Blog - Strona 816 z 1525 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 816

Wzmacnianie kompetencji zawodowych brokerów to element rozwoju biznesu korporacyjnego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU dla biznesu korporacyjnego to więcej niż ubezpieczenia. A bliska współpraca na linii klient – broker – zakład ubezpieczeń to przepis na skuteczną ochronę nawet najbardziej wymagających ryzyk majątkowych i sytuacja win–win dla wszystkich uczestników rynku ubezpieczeniowego.

W ramach współpracy PZU systematycznie dzieli się z brokerami wiedzą i doświadczeniem z obszaru zarządzania ryzykiem, identyfikacji i szacowania zagrożeń oraz zapobiegania szkodom. To jeden z wielu aspektów naszego współdziałania na rzecz bezpieczeństwa wspólnych klientów, a także naturalny element rozwoju biznesu korporacyjnego.

Ze względu na skalę biznesu oraz jego specyfikę każdy klient korporacyjny wymaga indywidualnego podejścia i dużej wiedzy na temat prowadzonej przez niego działalności. Dobrze wykonana ocena ryzyka to zysk zarówno dla klienta (optymalne składki, uniknięcie ewentualnych szkód, przestojów i utraty kontrahentów), jak i dla ubezpieczyciela.

Bliska współpraca z kancelariami brokerskimi jest szczególnie istotna dla Pionu Klienta Korporacyjnego PZU, ponieważ brokerzy to jeden z najważniejszych kanałów sprzedaży w naszym biznesie.

Razem z brokerami jesteśmy w stanie, jako ubezpieczyciel, oferować ochronę dopasowaną i skalkulowaną na miarę potrzeb naszych klientów oraz zapewnić narzędzia, dzięki którym skutecznie wpływamy na minimalizację ryzyka. Zagwarantowanie wsparcia i obsługi znacznie wykraczającej poza zakres zapisany w polisie nie byłoby możliwe, gdyby nie kompetencje i odpowiednia wiedza.

Z myślą o brokerach eksperci Pionu Klienta Korporacyjnego PZU prowadzą szkolenia zawodowe IDD. To okazja do zdobycia specjalistycznej wiedzy z zakresu produktów ubezpieczeniowych oraz inżynieryjnej oceny ryzyka ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych. A także możliwość poznania od podszewki oferty PZU dla klientów korporacyjnych.

Pozycja lidera rynku ubezpieczeń daje nam dostęp do najszerszej na rynku ubezpieczeń korporacyjnych w Polsce bazy scenariuszy szkodowych i umożliwia ich szczegółową analizę. W trakcie szkoleń IDD dzielimy się z brokerami nie tylko wiedzą teoretyczną, ale staramy się przekazać jak najwięcej praktycznych informacji i przykładów. Wierzymy, że taka forma ma dla nich największą wartość.


O czym mówimy w tym roku?

Zarządzanie ryzykiem flotowym przy wykorzystaniu PZU iFlota

  • Dzięki dużej ilości danych o szkodach i ich przyczynach możemy w realny sposób precyzyjnie zarządzać ryzykiem. Pozwala to na ograniczenie liczby i wartości szkód u klientów flotowych PZU.
  • Klient współpracujący z naszymi inżynierami może obniżyć frekwencję szkód we flocie lekkiej nawet o 10%, a wartość niemal o 20%. We flotach ciężkich – frekwencję o 15%, a wartość szkód o 35%.
  • Poza usługami inżynierii ryzyka we flotach dla swoich flotowych klientów korporacyjnych PZU opracowało nowoczesne rozwiązanie – PZU iFlota – wsparcie w zarządzaniu flotą służbowych aut z wykorzystaniem innowacyjnego oprogramowania.
  • System PZU iFlota wyposażony jest również w moduł dla brokerów i agentów. Moje Floty – to miejsce dla brokera, który chce być wsparciem dla klienta w zakresie poprawy bezpieczeństwa floty i zarządzania jej ubezpieczeniami.
Konrad Owsiński

Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie przy wykorzystaniu Ryzyko PRO

  • Zarządzanie ryzykiem w przemyśle jest dla nas szczególnie ważne, a nasze autorskie rozwiązanie Ryzyko PRO przyczynia się do zmniejszenia ryzyka w zakładach, w których jest zainstalowane.
  • Ryzyko PRO to program prewencyjny, który umożliwia monitorowanie poziomu bezpieczeństwa w obszarach działania przedsiębiorstwa, kluczowych z perspektywy ryzyka, takich jak produkcja, logistyka czy park maszynowy.
  • Ryzyko PRO to rozwiązanie, które doskonale sprawdza się np. w branży chemicznej, budowlanej, drzewnej, meblarskiej, spożywczej, poligraficznej czy tworzyw sztucznych.

Ryzyka w branży meblarskiej i drzewnej

  • Przyczyną największych szkód (pod względem wartości i rozmiaru zniszczeń) w tej branży jest pożar.
  • Wysokie zagrożenie pożarowe związane jest z prowadzonymi procesami technologicznymi i materiałami poddanymi obróbce.
  • Ze względu na podwyższone ryzyko pożarowe wymogi ubezpieczyciela w zakresie zabezpieczeń przeciwpożarowych są wyższe niż wymogi ustawowe.
  • Skuteczna ochrona przeciwpożarowa zakładów z branży meblarskiej i drzewnej polega na:
    • identyfikacji ryzyk,
    • budowaniu świadomości zagrożenia,
    • wdrażaniu rozwiązań ograniczających ryzyko, np. systemu wykrywania i gaszenia iskier.

Ryzyka cybernetyczne

  • Polisa PZU Cyber jest ważnym uzupełnieniem polityki bezpieczeństwa cybernetycznego firm.
  • PZU oferuje specjalne warunki ubezpieczenia dla największych podmiotów gospodarczych – w szczególności dla klientów z segmentu infrastruktury krytycznej.
  • Wyróżnikiem oferty PZU jest możliwość ubezpieczenia szkód rzeczowych po cyberatakach.
  • PZU wraz z renomowanymi partnerami z obszarów zarządzania incydentami, public relations, IT i prawnego oferuje szybkie i profesjonalne wsparcie w przypadku ataku cybernetycznego.

Ryzyka w branży budowlanej

  • Specyfika ubezpieczenia ryzyk budowlano-montażowych polega na tym, że ochrona ubezpieczeniowa budowana jest w dużej mierze na podstawie klauzul. Mamy więc:
    • klauzule rozszerzające zakres ubezpieczenia,
    • klauzule ograniczające zakres ubezpieczenia,
    • klauzule nakładające dodatkowe wymogi w zakresie bezpieczeństwa i prewencji,
    • klauzule o charakterze porządkowo-administracyjnym.
  • Właściwa ocena ryzyka pozwala uniknąć szkód na etapie budowy, a także w przyszłości, już po oddaniu obiektu do użytkowania.

Ryzyka w branży spożywczej

  • W branży spożywczej występują bardzo zróżnicowane pod kątem ryzyka zakłady produkcyjne.
  • Przygotowując oferty w branży spożywczej, należy uwzględnić:
    • rodzaj wytwarzanych produktów,
    • specyfikę procesów produkcyjnych,
    • zastosowane zabezpieczenia przeciwpożarowe, przeciwwybuchowe, przeciwprzepięciowe i inne specyficzne dla danego rodzaju produkcji.

Na szkolenie dot. oceny ryzyka w branży spożywczej zapraszamy już 7 września 2022 r.

Piotr Nettik

Piotr Nettik
dyrektor ds. underwritingu ubezpieczeń pozakomunikacyjnych

Konrad Owsiński
dyrektor ds. underwritingu ubezpieczeń komunikacyjnych

Wysoka ocena ratingowa TUW PZUW

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Agencja ratingowa S&P Global Ratings utrzymała rating siły finansowej TUW Polskiego Zakładu Ubezpieczeń Wzajemnych na wysokim poziomie A-. Perspektywa ratingu jest stabilna.

– To potwierdzenie wiarygodności TUW PZUW na rynku międzynarodowym i w Polsce. Ma też ważne praktyczne znacznie dla ubezpieczanych przez nas podmiotów. Dzięki ratingowi prestiżowej agencji S&P nasze polisy są honorowane przez międzynarodowe instytucje finansowe. Mogą być więc ważnym argumentem dla ubezpieczonych, którzy muszą pokazać zabezpieczenia, gdy ubiegają się o kredytowanie swoich inwestycji przez międzynarodowe instytucje finansowe – powiedział prezes TUW PZUW Rafał Kiliński.

Jak podkreślił, TUW PZUW jest jedynym towarzystwem ubezpieczeń wzajemnych w Polsce, które legitymuje się międzynarodowym ratingiem. Ocena na poziomie A- oznacza niski poziom ryzyka kredytowego, wysoką wiarygodność finansową i zdolność do obsługi zobowiązań.

– Wysokiej ocenie ratingowej towarzyszy nasz dynamiczny rozwój, nawet w trudnych warunkach rynkowych. Osiągnięty w zeszłym roku przypis składki na poziomie prawie 800 mln zł brutto był o ponad jedną czwartą wyższy niż rok wcześniej. Rozwijamy ofertę o nowe produkty i otwieramy się na nowe sektory. W szybszym niż założone tempie zmierzamy do założonego w strategii na lata 2021–2024 celu, jakim się miliard złotych rocznego przypisu składki – dodał Rafał Kiliński.

(AM, źródło: TUW PZUW)

KUKE zagwarantuje spłatę kredytów BGK na zagraniczne inwestycje eksporterów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę, dzięki której klienci banku zyskali dostęp do finansowania wspierającego ich inwestycje w rozwój potencjału eksportowego. Porozumienie jest następstwem zawartej w lutym umowy o oferowaniu przez BGK rozwiązań z systemu wsparcia eksportu KUKE.

Przedsiębiorcy zainteresowani rozwojem dotychczasowej działalności eksportowej lub firmy, które planują rozpoczęcie sprzedaży na zagraniczne rynki, mogą otrzymać na ten cel kredyty inwestycyjne, których spłatę zagwarantuje KUKE. Instrumenty te, wyposażone w gwarancje Skarbu Państwa, zabezpieczają bankowi spłatę do 80% wartości finansowania udzielonego na realizację inwestycji w Polsce.

– Jednym z filarów strategii BGK jest współpraca i biznes międzynarodowy. Wspieramy polskich przedsiębiorców na ponad 80 rynkach zagranicznych. Ten produkt to kolejny element, który pomoże konkurować naszym firmom w światowym handlu – powiedział Arkadiusz Zabłoński, dyrektor Departamentu Ekspansji Zagranicznej i Finansowania Handlu BGK.

– BGK jest jednym z naszych najważniejszych partnerów po stronie instytucji finansujących polskich eksporterów. Widzimy ogromny potencjał do współdziałania na rzecz wspierania ich inwestycji w możliwości wytwórcze i innowacje, które zwiększą ich szanse na ekspansję na międzynarodowych rynkach. Skorzystanie z naszej wspólnej oferty na pewno ułatwi im konkurowanie w coraz trudniejszym otoczeniu, ponieważ niewiele państw zapewnia tak szerokie spektrum instrumentów pomocowych zapewniających wsparcie inwestycji również na rodzimym rynku. Oferta jest dostosowana zarówno dla mniejszych, jak i największych przedsiębiorstw, niezależnie od profilu działalności – dodał Piotr Maciaszek, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń i Współpracy Międzynarodowej KUKE.

Minimalna wartość kredytu to 5 mln zł, a maksymalna długość jego spłaty wynosi 14 lat.

(AM, źródło: KUKE)

Elektroniczna Karta Podróżnika dla klientów AXA Assistance

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Wychodząc naprzeciw cyfrowym oczekiwaniom klientów, AXA Assistance wprowadziła nowe narzędzie dla klientów nabywających ubezpieczenia turystyczne „Daleko od Domu”. Mają oni możliwość pobrania Elektronicznej Karty Podróżnika.

Karta zapewnia nie tylko dostęp do informacji na temat zawartego ubezpieczenia i numeru polisy. Klienci znajdą tam również numer kontaktowy do centrum alarmowego AXA Partners, wskazówki dotyczące korzystania z ubezpieczenia podróżnego, np. jak zgłosić szkodę.

– Wraz z rozwojem technologii zarządzanie cyfrowymi dokumentami i ich obiegiem staje się prostsze w obsłudze i dostępne niemal dla każdego. Nowoczesne narzędzia cyfrowe pozwalają przenieść do wersji online rozwiązania, dzięki którym nie trzeba się martwić, gdzie przechowywać stos papierowych dokumentów oraz jak je wydrukować, zwłaszcza kiedy kupiliśmy polisę w ostatniej chwili, np. na lotnisku — mówi Łukasz Hajkowski, Country Manager w Polsce oraz członek zarządu AXA Partners CEE. – Nasza aplikacja jest bezpłatna, dobrowolna i bezpieczna, przydaje się w wielu życiowych sytuacjach. Stale ją rozwijamy i dopasowujemy do potrzeb jej użytkowników – dodaje.

Dzięki Karcie Podróżnika klient nie musi pamiętać o wydrukowaniu polisy i noszeniu jej przy sobie podczas wyjazdu. W Elektronicznej Karcie Podróżnika można znaleźć przede wszystkim dane, które pozwalają na potwierdzenie posiadanego ubezpieczenia. W razie szkody posiadacz Karty będzie mógł sięgnąć po telefon, w którym będzie miał od razu możliwość wybrania numeru do centrum pomocy assistance, działającego przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Dodatkowo znajdzie tam przydatne wskazówki, jak postępować w przypadku awarii na drodze. Skorzystanie z Karty oznacza dla klienta również 30% zniżki na ubezpieczenie turystyczne na kolejne podróże.

(AM, źródło: AXA Assistance)

Punkta firmą przyjazną klientowi

0

Punkta, jako pierwsza multiagencja ubezpieczeniowa w Polsce, została nagrodzona godłem „Firma Przyjazna Klientowi 2022”. Tytuł został przyznany na podstawie ocen klientów korzystających z usług firmy. We wszystkich badanych obszarach otrzymała ona oceny na poziomie minimum 93%.

Badanie w ramach programu „Firma Przyjazna Klientowi” zostało zrealizowane przez Experience Institute w technice CAWI. Przeprowadzono je na reprezentatywnej próbie 682 osób, losowo wybranych spośród klientów, którzy w ostatnich 3 miesiącach kupili ubezpieczenie za pośrednictwem Punkty. 

Indeks badania „Firma Przyjazna Klientowi” wyniósł 93%, plasując Punktę zdecydowanie powyżej progu pozytywnej certyfikacji (czyli 75%). Klienci oceniali Punktę w kategoriach: „Gotowość do rekomendacji”, „Podejście do klientów”, „Ogólne zadowolenie”, „Proces Zakupowy” oraz „Jakość Obsługi”. W tej ostatniej kategorii marka otrzymała najwyższe wskaźniki, na poziomie 96%. 

– Przyznanie nam tytułu „Firmy Przyjaznej Klientowi” jest bardzo ważnym sygnałem uznania tej wciąż względnie nowej marki na rynku, jaką jest Punkta. Serdecznie dziękujemy klientom za zaufanie, wysokie oceny oraz wskazanie obszarów, nad którymi musimy mocniej pracować. Ten wynik nie miałby miejsca, gdyby nie ogromne zaangażowanie naszej kadry, w szczególności biura sprzedaży i agentów. Pełne zadowolenie naszych klientów jest dla nas celem, dlatego konsekwentnie inwestujemy w rozwój najnowocześniejszych narzędzi dla naszych partnerów i pracowników. Będziemy pracować nad utrzymaniem tego najwyższego standardu usług i gorąco zapraszamy agentów z całej Polski, do współpracy z tak dobrze ocenianą marką jak nasza – mówi Michał Daniluk, prezes zarządu Punkty.

(AM, źródło: Punkta)

„Moje Akcje PZU” dla inwestorów Alior Banku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od 12 sierpnia do programu lojalnościowego dla inwestorów indywidualnych „Moje Akcje PZU” mogą przystępować akcjonariusze posiadający rachunek maklerski w Biurze Maklerskim Alior Banku. To drugi po BM Pekao partner programu. Dzięki uczestnictwu w nim inwestorzy będą mogli skorzystać ze zniżek na produkty jednego z największych ubezpieczycieli w kraju, a także na członkostwo w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych.

„Moje Akcje PZU” jest jednym z nielicznych programów lojalnościowych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Dostęp do benefitów zostaje aktywowany po osiągnięciu progu 100 akcji PZU (według stanu weryfikacji na pierwszy i piętnasty dzień miesiąca). Dzięki członkostwu inwestorzy zyskują możliwość skorzystania z 10% zniżki na flagowe produkty ubezpieczeniowe, pozwalające na ubezpieczenie auta, domu czy podróży. Zniżka na ubezpieczenie PZU zwiększa się do 20%, jeśli wskazana powyżej liczba akcji zostanie utrzymana w posiadaniu akcjonariusza przez 12 miesięcy od przystąpienia do programu.

– W założeniach programu mówiliśmy o tym, że program lojalnościowy PZU będzie ewoluował zgodnie z potrzebami oraz oczekiwanymi inwestorów indywidualnych. Obecnie prowadzimy zaawansowane prace nad nowymi funkcjonalnościami. Równolegle do rozwoju programu przez nowe benefity realizujemy prace mające na celu poszerzenie dostępności programu dla klientów kolejnych domów maklerskich. Docelowo chcielibyśmy, aby nasz program był obecny we wszystkich lub w większości domów maklerskich w Polsce, więc cieszę się, że dziś udostępniamy program dla klientów Biura Maklerskiego Alior Banku. Jednocześnie przekazujemy uczestnikom specjalnie przygotowaną kolejną część przewodnika, stanowiącego wprowadzenie do analizy fundamentalnej PZU – mówi Magdalena Komaracka, CFA, dyrektor ds. Relacji Inwestorskich PZU.

Teraz do programu „Moje Akcje PZU” mogą dołączyć również klienci Biura Maklerskiego Alior Banku.

Naszym priorytetem jest zapewnienie jak najlepszych rozwiązań dla klientów. Systematycznie poszerzamy ofertę dostępnych usług i produktów, rozwijamy funkcjonalności aplikacji inwestycyjnych oraz dbamy o to, aby nasi klienci mieli możliwość korzystania z programów partnerskich i lojalnościowych. Tym bardziej cieszymy się, że połączyliśmy siły z PZU i daliśmy klientom możliwość wzięcia udziału w programie „Moje Akcje PZU”. Już wcześniej obserwowaliśmy duże zainteresowanie inwestorów tego typu programami – mówi Grzegorz Koczwara, dyrektor Działu Maklerskiego Biura Maklerskiego Alior Banku.

PZU jest stabilną spółką dywidendową, czym przyciąga inwestorów indywidualnych. Nawet w trudnych warunkach rynkowych jest w stanie generować wysokie zyski, przez co stanowi dobry sposób lokowania kapitału. Odporny na turbulencje model biznesowy i umiejętność utrzymania wysokiej rentowności w zmiennym otoczeniu zostały docenione przez inwestorów indywidualnych, których udział w akcjonariacie PZU wyniósł 8,8% na koniec 2021 roku. Jest to wzrost o 0,4 p.p. w porównaniu do 2020 roku. Rozwijając nasz program, chcemy promować model inwestora-klienta, czyli inwestora będącego zarówno akcjonariuszem, jak i klientem spółki. W ten sposób chcemy wzmacniać stabilny i długoterminowy akcjonariat indywidualny PZU. Chcemy, aby uczestnicy naszego programu mogli korzystać z ekosystemu atrakcyjnych produktów i usług Grupy PZU na korzystnych warunkach – dodaje Magdalena Komaracka.

Uczestnicy programu otrzymują też bezpłatne roczne członkostwo w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych (pakiet podstawowy) lub 50% zniżki na roczne członkostwo rozszerzone. W ramach członkostwa uczestnicy programu dostają dostęp do specjalistycznej bazy wiedzy, webinariów i szkoleń.

(AM, źródło: PZU)

Blockchain jest przereklamowany

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ponad 20% menedżerów ubezpieczeniowych najwyższego szczebla uważa, że wokół technologii blockchain niesłusznie narobiono szumu, i wątpi w rozwój jej praktycznego zastosowania w branży. U podłoża tak negatywnej opinii leży załamanie się ostatnio inicjatywy B3i (Blockchain Insurance Industry Initiative).

Porażka B3i pozostawia znak zapytania nad rolą tej technologii w branży ubezpieczeniowej. Przeprowadzone przez Global Data badanie ankietowe na temat trendów w nowych technologiach ujawnia, że spośród 7 wiodących nowych technologii (AI, cyberbezpieczeństwo, chmura obliczeniowa, 5G, internet rzeczy, rzeczywistość rozszerzona i blockchain) to właśnie blockchain dyrektorzy firm ubezpieczeniowych uznali za technologię pozbawioną rzeczywistej użyteczności w branży.

– Podczas gdy blockchain i rejestr rozproszony to technologia z pewnością skomplikowana, w branży ubezpieczeniowej znalazła jednak pewne zastosowanie, zwłaszcza w ubezpieczeniach parametrycznych dla katastrof naturalnych. Z drugiej strony, w B3i wzięło udział wielu kluczowych graczy z branży ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Żaden z nich nie wydaje się przejawiać woli ożywienia tego projektu, co sugeruje, że nie widzą realnej przyszłości dla tej inicjatywy – komentuje Benjamin Hatton, analityk ubezpieczeniowy w Global Data.

Kolejne 20,7% dyrektorów odpowiedziało „nie wiem” na pytanie o szum wokół technologii blockchain i jej faktyczną wartość. Wynik ten wskazuje na znaczny poziom nieporozumienia dotyczącego tej technologii.

Co więcej, respondenci byli pytani, jak w ciągu minionego roku zmieniło się ich nastawienie do każdej z 7 technologii. Tu 32,4% badanych wskazało, że obecnie ich nastawienie do blockchain jest bardziej negatywne niż przed rokiem – najwyższy odsetek pogorszenia nastawienia ze wszystkich technologii.

– Blockchain często bywa tematem źle definiowanym i przedmiotem nieporozumień. Kojarzenie go z kryptowalutami i aktywami cyfrowymi sprawia, że dla wielu ludzi ma podejrzaną reputację – wyjaśnia Hatton. 

Po kilku latach entuzjazmu negatywne nastawienie wobec blockchain wydaje się powracać, co prawdopodobnie ma również związek ze stratą wartości przez kryptowaluty w 2022 r.

– Chociaż może to zahamować rozwój i wprowadzanie blockchain w ubezpieczeniach, przypadki wykorzystania pozostaną i będą się pojawiać w przyszłości. Przy stopniowo uściślanych regulacjach niektóre firmy mogą nabrać zaufania do tej technologii i jej silnych stron – przewiduje Hatton.

AC

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 33/2022

0

Dodatek specjalny LETNIA SZKOŁA AFFINITY:

  • Jacek Wakulski, SPB Polska: Affinity, czyli co? – str. 10
  • Marta Domańska-Trzaskoma, UNIQA: Design Thinking – co to takiego? – str. 11
  • Piotr Pastuszka, Sollers Consulting: Embedded Insurance pomaga wypełnić lukę ubezpieczeniową – str. 11

Poza tym w numerze:

  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Ubezpieczeniowe pytania po wypadku w Chorwacji – str. 2
  • Dawid Piasecki, TUZ Ubezpieczenia: Ubezpieczamy z uczuciem – str. 3
  • Dorota Winiarz, NAU: Dla NAU stabilność i innowacja to codzienność – str. 5
  • Krzysztof Dechnik: TUZ powiększa sieć sprzedaży – str. 7
  • Ubea.pl: W przyszłym roku kara za brak OC może wzrosnąć dwa razy – str. 8
  • Adam Smółkowski, Przemysław Czapliński, ProService Finteco: Jak zdobyć pierwsze miejsce w rankingu ubezpieczycieli Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego? – str. 9
  • Global Data: Blockchain jest przereklamowany – str. 12
  • Robert Nogacki, Kancelaria Prawna Skarbiec: Kiedy jest właściwy czas na zgłoszenie upadłości? – str. 14
  • Grzegorz Waszkiewicz, BezpieczenstwowBiznesie.pl: Odpowiedzialność członków zarządu za zobowiązania spółki, w szczególności zobowiązania publicznoprawne – str. 15
  • dr Michał P. Ziemiak: Dobrze czy jak zwykle? – str. 17
  • Marian Bułecki, Ultra Ubezpieczenia: Jak osiągnąć jasność w temacie APK i nie dać się zwariować – str. 18
  • Tadeusz Prochwicz, Climatica: Ubezpieczenie lepsze od rozczarowania – str. 19
  • Katarzyna Barszcz-Mrozicka, KBM Ubezpieczenia: Czy nam się to po prostu należało? – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: Towarzystwo niesłusznie wykluczyło swoją odpowiedzialność – str. 21
  • Grzegorz Piotrowski, iExpert.pl: Rowerzysta pod ochroną – str. 21
  • Adam Kubicki: Jak zaplanować motywowanie sieci sprzedaży – str. 22
  • Marcin Kowalik: Logo twojej multiagencji nie ma znaczenia – str. 22

Kondolencje dla Katarzyny Ostrowskiej

0

Kasiu,

z głębokim żalem przyjęliśmy wiadomość, że odszedł Twój Tata. Łączymy się w żałobie i smutku. Przyjmij nasze kondolencje i wyrazy współczucia.

Zarząd oraz koleżanki i koledzy z UNIQA

Jak ukrócić praktyki wierzycieli nadużywających wezwania do ugody

0
Konrad Sikorski

W świetle art. 184 Kodeksu postępowania cywilnego sprawy cywilne, których charakter na to zezwala, mogą być uregulowane drogą ugody zawartej przed wniesieniem pozwu. Chodzi tutaj o wszczęcie postępowania pojednawczego, a konkretnie złożenie do sądu wniosku o zawezwanie do próby ugodowej (art. 185 k.p.c.).

Zawezwanie do próby ugodowej w sprawie dochodzonego roszczenia ma na celu doprowadzenie do polubownego zawarcia porozumienia pomiędzy wnioskodawcą (wierzyciel) i przeciwnikiem (dłużnik). Przykładowo wierzyciel może zaproponować dłużnikowi spłatę zadłużenia w ratach.

Przed nowelizacją

Przez wiele lat zawezwanie do próby ugodowej było skutecznym sposobem przerywania biegu przedawnienia. Obowiązywało bowiem stanowisko, iż jest to czynność zmierzająca do dochodzenia przysługujących roszczeń – zatem zgodnie z art. 123 § 1 pkt 1 k.c. bieg przedawnienia ulegał przerwaniu wraz ze złożeniem odpowiedniego wniosku do właściwego sądu.

Uznano jednak, iż prowadziło to do zbyt wielu nadużyć w tym zakresie przez wierzycieli, których jedyną intencją było jedynie przerwanie biegu przedawnienia, a nie rzeczywiste zawarcie ugody. Z tego powodu wprowadzone zostały (sierpień 2019 r.) wysokie opłaty – stałą opłatę w wysokości 40 zł (a w sprawach powyżej 10 tys. zł opłatę w wysokości 300 zł) podniesiono i wynosi ona obecnie piątą część opłaty, jaką należałoby uiścić w przypadku złożenia pozwu.

Kolejną próbą ukrócenia nadużyć po stronie wierzycieli był pogląd wyrażony w części orzecznictwa polegający na tym, iż tylko pierwsze zawezwanie do próby ugodowej przerywa bieg przedawnienia, natomiast drugie już nie albo nie w każdym przypadku.

Należy jednak za słuszne uznać stanowisko wyrażone przez Sąd Najwyższy w wyroku z 17 czerwca 2021 r. (sygn. akt II CSKP 104/21). SN stwierdził w nim, że: (…) każde zawezwanie do próby ugodowej powoduje przerwę biegu przedawnienia. (…) Zdaniem Sądu orzekającego w obecnym składzie prawidłowa wykładnia przywołanego wyżej przepisu prowadzi do wniosku, że kwalifikacja określonej czynności jako przedsięwziętej bezpośrednio w celu dochodzenia roszczenia ma charakter generalny i odnosi się do (każdej czynności przed sądem) należących do tej samej kategorii.

Powyższe oznacza, że złożony wniosek o zawezwanie do próby ugodowej w postępowaniu pojednawczym przerywa bieg przedawnienia żądanego roszczenia. Natomiast po jego zakończeniu termin przedawnienia rozpoczyna się od nowa. Niezależnie, czy złożony został pierwszy, czy kolejny raz. Przynajmniej tak było dotychczas.

Zmiany od 30 czerwca 2022 r.

Zgodnie z nowymi przepisami zawezwanie do próby ugodowej oraz wszczęcie mediacji nie będzie już skutkowało przerwaniem biegu przedawnienia, lecz jego zawieszeniem odpowiednio przez czas trwania postępowania pojednawczego lub mediacji. Bieg terminu przedawnienia nie będzie zatem biegł na nowo po zakończeniu postępowania sądowego (zgodnie z wprowadzonymi nowelizacją pkt. 5 i 6 art. 121 Kodeksu cywilnego).

Jak wskazał ustawodawca w uzasadnieniu wprowadzonych zmian: „niewątpliwie w sprzeczności z istotą instytucji przedawnienia, której celem jest stabilizacja stosunków prawnych, pewność obrotu prawnego, mobilizowanie wierzyciela do szybkiego dochodzenia praw i wreszcie ochrona dłużnika przed zbyt długo trwającym stanem niepewności co do istnienia obowiązku”.

Skoro nowelizacja de facto rozwiązuje wspomniany problem nadużywania instytucji zawezwania do próby ugodowej niezgodnie z celem postępowania pojednawczego, to czy nie warto byłoby także ponownie dokonać zmian w zakresie opłat od przedmiotowego wniosku (ich faktycznego obniżenia), skoro głównym powodem ich podniesienia w 2019 r. było zniechęcenie wierzycieli do wszczynania postępowań jedynie w celu doprowadzenia do przerwania biegu przedawnienia?

Przepisy przejściowe. Jak stanowią przepisy przejściowe do mediacji oraz postępowania

pojednawczego wszczętych i niezakończonych, przed dniem wejścia w życie niniejszej

ustawy stosowane będą przepisy dotychczasowe.

Konrad Sikorski

kancelaria Strażeccy, Jaliński i Wspólnicy


Podsumowanie

1. Nowelizacja stanowi kolejną próbę ukrócenia działań wierzycieli, dla których zawezwanie do próby ugodowej miało jedynie na celu przerwanie biegu terminu przedawnienia, a nie rzeczywiste działanie mające na celu zaspokojenie roszczenia.

2. Wraz z wejściem w życie nowelizacji zawezwanie do próby ugodowej spowoduje jedynie zawieszenie biegu terminu przedawnienia na czas trwania postępowania, a nie przerwanie jego biegu.

3. Do postępowań wszczętych przed dniem wejścia nowelizacji w życie zastosowanie będą miały przepisy uprzednio obowiązujące.

18,429FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie