Otwarta bankowość zapewnia ubezpieczycielom nowe możliwości

0
679

Dzięki unijnej dyrektywie PSD2 i wiążącej się z nią możliwości budowania aplikacji opartych o dane bankowe także przez strony trzecie (TPP – Third Party Provider) również ubezpieczyciele mogą wykorzystać potencjał open bankingu.

Otwarta bankowość opiera się na założeniu, że podmioty trzecie – za zgodą klienta – mogą uzyskać dostęp do jego rachunku bankowego. Dostęp ten jest ściśle regulowany przepisami, a zaciągnięte dane mogą być wykorzystywane tylko w określonych celach. PSD2 wprowadziła dwa podstawowe rodzaje usług wykorzystujących otwartą bankowość: AIS (ang. Account Information Service) oraz PIS (ang. Payment Initiation Service). Usługa AIS zapewnia dostęp do informacji o rachunku klienta. Zgodnie z PSD2 podmiot trzeci świadczący AIS może, za zgodą klienta, uzyskać wgląd do jego danych znajdujących się w posiadaniu banku. Usługa PIS dotyczy natomiast inicjowania transakcji. W jej ramach podmiot trzeci, również za zgodą klienta, może zlecić transakcję płatniczą w banku tego klienta z jego rachunku.

Dotychczas z udostępnianych bankowych API korzystały przede wszystkim inne banki. Wykorzystanie podobnych rozwiązań w ubezpieczeniach oprócz poprawy tzw. customer experience, może dać firmom wymierne korzyści biznesowe.

– Kluczem do sukcesu dla ubezpieczycieli chcących wdrożyć rozwiązania otwartej bankowości jest skorzystanie z najnowszych technologii, takich jak np. agregatory API. Pozwalają one w kilka sekund zintegrować się i przetworzyć dane pochodzące z różnych banków przy wykonaniu tylko jednej interakcji – podkreśla Janusz Konik z firmy Savangard, autora rozwiązania Whizzapi, dzięki któremu zakłady mogą w swoich własnych aplikacjach wdrożyć usługi AIS i PIS.

Ubezpieczyciel, korzystając z danych pozyskanych w ramach AIS, może konstruować produkty sprofilowane pod kątem potrzeb danego klienta. Znając bowiem strukturę jego wydatków, a tym samym nawyki i ewentualne wiążące się z tym ryzyka, może precyzyjnie oszacować ryzyko w ubezpieczeniu zdrowotnym czy na życie. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku polis majątkowych, np. jeśli z historii rachunku wynika, że klient często naprawia instalacje domowe, składka w ubezpieczeniu mieszkania może zostać odpowiednio zmieniona. Analogiczna informacja wskazująca na regularne przeglądy auta czy też dane dotyczące opłaconych mandatów może wpłynąć na ofertę polisy komunikacyjnej.

Korzystając z AIS, ubezpieczyciele mogą także uzyskać wiedzą dotyczącą wysokości składki, jaką klient opłaca u innego ubezpieczyciela, przygotowując tym samym korzystniejszą ofertę, dopasowaną ściśle do jego trybu życia.

Z kolei PIS ułatwia obsługę umowy ubezpieczenia, zapewniając np. terminowość regulowania składki należności za polisę, jeśli składka w niej jest płacona ratalnie. Zakłady mogą zmniejszyć koszty windykacji i ściągania należności.

– Stawianie na innowacje jest dzisiaj konieczne w każdej branży. Otwarta bankowość daje ubezpieczycielom wiele nowych możliwości, które nie tylko ułatwiają ocenę ryzyka, ale także upraszczają wiele procedur samym klientom. Wykorzystując sztuczną inteligencję, ubezpieczyciele mogą sprawnie stworzyć ofertę szytą na miarę. To dodatkowy komfort dla klienta, który w uwierzytelniony i bezpieczny sposób udostępnia dane rachunku, a dla ubezpieczyciela szansa na zbudowanie dodatkowej przewagi konkurencyjnej i optymalizacja kosztów obsługi – podsumowuje Janusz Konik.

(AM, źródło: Savangard)