Ludzie wiedzą, czego się bać, więc popyt rośnie

0
317

Światowy rynek cyberubezpieczeń w 2020 r. był wart 7 mld dol. pod względem składki przypisanej brutto, a do 2025 r. jego wartość wskutek pocovidowej prosperity wzrośnie do 20,6 mld dol.

Cyberbezpieczeństwo znalazło się w centrum uwagi w 2020 r., kiedy to pandemia wymusiła na firmach cyfryzację procesów i przyjęcie modelu pracy zdalnej niemalże z dnia na dzień – zauważa firma analityczna Global Data w raporcie poświęconym cyberubezpieczeniom.

Pandemia stworzyła cyberprzestępcom możliwość wykorzystania globalnej paniki, o czym świadczy nasilenie cyberataków, do jakiego doszło w 2020 r. Sytuacja ta uświadomiła firmom konieczność posiadania cyberubezpieczenia, ale poruszać się po tym rynku nie jest tak łatwo jak kiedyś.

– Rynek cyberubezpieczeń w ostatnich latach dokonywał szybkiej ekspansji – komentuje Ben Carey-Evans, analityk ubezpieczeniowy Global Data. – Klienci cieszyli się wysokimi limitami ochrony, niezmiennymi stawkami i obfitością pojemności, gdy ubezpieczyciele starali się o ich pozyskanie na wysoce konkurencyjnym rynku. Mimo niższych limitów i podwyższanych składek spodziewamy się, że do 2025 r. rynek ubezpieczeń cybernetycznych będzie wykazywał nieustająco z roku na rok silny wzrost. Wobec coraz częstszych i coraz dotkliwszych cyberataków, konieczność solidnego cyberbezpieczeństwa i cyberubezpieczenia staje się oczywista dla firm każdego typu i wielkości.

W 2020 r. rynek odnotował wzrost o 33,5%, ponieważ firmy na całym świecie dostrzegły zagrożenie, jakie pociąga za sobą pandemia i personel pracujący w domach. Tempo wzrostu pozostanie szybkie w prognozowanym okresie. Na 2021 r. Global Data przewiduje współczynnik wzrostu na poziomie 27,3%.

Pandemia przyniosła też trwałą zmianę sposobu działania firm i konsumentów – utrzyma się praktyka pracy zdalnej i intensywniejsze niż wcześniej wykorzystywanie przez klientów cyfrowych kanałów komunikacji. Taka trwała zmiana zachowań będzie skutkować w najbliższych latach zwiększeniem popytu na cyberubezpieczenia dla firm, ale też, w nieco mniejszym wymiarze, na indywidualne ubezpieczenia cyber.

AC