Co słychać w ubezpieczeniach zdrowotnych?

0
1061

Jak kształtowała się aktywność dyskusji na temat ubezpieczeń zdrowotnych? Sprawdzimy to w najnowszej analizie, przeglądając dane z okresu od sierpnia 2023 r. do końca marca 2024 r. i koncentrując się szczegółowo na trendach średnioterminowych.

Rzut oka na wykres natężenia wzmianek oraz interakcji pozwala zauważyć, że aktywność dyskusji w badanym okresie plasowała się na stosunkowo stabilnym pułapie, z dwoma zauważalnymi wzrostami: w listopadzie 2023 oraz marcu 2024 r. W pierwszym przypadku największym zainteresowaniem cieszyła się komunikacja promująca oferty poszczególnych firm, w drugim natomiast, mimo wykluczenia fraz dotyczących ZUS, ubezpieczeń społecznych itp. znaczną popularność zyskiwał kontekst składki zdrowotnej.

Najbardziej widoczny wzrost zaangażowania, przypadający na luty 2024 r., także wiązał się z kwestią promowania oferty towarzystw ubezpieczeniowych w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych.

Można wysnuć więc wniosek, że natężenie komunikacji w tym obszarze cechuje się sezonowością (wyraźny wzrost zainteresowania tematem przed końcem roku), a czynnikiem zauważalnie oddziałującym na ten krajobraz może być komunikacja własna branży.

Najaktywniejsi autorzy

W ścisłej czołówce najbardziej aktywnych profili publikujących na Facebooku znalazły się: LINK4 Mama i Tata (208 wzmianek, 9,3 tys. interakcji) oraz ERGO Hestia (103 wzmianki, 2,6 tys. interakcji). Na wyróżnienie zasługują też Nationale-Nederlanden (tylko 14 wzmianek, które wygenerowały jednak 5 tys. interakcji), Compensa Polska (47 wzmianek, 2,5 tys. interakcji), Allianz Polska (56 wzmianek, 1,2 tys. interakcji) i PZU (34 wzmianki, 1,1 tys. interakcji).

Taka charakterystyka komunikacji w obrębie badanych fraz wskazuje na dominującą rolę profili branżowych w kreowaniu dyskursu związanego z tematem. Można uznać więc, że treści tego rodzaju dla wielu internautów mogą być pierwszym źródłem pozyskiwania wiedzy odnośnie do tego typu ubezpieczeń, a aktywność profili związanych z towarzystwami ubezpieczeniowymi ma niebagatelny wpływ na sumaryczny zasięg badanego obszaru w sieci.

Z kolei na platformie X/Twitter przeważały dyskusje polityczne, związane z ostatnim wzrostem zainteresowania składką zdrowotną – m.in. Ryszard Petru, Michał Szczerba, Anna-Maria Żukowska czy też Alicja Defratyka. Taka charakterystyka ruchu wskazuje na diametralnie inny przebieg komunikacji w tym kanale – był to często emocjonalny dyskurs, skupiony na bieżących wydarzeniach politycznych i społecznych. Jest to więc kanał mniej atrakcyjny stricte z punktu widzenia działań marketingowych firm z branży.

Kluczowe obszary

Analiza najczęściej występujących kontekstów wypowiedzi wskazuje na relatywnie niewielkie zróżnicowanie tematyczne kluczowych wątków, obecnych w popularnych przekazach.

Dominują konteksty odnoszące się do kwestii bezpośrednio związanych z ubezpieczeniami zdrowotnymi, opieką zdrowotną i ochroną zdrowia, kosztami leczenia czy też składkami (być może także w kontekście dyskusji o składce zdrowotnej).

Warto odnotować również obecność treści odnoszących się do nowotworów – wszak obawa przed schorzeniami onkologicznymi może być jedną z przyczyn zainteresowania polisami na zdrowie.

Podsumowanie

Aktywność dyskusji w sieci w średnim terminie, a także analiza trendu długofalowego (zainteresowanie ubezpieczeniami zdrowotnymi w wyszukiwarce Google w ciągu ostatnich pięciu lat) wskazują na stałą i stabilną popularność badanego tematu.

Ubezpieczenia zdrowotne pozostają jednym z kluczowych obszarów branży, niezależnie od koniunktury. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na rozwój rynku medycznego i rosnącą świadomość w zakresie profilaktyki.

Warto zauważyć, że zdecydowaną przewagę na Facebooku osiągały profile branżowe, które miały znaczący wpływ na kreowanie komunikacji w tym kanale – w takim ujęciu szerokie dotarcie to nie tylko walor promocyjny, ale także odpowiedzialność w zakresie informowania i budowy świadomości wśród odbiorców.

Michał Ryszka
szef działu analitycznego IBiMS