Czy oferta ubezpieczeń podróżnych i assistance odpowiada zmieniającym się trendom na rynku travel? Widać nowe kierunki, nowe oczekiwania, nowe wymogi.
Za nami kolejny rok tzw. nowej normalności. Dotyczy to także podróżowania. Jak podróżowaliśmy w minionym roku? Jakie są nasze oczekiwania i plany na rok 2022?
Podróże odwetowe
Pierwszą połowę 2021 r. spędziliśmy częściowo w ponownym zamknięciu i z towarzyszącymi nam ograniczeniami. Maj i czerwiec przyniosły duże ożywienie w branży turystycznej. Biura podróży, a chwilę potem także samoloty zapełniły się podróżnymi. Według UNWTO w 2021 r. odnotowano w skali globalnej o ok. 4% więcej przyjazdów niż w 2020 r. Także rodzima branża turystyczna zanotowała znaczącą poprawę wyników sprzedaży i wzrost liczby turystów.
Oczywiście sytuacja pandemiczna nie pozostała bez wpływu na nasze zachowania. Podróże rezerwowaliśmy z mniejszym wyprzedzeniem – według raportu PIT i czołowych OTA w Polsce aż 62% rezerwacji dokonanych było na 30 i mniej dni przed planowanym terminem wyjazdu. Podróżowaliśmy głównie do krajów basenu Morza Śródziemnego – Turcji, a także, w ścisłej czołówce, do Grecji wraz z Egiptem. Prawdziwy boom, z ponad 1 mln polskich turystów, odnotowała Chorwacja. Wysoko w rankingach znalazła się także Albania. Bardzo duże wzrosty w sezonie letnim odnotowały dalekie kierunki – Meksyk, Dominikana i Tanzania.
Dane własne z Działu Operacyjnego ISON Care za cały 2021 r. potwierdzają ogólne rynkowe trendy. Znaczący wzrost zgłaszanych spraw odnotowaliśmy w lipcu i sierpniu. Ich wysoki poziom utrzymywał się, co ciekawe, także we wrześniu i październiku. Liczba spraw, które wpłynęły do nas w całym 2021 r., była o 122% wyższa niż w 2020. Trzy główne kraje dla zgłaszanych spraw to Grecja, Turcja i Egipt. W top 10 znalazły się również trzy dalekie kierunki – Meksyk, Dominikana i Kenia. Wniosek jest jeden – wróciliśmy do podróżowania.
Ready to Travel again!
Dane z barometru UNWTO pokazują, że te trendy powinny utrzymać się także w 2022 r. Dalej będziemy rezerwować podróże – raczej krótkoterminowo i blisko, przede wszystkim w Polsce i do krajów ościennych (lub innych, łatwo dostępnych własnym transportem).
Dzięki luzowaniu restrykcji oraz otwieraniu się kolejnych destynacji powinny powrócić w większym stopniu podróże do Azji. W okresie letnim ponownie popularne będą Grecja, Turcja i pozostałe kraje położone nad Morzem Śródziemnym.
Sytuacja pandemiczna pozostaje jednak nadal nieprzewidywalna, podobnie jak przepisy poszczególnych krajów.
(Coraz bardziej) bezpieczne podróże
Nie tylko wzrasta nasza gotowość do podróżowania, ale także chętniej się ubezpieczamy. Polisy od kosztów rezygnacji, mimo skrócenia się okresu pomiędzy rezerwacją a datą wyjazdu, sprzedają się znakomicie. Nie trzeba straszyć konsekwencjami ich braku ani specjalnie namawiać na ich zakup. Wystarczy rzetelnie przedstawić najważniejsze zalety zawartej w ich ramach ochrony ubezpieczeniowej. A tych jest wiele, gdyż większość produktów ubezpieczeniowych na rynku oferuje obecnie dobre zakresy, sumy ubezpieczeniowe i warunki.
Skończył się raczej czas tanich i byle jakich polis KR, których jedyną zaletą było to, że były… tanie. Podobnie sprawa wygląda z polisami na czas wyjazdu. Podróżni wybierają produkty ubezpieczeniowe według jakości, a nie ceny. Średnia wartość tych polis także rośnie.
To dobre wiadomości dla rynku ubezpieczeń podróżnych, a to oczywiście nie koniec potencjału rynku travelowego dla branży ubezpieczeniowej. Kiedy liczby wyjazdów wrócą do poziomu z rekordowego 2019 r., a trend bezpiecznych podróży się utrzyma, to wszyscy na tym skorzystają – podróżni, pośrednicy i towarzystwa ubezpieczeniowe. Oby przełożyło się to na dalszy pozytywny rozwój tego segmentu produktów ubezpieczeniowych.
Z właściwym assistance w podróży
Dobre ubezpieczenie podróżne musi mieć dobrego asystora w tle. Właściwy asystor potrafi podkreślić wszystkie zalety ubezpieczenia, zrobić z niego produkt wyjątkowy i tym samym zbudować pozytywne odczucia u podróżnego, który znalazł się w kłopocie.
Odpowiedzią ISON Care na te potrzeby są m.in.: zarządzana lokalnie doskonała sieć usługodawców (medycznych, transportowych i innych) o zasięgu globalnym, prewencja szkodowa; stała kontrola kosztów i jakości; pełna gotowość operacyjna niezależnie od pory roku czy natężenia ruchu; doświadczony zespół i wyjątkowo wysokie wskaźniki jakości.
Rafał Buczak
dyrektor sprzedaży i marketingu