OZE, czyli odnawialne źródła energii zyskują coraz większe zainteresowanie. Transformacja energetyczna postrzegana jest już jako konieczność, a popularyzacja tego rodzaju technologii sprawia, że także na rynku ubezpieczeń pojawiają się nowe potrzeby.
W okresie od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. w dyskusjach związanych z tematyką ubezpieczeń OZE (czy też bardziej szczegółowo: fotowoltaiki, wiatraków itp.) opublikowano ok. 6,6 tys. wzmianek. Potencjalny zasięg dyskusji wynosił blisko 7,5 mln potencjalnych kontaktów z informacją.
Biorąc pod uwagę charakter aktywności badanych fraz oraz całokształt zgromadzonych rezultatów, można określić, że temat ten był aktywny głównie w przestrzeni branżowej i eksperckiej, gdzie okazjonalnie (przede wszystkim w marcu i w kwietniu) zyskiwał ponadprzeciętne zainteresowanie.
Publikacje oraz powiązane z nimi dyskusje ukazywały się w trzech głównych typach źródeł: na portalach specjalistycznych, w źródłach związanych z energetyką, a także na profilach firm z branży ubezpieczeniowej.
Najciekawsze tematy
W marcu, czyli w miesiącu największej aktywności, znaczne zainteresowanie zyskiwały treści dotyczące programu Taurona, zakładającego wsparcie odpowiedniego poziomu produkcji prądu z instalacji fotowoltaicznych. Jednym z jego punktów jest możliwość ubezpieczenia instalacji dla prosumentów (usługa „Ochrona fotowoltaiki 24H”, obejmująca ubezpieczenie instalacji i urządzeń oraz odszkodowania za potencjalne utraty przychodów z powodu awarii).
W kwietniu natomiast wysoki zasięg generował materiał Kompasu ESG (strategicznego projektu Forbes Polska oraz Pracodawców RP), zamieszczony przez Forbesa, dotyczący wsparcia, jakiego zakłady ubezpieczeniowe udzielają posiadaczom odnawialnych źródeł energii.
W następnych miesiącach aktywność tematu zauważalnie spadła, choć umiarkowany wzrost zainteresowania widoczny był jeszcze w czerwcu, w związku z wydarzeniami medialnymi – m.in. debatą na temat szans i wyzwań, jakie branża OZE niesie dla rynku ubezpieczeń, zorganizowaną przez Polską Izbę Ubezpieczeń podczas European Financial Congress 2023.
Warto zauważyć jednak, że największe zaangażowanie (wyrażane przez internautów w formie interakcji) generował komunikat PZU, dotyczący ubezpieczeń paneli fotowoltaicznych.
Kto zabierał głos?
Oprócz wspomnianego już PZU w dyskusji widoczne były też inne TU, m.in. Wiener, Promesa i ERGO Hestia.
Każde z nich prezentowało produkty związane głównie z ubezpieczeniem instalacji fotowoltaicznych. Wiener i ERGO Hestia opublikowały swoje komunikaty w kwietniu, natomiast Promesa zamieściła wpis w lutym, w związku z szalejącymi w tym czasie wichurami.
W badanym przedziale czasowym widoczne były również głosy dziennikarzy z branży energetycznej, m.in. Jakuba Wiecha i Aleksandry Kurowskiej. Pierwszy z wymienionych w tweecie z lutego odniósł się do kwestii ryzyka powodowanego przez wiatraki, które w okresie zimowym mogą „katapultować” kawałki lodu na odległość.
Kurowska natomiast zamieściła w lipcu wpis dotyczący prezentacji raportu PIU i EY Polska „Klimat rosnących strat – rola ubezpieczeń w ochronie klimatu i transformacji energetycznej”.
Widoczne były także źródła gospodarcze (np. Comparic) i branżowe lub specjalistyczne (np. AgroNews.com.pl, Polska Morska).
Podsumowanie
Całokształt wyników poddanych analizie wskazuje, że temat ubezpieczeń OZE wciąż stanowi swojego rodzaju novum i postrzegany jest raczej jako wątek poboczny szerszych dyskusji w branży ubezpieczeniowej. Jednocześnie popularność tego rodzaju technologii wśród użytkowników wzrasta, co będzie przekładało się na zainteresowanie ubezpieczeniami uwzględniającymi nowe potrzeby.
Na tle całości dyskusji przebijało się raczej niewiele przekazów TU – może to oznaczać, że rynek tego rodzaju usług nie jest jeszcze nasycony lub nie są one dostatecznie promowane.
Michał Ryszka
szef działu analitycznego IBiMS