Blog - Strona 657 z 1504 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 657

Niektórych katastrof można uniknąć

0
Aleksandra E. Wysocka

Z okazji 40. urodzin zrobiłam sobie prezent – pojechałam na warsztat rozwojowy dla kobiet do Nałęczowa. Traf chciał, że jedną z uczestniczek była agentka ubezpieczeniowa z Pru, która pracuje w branży od ponad ośmiu lat.

Okazało się, że agentka wdrażała się do zawodu z pomocą „Gazety Ubezpieczeniowej”, z której wycinała co tydzień dwa artykuły – felieton Adama Kubickiego i moją rubrykę „Inspiracje”.

Wielkie oczy zrobiłam wtedy, kiedy mi przypomniała mój własny artykuł o żabach, jaki napisałam w… 2014 roku. Rozmowa z Pauliną dała mi do myślenia, ponieważ w ostatnich miesiącach (latach?) pisałam coraz mniej i mniej, pogrążając się w zadaniach, których po latach raczej nikt nie będzie wspominał, jak to się zdarza czasem z artykułami. To był mocny impuls do zastanowienia, jakie zadania wybierać, jakie delegować, a z jakich rezygnować.

Kilka dni po powrocie z warsztatu ponownie natknęłam się na ten sam żabi artykuł. Zacytowała go na Facebooku zaprzyjaźniona agentka Katarzyna Budzis. To już nie był impuls, ale kopnięcie w dół pleców.

Podobno (tak twierdzi Grzegorz Pawlicki, CIO Europy Ubezpieczenia) jest już dostępne narzędzie analizujące masowo cyfrowe kalendarze pracowników korporacji, które na podstawie liczby spotkań i odstępów między nimi jest w stanie z dużą dokładnością przewidzieć, czy konkretny pracownik jest narażony na wypalenie zawodowe. Gdy patrzę na mój kalendarz w niektórych tygodniach, spodziewam się, że sztuczna inteligencja dałaby mi pomarańczową kartkę…

Wyobrażam sobie narzędzie, które oprócz służbowych zadań monitorowałoby wybrane wskaźniki zdrowotne, ilość snu, aktywność fizyczną i nastrój, a na podstawie analizy tych wszystkich danych pomagałoby tworzyć bardziej sprzyjające dobrostanowi rozkłady tygodnia.

Nowoczesne urządzenia nie mają problemu z pobieraniem danych i mierzeniem ich, ale już znacznie gorzej jest z konstruktywnym wykorzystaniem zebranych informacji do przewidywania przyszłości czy proponowania konkretnych działań, które mają na celu minimalizowanie zagrożeń.

Owszem, mój zegarek liczy kroki, które wykonuję każdego dnia, ale już nie zaproponuje dłuższego spaceru z psem albo wieczornego joggingu, bo limit kroków jest zagrożony.

O prewencji mówi się coraz więcej w naszej branży. W ubezpieczeniach korporacyjnych pojawiają się programy wykorzystujące pomiary z rozmaitych czujników, które pozwalają z wyprzedzeniem przewidzieć awarię czy szkodę. Informują o tym odpowiednie osoby w organizacji, co minimalizuje ryzyko przestojów w pracy czy poważnych uszkodzeń.

Tutaj też jest potencjał do rozbudowy funkcji proaktywnych, które nie tylko mierzą powstające uszkodzenia i anomalie, ale też pomagają w codziennej konserwacji urządzeń, tak aby do żadnych uszkodzeń w ogóle nie doszło.

Prewencja i profilaktyka może nie brzmią zbyt ekscytująco, ale potrafią zapobiec poważnym kłopotom, a nawet totalnym katastrofom. A kto z nas nie ma takich sfer w życiu prywatnym czy zawodowym, w których katastrofa jest w gruncie rzeczy tylko kwestią czasu?

W organizacjach jest dokładnie tak samo. Pojawiają się „wąskie gardła”, spowalniające działanie całego systemu. I to właśnie tutaj warto skupić uwagę w pierwszej kolejności, chociaż o wiele łatwiej jest przymykać oczy i liczyć, że jakoś to będzie.

Aleksandra E. Wysocka

Spór o odszkodowanie za pożar kamienicy

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Portal fakt.pl opisuje sprawę dziewięciu mieszkańców kamienicy w Ornecie, którym ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania po pożarze w marcu 2021 roku.

Przyczyną pożaru był rozszczelniony komin. Według ustaleń z oględzin przeprowadzonych po zdarzeniu przez rzeczoznawców ubezpieczyciela, jeden z kominów był w złym stanie technicznym, za co winę ponosi wspólnota. W efekcie tego zakład odmówił wypłaty 1,8 mln zł odszkodowania. Mieszkańcy skierowali sprawę na drogę sądową. Ich pełnomocnik, mecenas Wojciech Drożdżal, przekazał serwisowi, że jego mocodawcy mają wszystkie przeglądy i kominiarz dopuścił kominy do użytku.

Według prokuratury, która umorzyła postępowanie, oraz wszystkich biegłych, łącznie z powołanymi w sądzie, brak jest winy wspólnoty, która poddawała budynek okresowym przeglądom i czyszczeniom kominów. W pomoc pogorzelcom zaangażowała się senator Lidia Staroń.

Więcej:

fakt.pl z 11 lutego „Nie chcą nam wypłacić odszkodowania”

(AM, źródło: fakt.pl)

SAP: 6 trendów technologicznych, które staną się jeszcze istotniejsze w 2023 roku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Model biznesowy oparty na dostarczaniu samej technologii ulegnie w 2023 roku znacznemu przeobrażeniu. Technologia przestaje mieć znaczenie, jeśli nie ułatwia odbiorcom osiągania celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

W 2023 trendy technologiczne będą meandrować pomiędzy dwoma wydarzeniami z zakresu unijnej polityki. Pierwszym jest możliwość odblokowania środków z Krajowego Planu Odbudowy. Około 21% funduszy z KPO jest przeznaczona na transformację cyfrową, ponad dwa razy więcej przyczyni się do realizacji celów związanych z zieloną transformacją. Odbiorcami tych pieniędzy będą m.in. firmy, które w swojej działalności w sposób znaczący ograniczają emisję gazów cieplarnianych i odpadów. Drugim wydarzeniem, które wpłynie na kierunki działania branży technologicznej, jest zbliżający się obowiązek raportowania ESG i dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). To rozporządzenie zobowiązuje firmy do regularnego ujawniania informacji na temat ich wpływu na społeczeństwo i środowisko. Mobilizacja w obszarze raportowania pomoże w budowaniu systemowej regulacji obowiązków klimatycznych i ustalaniu standardów. Technologia będzie najszerzej wykorzystywanym wyrazicielem tych wydarzeń.

Trend 1: Zachowanie samodzielności przedsiębiorstw przy jednoczesnej konieczności sprawnej adaptacji do zmian

Zasoby danych nieustannie rosną, a otoczenie zewnętrzne wcale nie osłabia tej tendencji. Dlatego analityka, czyli de facto narzędzie do poprawiania samodzielności i elastyczności przedsiębiorstw, będzie coraz bardziej skupiona na dostarczaniu rozwiązań dostosowanych do specyfiki organizacji.

Samodzielność w obszarze danych wiąże się także z autonomią w zakresie oprogramowania, które może znacznie ułatwić firmom adaptację. Pod jednym warunkiem – że to oprogramowanie będzie zwinne i zaprojektowanie jako zbiór komponentów. Budując kompozytowe przedsiębiorstwo i tworząc organizację z wymiennych klocków, firmy mogą z czasem budować, skalować i zmieniać swój biznes.

Trend 2: AI zostanie w większym stopniu wprowadzona do oprogramowania low-code

Sztuczna inteligencja będzie w coraz większym stopniu umożliwiać procesy tworzenia oprogramowania za pomocą innego oprogramowania. Pozwoli to użytkownikom biznesowym tworzyć samodzielnie nowe aplikacje dzięki podpowiedziom tekstowym. Twórcy software’u będą specjalizować się w dostarczaniu odpowiednich treści do narzędzia AI, która zaprogramuje gotowy do implementacji kod. Konsekwencją tej zmiany będzie coraz lepsze działanie sieci obliczeniowej i pamięci masowej.

Trend 3: On- i offshoring odpowiedzią na wyzwania w łańcuchu dostaw

Po ponad dwóch latach zakłóceń w łańcuchach dostaw, firmy logistyczne i transportowe sygnalizują gwałtowne spowolnienie. W sytuacji, gdy popyt konsumencki słabnie, a detaliści zmagają się z nadmiarem zapasów w przepełnionych magazynach, zmiana tempa zamówień wpłynie na rozwój sieci biznesowych i regionalnych łańcuchów dostaw. Z danych Deloitte wynika, że od minionego roku obserwuje się, iż wiele amerykańskich firm przyspiesza procesy w obszarze onshoringu, a 62% producentów z USA rozpoczęło reshoring lub nearshoring swoich zdolności produkcyjnych. Konsekwencją tych procesów będzie postępujące rozproszenie w zaopatrzeniu. Tym samym wdrożenie odpowiedniego rozwiązania ERP pomoże producentom zdywersyfikować łańcuchy dostaw i zrównoważyć presję kosztową. Stanie się to kluczowym wyzwaniem dla CIO w 2023 roku.

Trend 4: Droga do zrównoważonego rozwoju będzie przebiegać przez chmurę

Tempo wdrażania procesów ograniczających emisję CO2 przyspieszy regulacje, co w połączeniu z presją konsumentów będzie skłaniać firmy do stosowania bardziej ekologicznych praktyk produkcyjnych. A to z kolei przełoży się na postępującą redefinicję celów biznesowych, wśród których „zazielenienie” firm będzie funkcjonować jako główny wskaźnik długoterminowego sukcesu biznesowego. Tym samym sprawne i wieloaspektowe wykorzystywania rozwiązań chmurowych na stałe wpiszą się w zrównoważony rozwój. Jednocześnie z powodu zapowiadanej recesji liderzy biznesowi będą poszukiwać skalowalności i przewagi konkurencyjnej w rozwiązaniach wielochmurowych.

Trend 5: Kultura „People-first” na stałe wejdzie do biznesu

Budowanie kultury organizacyjnej, która koncentruje się na ludziach, pozostanie priorytetem przedsiębiorstw. Fundamentalny stanie się ogólny dobrostan ludzi i zespołów – nieustanna praca w obszarze zarządzania zasobami, zapobiegania wypaleniu zawodowemu i brakowi zaangażowania czy budowania wspólnotowości w hybrydowym modelu pracy. Pojawi się praktyczna potrzeba konstruowania zespołów samoorganizujących się, które będą miały narzędzia do wypełniania luk w talentach i odpowiedzi na rosnące oczekiwania wysoko wyspecjalizowanych pracowników. Tym samym upskilling i reskilling – szkolenia, jasna komunikacja o możliwości rozwoju i planowanych projektach – staną się obowiązkowym elementem ogłoszeń o pracę.

Trend 6: Bezpieczeństwo nadal będzie na pierwszym miejscu

Gartner przewiduje, że tym roku dane osobowe prawie 60% światowej populacji zostaną objęte ochroną. Nastąpi więc eskalacja problemów w obszarze bezpieczeństwa. Już teraz odnotowuje się wzrost liczby cyberataków, który utwierdza rynek w przekonaniu, że bezpieczeństwo to nie tylko ryzyko techniczne, ale także biznesowe. W badaniu Gartnera 88% ankietowanych członków i członkiń zarządów postrzegało cyberbezpieczeństwo jako ryzyko biznesowe, ale niewiele organizacji traktuje ochronę cybernetyczną jako inwestycję biznesową. W 2023 zmieni się to podejście.

(AM, źródło: PAP Media Room)

Generali przekazuje darowizny na pomoc ofiarom trzęsienia ziemi

0

Reagując na trzęsienie ziemi, które nawiedziło Turcję i Syrię, Generali przekazało darowiznę na rzecz UNICEF-u i innych lokalnych programów, a także uruchomiło globalną kampanię zbierania funduszy. Ubezpieczyciel zadeklarował, że podwoi zebraną w ramach tej kampanii kwotę.

Najsilniejsze od 1939 roku trzęsienie ziemi odnotowane w Turcji, wraz z trudnymi warunkami pogodowymi i trwającą epidemią cholery, mocno dotknęło miliony osób w Turcji i Syrii, które są teraz zależne od pomocy humanitarnej.

W wyniku kataklizmu, który miało miejsce 6 lutego, zginęło ponad 20 tys. osób. Przewiduje się, że liczba ta znacznie wzrośnie w miarę postępu działań ratunkowych.

Reagując na tę katastrofę, Generali zdecydowało się przekazać 500 tys. euro na rzecz UNICEF-u, który obecnie pomaga w akcjach ratunkowych, dostarczając artykuły pierwszej potrzeby, w tym żywność, czystą wodę, zestawy higieniczne dla rodzin i dzieci, odzież, środki medyczne w nagłych wypadkach oraz zapewniając bezpieczne schronienia dla rodzin i dzieci wraz z opieką nad nimi, a także na inne lokalne programy, które zostaną wybrane wspólnie z Generali Sigorta.

Prowadzona jest również globalna zbiórka funduszy, w ramach której Generali w stosunku 1:1 do zebranej kwoty przekazuje darowizny na pomoc w nagłych wypadkach.

Ponadto na szczeblu lokalnym Generali Sigorta uruchomiło akcję zbierania datków wśród pracowników, aby wesprzeć lokalne organizacje w udzielaniu pierwszej pomocy. Generali Sigorta również podwoi zebrane w ten sposób środki.

(AM, źródło: Generali)

Ubezpieczenia wbudowane zmniejszą lukę ubezpieczeniową

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Segment ubezpieczeń wbudowanych – koncepcja, w której ubezpieczenie jest opakowane w zakup produktu w punkcie sprzedaży – może przekroczyć 70 mld dol. składek do 2030 r.

Chociaż niektóre prognozy co do przyszłych składek w segmencie ubezpieczeń wbudowanych są przesadne, rynek ten będzie miał istotny wpływ zarówno na indywidualne, jak i komercyjne linie biznesu ubezpieczeniowego – stwierdza raport „Obietnice i zagrożenia ubezpieczeń wbudowanych” opracowany przez firmę zarządzania inwestycyjnego Conning, który przytacza „Carrier Management”.

Raport omawia dwa scenariusze przyszłego wzrostu rynku ubezpieczeń wbudowanych. W pierwszym, najbardziej prawdopodobnym, ubezpieczyciele i ich partnerzy nieubezpieczeniowi będą nadal nastawieni na zwiększanie wygody procesu zakupu ubezpieczenia, podczas gdy cena ubezpieczenia pozostanie niezmieniona. Ten scenariusz ma potencjał potwierdzenia prognozy osiągnięcia przez rynek 70 mld dol. do 2030 r.

W drugim, mniej prawdopodobnym scenariuszu dojdzie do agresywnej konkurencji cenowej na rynku ubezpieczeniowym, co pociągnie za sobą poważne problemy dla ubezpieczycieli stosujących bardziej tradycyjne podejście do dystrybucji.

Podczas gdy ubezpieczenia wbudowane wciąż są na wczesnym etapie i mają niewielki wpływ na rynek, pomimo wzbudzenia zainteresowania pewnych dużych inwestorów i entuzjazmu, mają ogromny potencjał wzrostu na niektórych rynkach.

Wart 179 mld dol. rynek motoryzacyjny dla nabywców indywidualnych jest jednym z tych, na których ubezpieczenia wbudowane mogą odnieść sukces. Wiąże się to z telematyką i automatyzacją. Dane telematyczne ułatwiają producentom oryginalnego wyposażenia (OEM) wycenianie własnych produktów ubezpieczeniowych, które oferują w pakiecie. Przy tym OEM wolą jednak działać jako dystrybutorzy, a nie ubezpieczyciele.

Innym potencjalnie dochodowym rynkiem dla ubezpieczeń wbudowanych jest rynek ubezpieczeń dla małych firm. Przyzwyczajają się one do uzyskiwania usług tradycyjnie zapewnianych przez banki u podmiotów niebędących bankami, takich jak platformy Intuit czy Shopify.

Porównując korzyści i trudności wynikające z przesuwania się w kierunku modelu ubezpieczeń wbudowanych, autorzy raportu zauważają, że bliskość w procesie zakupu (ubezpieczenia i nabywanego towaru) będzie prawdopodobnie uważana przez konsumentów za największą korzyść. 

Inne korzyści to łatwość uzyskania ochrony oraz fakt, że marka sprzedająca może być lepiej znana konsumentom i wzbudzać ich zaufanie niż firma ubezpieczeniowa.

Po stronie minusów wymienić należy mały wybór produktów dostępnych dla konsumentów oraz ograniczenia regulacyjne, które mogą utrudniać proces zakupu online.

Ubezpieczenia wbudowane postrzegane są jako trend transformacji dystrybucji ubezpieczeń. Według Sebastiana Berta ze Swiss Re ten model dystrybucji oferuje ubezpieczenia nowej generacji, dostępne tam, gdzie ludzie dotychczas nie kupowali ubezpieczeń. Dzięki temu ubezpieczenia wbudowane mogą przyczynić się do zmniejszenia luki ubezpieczeniowej polegającej na tym, że ludzie są albo nieubezpieczeni, albo niedoubezpieczeni i nawet o tym nie wiedzą albo po prostu nie kupują, bo produkty ubezpieczeniowe są za drogie albo trudno dostępne.

AC

Moody’s: Rating SCOR obniżony, za to stabilna perspektywa przywrócona

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agencja Moody’s Investors Service obniżyła rating siły finansowej ubezpieczyciela francuskiego reasekuratora SCOR SE i jego podmiotów operacyjnych z poziomu Aa3 do A1, jednocześnie zmieniając perspektywę z negatywnej na stabilną.

Perspektywa została oceniona jako negatywna w październiku 2022 r., wskutek osiągania przez grupę coraz słabszych wyników w pierwszym półroczu i kontynuowania tej tendencji w III kwartale. 26 stycznia 2023 r. SCOR ogłosił zmianę na stanowisku dyrektora generalnego, podkreślając potrzebę opracowania i wdrożenia nowego kompleksowego planu strategicznego, jaki był mocną strona grupy w przeszłości. Na stanowisko CEO został powołany Thierry Léger, dotychczasowy dyrektor underwritingu Swiss Re, który obejmie obowiązki od maja.

Obniżenie ratingu siły finansowej SCOR odzwierciedla osłabienie rentowności grupy i oczekiwanie Moody’s, że jej kierownictwo wysokiego szczebla prawdopodobnie zostanie poddane wnikliwej obserwacji ze strony zarówno interesariuszy zewnętrznych, mianowicie klientów i inwestorów, jak i wewnętrznych, co zwiększy zagrożenie dla wykonania wdrożenia nowego planu strategicznego.

Co do obaw o rentowność, to wyniki SCOR za III kw. 2022 r. wykazały dalsze osłabienie zysków grupy, wyrażające się stratą netto w wysokości 509 mln euro po pierwszych 9 miesiącach roku. Współczynnik wypłacalności pozostawał bardzo silny, na poziomie 217%, aczkolwiek Moody’s zauważa, że pozytywny kierunek zmian rynkowych wzmocnił współczynnik o 43 pp. w ciągu pierwszych 3 kwartałów. Niemniej jednak perspektywa stabilna odzwierciedla oczekiwane Moody’s, że SCOR utrzyma silną markę w globalnym sektorze reasekuracji zarówno majątkowej, jak i życiowej.

(AC, źródło: Moody’s)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 7/2023

0

Dodatek specjalny TRENDY W UBEZPIECZENIACH KORPORACYJNYCH:

  • Łukasz Zoń, SPBUiR: Co przed nami, brokerami? – str. 2
  • Paweł Pawlik, Leon Pierzchalski, Warta: Transformacja energetyczna szansą dla ubezpieczycieli – str. 3
  • Grzegorz Wałachowski, ERGO Hestia: Czy i kiedy warto ubezpieczać instalacje fotowoltaiczne? – str. 6
  • Jakub Sajkowski, PZU: Kurs na bezpieczny biznes z PZU – str. 7
  • Rafał Kiliński, TUW PZUW: Apetyt rynku na wzajemność rośnie – str. 8
  • Grzegorz Waszkiewicz, Bezpieczeństwo w Biznesie: Jak zapowiada się ten rok w ubezpieczeniach dla firm – str. 9
  • Sylwia Kozłowska, AON; Rafał Kaszubowski, EIB; Artur Grześkowiak, Marsh: UNIQA prezentuje brokerom raport o zagranicznych inwestycjach polskich firm – str. 10
  • SPBUiR: Szkolenia dla brokerów i nie tylko – str. 11
  • Jarosław Pieczko: Ofensywa produktowa TUZ Ubezpieczenia – str. 12
  • Katarzyna Szmitka-Błażkiewicz, EIB: Co jest najważniejsze dla firm ubezpieczających składowany towar – str. 13
  • Generali: Generalnie mamy apetyt na składkę i silne wsparcie reasekuratora – str. 15

Poza tym w numerze:

  • Compensa Dystrybucja: Wciąż do przodu! Gala – str. 4
  • Marsh: Ceny polis nadal rosną, ale w coraz wolniejszym tempie – str. 19
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Nowelizacja do pilnej korekty – str. 20
  • Aleksandra E. Wysocka: Inspiracje. Dlaczego sztuczna inteligencja jest jak koło? – str. 20
  • Adam Kubicki: Jak skutecznie reagować w sytuacjach problemowych – str. 22
  • Radosław Bogucki, Arkadiusz Filip, EY Polska: MSSF 17 to początek całościowej transformacji roli finansów w ubezpieczeniach – str. 24

RzF: Sąd Najwyższy rozstrzygnął kwestię rabatowego automatyzmu, ale wątpliwości pozostały

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Należy zgodzić się z uchwałą Sądu Najwyższego odmawiającą automatyzmu w stosowaniu rabatów i ulg przy obliczaniu odszkodowania przez zakłady ubezpieczeń. Stanowisko SN nie wyjaśnia wątpliwości natury prawnej związanych z miejscem rabatów i upustów w formule odszkodowania, jaka została ukształtowana długoletnim orzecznictwem Sądu Najwyższego i sądów powszechnych dotyczącego praw podmiotowych poszkodowanych – stwierdził Rzecznik Finansowy w swoim komentarzu do „rabatowej” uchwały SN.

Rzecznik przypomniał, że uchwała Sądu Najwyższego z dnia 6 października 2022 r. (sygn. akt III CZP 119/22), której uzasadnienie opublikowano w minionym miesiącu, stanowi próbę odpowiedzi na pytania dotyczące zakresu likwidacji szkody w kwestii dopuszczalności stosowania w ustalaniu odszkodowania z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych rabatów i upustów stosowanych w sieciach partnerskich zakładów ubezpieczeń.

Brak automatyzmu słuszny, ale nie wyczerpuje problemu

RzF zwraca uwagę, że jedną z istotniejszych tez wynikających z październikowej uchwały SN jest stwierdzenie, iż nie można jednoznacznie (automatycznie) przesądzać, że odszkodowanie przysługujące z OC ppm. za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów może być każdorazowo obniżone o rabaty oraz ulgi na części i materiały służące do naprawy pojazdu. Sąd Najwyższy wskazał również, że stosowanie rabatów i ulg powinno być uzasadnione okolicznościami konkretnej sprawy. Te zaś winny być zbadane przez sąd orzekający w danej sprawie, ze szczególnym uwzględnieniem wniosków wynikających z opinii biegłego.

W dalszej części uzasadnienia uchwały SN postawił dodatkową tezę, zgodnie z którą „jeśli ceny z uwzględnieniem rabatów i ulg są faktycznie stosowane przez zakład ubezpieczeń za pośrednictwem współpracującej z nim i dostatecznie rozbudowanej na rynku lokalnym sieci warsztatów naprawczych i sklepów z częściami zamiennymi, to tak rozumiane ceny mogą stanowić niezbędne i ekonomicznie uzasadnione koszty naprawy”.

W ocenie Rzecznika Finansowego należy zgodzić się ze stanowiskiem Sądu Najwyższego odmawiającym automatyzmu w stosowaniu rabatów i ulg przy obliczaniu odszkodowania przez zakłady ubezpieczeń. RzF jest jednocześnie zdania, że uchwała nie wyjaśnia wątpliwości natury prawnej związanych z miejscem rabatów i upustów w formule odszkodowania, jaka została ukształtowała długoletnim orzecznictwem SN i sądów powszechnych dotyczącego praw podmiotowych poszkodowanych. Brak jednoznacznego rozstrzygnięcia tych kwestii może spowodować nasilenie sporów między poszkodowanymi i zakładami ubezpieczeń, a co za tym idzie zwiększeniem liczby spraw kierowanych do sądów powszechnych.

Rozstrzygnie odpowiedź na pytanie prawne Rzecznika Finansowego

Z powyższych względów w ocenie Rzecznika kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia omawianych kwestii może mieć tym samym podjęcie przez Sąd Najwyższy uchwały z wniosku RzF z sierpnia 2022 r. o ujednolicenie linii orzeczniczej. Zakres zapytania skierowanego do SN ma na celu kompleksowe rozstrzygnięcie istotnej kwestii prawnej dla likwidacji szkód komunikacyjnych z OC ppm. Zagadnienie to sprowadza się do odpowiedzi na kluczowe dla praktyki obrotu pytanie – czy zakłady ubezpieczeń mogą ustalić odszkodowanie, uwzględniając przy tym ulgi i rabaty na usługi naprawcze, części i materiały służące do naprawy pojazdów, które mają wynegocjowane ze współpracującymi z nimi zakładami naprawczymi, pośrednio ograniczając prawo poszkodowanych w zakresie wyboru sposobu likwidacji szkody czy też wyboru warsztatu z usług których, ci chcą skorzystać.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

TUW PZUW ubezpieczył polskich ratowników w Turcji

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych objął ochroną ubezpieczeniową ratowników z Polskiej Grupy Górniczej, którzy pomagają ofiarom trzęsienia ziemi w Turcji. PGG wysłała tam około 50 ratowników górniczych.

– Gdy dochodzi do tak wielkich tragedii, jak trzęsienie ziemi, obowiązuje zasada wszystkie ręce na pokład. Jako ubezpieczyciel pomagamy, jak możemy. Zapewniliśmy ubezpieczeniową ochronę ratownikom Polskiej Grupy Górniczej, którzy niosą pomoc potrzebującym. Polscy ratownicy górniczy słyną z najwyższych umiejętności i udanych akcji, nie tylko w górnictwie. Życzymy im skutecznych działań w Turcji i solidaryzujemy się z ofiarami tragedii – powiedział Rafał Kiliński, prezes TUW PZUW.

TUW PZUW współpracował już z Polską Grupą Górniczą w ramach realizowanego w związku z pandemią Covid-19 programu „Stan epidemii – dobre praktyki”. W 2022 roku towarzystwo sfinansowało zakup specjalistycznego sprzętu dla Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego.

(AM, źródło: TUW PZUW)

44 agentów Unum w MDRT

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

44 agentów (Life Protection Advisors) Unum Życie zakwalifikowało się na 2023 rok do międzynarodowego stowarzyszenia Million Dollar Round Table.

W 2022 roku z polskiego rynku finansowego jedynie 88 ekspertów zakwalifikowało się do MDRT, a agenci Unum stanowili niemal 40% polskiej reprezentacji (34 osoby). W tym roku już 44 agentów współpracujących z zakładem uzyskało członkostwo. Trzy osoby spośród tegorocznych członków uzyskały kwalifikację na jednym z najwyższych poziomów: Court of the Table. Są nimi: Monika Walenciak z Poznania, Paweł Grabowski z Warszawy oraz Piotr Bartoń z Rzeszowa.

– To dla mnie ogromny zaszczyt przynależeć do Million Dollar Round Table, tym bardziej że jestem pierwszą kobietą w Unum, która uzyskała jedną z najwyższych kwalifikacji. To wyjątkowe uznanie rynkowe, ale przede wszystkim dostęp do najlepszych praktyk i wiedzy z całego świata w zakresie obsługi klienta oraz oferowania najlepszych rozwiązań finansowych. Dla klientów naszej firmy jest to potwierdzenie najwyższych standardów obsługi i profesjonalizmu przez duże P – mówi Monika Walenciak.

Członkowie MDRT biorą udział w międzynarodowych konferencjach, podczas których uznani światowi eksperci z branży finansowej dzielą się wiedzą i doświadczeniami z zakresu finansów, obsługi klienta i aktualnych trendów. Globalna konferencja finansowa MDRT odbędzie się w Singapurze w sierpniu 2023 r.

– Serdecznie gratuluję naszym Life Protection Advisorom kwalifikacji do MDRT i jestem pełna dumy, że nieustannie rośnie ich grono, w tym roku o 10 osób więcej niż w 2022 r. Przynależność do MDRT wymaga odwagi, determinacji, stałego doskonalenia i nienagannych praktyk w codziennych relacjach i pracy. Członkostwo w Million Dollar Round Table to dowód bycia najlepszym w swoim fachu. Nie ma lepszego potwierdzenia dla naszych klientów, że ich bezpieczeństwo finansowe spoczywa w najlepszych rękach – dodaje Renata Stawiczny, krajowa dyrektor sprzedaży ubezpieczeń indywidualnych Unum Życie.

Million Dollar Round Table (MDRT) to uznane na całym świecie elitarne stowarzyszenie najlepszych doradców finansowych. Jest to niezależna organizacja zrzeszająca ponad 72 tys. wiodących profesjonalistów ubezpieczeń na życie i usług finansowych z ponad 500 firm i 70 krajów. Członkowie MDRT charakteryzują się doskonałą wiedzą na temat produktów, wyjątkową jakością obsługi klienta oraz bezkompromisowym kodeksem etycznym. Kwalifikację do MDRT można uzyskać poprzez wybitne wyniki sprzedaży mierzone zebraną składką, prowizją i dochodem brutto oraz nienaganną reputację, wysoką jakość i etykę w relacjach z klientami.

(AM, źródło: Unum Życie)

18,382FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie