Geneva Association: Lepiej mieć klienta w ekosystemie

0
526

Technologie cyfrowe zmieniają nasze życie, począwszy od sposobu znajdowania informacji po sposób dokonywania zakupu i korzystania z usług finansowych. Platformy cyfrowe, takie jak media społecznościowe i supermarkety online wykorzystują infrastrukturę online do ułatwienia interakcji i transakcji między stronami i są dominującym modelem biznesowym w gospodarce cyfrowej. Te platformy mogą również kontaktować się i wchodzić we wzajemne interakcje, tworząc ekosystemy platform cyfrowych.

Ludzie na ogół myślą o zakupie ubezpieczenia w określonych okolicznościach, np. przy okazji nabycia domu czy samochodu. Ekosystemy platform cyfrowych są modelem alternatywnym, w którym ubezpieczenie jest zintegrowane z produktami czy usługami oferowanymi online. Wygoda takiego zakupu „w jednym miejscu” jest dla doświadczenia klienta coraz ważniejsza. Ubezpieczyciele korzystają z ekosystemów platform cyfrowych, aby zaspokajać tego rodzaju potrzeby, poszerzać swoją bazę klientów i pozostawać w kontakcie z dotychczasowymi klientami.

Ekosystem platformy ubezpieczeniowej składa się z trzech komponentów:

  • platformy funkcjonującej na bazie technologii cyfrowej, takiej jak aplikacja na smartfona albo strona internetowa, która może być prowadzona przez ubezpieczyciela albo podmiot zewnętrzny;
  • ekosystemu multidostawcy, który konsoliduje produkty i usługi od różnych firm i z różnych branż (np. opieka zdrowotna czy usługi turystyczne);
  • transakcji ubezpieczeniowych przeprowadzanych na platformie cyfrowej między uczestnikami ekosystemu.

Ekosystem platformy ubezpieczeniowej kojarzy klientów z ubezpieczycielami, jest administratorem ułatwiającym wymianę informacji i płatności, jest też regulatorem, który dyscyplinuje uczestników oraz innowatorem w projektowaniu produktów.

Ekosystemy platform cyfrowych będą odgrywać coraz większą rolę w ubezpieczeniowych modelach biznesowych i stopniowo zmieniać sposób, w jaki produkty i usługi ubezpieczeniowe są dostarczane klientom, włącznie z tymi, którzy dziś mają ochronę ograniczoną lub niewłaściwą, albo nie mają jej wcale.

Ubezpieczenia wbudowane będą zdobywać przewagę, a gracze spoza branży ubezpieczeniowej mogą zyskiwać znaczenie na polu sprzedaży ubezpieczeń. Pośrednicy ubezpieczeniowi muszą się mierzyć z silną konkurencją ze strony ekosystemów platform cyfrowych ze względu na pokrywanie się funkcji.

Obecni od dawna na rynku ubezpieczyciele powinni proaktywnie wdrażać ekonomię platform i angażować się w istniejące ekosystemy platform cyfrowych. Dla największych ubezpieczycieli sensowne jest tworzenie własnych ekosystemów platform cyfrowych. Dla większości innych ubezpieczycieli bardziej realistycznym podejściem jest partnerstwo z istniejącymi ekosystemami platform cyfrowych, które wymaga mniejszych nakładów na inwestycje i zapewnia szybsze zwroty.

AC