Nowe regulacje UODO a assistance samochodowy

0
294

Pod koniec lutego 2025 roku Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował zaktualizowaną wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych. Zmiany mają istotne konsekwencje dla branży assistance samochodowego – zarówno z perspektywy ubezpieczyciela, jak i świadomości klienckiej – zauważa ARC Europe Polska.

Nie tylko zgłaszanie, ale i prewencja

Nowa wersja poradnika zawiera aktualne interpretacje prawa, orzecznictwo i praktyczne wskazówki, ułatwiające administratorom podejmowanie właściwych decyzji w razie naruszenia danych. Firmy assistance, operujące danymi klientów, powinny zatem niezwłocznie zaktualizować swoje procedury, aby były zgodne z nowymi regulacjami. Kluczowe jest choćby szybkie identyfikowanie naruszeń oraz ich zgłaszanie do prezesa UODO w ciągu 72 godzin, jeśli może to mieć wpływ na prawa i wolności klientów.

– Jednocześnie szczególną uwagę należy poświęcić jasnemu zdefiniowaniu, kto w łańcuchu przetwarzania danych – od towarzystw ubezpieczeniowych przez operatorów assistance – odgrywa rolę tzw. zaufanego odbiorcy. Taki przegląd przyczyni się do optymalizacji procesu zgłaszania naruszeń, jak również pomoże we właściwej ocenie ryzyka i uniknięciu ewentualnych sankcji regulacyjnych – podkreśla Tomasz Izydorczyk, Inspektor Ochrony Danych ARC Europe Polska. Dodaje, że zawarte w poradniku praktyczne przykłady ułatwiają klasyfikację oraz analizę różnych typów incydentów.

W całym procesie ważne jest również systematyczne sprawdzanie, czy podmioty, którym przekazywane są dane klientów, przestrzegają obowiązujących procedur. Regularne audyty pozwolą utrzymać wysoki poziom bezpieczeństwa i minimalizować ryzyko nieprawidłowości.

Aktualizacja procedur

Poradnik UODO to dokument liczący 101 stron, ściśle powiązany z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych. Zespół ARC Europe Polska dokładnie go przeanalizował, dostosowując wewnętrzne procedury i procesy do nowych wytycznych. Kolejnym etapem będzie cykl szkoleń skierowanych do partnerów biznesowych  współpracujących na co dzień z asystorem. W ich trakcie omówione zostaną praktyczne aspekty wdrażania zmian oraz ich konsekwencje dla obowiązujących umów powierzenia przetwarzania danych. Spotkania poprowadzą doświadczeni eksperci ARC Europe Polska, audytorzy dr Mirosław Gumularz, radca prawny i specjalista w dziedzinie prawa nowych technologii, oraz Tomasz Izydorczyk, wykładowca na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu.

– Dziś nie wystarczy przestrzegać przepisów – kluczowe jest ich świadome wdrażanie, szybka adaptacja do zmian i stała wymiana wiedzy. W branży assistance liczy się nie tylko skuteczna reakcja na incydenty, ale przede wszystkim działania zapobiegające ich występowaniu. Naszym zdaniem właśnie tak można budować zaufanie do całego systemu usług – podsumowuje dr Mirosław Gumularz.

(AM, źródło: Q&A Comms)