Ile za ubezpieczenie popularnego motoroweru, a ile za choppera?

0
644

Od stycznia do kwietnia zarejestrowano 37,2 tys. nowych i używanych jednośladów. Najpopularniejsze marki to Honda, BWM i Junak. Ich ubezpieczenie jest nawet dwukrotnie tańsze niż klasycznego motocykla Harley Davidson – wynika z szacunków Z CUK Ubezpieczenia.

– Osoby, które w kwietniu tego roku kupowały polisę OC motocykla marki Honda, płaciły od 153 zł wzwyż. Autocasco wiązało się z kolei z wydatkiem na poziomie 824 zł. Właściciele pojazdów BMW musieli natomiast liczyć się z kosztem odpowiednio 182 zł i ok. 1670 zł za polisę AC. To kwota zbliżona jak dla sportowego Ducati (1635 zł) i ponad 300 zł wyższa niż w przypadku brytyjskiego Triumpha (1272 zł). Jednocześnie posiadacze modeli amerykańskiej marki Harley-Davidson kupowali AC o średniej wartości 1925 zł. Analizując wysokość samego OC, było to ok. 308 zł rocznie – wskazuje Natalia Sobecka z CUK Ubezpieczenia.

Jeżeli chodzi o obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, najwyższe składki płacą najmłodsi kierowcy oraz osoby, które prawo jazdy mają najkrócej.

– W kwietniu tego roku średnia składka za OC dla użytkowników motocykli i motorowerów wyniosła w skali kraju 130 zł. Jednak osoby w wieku 18–24 lat płaciły za obligatoryjną ochronę o 70% więcej, tj. przeciętnie 220 zł. Z kolei kierujący w przedziale wiekowym 25–34 lat musieli liczyć się z kosztem 148 zł, a motocykliści w wieku 35–54 lat ok. 120 zł. To o 20 zł drożej niż reprezentanci pokolenia 64 plus, którzy ponosili przeciętne najniższe wydatki na polisę komunikacyjną – podkreśla Natalia Sobecka.

Kradzieży wciąż dużo

Oprócz uszkodzeń w wyniku wypadków bądź kolizji jednoślady narażone są na ryzyko kradzieży. Tych według policyjnych statystyk w 2022 roku było w Polsce co najmniej 1488. Stąd tak ważne jest posiadanie polisy autocasco. Z szacunków CUK Ubezpieczenia wynika, że średnia wartość AC w skali kraju wynosiła w kwietniu 975 zł.

– Główne parametry konieczne do wyliczenia poziomu składki za AC związane są z marką i wartością pojazdu, szkodowością oraz statystykami dotyczącymi kradzieży i wypadków. Wybierając ubezpieczenie, nie należy natomiast kierować się wyłącznie jego ceną. Przy casco ważne jest przede wszystkim dostosowanie ochrony do naszych potrzeb. Stąd np. dla ryzyka kradzieżowego warto wziąć pod uwagę kwestię udziałów własnych czy wymogów dotyczących zabezpieczeń dodatkowych, tak aby zamontowane fabrycznie były wystarczające do zawarcia polisy i uzyskania ewentualnego odszkodowania – mówi Natalia Sobecka.

Przydatne NNW oraz assistance

Eksperci multiagencji radzą motocyklistom, aby oprócz obowiązkowego OC ppm. oraz opcjonalnej ochrony AC zaopatrzyć się w NNW. Wyruszającym w podróż po kraju lub za granicę przyda się ponadto assistance. Przydatnym rozwiązaniem może okazać się także ubezpieczenie akcesoriów od uszkodzenia lub kradzieży.

– Poruszający się na motocyklu lub motorowerze powinni zadbać o ubezpieczenie NNW. Jego zakres zapewni wypłatę świadczeń w związku ze śmiercią oraz uszczerbkiem na zdrowiu, do których doszło wskutek nieszczęścia na drodze. Rekomenduję ponadto zakup assistance, które w przypadku awarii jednośladu zapewni holowanie bez limitu kilometrów, możliwość odwiezienia do miejsca przeznaczenia lub pojazd zastępczy – podsumowuje Natalia Sobecka

(AM, źródło: Brandscope)