieszkań jest realnym problemem w Polsce i jak to zjawisko wygląda w praktyce, gdy zdarzy się szkoda. Ekspert zdradził też, co nowego pojawiło się w ofercie mieszkaniowej Compensy.

Trzecia lokata przypadła odcinkowi nr 223 „Trendy w assistance 2023”. W programie udział wziął Ryszard Grzelak, prezes zarządu Europ Assistance Polska, który opowiedział, w jaki sposób globalne zdarzenia i trendy, takie jak pandemia, wojna czy inflacja, wpływają na branżę assistance. Ponadto odpowiedział na pytanie o to, czy oferta asystorów odpowiada na różnice potrzeb w zakresie assistance „silversów” i „zetek” w kontekście starzenia się społeczeństw zachodnich oraz wejścia na rynek pracy przedstawicieli pokolenia „Z”. Ryszard Grzelak ujawnił także, nad czym pracuje Europ Assistance Polska w 2023 roku.

(am)

#ubezpieczeniowyLIVE: UNIQA bliżej agentów

0

Zapraszamy na kolejną odsłonę programu #ubezpieczeniowyLIVE, która odbędzie się w czwartek 18 maja w godzinach 13:00–14:00. Tym razem mowa będzie o relacjach UNIQA z agentami ubezpieczeniowymi.

W programie wystąpi Adam Moczydłowski, dyrektor zarządzający Pionu Sprzedaży – Sieć Franczyzowa i Sieci Partnerskie UNIQA. W trakcie audycji słuchacze będą mogli dowiedzieć się:

  • Jak wygląda nowy model wsparcia dla agentów
  • Jakie dodatkowe uprawnienia otrzymają agenci współpracujący z UNIQA
  • Co jeszcze UNIQA oferuje swoim partnerom

Wydarzenie Facebook

Wydarzenie LinkedIn

(am)

Zapewniamy agentom wyjątkową współpracę

0
Andrzej Olechniewicz

Kompleksowa oferta i komfortowy proces sprzedaży to wyróżniki oferty Warty w obszarze ubezpieczeń dla małych i średnich przedsiębiorstw. O potrzebach klientów i kluczowych czynnikach sprzedaży rozmawiamy z Andrzejem Olechniewiczem, dyrektorem operacyjnym odpowiedzialnym za Biuro Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Warcie.

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Pomimo kryzysów, które przetoczyły się przez naszą gospodarkę w ostatnich latach, sektor małych i średnich przedsiębiorstw ma się całkiem dobrze. Czy ta grupa klientów jest zainteresowana ubezpieczaniem się?

Andrzej Olechniewicz: – Pandemia, wojna w Ukrainie czy bardzo wysoka inflacja z pewnością miały ogromny wpływ na kondycję tego sektora. Oczywiście działania instytucji publicznych czy ogólna mobilność i elastyczność firm MŚP pozwoliły im przetrwać ten trudny okres zawirowań. Trudno w tym momencie mówić o komforcie funkcjonowania na stabilnym rynku, jednak niezależne badania pokazują poprawiające się nastroje wśród właścicieli firm.

W Polsce mamy ponad 2,2 mln małych i średnich przedsiębiorstw, które działają głównie w obszarach usług, handlu, budowalnym czy produkcyjnym. Jak wynika z danych EIOPA, nawet 60% firm w Polsce nie posiada żadnego ubezpieczenia. To jest bardzo znacząca grupa, która potrzebuje wzmocnić ochronę swoich biznesów za pomocą dobrego ubezpieczenia. To jest zadanie dla ubezpieczycieli i agentów.

Jakiej ochrony poszukują firmy z sektora MŚP – co pokazuje Pana doświadczenie? Wiadomo, że to grupa bardzo niejednorodna, a potrzeby są bardzo zróżnicowane, choćby ze względu na wielkość czy branżę, w której dana firma działa. Ale może widzi Pan punkty wspólne, istotne dla większości małych lub średnich przedsiębiorstw?

– Klienci coraz częściej poszukują oferty kompleksowej i jak najlepiej dopasowanej do prowadzonej działalności. Oferta Warty opracowana została na bazie rzeczywistych potrzeb, dlatego doskonale wpisuje się w oczekiwania przedsiębiorców. Staramy się ją stale rozwijać, dopasowując zakres ochrony do zmieniających się wymagań rynkowych, a także dynamicznych zmian biznesowych.

Kluczowy jest fakt, że każda firma ma inne oczekiwania. Doceniamy przedsiębiorczość każdego, dlatego mamy produkty zarówno dla osób prowadzących mniejsze biznesy, jak i dla większych przedsiębiorców. Z naszej kompleksowej oferty skorzystać może rzemieślnicza cukiernia, która otrzyma ochronę zarówno mienia, jak i odpowiedzialności cywilnej w ramach produktu Smartbiznes, a kiedy się rozwinie i otworzy swoją działalność w innych lokalizacjach – ochrona na warunkach Warta Ekstrabiznes Plus idealnie wpisze się w jej potrzeby.

Przedsiębiorców do oferty Warty przekonuje ochrona, jaką oferujemy – mamy jeden z najszerszych zakresów ochrony mienia na rynku. Podając przykład wyjątkowości naszej oferty, z pewnością mogę wspomnieć o takich rozwiązaniach jak klauzula mobilności, czyli ochrona mienia ruchomego także poza wskazanym miejscem ubezpieczenia, oraz o unikalnym rozwiązaniu na rynku, jakim są Pakiety Bezpieczeństwa w ubezpieczeniu mienia i odpowiedzialności cywilnej. Dzięki temu przedsiębiorca jest ubezpieczony nawet w przypadku zmian w działalności. Taka ochrona to spokój dla klienta i agenta.

Atutem ochrony w Warcie jest także likwidacja szkód. Od wielu już lat jesteśmy liderem rynku w zakresie jakości obsługi klienta także w tym obszarze. Likwidacja szkody to bardzo ważny element umowy. W Warcie dbamy o klienta na każdym etapie tego procesu – od momentu zgłoszenia, gdy uruchamiana jest pomoc w ramach usług assistance, przez likwidację szkody i pokrycie kosztów poszukiwania jej przyczyny. Dajemy tym samym naszym klientom realne wsparcie.

A jak wygląda oferta w zakresie ubezpieczeń na życie?

– Również tutaj oferujemy kompleksowe rozwiązania. Zapewniamy ubezpieczenia NNW oraz na życie z szeroką listą zdarzeń objętych ochroną, dla pracownika oraz jego rodziny. Firmy, nawet te mniejsze, mogą skorzystać z oferty grupowego ubezpieczenia na życie typowej dla dużych firm. Mamy ofertę dla firm już od trzech pracowników (grupowe), ale także dla jednoosobowych działalności w postaci ubezpieczenia Warta Dla Ciebie i Rodziny.

Dobra oferta to podstawa. Co natomiast zapewniacie agentom, aby sam proces sprzedaży przebiegał sprawnie i profesjonalnie?

– Doskonały i szeroko zakresowy produkt oferowany jest klientom poprzez kompetentnych i posiadających ogromną wiedzę agentów. Warta wspiera ich działania, oferując wiele narzędzi i przekazując decyzyjność w ich ręce. Ponad 90% polis zawieranych jest samodzielnie przez agentów, zdecydowana większość „tu i teraz” – podczas spotkania z klientem.

W Warcie agent ma możliwość dopasowania zakresu ubezpieczenia do konkretnych potrzeb klienta, ustalenia adekwatnych do potrzeb danego biznesu sum ubezpieczenia i finalnie samodzielnie może zawrzeć polisę. Ta decyzyjność to ogromna przewaga rynkowa agentów Warty, dzięki której stale poszerzają portfel swoich klientów.

Warto także podkreślić, że nasi agenci ubezpieczają klientów ze wszystkich branż, doskonale dobierając zakres ochrony do indywidualnych potrzeb ubezpieczanego biznesu. W przypadku tematów wymagających indywidualnej oceny ryzyka pracę agentów wspiera wykwalifikowany zespół underwriterów. To bardzo dobrze funkcjonujący proces, który jest doceniany przez pośredników.

Podstawowym narzędziem w pracy jest z pewnością intuicyjny i dobrze oceniany przez agentów system sprzedażowy. Dzięki niemu zapewniamy szybkie ścieżki sprzedaży, a wybierając specjalne pakiety, np. firma budowlana, agent otrzymuje liczne podpowiedzi co do zakresu ochrony. To znaczące ułatwienie i oszczędność czasu. Część ryzyk jest także automatycznie włączana do zakresu ochrony, dzięki czemu klient i agent mają pewność, że ochrona jest adekwatna do potrzeb.

Warto dodać, że pracujemy też nad skróceniem procesu sprzedażowego poprzez wykorzystanie najnowszych technologii i rozwiązań rynkowych. Mając znaczący portfel, wiemy już dużo o klientach MŚP, dlatego nie potrzebujemy zbierać drobiazgowo wszystkich informacji w procesie sprzedażowym.

Naszym celem jest usprawnianie i ułatwianie pośrednikom ich pracy. Skrócenie ścieżki sprzedaży to realna oszczędność czasu dla agentów, którzy szybko i sprawnie zawrą polisę. Dzięki temu zyskują czas na wykorzystanie potencjału, jaki daje nasza oferta, i pozyskiwanie nowych klientów.

Zmiany Rekomendacji U to ewolucja czy rewolucja?

0
Piotr Czublun

Dziewięć lat temu branżę ubezpieczeniową dość mocno angażowały Rekomendacje U, które KNF zaproponowała celem uregulowania rynku sprzedaży ubezpieczeń w bankach. W ślad za tymi rekomendacjami przygotowano też wytyczne dla zakładów ubezpieczeń w zakresie dystrybucji ubezpieczeń.

Mimo że rekomendacje czy wytyczne KNF nie tworzą prawa, bo jak twierdzi sam regulator – ich celem jest jedynie zaprezentowanie oficjalnego stanowiska organu nadzoru co do kwestii poruszanych w rekomendacjach/wytycznych, to jednak niestosowanie się do takich dokumentów oznacza spore kłopoty dla „niesfornego” adresata takich regulacji.

Niewłaściwa implementacja rekomendacji może mieć też swoje odbicie w odpowiednio obniżonej ocenie BION (Badanie i Ocena Nadzorcza), co może skutkować koniecznością podjęcia stosownych działań naprawczych lub też dalej idących działań nadzorczych KNF.

Pytanie zatem, co może czekać rynek bancassurance (a w dalszej kolejności zapewne też szeroko rozumiany rynek dystrybucji ubezpieczeń) po wprowadzeniu nowej wersji Rekomendacji U?

Adresaci

Poczynając od adresatów Rekomendacji U – projekt wskazuje jednoznacznie, że jest ona skierowana do banków krajowych i oddziałów banków zagranicznych, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz oddziałów instytucji kredytowych, o ile przedmiotem ich działalności są czynności uregulowane w Rekomendacji i współpracują w zakresie bancassurance z krajowymi zakładami ubezpieczeń i zagranicznymi zakładami ubezpieczeń wykonującymi działalność ubezpieczeniową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wszystkie te podmioty zwane są w treści Rekomendacji U „Jednostkami”.

Projekt zawiera również dość jednoznaczne wskazanie co do umów i klientów, do których należy stosować nowe rekomendacje. Mowa tutaj o:

  • umowach zawieranych od dnia wejścia w życie Rekomendacji, w tym umów odnawianych oraz tzw. automatycznych kontynuacji;
  • klientach przystępujących do grupowych umów ubezpieczenia na cudzy rachunek już funkcjonujących w obrocie w dniu wejścia w życie Rekomendacji, jeśli przystąpienie do tych umów miało miejsce od dnia wejścia Rekomendacji w życie, lub tych klientów, którzy odnawiają swoje uczestnictwo w umowie grupowej lub je „automatycznie kontynuują”, jeśli odnowienie lub „automatyczna kontynuacja” miały miejsce od dnia wejścia Rekomendacji w życie.

Inaczej mówiąc – nowe Rekomendacje trzeba będzie stosować zarówno do nowo zawieranych umów oraz do tych umów, które mimo że zawarte wcześniej, to podlegają automatycznemu przedłużeniu na kolejne okresy już po dniu wejścia w życie Rekomendacji.

Podobnie w przypadku umów grupowych – decydujący będzie nie tyle moment zawarcia takiej umowy, ile przystąpienia nowej osoby do niej lub też automatyczne przedłużenie ochrony dla osoby, która przystąpiła do umowy nawet przed wejściem w życie Rekomendacji U w nowym brzmieniu.

Obszary i procedury

Kluczowe obszary regulowane Rekomendacją U, na które warto zwrócić uwagę, to bez wątpienia te, które odnoszą się do relacji z klientem (sekcja V Rekomendacji):

Tutaj też warto wskazać, że Rekomendacja U definiuje pojęcie klienta w sposób zbliżony do tego, jak klient został zdefiniowany w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń. W rozumieniu Rekomendacji U jest to podmiot:

  • poszukujący ochrony ubezpieczeniowej, który wyraził wolę podjęcia czynności służących zawarciu, za pośrednictwem jednostki, umowy ubezpieczenia,
  • ubezpieczający lub ubezpieczony w umowie zawartej za pośrednictwem jednostki,
  • ubezpieczony w umowie ubezpieczenia na cudzy rachunek, w której jednostka występuje jako ubezpieczający.

Rekomendacja 10 wskazuje, że jednostka powinna posiadać, sporządzone w formie pisemnej lub elektronicznej, procedury określające sposób informowania klientów o oferowanych produktach ubezpieczeniowych w ramach bancassurance. Procedury te powinny zapobiegać niedostosowaniu produktu ubezpieczeniowego do wymagań i potrzeb klienta. Jednostka powinna posiadać również, sporządzone w formie pisemnej lub elektronicznej, procedury określające sposób informowania finansującego ubezpieczenie.

Ponadto, jednostka zamierzająca zawrzeć grupową umowę ubezpieczenia powinna posiadać procedury pozwalające jej, jako ubezpieczającemu, na uzyskanie informacji o wymaganiach i potrzebach potencjalnych klientów, tak aby umożliwić dystrybutorowi ubezpieczeń zaoferowanie jednostce umowy ubezpieczenia spełniającej wymagania i potrzeby tych klientów.

Oznacza to, że przeprowadzając analizę potrzeb i wymagań klienta, jakim będzie bank jako ubezpieczający w umowie grupowej, dystrybutor powinien również upewnić się, że proponowane ubezpieczenie grupowe spełnia wymagania i potrzeby klientów banku, czyli przyszłych ubezpieczonych. To z kolei powinny zapewniać odpowiednie procedury wdrożone przez bank.

Wytyczne dotyczące APK

Rekomendacje oznaczone nr 12 zawierają z kolei dość ciekawe wskazówki co do sposobu, w jaki powinna być przeprowadzana APK. Jednostka powinna, przed zawarciem umowy ubezpieczenia przez klienta, uzyskać od niego wszelkie informacje, które umożliwią określenie jego wymagań i potrzeb, oraz zaproponować produkt ubezpieczeniowy zgodny z tymi wymaganiami i potrzebami. Identyfikacja wymagań i potrzeb klienta nie powinna sprowadzać się wyłącznie do uzyskania od niego potwierdzenia woli zawarcia lub przystąpienia do umowy ubezpieczenia. Idąc dalej – jednostka, określając wymagania i potrzeby klienta, powinna ustalić ryzyka, które klient zamierza objąć ochroną ubezpieczeniową, oraz zwrócić szczególną uwagę na ograniczenia i wyłączenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń.

Jednostka, przedstawiając klientowi więcej niż jeden produkt ubezpieczeniowy odpowiadający jego wymaganiom i potrzebom, powinna dla każdego produktu przekazać informacje osobno, tak by umożliwić klientowi porównanie rekomendowanych produktów.

Jednostka powinna też identyfikować i monitorować czynniki powodujące wystąpienie ryzyka reputacji i ryzyka prawnego (ewentualne roszczenia) na wypadek niedopasowania produktów ubezpieczeniowych do wymagań i potrzeb klienta.

Podsumowując

APK nie powinna ograniczać się jedynie do prostego potwierdzenia, że klient chce zawrzeć określoną umowę, ale też powinna pozwalać na jednoznaczne zdefiniowanie ryzyk, jakie klient chce zabezpieczyć, oraz uświadomić mu ograniczenia i wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Projektowana nowa treść Rekomendacji U wprowadza też wiele innych postanowień, które zapewne warto będzie jeszcze omówić. Jednak już teraz można chyba stwierdzić, że nowe Rekomendacje U wprowadzają zmiany ewolucyjne, dostosowując oczekiwania organu nadzoru do nowego prawa i do zmieniającego się rynku.

Rewolucją było samo wprowadzenie Rekomendacji U dziewięć lat temu, co najlepiej obrazuje kurczący się z roku na rok rynek ubezpieczeń oferowanych przez banki.

Piotr Czublun
radca prawny
Czublun i Wspólnicy

Akcjonariusze PZU SA zdecydują 7 czerwca o podziale zysku spółki

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

10 maja rada nadzorcza PZU SA pozytywnie oceniła wniosek zarządu ubezpieczyciela dotyczący podziału zysku oraz zarekomendowała go Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu spółki. ZWZ PZU SA odbędzie się 7 czerwca.

Wniosek zarządu zakładu dotyczył podziału zysku netto spółki za ubiegły rok w wysokości 1,64 mld zł, powiększonego o kwotę 1,29 mld zł przeniesioną z kapitału zapasowego utworzonego z zysku netto za rok 2021 r.

Łączna kwota wynosząca 2,93 mld zł miałaby zostać podzielona w następujący sposób:

  • 2,07 mld zł zostałoby przeznaczone na wypłatę dywidendy;
  • 6,7 mln zł trafiłoby na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych;
  • 853,61 mln zł zasiliłoby kapitał zapasowy.

Zaproponowanym dniem dywidendy jest 7 września, natomiast datą jej wypłaty – 28 września 2023 r. Te daty zyskały również akceptację RN PZU SA.

Z kolei 11 maja spółka poinformowała o zwołaniu Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia PZU SA na dzień 7 czerwca. W porządku obrad, oprócz głosowania nad wnioskiem w sprawie podziału zysku, znalazły się punkty dotyczące m.in. rozpatrzenia sprawozdań zarządu i rady nadzorczej, udzielenia absolutoriów członkom obu organów i zasad ich wynagradzania, powołania członków RN PZU SA nowej kadencji oraz zmian statutu PZU SA.

(AM, źródło: PZU)

Ile za ubezpieczenie popularnego motoroweru, a ile za choppera?

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od stycznia do kwietnia zarejestrowano 37,2 tys. nowych i używanych jednośladów. Najpopularniejsze marki to Honda, BWM i Junak. Ich ubezpieczenie jest nawet dwukrotnie tańsze niż klasycznego motocykla Harley Davidson – wynika z szacunków Z CUK Ubezpieczenia.

– Osoby, które w kwietniu tego roku kupowały polisę OC motocykla marki Honda, płaciły od 153 zł wzwyż. Autocasco wiązało się z kolei z wydatkiem na poziomie 824 zł. Właściciele pojazdów BMW musieli natomiast liczyć się z kosztem odpowiednio 182 zł i ok. 1670 zł za polisę AC. To kwota zbliżona jak dla sportowego Ducati (1635 zł) i ponad 300 zł wyższa niż w przypadku brytyjskiego Triumpha (1272 zł). Jednocześnie posiadacze modeli amerykańskiej marki Harley-Davidson kupowali AC o średniej wartości 1925 zł. Analizując wysokość samego OC, było to ok. 308 zł rocznie – wskazuje Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Jeżeli chodzi o obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, najwyższe składki płacą najmłodsi kierowcy oraz osoby, które prawo jazdy mają najkrócej.

– W kwietniu tego roku średnia składka za OC dla użytkowników motocykli i motorowerów wyniosła w skali kraju 130 zł. Jednak osoby w wieku 18–24 lat płaciły za obligatoryjną ochronę o 70% więcej, tj. przeciętnie 220 zł. Z kolei kierujący w przedziale wiekowym 25–34 lat musieli liczyć się z kosztem 148 zł, a motocykliści w wieku 35–54 lat ok. 120 zł. To o 20 zł drożej niż reprezentanci pokolenia 64 plus, którzy ponosili przeciętne najniższe wydatki na polisę komunikacyjną – podkreśla Natalia Sobecka.

Kradzieży wciąż dużo

Oprócz uszkodzeń w wyniku wypadków bądź kolizji jednoślady narażone są na ryzyko kradzieży. Tych według policyjnych statystyk w 2022 roku było w Polsce co najmniej 1488. Stąd tak ważne jest posiadanie polisy autocasco. Z szacunków CUK Ubezpieczenia wynika, że średnia wartość AC w skali kraju wynosiła w kwietniu 975 zł.

– Główne parametry konieczne do wyliczenia poziomu składki za AC związane są z marką i wartością pojazdu, szkodowością oraz statystykami dotyczącymi kradzieży i wypadków. Wybierając ubezpieczenie, nie należy natomiast kierować się wyłącznie jego ceną. Przy casco ważne jest przede wszystkim dostosowanie ochrony do naszych potrzeb. Stąd np. dla ryzyka kradzieżowego warto wziąć pod uwagę kwestię udziałów własnych czy wymogów dotyczących zabezpieczeń dodatkowych, tak aby zamontowane fabrycznie były wystarczające do zawarcia polisy i uzyskania ewentualnego odszkodowania – mówi Natalia Sobecka.

Przydatne NNW oraz assistance

Eksperci multiagencji radzą motocyklistom, aby oprócz obowiązkowego OC ppm. oraz opcjonalnej ochrony AC zaopatrzyć się w NNW. Wyruszającym w podróż po kraju lub za granicę przyda się ponadto assistance. Przydatnym rozwiązaniem może okazać się także ubezpieczenie akcesoriów od uszkodzenia lub kradzieży.

– Poruszający się na motocyklu lub motorowerze powinni zadbać o ubezpieczenie NNW. Jego zakres zapewni wypłatę świadczeń w związku ze śmiercią oraz uszczerbkiem na zdrowiu, do których doszło wskutek nieszczęścia na drodze. Rekomenduję ponadto zakup assistance, które w przypadku awarii jednośladu zapewni holowanie bez limitu kilometrów, możliwość odwiezienia do miejsca przeznaczenia lub pojazd zastępczy – podsumowuje Natalia Sobecka

(AM, źródło: Brandscope)

Swiss Re: Adekwatne ceny i trafione inwestycje dały zysk

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Swiss Re powrócił do osiągania zysku w I kwartale, odnotowując przychód netto w wysokości 643 mln dol., w porównaniu ze stratą 248 mln dol. w analogicznym okresie 2022 r.

– Rentowność uległa poprawie we wszystkich naszych głównych działach dzięki adekwatnej wycenie, wyższym przychodom z inwestycji i dyscyplinie kosztowej. Pomogło to nam w absorpcji dużych strat z tytułu katastrof naturalnych i sezonowo wyższej śmiertelności – powiedział John Dacey, dyrektor finansowy Swiss Re.

W I kw. zwrot z inwestycji wzrósł do 2,8%, z 0,7% przed rokiem. Świadczy to o jakości portfela aktywów grupy. Składka zarobiona netto i przychody z opłat w I kw. wzrosły o 4,1%, do 11,1 mld dol., w porównaniu z 10,6 mld dol. w I kw. 2022 r. Dział reasekuracji majątkowej odnotował przychód netto 369 mln dol. i współczynnik łączony 97,2% (rok wcześniej 85 mln dol. i 99,3%). Dział rozwiązań korporacyjnych osiągnął w I kw. przychód netto 168 mln dol. przy współczynniku łączonym 90,3% (poprawa z 81 mln dol. i 95,2% przed rokiem). Reasekuracja życiowa i zdrowotna przyniosła 174 mln dol. przychodu netto w porównaniu ze stratą 230 mln dol. w I kw. 2022 r.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Unia Berneńska: 2022 był dobrym rokiem dla ubezpieczeń kredytu kupieckiego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Dane Unii Berneńskiej wskazują, że ubiegły rok przyniósł silny wzrost we wszystkich liniach biznesowych rynku ubezpieczeń handlu i inwestycji. Temu zjawisku towarzyszył spadek łącznej kwoty wypłaconych odszkodowań.

Wartość handlu transgranicznego i inwestycji wspartych w 2022 r. przez ubezpieczycieli publicznych i prywatnych wyniosła 2,83 bln dolarów (+5% r/r) oraz dodatkowo 68,6 mld dol. w ramach nietransgranicznego wsparcia dla eksporterów.

Po znacznie ograniczonej aktywności wynikającej z pandemii segment ubezpieczeń średnio- i długoterminowych odzyskał siły, osiągając wartość ponad 130 mld dol. W porównaniu z 2019 r. podwoiła się wartość projektów dotyczących energii odnawialnej. Jednocześnie drastycznie spadły kwoty wsparcia na wydobycie zasobów naturalnych, osiągając 33% stanu z 2019 r.

Popyt na krótkoterminowe ubezpieczenia kredytów eksportowych w 2022 r. utrzymywał się na wysokim poziomie zarówno u ubezpieczycieli publicznych (ECA), jak i prywatnych. Szczególnie ci ostatni notowali wysoki wzrost popytu na swoje usługi. Największe zainteresowanie pochodziło z rynków Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki. Oczekuje się, że popyt na krótkoterminowe ubezpieczenia kredytów eksportowych utrzyma się na wysokim poziomie w 2023 r., pomimo obaw przed recesją i rosnącymi cenami towarów.

Łączna wartość wypłaconych odszkodowań spadła z 9 mld dol. do 7,6 mld dol.

(AM, źródło: LinkedIn, KUKE)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 20/2023

0
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Zielone światło dla nowego gracza – str. 2
  • Anna Włodarczyk-Moczkowska: OMNI – nowa platforma sprzedażowa Compensy daje agentom zupełnie nowe możliwości – str. 4
  • PRU: Zadbaj o siebie już dziś – przyszła emerytura nie rozpieszcza kobiet – str. 6
  • PFR: Po autozapisie do PPK liczba uczestników wzrosła do 3,3 mln pracowników – str. 8
  • Marta Mazaraki, Wiener: Agencie, z nami zrobisz BIZNES – str. 9
  • Europa Ubezpieczenia: HDI Embedded stworzy międzynarodowe partnerstwa – str. 10
  • Janusz Sekuła, Alwis Finanse: Punkt opłat to dodatkowa usługa dla twoich klientów i większy zysk dla ciebie – str. 11
  • Deloitte: Ubezpieczyciele wierzą, że współpraca z insurtechami może wesprzeć ich rozwój technologiczny – str. 12
  • Marcin Pisarski, EY: Współpraca z insurtechami pozwala ubezpieczycielom zmniejszyć koszty operacyjne – str. 13
  • Ubea: Opłaty karne za brak OC w 2024 r. będą wysokie jak nigdy – str. 14
  • Marsh: Stawki linii majątkowych rosną w większości regionów – str. 15
  • dr Michał P. Ziemiak: Rewolucja w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych – str. 18
  • Łukasz Nienartowicz, Britenet: Jakość danych to gra zespołowa – str. 19
  • Mateusz Alaszewicz, kancelaria Ryszewski Szubierajski: Zasada minimalizacji szkody to obowiązek czy uprawnienie poszkodowanego? – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Jakich informacji oczekuje ubezpieczyciel? – str. 21
  • Ivan Kravchenko: Korzyści z posiadania różnych ubezpieczeń – str. 21
  • Adam Kubicki: Poszukiwać klientów czy czekać, aż sami przyjdą? – str. 22
  • 25. Banking & 21. Insurance Forum: Liderzy analizują kierunki rozwoju sektora finansowego w 2023 r. – str. 24

Chmurowa transformacja ERGO Hestii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

ERGO Hestia uruchomiła infrastrukturę w chmurze, co pozwoliło jej zmodernizować ofertę produktową. Dzięki temu rozwiązaniu aplikacje sprzedażowe ubezpieczyciela mogą być ciągle rozwijane i dopasowywane do potrzeb klientów, partnerów, agentów i brokerów, a nowe rozwiązania testowane i wdrażane znacznie szybciej niż dotychczas. To największa transformacja chmurowa w polskim sektorze ubezpieczeniowym.

– Zamiana klasycznej, stacjonarnej infrastruktury IT na rozwiązania chmurowe stanowi jeden z głównych tematów w zespołach informatycznych organizacji finansowych w Europie. Branża ubezpieczeniowa w Polsce nie jest wyjątkiem i w coraz większym stopniu korzysta z chmury. Możliwość jej wykorzystania dostrzegano w wielu sektorach działalności ERGO Hestii – podkreślił Dirk Schautes, członek zarządu ERGO Hestii.

Przyjęcie przez ERGO Hestię optymalnego modelu funkcjonowania w cyfrowej rzeczywistości było niezbędne ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości działania w nieprzewidywalnych, trudnych warunkach rynkowych. Dodatkowo zakład potrzebował możliwości szybszego opracowywania innowacyjnych produktów oraz wprowadzania  ich na rynek. Dlatego grupa przyjęła podejście cloud-first, które pozwoli jej przyspieszyć transformację cyfrową.

– Wybraliśmy najlepszy moment na tę zaawansowaną transformację. Jesteśmy w sytuacji, kiedy większość urządzeń i komponentów jest niedostępna lub czas oczekiwania na nie jest bardzo długi. Chmura ten problem eliminuje – nie będziemy uzależnieni od ograniczonego łańcucha dostaw – zaznaczył Bartosz Dołkowski, dyrektor Departamentu IT ERGO Hestii.

Chmura pełna korzyści

Dzięki chmurze aplikacje sprzedażowe mogą być ciągle ulepszane, a dostępy do nich jeszcze szybsze i dogodniejsze. Podobny potencjał widziano w skróceniu time-to-market produktów ubezpieczeniowych czy w możliwościach rozwoju monitoringu oraz optymalizacji systemów za pomocą technologii Dynatrace.

– Przenosząc nasze zasoby ze środowiska on-premise do chmury oraz automatyzując wybrane procesy, skróciliśmy czas realizacji wielu operacji. Na przykład uruchamianie usług bezpieczeństwa w całej organizacji trwało do tej pory 6 do 8 tygodni. Dzisiaj to kwestia jednej godziny – wskazał Tomasz Tyrkin, zastępca dyrektora ds. Inwestycji i Kontroli w Departamencie IT ERGO Hestii.

Wykorzystując środowisko Microsoft Azure, ERGO Hestia przeniosła część zasobów do chmury, jak również rozszerzyła swoją działalność.

– Kompleksowe podejście to warunek osiągnięcia pełnych korzyści wynikających z chmury. Precyzyjna część analityczna projektu pozwoliła określić i zweryfikować kluczowe potrzeby oraz oczekiwania biznesowe, a także zaplanować kolejne etapy projektu. Wspieraliśmy ERGO Hestię na każdym z nich – uczestnicząc nie tylko w zmianie technologicznej, ale też organizacyjnej. Zapewniliśmy klientowi wsparcie w przygotowaniu i wdrożeniu modelu operacyjnego oraz pozyskaniu nowych kompetencji. Wspólnie stworzyliśmy cloud competence center, czyli chmurowe centrum kompetencji. Transformacja chmurowa to dla ERGO Hestii wyższy poziom bezpieczeństwa, szybszy time-to-market, większa niezawodność, elastyczność, a także precyzyjny model licencjonowania i rozliczania kosztów. Oznacza także zmianę filozofii dostarczania nowych produktów – stwierdził Łukasz Marczyk, Managing Director odpowiedzialny za praktykę ubezpieczeniową Accenture w Polsce.

Zmiana na lata

W przypadku ERGO Hestii transformacja realizowana pod nazwą journey2cloud była poprzedzona przygotowaniem strategii, a zwieńczona długoterminowym i odpowiednim zarządzaniem chmurą.

– Widzimy wzrost zaufania do chmury, spowodowany wymiernymi korzyściami, jakie ma z niej sektor ubezpieczeń i finansów. Obserwujemy, że firmy ubezpieczeniowe podchodzą do tego tematu strategicznie. To jedyna droga, aby nie tylko dotrzymać kroku liderom branży, odpowiedzieć na oczekiwania klientów i z sukcesem konkurować z innymi graczami, ale także do zwiększenia innowacyjności sektora i rozwoju ważnej gałęzi w polskiej gospodarce – powiedział Marcin Matuszewski, Senior Account Executive w polskim oddziale Microsoft.

Z każdym kolejnym rokiem chmura daje nowe możliwości w zakresie wdrażania innowacji i poszukiwania nowych rozwiązań, dotychczas niedostępnych.

– Dodatkowo chmura dzięki wykorzystaniu nowoczesnych architektur danych, usług analitycznych i sztucznej inteligencji pozwoli ERGO Hestii na dalsze, nowe źródła przewagi konkurencyjnej – dodał Łukasz Marczyk.

– Wszyscy dostrzegamy korzyści z transformacji w naszej codziennej pracy, które tak naprawdę trudno zliczyć. Wdrożenie wymagało pracy na ogromną skalę. To są nowe kompetencje dla pracowników Departamentu IT, nowy etap w życiu firmy. Nie mamy wątpliwości, że to wielka fundamentalna zmiana, która zostanie z nami na wiele lat – podsumował Bartosz Dołkowski.

Chmurowa transformacja wpisuje się ponadto w Strategię Zrównoważonego Rozwoju ERGO Hestii.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

18,295FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie