Branża ubezpieczeniowa podeszła do PPK wyjątkowo odpowiedzialnie

0
946

Rozmowa z Robertem Zapotocznym, prezesem spółki PFR Portal PPK

Aleksandra E. Wysocka: – Już ponad dwa lata minęły od rozpoczęcia projektu pracowniczych planów kapitałowych. Czy branża ubezpieczeniowa może już zapomnieć o tym temacie?

Robert Zapotoczny: – Te lata upłynęły tak szybko, jakby to były dwa dni, bo ilość pracy, którą razem wykonaliśmy, jest ogromna. Wydaje mi się, że jeśli chodzi o etap wdrożenia, to branża ubezpieczeniowa podeszła do pracowniczych planów kapitałowych najlepiej ze wszystkich branż finansowych.

Ale to nie oznacza, że ma teraz zapomnieć o temacie. Wręcz przeciwnie, ma teraz swoje pięć minut. Wzrasta bowiem zainteresowanie benefitami ubezpieczeniowymi i finansowymi – a PPK daje szansę na podjęcie rozmów z klientem również o innych produktach.

Przechodzimy wobec tego do walki o partycypację. O ile chcecie ją zwiększyć w najbliższych latach?

– Do 2025 r. chcielibyśmy spowodować wzrost partycypacji do około 40–50%, co dałoby od 4,5 do 6 mln uczestników. Wydaje się to osiągalne z dwóch powodów. Po pierwsze, w Wielkiej Brytanii, gdzie automatyczny zapis odbywa się co dwa lata, daje się zaobserwować kilkunastoprocentowy wzrost w ostatnich dwóch falach tych zapisów.

Ponadto będziemy mieli w Polsce do czynienia z pozytywnymi trendami w gospodarce. Jednym z nich będzie pocovidowe odbicie gospodarcze. Już w tej chwili polski PMI przekracza zdecydowanie 50%, a wzrost produkcji rok do roku po I kw. w niektórych branżach przekraczał kilkanaście procent. Te wyniki gospodarcze będą również determinowały rynek pracy – powrócimy do rynku pracownika.

Czy również stopy zwrotu przełożą się na wzrost zaufania do produktu i zainteresowanie nim?

– Myślę, że tak. W pierwszej fazie wdrażania, jeszcze w 2019 r., mieliśmy do czynienia z ok. milionem osób. Do tej grupy po I kw. 2020 r. przybyło 8% uczestników. Natomiast w tej chwili obserwujemy wzrost zainteresowania programem.

Pracownicze plany kapitałowe będą jednym z kluczowych elementów rynku pracy, przy którym branża ubezpieczeniowa znajdzie swoje miejsce jako dostawca uzupełniający benefitów pracowniczych, takich jak ubezpieczenia grupowe, ubezpieczenia zdrowotne i wiele innych rozwiązań.

Wszystko na to wskazuje, że spotkamy się na Kongresie Brokerów w Mikołajkach we wrześniu. Czy PFR Portal PPK również będzie tam obecny? Co szykujecie dla brokerów?

– Chcemy, żeby brokerzy zapoznali się z Grupą Polskiego Funduszu Rozwoju, dowiedzieli się, jak działamy. W końcu Polski Fundusz Rozwoju zajmuje się szeroko rozumianym wsparciem przedsiębiorców. A broker rozmawia właśnie z przedsiębiorcą. Tutaj jest więc miejsce na pewnego rodzaju symbiozę, naturalne współdziałanie i współpracę.

Broker może na przykład przed rocznicą polisy ubezpieczenia majątkowego u dużego klienta przekazać informację, że dla tej branży Polski Fundusz Rozwoju przewiduje możliwość wsparcia w jakimś obszarze. Wielu przedsiębiorców często nawet nie wie, że może skorzystać z licznych rozwiązań. Tu jest pole dla brokerów, którzy mogą dzięki takiej wiedzy budować swój wizerunek i zdobywać zaufanie klientów.

Myślę, że taka współpraca jest potrzebna i korzystna. Warto, żeby brokerzy mieli tego świadomość.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka