Cyberatak nie zna granic. Branża TSL na celowniku hakerów

0
351

Cyfryzacja transportu i logistyki, która miała usprawniać łańcuchy dostaw, staje się dziś ich najsłabszym ogniwem, pisze Aleksandra Woźniakowska, starsza brokerka, specjalistka w Marsh, w portalu www.gospodarkamorska.pl. Każdy zintegrowany system IT to potencjalna furtka dla cyberprzestępców, a jeden atak może sparaliżować cały szlak dostaw.

Transport, spedycja i logistyka to krwiobieg gospodarki i coraz częstszy cel cyberataków. Rozwój technologii cyfrowych zwiększa efektywność, ale także podatność na incydenty. Przejęcie kontroli nad jednym elementem systemu może wywołać efekt domina w sieci powiązanych firm.

Wzrost liczby incydentów

Jak pokazuje raport Marsh „The evolution of cyber claims in Europe” (2025), liczba roszczeń cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 61%. Co dziesiąty klient Marsh posiadający polisę cyber doświadczył incydentu, a 18% zgłoszeń dotyczyło ransomware. Coraz częściej problemem są również błędy w konfiguracji systemów IT i OT, które w 2024 roku stanowiły 28% wszystkich przypadków.

Luka między obawą a działaniem

Z raportu Reuters Events i CargoWise wynika, że 77% menedżerów logistyki obawia się cyberzagrożeń, ale jedynie 31% firm inwestuje w cyberbezpieczeństwo. Wiele z nich koncentruje się na automatyzacji i digitalizacji, nie dostrzegając, że każda nowa integracja to również nowe ryzyko.

Polska w statystykach

Z danych CERT Polska wynika, że w 2024 roku odnotowano 103 449 incydentów, w tym 565 w sektorze transportu oraz 184 w logistyce. W bazie EuRepoC aż 43% wszystkich europejskich cyberataków było wymierzonych w infrastrukturę krytyczną, z czego 239 dotyczyło transportu.

Od firewalla do ubezpieczenia

Najczęstsze zagrożenia dla branży to ransomware, manipulacje GPS, phishing, ataki na łańcuch dostaw i błędy ludzkie. Ich skutki obejmują przestoje, utratę danych oraz kary regulacyjne. Dlatego, jak podkreśla Woźniakowska, ubezpieczenia cyber stają się kluczowym elementem strategii odporności cyfrowej. Obejmują one między innymi koszty odzyskiwania danych, przerw w działalności, doradztwa prawnego oraz kar administracyjnych.

Cztery filary ochrony

  1. Inwestycje w technologie ochronne.
  2. Zarządzanie danymi i kontrola dostępu.
  3. Szkolenia pracowników.
  4. Odpowiednie ubezpieczenie cyber.

Cyfrowe łańcuchy dostaw są dziś równie podatne na atak jak fizyczna infrastruktura. Odporność branży TSL zaczyna się od świadomości ryzyka oraz decyzji o ochronie, która pozwoli firmie przetrwać, gdy system zawiedzie.

Więcej:

Gospodarka Morska z 16 października, Aleksandra Wożniakowska, „Zagrożenia cyber w branży TSL: ryzyko, wyzwania i rola ubezpieczeń

(AW)