Jakie ubezpieczenie grupowe dla małej i średniej firmy?

0
1031

Rozmowa z Markiem Piętką, dyrektorem segmentu ubezpieczeń grupowych Nationale-Nederlanden

Aleksandra E. Wysocka: – Ubezpieczenia grupowe to normalność dla pracowników dużych zakładów pracy, którzy mają do nich dostęp i ochoczo z nich korzystają. A jak to wygląda wśród małych i średnich firm?

Marek Piętka: – Ubezpieczenia grupowe dla sektora MŚP to jeden z kluczowych segmentów rynku, który śledzimy z dużą uwagą. Jest to obszar o dużym potencjale wzrostu, gdyż wiele mniejszych podmiotów wciąż nie posiada ubezpieczenia grupowego.

Możemy więc mówić o rynku pierwotnym, a nie tylko wtórnym, który opiera się na przejmowaniu klientów innych ubezpieczycieli. W Nationale-Nederlanden oferujemy produkt MŚP, gdy zatrudnienie wynosi mniej niż 20 osób.

Jakie są wedle Waszych obserwacji aktualne oczekiwania i potrzeby pracowników małych i średnich firm w kontekście ubezpieczeń grupowych? Czy różnią się one znacząco od potrzeb w sektorze dużych przedsiębiorstw?

– Oczekiwania i potrzeby pracowników są podobne na całym rynku, chociaż warto zwrócić uwagę, że w segmencie MŚP świadomość ubezpieczeniowa nie jest tak wysoka. W związku z tym gotowość do precyzyjnego określenia swoich oczekiwań jest mniejsza. Z naszego doświadczenia wynika, że to my częściej przedstawiamy propozycję i oczekujemy na informację zwrotną. Mimo to potrzeby pracowników MŚP są zbliżone do potrzeb pracowników dużych firm. W obu przypadkach zauważamy obecnie mniejsze zainteresowanie tradycyjnymi świadczeniami socjalnymi, takimi jak np. wypłata za urodzenie dziecka czy śmierć rodzica lub teścia, chociaż nadal są one oferowane.

Natomiast zdecydowanie większe zainteresowanie obserwujemy w przypadku świadczeń związanych z opieką medyczną – zarówno dotyczących poważnych zachorowań, jak i leczenia szpitalnego, operacji czy specjalistycznych zabiegów. Medycyna jest kierunkiem najbardziej dynamicznym, dlatego w naszej strategii produktowej stawiamy na jego dalszy rozwój.

W ostatnim czasie coraz ważniejszym obszarem staje się zdrowie psychiczne, ponieważ w naszym kraju panuje w tej dziedzinie pewien chaos. Z jednej strony potrzeby szybko rosną, natomiast dostępność publicznych i prywatnych specjalistów jest mocno ograniczona. Rynek ten jest niezwykle fragmentaryczny i brakuje systemowego podejścia do osób potrzebujących pomocy.

Postanowiliśmy zareagować na tę sytuację, na potrzeby, które dostrzegamy podczas rozmów z klientami. Wprowadziliśmy więc produkt, który uzupełnia klasyczną ofertę zdrowotną o obszar związany ze zdrowiem psychicznym.

Jak będzie funkcjonował ten dodatkowy pakiet w praktyce? Na jakie świadczenia mogą liczyć pracownicy?

– Ten produkt oferowany jest jako umowa dodatkowa występująca w dwóch wariantach: podstawowym dla pracownika lub w wersji rodzinnej obejmującej również dzieci, małżonka czy partnera pracownika. Zakres tego ubezpieczenia zawiera przede wszystkim doraźną pomoc poprzez konsultacje z psychologiem i psychiatrą, które mogą odbywać się zdalnie lub w formie bezpośredniego kontaktu – w zależności od potrzeb i preferencji ubezpieczonego. W wariancie rodzinnym oferujemy aż 20 konsultacji psychologicznych i pięć u lekarza psychiatry.

Drugim elementem tego produktu jest świadczenie gotówkowe wypłacane, gdy osoba ubezpieczona przez co najmniej 21 dni przebywała w szpitalu z powodu zdiagnozowania depresji lub nerwicy, czyli zaburzeń lękowych. Te dwie przypadłości występują najczęściej, dlatego zostały przez nas wybrane.

Według WHO depresja już teraz jest czwartą najpowszechniejszą chorobą na świecie, a do 2030 r. ma stać się numerem jeden. Wiemy, że nieleczona może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych, a nawet do samobójstwa. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio zadbać o jej leczenie na wczesnym etapie. Dotyczy to również dzieci z roku na rok rośnie bowiem liczba młodych osób cierpiących na depresję i zaburzenia lękowe – zgodnie z danymi NFZ w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła ona dwukrotnie (za https://twarzedepresji.pl/o-depresji-u-dzieci/).

A co z innymi chorobami cywilizacyjnymi? Wciąż pozostają w obszarze zainteresowania Nationale-Nederlanden?

– Jak już wspomniałem, rozwój oferty związanej ze zdrowiem jest naszym strategicznym celem. Zapewniamy wsparcie w przypadku zachorowania na nowotwory, a także w sytuacji wystąpienia zawałów czy udarów. Jesteśmy jednym z nielicznych ubezpieczycieli oferujących również wsparcie związane z cukrzycą, która także jest chorobą cywilizacyjną.

Dodatkowo, poprzez liczne akcje społeczne, zwracamy uwagę Polaków na konieczność badań profilaktycznych i podnosimy świadomość na temat tego rodzaju schorzeń.

Z perspektywy małej lub średniej firmy na co warto zwrócić uwagę przy zawieraniu polisy grupowej?

– W procesie negocjacji i przygotowania oferty kluczowe jest, aby uważnie wysłuchać klienta i przedstawić mu dostępne opcje. Oferta powinna być jak najlepiej dopasowana do zgłoszonych potrzeb. Warto zwrócić uwagę na profesjonalizm doradcy, na to, czy ma on czas, aby wyjaśnić wątpliwości pracownikom i osobie podejmującej decyzje.

Przy zawieraniu umowy musimy wybrać z katalogu zdarzeń, który zwykle obejmuje nawet kilkadziesiąt pozycji. Dlatego istotne jest spokojne dokonanie wyboru, z uwzględnieniem specyfiki danej firmy i potrzeb jej pracowników. Oferta dla grupy młodych pracowników, często singli, pracujących zdalnie, działających w obszarze nowych technologii lub marketingu cyfrowego, będzie inna niż dla zakładu zatrudniającego głównie osoby 50+, pracujące na produkcji. Każda z tych grup ma inne potrzeby, a w Nationale-Nederlanden uważamy, że odpowiednio zróżnicowana oferta pozwala przygotować właściwy produkt dla każdej z nich.

Chciałbym również podkreślić rolę doradcy, który przy zawarciu ubezpieczenia grupowego może je rozszerzyć o odpowiedni pakiet indywidualny dla przedsiębiorcy, właściciela, jego rodziny oraz kluczowych pracowników. Agent może stać się partnerem klienta w kwestii ubezpieczeń, zwłaszcza że w małych i średnich przedsiębiorstwach często nie ma działu HR ani osoby odpowiedzialnej za kwestie pracownicze.

Dziękuję za rozmowę.

Aleksandra E. Wysocka


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY