Z najnowszego badania Holiday Barometer 2024 zrealizowanego przez IPSOS w 21 krajach świata na zlecenie Europ Assistance wynika, że ponad połowa ankietowanych z Polski ma już sprecyzowane plany wakacyjne. Analogicznie do zeszłego roku badani zamierzają wyjechać na 2 tygodnie, ale przeznaczą na to około 1,5 tys. zł więcej.
Prawie 80% respondentów polskiej części badania deklaruje radość i podekscytowanie na myśl o podróżowaniu w tym roku. Dużą obawą są natomiast wojny i konflikty zbrojne na całym świecie (62% wskazań). Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na entuzjazm są zmiany klimatyczne, które powodują na tyle duży wzrost temperatur w niektórych wakacyjnych destynacjach, że trudno w nich latem wypoczywać (57%). Mimo że inflacja i wysokie ceny wskazywane są najczęściej (74%), to z roku na rok zaliczają one kolejne spadki (-2 pp. r/r). W tym roku ankietowani znad Wisły zamierzają sobie z nimi radzić w następujący sposób: 56% będzie szukało atrakcyjnych ofert last minute, 53% przeznaczy nieco mniejszy budżet na jedzenie, zwiedzanie i aktywności w wakacyjnym kurorcie, a 51% wybierze tańszą opcję noclegu. Badani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd średnio 7040 zł. Jest to o 1550 zł więcej niż w 2023 r. Niezmienna pozostała natomiast deklarowana długość pobytu – 2 tygodnie.
Wakacje w Polsce numerem 1
43% badanych z Polski spędzi wakacje, podróżując po kraju. W dalszym ciągu najczęściej wskazywanym kierunkiem jest morze (65%, +4 pp. r/r) oraz góry (32%, -2 pp.). 39% zdecydowało się na wyjazd za granicę. Ulubionym kierunkiem w tym roku będzie przede wszystkim Hiszpania (10%), a zaraz potem Włochy (8%) i Grecja (7%). Hotele nadal są najczęściej wybieraną formą zakwaterowania (48%). 87% osób wskazało, że na letni odpoczynek wybierze się z rodziną. Najczęstszym środkiem lokomocji jest własny samochód (46% wskazań).
Czy Polacy ubezpieczają się na wakacje?
54% badanych zadeklarowało, że wykupi ubezpieczenie turystyczne na kolejną podróż. Głównymi kryteriami, jakimi będą kierować się przy wyborze polisy turystycznej, są:
- przystępna cena (38%),
- gama oferowanych produktów i usług (14%),
- reputacja towarzystwa ubezpieczeniowego (13%).
Ubezpieczenie na wyjazd Polacy najczęściej kupują bezpośrednio od ubezpieczyciela (26%) oraz w biurze podróży (21%). Część korzysta też z usług pośrednika ubezpieczeniowego (17%).
O badaniu
Badanie online zostało zrealizowane przez IPSOS na zlecenie Europ Assistance w okresie 27.03.2024-22.04.2024 r. we Francji, Belgii, Niemczech, Austrii, Polsce, Portugalii, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Australii, Malezji, Indiach, Japonii, Singapurze, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Hongkongu. W każdym z krajów badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie. Łącznie wzięło w nim udział 21 tys. osób, w tym 1000 Polaków.
(AM, źródło: Europ Assistance)