6 marca Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji społecznych i uzgodnień wewnętrznych projekt noweli rozporządzenia w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych, przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej. Nowelizacja jest efektem dokonanego przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) przeglądu granic odpowiedzialności podmiotów objętych zakresem Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego.
Celem zmiany obecnie obowiązującego rozporządzenia jest dostosowanie minimalnych sum gwarancyjnych OC przewoźników lotniczych za szkody spowodowane opóźnieniem w przewozie pasażerów, bagażu lub towarów w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia do podniesionych przez ICAO limitów odpowiedzialności. Zaproponowane regulacje przewidują, że minimalne sumy gwarancyjne we wspomnianych polisach będą wynosić równowartość w złotych kwoty:
- 6303 SDR na każdego pasażera – w przypadku powstania szkody spowodowanej opóźnieniem w przewozie pasażerów;
- 1519 SDR na każdego pasażera – w przypadku powstania szkody spowodowanej opóźnieniem w przewozie bagażu;
- 26 SDR na każdy kilogram towarów – w przypadku powstania szkody spowodowanej opóźnieniem w przewozie towarów.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
SDR, special drawing rights, specjalne prawa ciągnienia – międzynarodowa jednostka rozrachunkowa, umowna jednostka monetarna, mająca charakter pieniądza bezgotówkowego. Według kursu Narodowego Banku Polskiego z 6 marca 1 SDR = 5,1648 złotego.
(AM, źródło: rcl.gov.pl)