Co w ubezpieczeniach dał mi rok 2023, a co przyniesie 2024

0
1186

Podsumowania i przewidywanie trendów mają zwykle to do siebie, że są mocno subiektywne. Tak też będzie w tym przypadku.

Dla mnie zarówno najbardziej pracochłonne, jak i dające najwięcej satysfakcji w 2023 r. było wydanie książki Jak sprzedawać ubezpieczenia. 100 historii agentów ubezpieczeniowych. Cały proces planowałem zakończyć latem 2022, natomiast wydrukowane książki do setki współautorów wysłałem dopiero w lipcu 2023 r. Pozytywny odbiór publikacji zarówno ze strony twórców, jak i całej branży zaskoczył chyba wszystkich. Ta książka była bardzo potrzebna.

Na jakie produkty stawiać

W swoich działaniach na pewno będę się skupiał na tym, w czym mam już doświadczenie i co wydaje się dobrą inwestycją czasu. W 2024 r. będę dalej pozyskiwał klientów – głównie przedsiębiorców, samozatrudnionych, pracujących na umowach B2B.

Od strony produktowej dalej będę rozwijał pozyskiwanie klientów na ubezpieczenia od utraty dochodu. Powoli też zaczyna działać wdrożona w 2023 r. strategia „long tail” z ponad 250 zawodami na ubezpieczenia OC zawodowej.

Temat okołoubezpieczeniowy, który też okazał się ciekawy, to zabezpieczenia antykradzieżowe do drogich, luksusowych samochodów. Tutaj często te dwie grupy docelowe się przenikają. Mamy efekt synergii. Myślę, że w tę stronę pójdą też inni.

Konsolidacja rynku narzędzi CRM

Utrzymanie i ciągły rozwój oprogramowania CRM – również dla branży ubezpieczeniowej – kosztuje. Myślę, że przy rosnących kosztach zatrudnienia, rosnących oczekiwaniach programistów (jak i każdego innego pracownika) zobaczymy konsolidację rynku narzędzi CRM w jakiejś postaci.

Zamiast wydawać pieniądze na pozyskanie nowych klientów – multiagentów, większy CRM mógłby niskim kosztem pozyskać zarówno technologię, know-how, jak i wiernych (a co równie ważne – płacących) klientów. A to wszystko w ramach wykupienia mniejszego konkurenta z branży CRM.

mObywatel

Po raz pierwszy publicznie o potencjalnym wpływie mObywatela na pracę agentów ubezpieczeniowych usłyszałem podczas konferencji „Mistrzowie marketingu i sprzedaży ubezpieczeń”. Wtedy jeden z prelegentów – Marcin Konopka z Berg System – wspominał o plotkach. Że są jakieś plany. To było dwa lata temu. Na branżowych grupach dyskusyjnych już teraz, z mniejszą nieśmiałością… o ten temat pytają wprost sami agenci.

Czy ubezpieczenie OC komunikacyjne zostanie zamienione w podatek, a rola agenta w przypadku tego ubezpieczenia będzie pomniejszona? Czas pokaże. Zdania obecnie są podzielone. Sam natomiast w swoich aktywnościach pozyskiwania leadów ubezpieczeniowych dla zaprzyjaźnionych multiagentów nigdy nie pozyskiwałem celowo klientów na ubezpieczenia komunikacyjne.

KSeF w ubezpieczeniach

Bardzo jestem ciekaw, co dla branży ubezpieczeniowej będzie oznaczał KSeF – Krajowy System e-Faktur. Mamy tutaj kilka ważnych wątków: od ustalenia, jakie faktury powinny być wystawiane w tym systemie, a jakie w inny sposób, przez faktury wystawiane na konsumentów – osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, po ustalenie sposobów wysyłania faktur. Według nowych przepisów nabywcy powinni otrzymywać dokument przez KSeF, a więc przesyłanie ich innymi kanałami nie będzie już wymagane.

Czy i jak ma się w KSeF odnaleźć multiagencja? Tutaj powinniśmy zasięgnąć opinii u naszego księgowego, który już i tak pewnie ma teraz w związku z tym dużo pracy.

Marcin Kowalik

marcinkowalik.online