Blog - Strona 731 z 1485 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 731

Ceny polis na życie stopniowo rosną, ale wciąż są niższe niż w styczniu

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Z danych CUK Ubezpieczenia wynika, że średnia cena ubezpieczenia na życie we wrześniu wynosiła 1004 zł i była o 1% niższa niż na początku roku. Multiagencja zaznacza, że widoczne są już jednak zapowiedzi wzrostu.

Według raportu Komisji Nadzoru Finansowego w I kwartale tego roku liczba czynnych, indywidualnych polis na życie przekroczyła 9,7 mln. To ponad 141 tys. więcej niż w 2021 r. Głównym czynnikiem, który w ostatnich latach powodował wzrost zainteresowania polisami życiowymi, była niewątpliwie pandemia Covid-19.

– W czasie pandemii popyt na polisy na życie systematycznie wzrastał. W szczególności tych, które zapewniały ochronę w przypadku zakażenia koronawirusem. Jednocześnie ubezpieczyciele podkreślali, że zakres ubezpieczenia spełnia takie oczekiwania, np. wypłatę świadczeń przy hospitalizacji lub śmierci będących wynikiem Covid-19. Rosły także maksymalne wartości świadczeń wypłacanych w przypadku zdarzenia – podkreśla Małgorzata Panek z CUK Ubezpieczenia. 

Ceny polis jeszcze stabilne.

Rosnąca liczba polis na życie oraz wyższe sumy ubezpieczenia to też większe wypłaty świadczeń. To z kolei prosta droga do wzrostu cen.

– Średnia cena ubezpieczenia na życie sprzedawanego we wrześniu tego roku wyniosła 1004 zł i była nieznacznie, bo o 1% niższa niż w styczniu. Niemniej po spadkach w czterech pierwszych miesiącach tego roku od maja ceny stopniowo idą w górę. W efekcie średni koszt polisy wzrósł we wrześniu w porównaniu do kwietnia o ok. 66 zł – wskazuje Małgorzata Panek.

Wysoka liczba zgonów spowodowanych pandemią oraz jej możliwy powrót w okresie jesienno-zimowym to również czynniki, które wraz z inflacją powodują, że ceny ubezpieczeń na życie stopniowo rosną.

Na Śląsku polisy tańsze niż w Bieszczadach

Wśród regionów, w których średnia cena ubezpieczenia na życie była najwyższa w skali kraju, prym wiedzie Podkarpacie. Osoby, które właśnie tutaj w okresie styczeń–wrzesień zdecydowały się na zakup ochrony, płaciły ok. 1113 zł. To 12% więcej niż średnia krajowa. Wyższe ceny odnotowały też województwa lubuskie (1096 zł) i świętokrzyskie (1079 zł). Z kolei najtaniej polisy kupowali mieszkańcy łódzkiego (845 zł) i podlaskiego (893 zł). Tańsze ubezpieczenia na życie były również na Śląsku (955 zł) i w Małopolsce (963 zł), a więc w regionach, w których mieszkańcy są szczególnie narażeni na negatywne skutki zanieczyszczenia powietrza. Zdaniem CUK to właśnie tegoroczne obawy przed smogiem mogą być kolejnym obok pandemii czynnikiem, który przyczyni się do podtrzymania uwagi polisami na życie.

– Przed tegorocznym sezonem grzewczym obserwujemy szczególne zainteresowanie produktami chroniącymi na wypadek chorób układu krążenia, cukrzycy czy nowotworów płuc będących efektem zanieczyszczonego środowiska. Klientów interesują też wysokie sumy ubezpieczenia na wypadek takich sytuacji. Aktualnie zdarzenia te są ujęte w większości OWU polis na życie. Nie wyklucza to jednak, że w niedalekiej przyszłości będą funkcjonować także w ramach niezależnych produktów,. np. polisy smogowej – wyjaśnia Małgorzata Panek.

(AM, źródło: Brandscope)

Allianz Trade: Jest źle, a będzie jeszcze gorzej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W miarę jak wstrzymywane są dostawy rosyjskiego gazu, trwa walka z inflacją i narasta niepewność polityczna, poprzedni niekorzystny scenariusz Allianz Trade staje się rzeczywistością. Trójca: niższy wzrost, wyższa inflacja i wyższe stopy uderzy jeszcze mocniej.

Allianz Trade przewiduje, że globalny wzrost gospodarczy znajdzie się w ujemnym przedziale w IV kwartale (-0,1% w ujęciu kwartalnym), po czym w 2023 r. nastąpi powolne ożywienie na poziomie 1,5%. Nastroje konsumentów już teraz spadły do rekordowo niskiego poziomu, a poziom zaufania wśród przedsiębiorców nadal gwałtownie się pogarsza, co będzie hamować konsumpcję i inwestycje.

PKB – okres turbulencji przed nami

Źródła: władze krajowe, Refnitv Datastream, Allianz Research

Ponownie wzrosło ryzyko dla przedsiębiorstw, ale wyższe wsparcie fiskalne powinno zapobiec dużej fali niewypłacalności przedsiębiorstw i wzrostowi ich dotkliwości. Niemniej jednak w całej strefie euro Allianz Trade spodziewa się wzrostu liczby niewypłacalności o ponad 40%. Spready kredytów korporacyjnych powinny wykazać niewielkie zwiększenie, jednak na przyszły rok spodziewane jest pewne ich zmniejszenie. Głęboko ujemne stopy rzeczywiste ułatwiają zwiększenie wydatków kredytowanych, które pomagają łagodzić wpływ kryzysu w zakresie kosztów utrzymania na konsumentów i firmy. Jednocześnie jednak pozostawiają kraje z wyższym poziomem zadłużenia w czasie, gdy stopy procentowe rosną, co zwiększa prawdopodobieństwo potencjalnie bolesnej korekty fiskalnej pod koniec przyszłego roku.

(AM, źródło: MultiAN)

EIOPA ostrzega przed stosowaniem praktyk niekorzystnych dla konsumentów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Opublikowany 4 października przegląd tematyczny funkcjonowania unijnego rynku produktów CPI (ubezpieczeń spłaty kredytu) sprzedawanych z kredytami hipotecznymi i konsumenckimi oraz kartami kredytowymi ujawnił szereg praktyk, które mogą wyrządzić szkodę konsumentom. Dlatego Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) ostrzegł ubezpieczycieli i banki, aby zajęły się kwestiami ochrony konsumenta związanymi ze sprzedażą CPI. W swoim ostrzeżeniu EIOPA wzywa te podmioty do podjęcia działań lub środków nadzorczych.

Chociaż EIOPA dostrzega różne korzyści produktów CPI, przegląd tematyczny ujawnił znaczne ryzyko dla konsumentów wynikające ze złych praktyk ubezpieczeniowych i sprzedażowych, a także z niewystarczających zabezpieczeń pozwalających na uniknięcie konfliktu interesów.

EIOPA zidentyfikowała następujące kluczowe kwestie, które mogą mieć negatywny wpływ na wyniki konsumenckie:

  • Ograniczony wybór i bariery w zakupach. Teoretycznie konsumenci mogą swobodnie łączyć produkty kredytowe oferowane przez banki z produktem CPI od dowolnego dostawcy. Jednak szeroko rozpowszechnione praktyki sprzedaży krzyżowej uniemożliwiają konsumentom robienie tego, ponieważ 83% banków wiąże wskaźniki CPI ze swoim głównym produktem kredytowym.
  • Duża różnorodność produktów i rozproszenie cen. Przegląd ujawnił duże różnice w zakresie, warunkach, wyłączeniach, konstrukcji i cechach CPI, co utrudnia konsumentom ich porównywanie i podejmowanie świadomych decyzji. Ceny podobnych produktów różnią się znacznie nie tylko w poszczególnych krajach, ale także w obrębie krajów.
  • Problemy z anulowaniem i zmianą dostawców. Konsumenci napotykają trudności, gdy chcą anulować CPI lub zmienić dostawcę. 43% ubezpieczycieli stwierdziło, że konsumenci musieliby uzyskać zgodę banku i spełnić określone warunki, zanim ich polisa będzie mogła zostać anulowana.
  • Wysokie wynagrodzenie i konflikty interesów. Wskaźniki CPI wydają się być bardzo dochodowym biznesem zarówno dla zakładów ubezpieczeń, jak i banków je dystrybuujących. Znaczna część składki przypisanej brutto płaconej przez konsumentów trafia do banków i ubezpieczycieli, podczas gdy klienci otrzymują niewielkie odszkodowania. Wysokie prowizje mogą prowadzić do znaczących i szkodliwych konfliktów interesów oraz do złych praktyk biznesowych w celu maksymalizacji zysków.

W ocenie urzędu takie praktyki mogą być bardzo szkodliwe dla konsumentów i budzić obawy, czy ubezpieczyciele i banki odpowiednio stosują podstawowe zasady regulacyjne określone w dyrektywie w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (IDD).

W świetle tych ustaleń EIOPA wydała ostrzeżenie skierowane do ubezpieczycieli i banków działających jako dystrybutorzy ubezpieczeń, aby zapewnić konsumentom godziwą wartość ubezpieczeń spłaty kredytu.

Urząd oczekuje, że wszyscy ubezpieczyciele i banki działający jako dystrybutorzy ubezpieczeń będą w pełni przestrzegać dyrektywy IDD, w tym wymogów dotyczących nadzoru i zarządzania produktami (POG), podejmą działania w celu rozwiązania problemów związanych z wysokim wynagrodzeniem i zapobieżenia szkodliwym konfliktom interesów. Ponadto EIOPA oczekuje, że branża poprawi wyniki konsumenckie CPI, upewniając się, że spełniają one potrzeby rynku docelowego.

Urząd i właściwe organy krajowe nadadzą priorytet monitorowaniu europejskiego rynku CPI i w razie potrzeby będą wykonywać swoje uprawnienia nadzorcze, także poprzez inspekcje na miejscu i inne metody dochodzeniowe. W przypadku naruszenia oraz w zależności od wagi naruszenia, wobec ubezpieczycieli i banków mogą zostać zastosowane odpowiednie sankcje i środki administracyjne.

(AM, źródło: EIOPA)

Global Data: Huragan Ian dokłada do ognia

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Po przejściu przez Florydę niszczycielskiego huraganu Ian kategorii czwartej Benjamin Hatton, analityk ubezpieczeniowy z Global Data, opublikował swój komentarz, zwracając uwagę na ważność ubezpieczeń w rejonach szczególnie narażonych na katastrofy pogodowe.

Huragan Ian poprzedzały niesprzyjające zdarzenia pogodowe w USA w 2022 r. Jest to jeden z najsilniejszych od lat huraganów w regionie i prawdopodobnie spowoduje straty warte miliardy dolarów. W połączeniu ze stratami z wcześniejszego okresu roku, huragan Ian zostawi ubezpieczycieli z największymi stratami, jakie ponieśli od co najmniej 2017 r., kiedy to ciąg niszczycielskich huraganów i pożarów zebrał obfite żniwo w kraju. Wtedy straty poniesione z ubezpieczeń od ognia i ryzyk naturalnych sięgnęły 25 mld dol., przy współczynniku szkodowym wynoszącym ponad 90%.

Według raportu tematycznego Global Data „Zmiany klimatyczne i ich wpływ na rynek ubezpieczeniowy” w USA składka przypisana brutto z ubezpieczeń od ognia i katastrof naturalnych w 2000 r. wynosiła ponad 58 mld dol., niemal dwukrotnie więcej niż w Japonii, gdzie była druga co do wielkości.

Skutki katastrof naturalnych mogą być dewastujące, ale popyt na ubezpieczenia w USA jest stosunkowo wysoki. Ubezpieczenia będą nadal zapewniać zabezpieczenie zarówno konsumentom, jak i biznesom na obszarach szczególnie narażonych na katastrofy.

Podczas gdy zmiany klimatyczne generują tego rodzaju destrukcyjne zdarzenia pogodowe, tworzenie dostępu do ubezpieczeń coraz liczniejszym konsumentom we wszystkich częściach świata pomoże złagodzić ich skutki dla życia i podstaw bytowych ludzi. Ubezpieczenia zapewniają wielu cenne wsparcie finansowe, a jednocześnie mogą niwelować globalne nierówności w przychodach, które są regularnie zwiększane przez tego typu katastrofy.

AC

Poniesione straty i współczynnik szkodowy na rynku ubezpieczeń od ognia i katastrof naturalnych w USA, 2006–2019
Poniesiona strata (w mld dol.) Współczynnik szkodowy (%)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 41/2022

0

Dodatek specjalny LIDERZY UBEZPIECZEŃ GRUPOWYCH:

  • Tomasz Łakomy, PZU: Portal Cash wspiera finansowy well-being pracowników – str. 15
  • Marta Zdzińska, Certo Broker: Czy firmy IT potrzebują benefitów ubezpieczeniowych? – str. 16
  • Michał Jakubowski, Open Life: Każda rocznica polisy to nowe możliwości w Open Life! – str. 17

Poza tym w numerze:

  • Janusz Szulik, INTER Polska: Ubezpieczenia medyczne to nasza pasja i specjalność – str. 3
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Rynek pod presją niekorzystnego otoczenia – str. 4
  • 12. Fintech & 11. Insurtech Digital Congress: Czy to już koniec złotej ery fintechów i insurtechów? – str.5
  • PIU: Polacy nie rezygnują z prywatnych polis zdrowotnych nawet w erze inflacji – str. 7
  • KNF: OC na coraz skromniejszym plusie – str. 8
  • PIU: Bancassurance w depresji – str. 9
  • Sollers Consulting: Przyjazne otoczenie sprzyja rozwojowi nordyckich insurtechów – str. 11
  • Waldemar Szubert, Kancelaria Radców Prawnych Ryszewski Szubierajski: Specjalne prawo ciągnienia jako limit odpowiedzialności przewoźnika i jego ubezpieczyciela za utratę towaru – str. 18
  • Ewelina Kałużna, Centrum Ubezpieczeń: Idealne produkty na jesienną sprzedaż – str. 18
  • Piotr Czublun, Kancelaria Czublun Trębicki: Gdy agent senior chce przejść na emeryturę – str. 19
  • Artur Sójka, Biznes Klub Polska: Tylko życie poświęcone innym warte jest przeżycia – str. 20
  • Łukasz Cichowski, MAI Insurance Brokers: Turystyka to świetna branża dla cyberprzestępców – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Dokumenty nie budzą wątpliwości, ale… – str. 21
  • Adam Kubicki: Krytyka w zarządzaniu ma sens czy lepiej jej unikać? – str. 22
  • Biblioteczka ubezpieczeniowca: Gary Hamel, Michele Zanini, Humanokracja. Jak uwolnić potencjał pracowników i budować innowacyjne i zwinne firmy, wydawnictwo MT Biznes – str. 22

Leadenhall Insurance: Po wystawieniu 100 tys. polis specjalistycznych czas na nową strategię

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Leadenhall Insurance sprzedał w Polsce już ponad 100 tys. specjalistycznych ubezpieczeń. Wystawienie „jubileuszowej” umowy zbiega się w czasie z planowanym na październik ogłoszeniem nowej strategii grupy oraz wprowadzeniem kolejnych innowacji w zakresie systemu transakcyjnego firmy.

Jedna z pierwszych polis wystawionych przez Leadenhall Insurance została zawarta blisko 12 lat temu i dotyczyła NNW dla światowej sławy aktora. Dziś firma znajduje się w gronie liderów w dostarczaniu unikatowych rozwiązań w zakresie szeroko pojętych ubezpieczeń ryzyk specjalistycznych, oferując między innymi polisy D&O, od utraty dochodu, OC zawodowej, cyber oraz na życie.

– Linie specjalistyczne to jeden z najtrudniejszych segmentów rynku ubezpieczeniowego, charakteryzujący się całym spektrum nietypowych rozwiązań produktowych, przeznaczonych dla grup najbardziej wymagających klientów – mówi Maciej Bud-Gusaim, prezes Leadenhall Insurance i CEO w Efinity Insurance Group. – Stutysięczna polisa wystawiona pod szyldem Leadenhall to dla nas mały jubileusz, który zbiega się w czasie z ogłoszeniem nowej strategii grupy, o której już w październiku poinformujemy szeroko rynek – zapowiada.

Leadenhall Insurance od lat operuje na najbardziej rozwiniętych rynkach w Europie i Azji. Umowy ubezpieczenia wykonywane przez firmę w imieniu Lloyd’s zawierane są nawet w RPA czy na Mauritiusie.

Zmiany w systemie transakcyjnym

Pza rozwojem oferty produktowej w obszarze ubezpieczeń specjalistycznych Leadenhall inwestuje też w ciągły rozwój autorskiej infrastruktury IT. Produkty firmy dystrybuowane są wyłącznie przez brokerów i niezależnych agentów ubezpieczeniowych za pośrednictwem autorskiego systemu transakcyjnego Leadenhall. Jego nowa generacja ma trafić do polskich partnerów jeszcze w 2022 roku.

– Leadenhall to doświadczenie, wiedza i narzędzia nie tylko pomagające naszym klientom w uzyskaniu rzetelnej i solidnej ochrony ubezpieczeniowej na światowym poziomie, ale także wspierające naszych pośredników w efektywnym zarządzaniu posiadanym portfelem ubezpieczeń oraz obszarem ich dystrybucji – mówi Rajmund Rusiecki, wiceprezes Leadenhall Insurance. – Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych rozwiązań technologicznych, którymi dysponujemy w ramach Efinity Insurance Group, nasi partnerzy biznesowi stają się bardziej efektywni, zwiększając zysk oraz podnosząc swoją konkurencyjność – dodaje.

– Efinity Insurance Group już dziś współpracuje z największymi podmiotami na wiodących, światowych rynkach ubezpieczeniowych – mówi Maciej Bud-Gusaim. – W naszej pracy nie ograniczamy się jednak wyłącznie do obserwowania zastanej rzeczywistości. Bazując na zdobytej wiedzy i latach doświadczeń, aktywnie działamy na rzecz usprawniania rynku ubezpieczeń. Doradzamy, kreujemy, tworzymy i jako pierwsi wprowadzamy na rynek innowacyjne narzędzia i rozwiązania, które charakteryzują się wyższą jakością i skutecznością – dodaje.

Nowe rozwiązania tuż, tuż

Ostatnie 2 lata były dla zarządu Leadenhall i grupy czasem intensywnej pracy w zakresie przygotowywania nowej strategii, w ramach której firma już wkrótce wzbogaci swoją ofertę o nowe produkty oraz rozwiązania technologiczne.

Leadenhall to międzynarodowa agencja underwritingowa i lider innowacji w branży ubezpieczeń. Jako coverholder Lloyd’s posiada pełnomocnictwa do zawierania i wykonywania umów ubezpieczenia w jego imieniu.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Płatności cykliczne w mojePZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Klienci korzystający z aplikacji mojePZU mogą już ustawiać płatności cykliczne, dzięki którym ich składki będą opłacane automatycznie. Ubezpieczyciel zapewnia, że nowa usługa gwarantuje bezpieczeństwo każdej transakcji.

– Rozwijamy mojePZU w kierunku kompleksowego kanału cyfrowego, w którym dodawane nowe produkty i funkcjonalności dają klientom komfort korzystania z szerokiej oferty usług Grupy PZU. Jednym z takich obszarów rozwoju jest udostępnienie szerokiego spektrum metod płatności, w tym płatności automatycznych, które cieszą się coraz większą popularnością. Ponad 3 miliony klientów może już korzystać z wygodnej opcji płatności cyklicznej przy opłacaniu wszystkich ubezpieczeń majątkowych, które mają co najmniej dwie składki – mówi Maciej Gołaś, dyrektor zarządzający ds. Rozwoju Usług i Platform Cyfrowych PZU.

Ustawienie płatności cyklicznej z poziomu mojePZU jest proste. Po zalogowaniu się na konto użytkownik musi przejść do zakładki „Profil” i dodać nową kartę płatniczą. Po przekierowaniu na stronę operatora płatności wystarczy uzupełnić jej dane. W zakładce „Płatności” utworzyć płatności cykliczne dla wybranego ubezpieczenia. Opcję tę zawsze można usunąć bądź edytować w dowolnym czasie.

–  Kilka tygodni temu rozbudowaliśmy system płatności internetowych, współpracując z Bankiem Pekao oraz Tpay. Dziś robimy kolejny krok, udostępniając możliwość płatności cyklicznych. Zależy nam, by klienci mieli możliwość korzystania z wszelkich udogodnień. Cieszymy się, że jest to dostrzegane i doceniane, zarówno przez ponad 3 miliony użytkowników mojePZU, jak również ekspertów w świecie e-commerce, o czym świadczy nagrodzenie mojePZU w prestiżowym konkursie E-commerce Polska Awards – mówi Grzegorz Nowakowski, dyrektor ds. ecommerce PZU.

MojePZU to platforma samoobsługowa, dzięki której klienci PZU mogą załatwić większość spraw na odległość. Za pośrednictwem serwisu użytkownicy mogą nabyć lub odnowić polisę, zgłosić szkodę, sprawdzić jej status czy umówić wizytę lekarską.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Beesafe wejdzie w e-commerce

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Beesafe chce zarabiać poza segmentem ubezpieczeń komunikacyjnych. Dlatego obok rozbudowy portfela polis firma chce współpracować z dużymi sklepami i platformami e-commerce – informuje „Puls Biznesu”.

„PB” zwraca uwagę, że Beesafe, które w ciągu dwóch lat funkcjonowania pozyskało ponad 150 tys. klientów, ma świadomość, że przy wysokiej inflacji i spadającej średniej ceny polis komunikacyjnych trudno zarobić na działalności wyłącznie w tym segmencie. Dlatego zamierza rozszerzyć ofertę o produkty majątkowe i życiowe. Firma chce też współpracować z dużymi sklepami i platformami e-commerce.

Rafał Mosionek, CEO Beesafe mówi, że wiele internetowych platform z dużą bazą klientów będzie rozbudowywało ofertę o usługi finansowe i dlatego jego firma planuje wykorzystać ten sposób dystrybucji. Zapowiada, że jeszcze w tym roku pojawią się produkty przygotowane pod konkretne partnerstwa. Gazeta zwraca uwagę, że będąca właścicielem spółki Vienna Insurance Group ma poczucie, że budowa Beesafe to dobra inwestycja, dlatego spółka może liczyć na kolejną rundę finansowania.

Więcej:

„Puls Biznesu” z 7 października, Agnieszka Morawiecka „Beesafe chce rosnąć w duecie z e-commerce”

(AM, źródło: „Puls Biznesu”)

Otwarta bankowość zapewnia lepsze doświadczenie użytkownika

0
Henrik Hodam

Rozmowa z Henrikiem Hodamem, Head of Open Banking Products in Worldline

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – Kim jest firma Worldline i na czym polega jej główna działalność?

Henrik Hodam: – Z ponad 50-letnim doświadczeniem w branży płatności Worldline koncentruje się na inżynierii zaawansowanych rozwiązań przetwarzania płatności, które pomagają instytucjom finansowym w przekształcaniu swoich modeli biznesowych, zarządzaniu ryzykiem oraz przewidywaniu zmian.

Worldline jest również czołowym graczem w open banking w Europie dzięki platformie, która łączy się z ponad 3500 bankami w 21 krajach, w tym w Polsce, z wieloma third-party providers.

Platforma wykorzystuje wieloletnie doświadczenie solidnych i niezawodnych możliwości przetwarzania i oferowania nowych opcji płatności. Jest to także wejście w gospodarkę danych, gdzie zaufane dane finansowe są wykorzystywane do lepszej personalizacji oferty finansowej, poprawy i przyspieszenia procesów finansowych, a nawet tworzenia bardziej zrównoważonego środowiska.

Co dla Was w Worldline oznacza open banking? Czym różni się od bankowości  tradycyjnej?

– Open banking to coś więcej niż przejrzystość kont bankowych i udostępnianie danych klientów licencjonowanym firmom zewnętrznym. Open banking tworzy sieć, w której instytucje finansowe, dostawcy technologii, handlowcy i organy regulacyjne łączą się w celu tworzenia innowacyjnych produktów i usług z korzyścią dla konsumentów. W ten sposób open banking tworzy podstawy do poprawy doświadczeń klientów i napędzania innowacji poprzez zapraszanie nowych podmiotów na rynek finansowy i płatniczy.

W tradycyjnej bankowości bank zarządza rachunkiem konsumenta, przechowuje dane finansowe klienta, i oferuje klientom zestaw standardowych produktów. Otwarta bankowość tworzy nowy ekosystem, w którym potrzeby konsumentów są w centrum nowych innowacyjnych produktów i usług.

Jakie są więc te wartościowe przypadki użycia otwartej bankowości? 

– Otwarta bankowość oferuje wiele korzyści dla konsumentów: nowe usługi mogą być dopasowane do konkretnych potrzeb klientów i rynku lub za pomocą tzw. third-party providers możemy inicjować płatności za towary i usługi. Ale zastosowań otwartej bankowości może być znacznie więcej.

A jakie są te nowe usługi i produkty?

– Najbardziej ekscytujące możliwości w otwartej bankowości obracają się wokół danych. Open banking może mieć pozytywny wpływ na kondycję finansową osób prywatnych i firm, umożliwiając im monitorowanie przepływów pieniężnych i automatyzację zadań przydatnych z punktu widzenia finansów. Może również poprawić wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz korporacyjne programy ESG. Ponadto, dane pozyskane przez otwartą bankowość znajdą zastosowanie w usprawnianiu procesów udzielania pożyczek i kredytów.

Dzięki zmianom regulacyjnym, zapotrzebowaniu przedsiębiorców na tańsze metody płatnicze oraz zapotrzebowaniu klientów na lepsze doświadczenia użytkownika płatności między kontami również odnotują gwałtowny wzrost – konkurując z innymi tradycyjnymi metodami płatności, takimi jak karty.

W jakim stopniu otwarta bankowość jest dziś stosowana w Polsce i Unii Europejskiej?

– Otwarta bankowość rozwija się szybko na wielu rynkach i ten rozwój będzie się utrzymywać w najbliższych latach. Większość krajów zmierza w kierunku paradygmatu otwartych danych, lecz to tempo i rozwój będą się różnić z uwagi na uwarunkowanie regulacyjne, technologiczne i konkurencyjne.

Jak Polska wypada na tle Unii Europejskiej i świata pod względem stosowania otwartej bankowości?

– Podobnie jak w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej, wykorzystanie usług otwartej bankowości rośnie, ale wciąż pozostaje na stosunkowo niskim poziomie. Aby zachęcić do szerszego wykorzystania i ciekawszych przypadków użycia, organy regulacyjne (np. banki narodowe) powinny być bardziej zaangażowane w monitorowanie i wspieranie ekosystemu. Im szybciej będzie rosła jakość API, tym więcej uczestników wejdzie w tę przestrzeń. 

Ogólnie rzecz biorąc, dojrzałość API w Europie znacznie się poprawiła, ale Europa nadal pozostaje w tyle za Wielką Brytanią. Nadal nie ma jednego paneuropejskiego standardu API open banking. Biorąc pod uwagę złożoność i fragmentację interfejsów API open banking w Europie, kluczowe znaczenie ma zatem posiadanie odpowiedniego partnera, który pozwoli na czerpanie korzyści z otwartej bankowości.

Jakie są największe przeszkody dla rozpowszechnienia otwartej bankowości? Co może się stać, jeśli banki będą czekać zbyt długo?

– Starsza infrastruktura, wyzwania techniczne i przyjęcie przez użytkowników to największe przeszkody, które spowalniają procesy i hamują postęp.

Wahania banków wynikają głównie z trudnego otoczenia rynkowego, takiego jak surowe regulacje, trudne uzasadnienie biznesowe i przestarzała infrastruktura IT. Instytucje finansowe nie mogą jednak pozwolić sobie na zignorowanie możliwości, jakie niesie ze sobą otwarta bankowość, ponieważ istnieje ryzyko, że luka ta zostanie wypełniona przez nowych konkurentów wśród bigtechów i fintechów. Banki są świadome tej konkurencji. Zdają sobie również sprawę, że nie mogą oferować wszystkich usług samodzielnie i muszą współpracować z innymi uczestnikami rynku.


Wywiad zrealizowany został w ramach Głównego Patronatu Medialnego „Gazety Ubezpieczeniowej” nad 11. InsurTech Digital Congress 27–28 września 2022 r. w The Westin Warsaw Hotel. Więcej informacji na stronie: fintechdigitalcongress.pl/

Henrik Hodam pracuje w Worldline od 2001 r. W swojej obecnej roli jako Head of Open Banking Products jest odpowiedzialny za różne zestawy produktów open banking, takie jak account-based payments, credit insight, green banking i SEPA proxy lookup service. Ma doświadczenie w obszarach mobilnych i cyfrowych na różnych rynkach, takich jak płatności, bankowość, transport i przemysł telekomunikacyjny.

TUZ proponuje rolnikom pakiety

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

TUZ promuje ubezpieczenia rolnicze, zarówno ubezpieczenia upraw i zwierząt gospodarskich z dopłatą nawet do 65% z budżetu państwa, jak i Agrocasco, ale zachęca też do wyboru pakietów: trzech lub pięciu ryzyk.

Ujemne skutki przezimowania oraz przymrozki wiosenne to dla upraw dwa najpoważniejsze ryzyka i zagrożenia. Mogą występować na dużych terenach w całym kraju. Wyrządzają rolnikom największe szkody, więc warto pomyśleć o możliwie najlepszej ochronie ubezpieczeniowej na wypadek takich sytuacji.

Trzecim największym ryzykiem jest grad. Występuje lokalnie, ale również wyrządza poważne szkody. Ze względu na zmiany klimatyczne i możliwe częstsze występowanie gradu to ryzyko staje się dla rolników coraz istotniejsze.

Nasz pakiet trzech ryzyk obowiązkowych i dotowanych obejmuje grad, przymrozki wiosenne i ujemne skutki przezimowania, czyli te trzy, które dla wielu rolników są najważniejsze – mówi Konstanty Potocki, koordynator ds. ubezpieczeń rolnych w TUZ Ubezpieczenia.

Ubezpieczenie rolnicze

Właśnie przez zmiany pogodowe, różne nawałnice czy burze z gradem, które pojawiają się w okresie letnim, wiele rzeczy trudniej przewidzieć. Niektóre ryzyka zyskują na znaczeniu, dlatego oferujemy również pakiet pięciu ryzyk – tłumaczy Konstanty Potocki.

Ochrona oferowana przez TUZ Ubezpieczenia w ramach pakietu pięciu ryzyk obejmuje: deszcz nawalny, huragan, lawinę, obsunięcie się ziemi i uderzenie pioruna.

Szczególnie deszcz nawalny i huragan stają się ryzykami coraz ważniejszymi dla rolników. Deszcze nawalne z roku na rok to coraz większy problem. Pogoda pokazuje więc, że warto pomyśleć o szerszej ochronie – przekonuje ekspert TUZ.

Warto rozważyć ubezpieczenie od powodzi, które zapewnia też ochronę od zastoisk wodnych. Ubezpieczenie od powodzi także jest dotowane, a dzięki temu jest bardzo atrakcyjne cenowo.

Ubezpieczenie upraw 2022

Ubezpieczeniem mogą zostać objęte następujące uprawy: kukurydza, rzepak, rzepik, ziemniaki, buraki cukrowe, chmiel, tytoń, warzywa gruntowe, owoce drzew i krzewów owocowych oraz truskawek, nasadzenia drzew i krzewów owocowych oraz truskawek, rośliny strączkowe. W sezonie jesiennym możliwe jest ubezpieczenie zbóż ozimych i rzepaku ozimego.

Umowa ubezpieczenia obejmuje plon główny. Aby skorzystać z ubezpieczenia i wypełnić tym samym obowiązek ustawowy, należy ubezpieczyć posiadane uprawy od przynajmniej jednego z następujących ryzyk: powodzi, suszy, gradu, ujemnych skutków przezimowania lub przymrozków wiosennych. Istnieje możliwość rozszerzenia ochrony upraw rolnych, na przykład w ramach wspomnianego pakietu pięciu ryzyk.

W opcji dodatkowej ochronę można rozszerzyć też o ryzyko ognia, ale ta klauzula nie jest dotowana z budżetu państwa.

Korzystając z dotowanego ubezpieczenia upraw, rolnik płaci tylko część składki. Resztę, nawet do 65%, dopłaca budżet państwa.

Ponadto, od sezonu jesiennego TUZ oferuje możliwość opłaty części składki płatnej przez rolnika poprzez cesję dopłaty obszarowej, którą rolnik pozyskuje, na zakład ubezpieczeń.

Gdy rolnik zgłasza takie zapotrzebowanie, możemy je obsłużyć – mówi Konstanty Potocki.

Od tego roku franszyza integralna w uprawach będzie dostępna w TUZ Ubezpieczenia również w obniżonym wymiarze do 8%.

Ubezpieczenie zwierząt 2022

Ubezpieczając uprawy z dopłatą z budżetu państwa, można też objąć ochroną bydło, konie, owce, kozy, drób czy świnie. Ubezpieczenie obejmuje ryzyko padnięcia i uboju z konieczności w następstwie: huraganu, powodzi, deszczu nawalnego, gradu, pioruna, obsunięcia się ziemi i lawiny.

Można to rozszerzyć o ryzyko ognia, ale – podobnie jak w przypadku upraw – ta klauzula nie jest dotowana z budżetu państwa.

Jeżeli chodzi o zwierzęta gospodarskie, w ramach indywidualnego podejścia oferujemy też inne rozszerzenia, na przykład o ryzyko porażenia prądem – zaznacza Konstanty Potocki.

Agrocasco dla maszyn rolniczych

Zaleta ubezpieczenia w TUZ jest taka, że u nas można ubezpieczyć maszynę w uszytym na miarę zakresie – tłumaczy Konstanty Potocki. – W odróżnieniu od konkurencji mamy modułowy układ produktu. U nas można dedykowany zakres sobie dobrać, czyli dla każdej maszyny możemy uszyć ubezpieczenie na miarę.

Jeżeli maszyna nie ma kabiny z szybami, nawet w przypadku maszyn, które zwykle ją mają, na przykład ciągnik bez oszklonej kabiny, nie jest konieczne dobieranie rozszerzenia w tym zakresie. W TUZ każda z klauzul jest opcją do wyboru, mimo że oczywiście mamy standardowy zakres podstawowy.

Przedmiotem ubezpieczenia w ramach Agrocasco mogą być maszyny i sprzęt rolniczy wraz z wyposażeniem dodatkowym. Produkt przeznaczony jest dla właścicieli takich maszyn, w tym np. rolników, firm komunalnych, z branży leśnej, ogrodniczej czy dealerów.

To ubezpieczenie dla wszystkich, którzy mają takie maszyny. Nie tylko dla rolników – tłumaczy Potocki.

W niektórych wariantach oferowane jest także zapewnienie maszyny zastępczej w przypadku szkody, zwrot kosztów parkowania, holowania, transportu do serwisu, zniesienie udziałów własnych, ochrona w przypadku usługowego wykorzystania maszyn czy opcja gwarantowanej sumy ubezpieczenia.

Bezpieczny Rolnik

Ofertę TUZ Ubezpieczenia dopełnia pakiet Bezpieczny Rolnik obejmujący ubezpieczenie OC rolnika i budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, czyli ubezpieczenia obowiązkowe.

W ramach pakietu można rozszerzyć ochronę o dobrowolne ubezpieczenia mienia i odpowiedzialności cywilnej obejmujące kompleksowo potrzeby ubezpieczeniowe rolnika i gospodarstwa rolnego.

18,340FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie