Jak dane geoprzestrzenne mogą uratować sektor?

0
1163

Przestępstwa ubezpieczeniowe to powszechny problem, z którym zmagają się ubezpieczyciele, tracąc w ich wyniku miliardy złotych rocznie. Platforma Pointo, nowoczesne rozwiązanie zbierające i analizujące dane geoprzestrzenne, jest narzędziem, które skutecznie pomaga w walce z próbami wyłudzeń.

Eksperci szacują, że oszustwa ubezpieczeniowe stanowią nawet 20% wszystkich zgłoszeń na świecie.

Straty ubezpieczycieli idą w miliardy

W Polsce co roku wykrywa się kilkadziesiąt tysięcy prób wyłudzeń i udaremnia nienależne wypłaty na kwotę ponad 400 mln zł. To jednak tylko kropla w morzu – ta wartość stanowi bowiem zaledwie 1% wszystkich wypłacanych co roku odszkodowań.

Oznacza to, że straty polskich ubezpieczycieli wynikające z oszustw ubezpieczeniowych co roku można oszacować na kilka miliardów złotych. Tracą na tym zarówno sami ubezpieczyciele, ale pośrednio – w wyższych składkach – także ich końcowi klienci.

Najczęściej stosowane sposoby na wyłudzenie ubezpieczenia

Najczęstszym – i najbardziej kosztownym – zidentyfikowanym przestępstwem w ubezpieczeniach majątkowych w Polsce są próby wyłudzenia z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych. Oszuści celowo powodują kolizje (szczególnie drogimi samochodami), wyłudzają ubezpieczenia za pomocą już uszkodzonych aut sprowadzanych z zagranicy, ale też zgłaszają powiększone, niezgodne ze stanem faktycznym, uszkodzenia ciała w wyniku wypadku.

Poza ubezpieczeniami komunikacyjnymi instytucje muszą mierzyć się także z próbami oszustwa obejmującymi ubezpieczenia mieszkań i domów oraz OC niekomunikacyjnego. Popularne metody oszustw obejmują między innymi zawyżanie wartości urządzeń w ramach ubezpieczeń nieruchomości, celowe powodowanie szkód w drogich maszynach rolniczych i budowlanych oraz podpalenia mienia.

Odpowiedzią na działania oszustów ubezpieczeniowych, która pozwala na zwiększenie wykrywalności prób wyłudzenia, są nowoczesne technologie, takie jak big data i – oparta na big data – automatyzacja procesów.

Jak Pointo wspiera ubezpieczycieli w walce z oszustwami ubezpieczeniowymi?

Kluczowym elementem, który może usprawnić i przyspieszyć pracę ubezpieczycieli oraz zredukować liczbę przypadków oszustw ubezpieczeniowych, są wysokiej jakości dane – zarówno dotyczące informacji geoprzestrzennych, jak i o samych klientach. Wiele towarzystw nadal opiera swoje procesy na czasochłonnych, kosztownych i nie zawsze skutecznych rozwiązaniach, na przykład osobistych wizytach rzeczoznawców na miejscu wystąpienia szkody.

Platforma Pointo zbiera dane z ponad 230 źródeł, które wspierają ubezpieczycieli w dokładnej ocenie ryzyka ubezpieczeniowego, optymalizacji pricingu i weryfikacji zgłoszeń. Platforma została zaprojektowana, aby dostarczać ubezpieczycielom kompleksowe, aktualne i wysokiej jakości dane przestrzenne. Zebranie w jednym miejscu wszystkich dostępnych ubezpieczycielowi informacji, dokumentów i zachowań użytkowników pozwala łatwiej wykryć niezgodności, które mogą wynikać z próby wyłudzenia ubezpieczenia.

Przykładowo, na zlecenie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego analizowaliśmy z pomocą danych z platformy Pointo roszczenia związane z gradobiciem. Dane satelitarne wykazały, że szkody wystąpiły jedynie w części zgłoszonych działek, co pozwoliło na uniknięcie niepotrzebnych wypłat odszkodowań – wszystko szybciej i bez konieczności zlecania osobistej wizyty rzeczoznawcy.

Platforma Pointo może też być pomocna w weryfikacji zgłoszeń w innych obszarach, na przykład przy ubezpieczeniach komunikacyjnych. Informacje o miejscu wystąpienia szkody, ruchu drogowym w tym punkcie i warunkach pogodowych mogą – dzięki zaawansowanym procesom analizy AI – w sposób automatyczny wykrywać nieścisłości i określić, czy do zgłoszonego zdarzenia rzeczywiście doszło, zwiększając wykrywalność oszustw ubezpieczeniowych.

Korzyści z wdrożenia platformy Pointo dla ubezpieczycieli

Połączenie danych ubezpieczycieli z informacjami z platformy Pointo i ich odpowiednia analiza pozwala na zwiększenie wykrywalności prób wyłudzenia ubezpieczeń. Dzięki temu ubezpieczyciele mogą zredukować straty wynikające z wypłaty nienależnych świadczeń, a w konsekwencji oferować klientom bardziej konkurencyjne ceny i zwiększyć zaufanie klientów do ubezpieczyciela.

Korzystanie z danych z Pointo.pl pomaga nie tylko w wykrywaniu prób oszustw. Dzięki dostępowi do szczegółowych danych przestrzennych ubezpieczyciele mogą lepiej dostosować swoje oferty do faktycznego poziomu ryzyka, co prowadzi do optymalizacji składek oraz zmniejszenia strat wynikających z błędnych oszacowań.

Przykłady, takie jak dokładniejsza wycena ryzyka komunikacyjnego czy lepsze dopasowanie polis majątkowych do lokalnych warunków, pokazują, że dane z platformy Pointo przynoszą realne korzyści finansowe.

Maciej Kaczorek
Account Director w e-point