Blog - Strona 1087 z 1483 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1087

Droga do zdrowia z PZU

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU ruszył z pilotażową akcją bezpłatnych badań profilaktycznych. W kolejne weekendy czerwca mobilne gabinety medyczne odwiedzą Zamość, Rzeszów, Stalową Wolę, Świdnik i Lublin. Będzie można wykonać w nich badania diagnostyczne, takie jak EKG, pomiar poziomu cukru, cholesterolu i ciśnienia krwi oraz spirometria i USG płuc, a następnie skonsultować wyniki z lekarzem specjalistą. Inauguracja akcji miała miejsce 4 czerwca w Zamościu.

– Po roku trwania pandemii warto się przebadać. W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie Polaków w ramach akcji „Droga do Zdrowia z PZU” chcemy zapewnić dostęp do badań i porad medycznych. Na początek z naszymi mobilnymi strefami zdrowia przyjedziemy do pięciu miast we wschodniej Polsce. Serdecznie zapraszamy okolicznych mieszkańców do skorzystania z darmowych konsultacji – mówi dr hab. Beata Kozłowska–Chyła, prezes PZU.

W dwóch mobilnych strefach zdrowia PZU na pacjentów czeka siedem gabinetów. Będzie można wykonać w nich następujące badania: EKG, pomiar poziomu cukru, cholesterolu i ciśnienia krwi, a także spirometrię i USG płuc. Wyniki oceni specjalista chorób wewnętrznych, a w przypadku spirometrii i USG –  pulmonolog. Na miejscu będzie też dermatolog, który zbada zmiany skórne przy użyciu dermatoskopu. Po ponad roku pandemii i zmniejszonej aktywności fizycznej warto również skorzystać z analizy składu ciała oraz porady dietetyka. Strefy zdrowia będą otwarte w godz. 9–19. Nie są potrzebne wcześniejsze zapisy, każdy, kto odwiedzi mobilną strefę zdrowia PZU, będzie mógł bezpłatnie skorzystać z diagnostyki oraz konsultacji lekarskiej.

(AM, źródło: PZU)

S&P Global Ratings: Covid nadgryzł zyski gigantów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Kryzys pandemiczny kosztował 16 globalnych ubezpieczycieli wieloliniowych (global multiline insurers) ok. 8 mld dol. w 2020 r., a mimo to nadal odnotowali oni znaczny zysk netto w wysokości 36 mld dol. – informuje agencja S&P Global Ratings, która analizuje wpływ kryzysu na ocenianych przez nią ubezpieczycieli zaliczających się do GMI.

Na potrzeby raportu S&P zanalizowała wyniki 6 ubezpieczycieli amerykańskich (AIG, Chubb, Prudential Financial, MetLife, Manulife Financial Corp. i Sun Life Financial), 7 z siedzibą w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (AXA, Allianz, Aegon, Aviva, Prudential Plc, Zurich Insurance i Mapfre) oraz 3 ubezpieczycieli z Azji (grupy AIA, QBE, Tokio Marine).

Ubiegłoroczny zysk netto był niższy od 56 mld dol. osiągniętych w 2019 r. i 48 mld dol. z 2018 r.

Kryzys okazał się zdarzeniem oddziałującym na zarobki globalnych ubezpieczycieli wieloliniowych, z którym mogą oni sobie poradzić, a nie zdarzeniem dotkliwie oddziałującym na kapitał – stwierdzono w raporcie S&P.

Ograniczone spadki zysku spowodowane przez Covid-19 dowodzą, jak korzystne jest prowadzenie zdywersyfikowanego biznesu, zarówno pod względem produktowym, jak i geograficznym, jako że pandemia najwyraźniej dotknęła niektórych rodzajów ubezpieczeń mocniej niż innych.

Wskazuje to również, że globalni ubezpieczyciele wieloliniowi zarządzają swoją ekspozycją na ryzyko w wyrafinowany sposób i byli w stanie sterować swoim apetytem na ryzyko, tak aby zredukować erozję swoich parametrów finansowych spowodowaną takim niespodziewanym zdarzeniem.

Europejscy GMI doświadczyli większych spadków niż ci w innych regionach, pomimo wysokiego poziomu dywersyfikacji. S&P zauważa przy tym, że duża część ich strat pochodziła z rynków pozaeuropejskich. Za wyższe straty kilku europejskich GMI, takich jak AXA, Allianz i Zurich, odpowiedzialne są głównie ich duże linie ubezpieczeń majątkowych i wypadkowych dla przedsiębiorstw. Ogółem łączne straty trzech najbardziej eksponowanych graczy (AXA, Allianz i Chubb) stanowiły ponad połowę z 8 mld dol. strat 16 ubezpieczycieli.

Ubezpieczeniom non-life pandemia zadała cios mocniejszy niż życiowym. S&P wyjaśnia to silną korelacją ujemną między ludźmi ubezpieczonymi na wypadek śmierci a segmentami populacji, które zmarły wskutek Covid-19. Innymi słowy, najwyższe poziomy śmiertelności występowały wśród ludzi starszych, dla których mniej prawdopodobne jest posiadanie terminowego ubezpieczenia na życie, oraz ludzi o niskich dochodach, którzy na ogół nie są skłonni do ubezpieczania się.

W sektorze non-life większość strat ubezpieczeniowych w związku z pandemią koncentrowała się na kilku produktach: ubezpieczeniach przerw w działalności, ubezpieczeniach na wypadek odwołania imprezy i w mniejszym stopniu ubezpieczeniach kredytu.

Zyski dużych reasekuratorów spadły bardziej niż globalnych ubezpieczycieli. Agencja ratingowa wyjaśnia, że polisy reasekuracyjne, szczególnie w liniach komercyjnych, pokrywały dużą część ekspozycji ubezpieczycieli.

S&P szacuje, że związane z pandemią straty ocenianych przez agencję 20 największych globalnych reasekuratorów sięgnęły ok. 20 mld dol., co jest bliskie 4-krotności ich łącznego zysku netto na koniec 2020 r.

AC

Korea Płd.: Ubezpieczenia dla robotów się rozwijają

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

KT Corp, największa firma telekomunikacyjna w Korei Południowej, nawiązała współpracę z lokalnym ubezpieczycielem, aby opracować plany ubezpieczeniowe dla robotów usługowych.

KT zawarła umowę partnerską z DB Insurance, na mocy której oferowana będzie ochrona ubezpieczeniowa obejmująca wyłącznie usługi oparte na sztucznej inteligencji. Począwszy od czerwca, przez rok gigant telekomunikacyjny będzie gromadził dane dotyczące możliwych błędów robotycznych i wypadków.

Program ochrony odpowiedzialności na ten czas zapewnia DB Insurance. Na podstawie tych danych partnerzy opracują obsługę ubezpieczeniową robotów usługowych. KT ma nadzieję na poszerzenie swojej obecności w obiecującym sektorze robotyki. Firma kupiła 10% udziałów w Hyundai Robotics, aby zwiększyć swoją konkurencyjność w zakresie inteligentnych fabryk i rozwiązań robotycznych.

(AC, źródło: Asia Insurance Review)

Gazeta Ubezpieczeniowa nr 23/2021

0
  • Ryszard Grzelak: 25 lat Europ Assistance w Polsce – str. 2
  • Artur Makowiecki: Podsumowanie tygodnia. Zwiastuny mocnego odbicia – str. 4
  • Konrad Owsiński, Tomasz Piekarski: Truck assistance w PZU pomoże przewoźnikom w Polsce i w Europie – str. 5
  • Dobry początek roku Grupy PZU – str. 6
  • Andrzej Paduszyński, Compensa: Szkolne NNW to znacznie więcej niż pomoc przy złamaniu palca – str. 7
  • Europa Ubezpieczenia: Cztery scenariusze rozwoju rynku – str. 8
  • Marcin Fira: Znany agent pomaga budować markę osobistą – str. 9
  • S&P Global Ratings: Covid nadgryzł zyski gigantów – str. 10
  • Generali zarobiło więcej, niż oczekiwali analitycy – str. 12
  • Aon: Zarządzanie ryzykiem cyber w przedsiębiorstwach mocno kuleje – str. 13
  • Porówneo: Punkty karne kierowców wpływają na cenę OC – str. 14
  • Warta: Wszystkie auta naprawiane pod okiem sztucznej inteligencji – str. 15
  • Kamil Sztorc: Kiedy prywatne leczenie może być opłacone z OC – str. 17
  • Teresa Grabowska: Co się praktycznie kryje pod hasłami ESG? – str. 18
  • dr Jerzy Podlewski: Ryzykonomia. Dr Jekyll i Mr Kowalski – str. 19
  • Rzecznik Finansowy: Jak zawierać ugody telefoniczne z ubezpieczycielem? – str. 20
  • Sławomir Dąblewski: My w Narodowym Teście Zdrowia – str. 21
  • Grzegorz Piotrowski: Plany kapitałowe nie do końca pracownicze – str. 21
  • Adam Kubicki: Na co postawić w zarządzaniu sprzedażą – str. 22
  • Marcin Kowalik: Ty kontrolujesz, co o tobie piszą – str. 22

Wefox pozyskał 650 mln USD finansowania na podbój rynku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

650 milionów dolarów – taką kwotę od inwestorów pozyskał Wefox w rundzie finansowania serii C. To oznacza, że obecnie insurtech działający również w Polsce jest wyceniany na 3 mld USD. Wefox chce przeznaczyć te środki na wzmocnienie swojej obecności na rynkach w Niemczech, Szwajcarii i Polsce oraz globalną ekspansję w ciągu najbliższych dwóch lat.

Znacząco rozwinęliśmy naszą działalność w ciągu ostatnich sześciu lat od debiutu i odnotowaliśmy silny wzrost r/r. W tym roku podjęliśmy kilka ważnych decyzji, takich jak ujednolicenie biznesu pod jedną marką Wefox, ekspansja w Polsce i utworzenie zespołu deep tech w Paryżu. W ciągu następnych kilku lat rozszerzymy nasz globalny zasięg, zwiększymy naszą obecność w Europie i przeniesiemy się na rynki amerykańskie i azjatyckie. Wefox stanie się wiodącą firmą ubezpieczeniową na rynku w ciągu dekady – mówiJulian Teicke, dyrektor generalny i założyciel Wefox.

Insurtech planuje w tym roku zwiększyć przychody ze 143 mln USD w 2020 r. do 350 mln USD. Dyrektor finansowy i współzałożyciel Fabian Wesemann powiedział, że portfolio marek własnych Wefox wprowadzone na rynek w 2018 roku odpowiadało za 30% przychodów uzyskanych w zeszłym roku. Resztę stanowiły prowizje.

Wefox spodziewa się równego podziału między dochodem ze składek a prowizjami od przyszłego roku. Kołem napędowym rozwoju ma być ekspansja jego produktów na życie i zdrowie, oprócz mieszkaniowych, OC i komunikacyjnych.

Inwestycja była prowadzona przez berliński fundusz venture capital Target Global, którego generalny partner Yaron Valler powiedział, że chce, aby Wefox skoncentrował się na rozwoju w Europie przed rozpoczęciem działalności w USA i Azji w nadchodzącym roku.

Wefox Insurance jest cyfrowym ubezpieczycielem działającym w czasie rzeczywistym. Prowadzi sprzedaż polis wyłącznie za pośrednictwem agentów ubezpieczeniowych, którzy mogą zawrzeć polisy w formie elektronicznej w ciągu kilku minut. Zgłaszanie szkód odbywa się drogą cyfrową. Według firmy, w 60% przypadków szkody są likwidowane tego samego dnia. 

W połowie stycznia firma otrzymała zgodę na rozpoczęcie działalności w Polsce, a w marcu przeprowadziła pierwsze szkolenie agentów. W ciągu najbliższych miesięcy Wefox planuje sprzedawać swoje produkty poprzez grono co najmniej 3000 agentów.

Insurtech rozpocznie działalność operacyjną w Polsce od ubezpieczeń nieruchomości oraz komunikacyjnych. Firma deklaruje, że jest w trakcie prac nad poszerzeniem oferty o kolejne produkty.

Wefox podkreśla, że w odróżnieniu od innych ubezpieczycieli cyfrowych wierzy w siłę bezpośredniego doradztwa ubezpieczeniowego. Dlatego też klienci nie mogą kupować jego produktów za pomocą strony internetowej. Są one dostępne wyłącznie za pośrednictwem współpracujących z nim agentów. Reasekuratorem i partnerem strategicznym Wefox jest Munich Re.

AM, news@gu.home.pl

(źródło: Wefox, Reuters, gu.com.pl)

Jeszcze można wziąć udział w Olimpiadzie Wiedzy Ubezpieczeniowej

0
Źródło zdjęcia: Unilink

Trwa rejestracja uczestników Olimpiady Wiedzy Ubezpieczeniowej – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Unilink, mającego na celu docenienie profesjonalizmu agentów ubezpieczeniowych i nagrodzenie najlepszych z nich. W Olimpiadzie mogą wziąć udział wszyscy pośrednicy, którzy chcą sprawdzić swoją wiedzę i stanąć do rywalizacji o tytuł Najlepszego Agenta Ubezpieczeniowego 2021. Patronem medialnym inicjatywy jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Jaki zakres wiedzy będzie sprawdzany na Olimpiadzie?

  • 1 ETAP – regulacje prawne związane z prowadzeniem działalności ubezpieczeniowej.
  • 2 ETAP – regulacje prawne związane z prowadzeniem działalności ubezpieczeniowej + wiedza z oferty produktowej największych ubezpieczycieli (ubezpieczenia majątkowe i na życie).
  • 3 ETAP – regulacje prawne związane z prowadzeniem działalności ubezpieczeniowej + wiedza z oferty produktowej największych ubezpieczycieli (ubezpieczenia majątkowe i na życie).

Do wygrania:

  • auto BMW X1 (do użytkowania na rok),
  • nagrody pieniężne,
  • nagrody rzeczowe,
  • reklama w mediach lokalnych.

Zwycięzca Olimpiady otrzyma tytuł Najlepszego Agenta 2021.

Rejestracja: 

https://olimpiada-ubezpieczeniowa.pl/

Regulamin:

https://olimpiada-ubezpieczeniowa.pl/media/documents…

Więcej o Olimpiadzie w programie #ubezpieczeniowyLIVE: 

(aw, am)

BIK i Profi Insurance połączyły siły

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Połączenie zaplecza technologicznego i produktowego BIK z potencjałem sprzedażowym i doświadczeniem Profi Insurance jest dla pierwszej z firm kolejnym krokiem w budowie wielokanałowego modelu sprzedaży polis w segmencie detalicznym. Oba podmioty wiele sobie obiecują po fuzji.

BIK Serwis jest dystrybutorem ubezpieczeń z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku polskim. Zajmuje się obsługą ubezpieczeniową klientów indywidualnych i podmiotów gospodarczych. Specjalizuje się w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Od ponad roku buduje ogólnopolską sieć agencyjną sprzedaży polis w segmencie detalicznym, wspierając partnerów swoim nowoczesnym zapleczem technologicznym i autorskimi produktami.

Multiagencja Profi Insurance to pośrednik ubezpieczeniowy z Krakowa, obecny na rynku od 2004 roku. W swojej ofercie ma m.in. ubezpieczenia majątkowe, osobowe, życiowe i komunikacyjne, a także ubezpieczenie samochodu w pełnym zakresie. Sieć blisko 300 wyspecjalizowanych w doradztwie ubezpieczeniowym agentów działa na terenie województwa małopolskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego i śląskiego.

W ocenie obu firm, połączenie ich potencjałów i kompetencji przyniesie wiele korzyści. Za Profi Insurance stoi kilkunastoletnie doświadczenie oraz potencjał sprzedażowy wysoko wykwalifikowanych agentów ubezpieczeniowych. BIK oferuje z kolei know-how i zaawansowane narzędzia informatyczne.

– Jestem przekonana, że połączenie dwóch żywiołów, praktycznego doświadczenia i technologii, wyzwoli nowe możliwości rozwoju, a wspólne synergie będą działać na naszą korzyść. To bardzo istotne w dobie dynamicznie zmieniającego się otoczenia rynkowego. Postępująca rewolucja technologiczna, zmieniające się zachowania i wymagania klientów czy konsolidacje innych ubezpieczycieli również od nas wymagają odważnych decyzji – mówi Anna Szypulska, członek zarządu Profi Insurance.

– Połączenie firm jest kolejnym krokiem BIK w budowie wielokanałowego modelu sprzedaży polis w segmencie detalicznym. W styczniu tego roku BIK przejął popularną wyszukiwarkę ubezpieczeń – Punkta. Widzimy rosnące znaczenie sprzedaży online, ale wiemy, że wobec zachodzących na rynku zmian, skomplikowania produktów, nie do przecenienia jest realny udział w tym procesie doradcy, agenta –w formie spotkania osobistego, rozmowy telefonicznej czy spotkania VR. Dlatego chcemy zapewnić wszystkim naszym klientom możliwość skonsultowania z odpowiednio do tego przygotowanym profesjonalistą, chociażby w przypadku konieczności porównania różnych ofert ubezpieczeniowych z internetu – wyjaśnia Michał Daniluk, członek zarządu BIK Serwis.

BIK aktywnie działa na Pomorzu, Mazurach, zachodniej części kraju i Dolnym Śląsku, zaczął też intensywnie rozwijać sieć agentów sprzedażowych w województwie mazowieckim, łódzkim i kujawsko-pomorskim. Inwestycja w Profi Insurance wzmacnia jego pozycję na południowo-wschodnim krańcu Polski. Dzięki niej dystrybutor ubezpieczeń szybciej uzyska efekt skali i rozproszenia sieci po kraju, co przyczyni się do jego szybszego rozwoju.

(AM, źródło: BIK)

Zaufanie klienta jako fundament poznania potrzeb ubezpieczeniowych

0
Małgorzata Pura

Przy wyborze produktu lub usługi kierujemy się głównie aktualnymi potrzebami, poziomem obsługi czy też ceną lub marką. Nie ma w tym nic dziwnego. Jako klienci jesteśmy coraz bardziej wymagający i chcemy mieć pewność, że wybieramy dobrze, ze stuprocentowym poczuciem satysfakcji.

W branży ubezpieczeniowej jest bardzo podobnie. Tutaj my, jako agenci lub doradcy ubezpieczeniowi, mamy pole do popisu. Naszym zadaniem jest przedstawianie klientowi rozwiązań względem aktualnych potrzeb ubezpieczeniowych oraz zabezpieczenie go na wypadek zdarzeń losowych. By móc to zrobić, konieczne jest wcześniejsze przeprowadzenie szczegółowej analizy owych potrzeb, a zdobycie zaufania naszego rozmówcy może zdecydowanie ułatwić nam to zadanie.

Budowanie zaufania

Jak to zrobić podczas pierwszego spotkania z klientem, szczególnie w czasach pandemii, kiedy nie tylko widzimy się twarzą w twarz, ale także online? Każdy z nas powinien wypracować własną ścieżkę do zdobycia zaufania, uwzględniając, że każdy człowiek posiada inny typ osobowości i doświadczenie życiowe.

Niezwykle istotne jest zadbanie o to, by rozmówca mógł czuć się pewnie i bezpiecznie, ponieważ przeprowadzając analizę potrzeb, dotykamy sfer, które są dla niektórych wyjątkowo drażliwe, np. finanse czy rodzina.

Schludny wygląd oraz profesjonalne zachowanie robi dobre wrażenie, a to pierwszy krok w stronę budowania relacji opartej na zaufaniu. Patrzenie w oczy lub prosto w kamerę podczas spotkania pozwala klientowi poczuć, że na nim skupiamy pełną uwagę.

Przedstawienie pełnomocnictwa potwierdzającego status agenta ubezpieczeniowego daje naszemu rozmówcy pewność, że jesteśmy uprawnieni do wykonywania zawodu. Istotne jest również to, że obejmuje nas tajemnica zawodowa. Warto o tym mówić i utwierdzać klienta w przekonaniu, że wszystko, co zostanie powiedziane na spotkaniu, pozostanie między nami. To często pozwala na pogłębianie pytań dotyczących zabezpieczeń i uzyskanie szczerych odpowiedzi ze strony klienta, który jest jednocześnie spokojny o ich zasadność.

Wszystkie te działania pomogą rozmówcy odczuć, że dbamy o jego komfort i jesteśmy w pełni skupieni na jego indywidualnych potrzebach. Krok po kroku rozmówca się otwiera, a to zdecydowanie pomaga w dobraniu idealnej propozycji ubezpieczenia na życie.

Zaufanie jako podstawa relacji

Praca z klientem, który czuje się pewnie w naszym towarzystwie lub podczas zdalnego spotkania, daje swego rodzaju swobodę wspólnego podążania do celu, jakim jest skrojona na miarę polisa na życie. Dlaczego wspólnego? Ponieważ pojawia się wzajemna satysfakcja – dla klienta pewność, że jest właściwie zabezpieczony i może spać spokojnie, dla agenta – spełnienie oczekiwań oraz dobranie idealnego rozwiązania, które zostało zaakceptowane.

Istnieje spora szansa, że od zadowolonej osoby uda się pozyskać polecenia lub ona sama będzie polecała nas wśród znajomych czy rodziny. 

Budowanie zaufania nie jest łatwą kwestią. Nie każdy chętnie opowiada o swoich doświadczeniach życiowych, finansach czy rodzinie w pierwszym kontakcie z obcym człowiekiem. Niektórzy potrzebują więcej czasu, by swobodnie rozmawiać o danym obszarze.

Istotne jest, by w odpowiednim momencie się zatrzymać, być wyrozumiałym i uszanować decyzję klienta. Zbytnie naciskanie może przynieść odwrotny skutek, rozmówca zdystansuje się od nas, a my ostatecznie nie uzyskamy odpowiedzi na żadne z pytań. Kto wie, może na kolejnym spotkaniu to będzie dobry moment, aby poruszyć odłożone wcześniej kwestie?

Małgorzata Pura
agent ubezpieczeniowy w PZU Życie

Krótka pamięć o ryzyku

0
dr Jerzy Podlewski

Niby to żyjemy w społeczeństwie ryzyka i pojęcie „ryzyka” na dobre zadomowiło się w mowie profesjonalnej i potocznej. Ale zdziwiłbyś się, czytelniku, ilu ludzi albo o ryzyku nie wie, albo go nie zna, albo już o nim nie pamięta. I „biznes” wcale nie jest tu wyjątkiem.

Pamiętam, jak onegdaj, gdy zbierałem materiały do pracy doktorskiej, „polowałem” na różnych big i small bossów, żeby ich o ryzyka wypytać, co skądinąd wcale takie łatwe nie było. Kiedyś więc na pewnej biznes-konferencji, kiedy już pewnemu prezesowi odciąłem drogi ucieczki, przyparty do muru na pytanie o ryzyka odpowiedział, najwyraźniej szczerze: „Ryzyka? Jakie ryzyka. U mnie nie ma ryzyka”. I już uratowany przez przepraszającą asystentkę umknął w siną, konferencyjną dal.

Inna migawka: w pewnej dużej instytucji finansowej, dobre lata 90. – rozmowa o ryzyku kredytowym, pytania o ocenę ryzyk, analizy trafiają w pustkę.

Och, gdyby jeszcze dalej sięgnąć, to w początkach polskiej bankowości, gdybyście analizy wniosków kredytowych poczytali, można było się za głowę złapać, co tam naonczas można było znaleźć i zatwierdzić na stosownych komitetach. Kto widział, pamięta.

O ryzyku wtedy za wiele się nie mówiło, ale trudno się dziwić, bo rodzima bankowość, choć szybko się uczyła, startowała przecież „od nowa” – i organizacyjnie, i z know-how.

I niewątpliwie poczyniła w wiedzy o ryzyku postępy gigantyczne i epokowe, choć… gdy pomyśleć o ryzyku walutowym i sławnych „frankowiczach”, to można by się zastanowić, czy aby na pewno wówczas zarządy banków o ryzyku słyszały; choć to oczywiście temat rzeka.

Innym przykładem bez-ryzyka są kredyty zwane kupieckimi. Jakkolwiek nie brakuje tu coraz większego zrozumienia, że kredyt w handlu to także kredyt, od bankowego o tyle może się różniący, że zwykle niezabezpieczony, udzielony bez analizy kredytowej i zwykle bez procentu.

Także znajomi eksperci, którzy wiedzę o ryzykach kredytowych niebankowych niosą pod strzechy, potwierdzają, że choć to wiedza prosta jak drut, to do powszechnej, biznesowej świadomości przebija się powoli i wielu przedsiębiorców wciąż myśli, że ryzyka (kredytowego) w klasycznej „fakturce” płatnej za dni 21 po prostu nie ma.

Tu nasuwa się taka obserwacja, że wspomniane nie-istnienie ryzyka dotyczy sfery niefinansowej, ale może nawet finansowej w szczególności. Weźmy kolejny, ulubiony przykład: gwarancje (bankowe).
Instrument to powszechnie wykorzystywany przez wiele przedsiębiorstw, niezbędny w przetargach, a w budowlance rzecz oczywista. I żeby podać przykład nieco bardziej egzotyczny dla czytelnika z interioru, gwarancja jest w takiej produkcji stoczniowej (czy offshorowej) absolutnie niezbędna.

Nowych statków czy okrętów (te są z armatką) żadna stocznia nie buduje z własnych pieniędzy, skoro to biznes w większości mało rentowny, a statek to urządzenie skomplikowane i co najmniej drogie. Są tu więc gwarancje zaliczek (advance payment guarantees) i skomplikowane struktury finansowania, ale o ryzyku wszyscy mówią głośno i dobitnie. Stąd i niezbyt radosne perspektywy znacznej części rodzimego przemysłu stoczniowego, o sławnym programie „Batory” nie wspominając.

Z gwarancjami jest o tyle ciekawa sprawa, że żadnego (oprócz prowizji „za udzielenie”) przepływu gotówki tu nie ma. Do czasu. Bo zobowiązanie to ze swej natury warunkowe i pozabilansowe może się bardzo szybko zmienić w bezwarunkowe i bilansowe, gdy ryzyko się zmaterializuje. Ale znowu, niejeden uważa, że tu ryzyka nie ma.

Stąd zdaje się świeże pomysły, żeby gwarantować hipoteczne starty życiowe młodym, bo to najwyraźniej dla pomysłodawców ryzyko niewielkie, a może i żadne – w budżetach (na razie) niewidoczne, a więc podejrzewamy, że niefinansowe.

Warto zauważyć w tym kontekście, że w poszukiwaniu (pozornie) nieistniejących ryzyk bardzo przydaje się historia, choć w tym wypadku tylko ekonomiczna. Choć toczy się wciąż dyskusja, kto i dlaczego spowodował wielki kryzys finansowy w latach 2007–2009, wątpliwości nie ma nikt, że był on związany z kredytami hipotecznymi.

A idąc dalej tym tropem, związany był ze szlachetną (ale całkowicie nie-ryzykonomiczną) chęcią zapewnienia dachu nad głową wszystkim potrzebującym. W tym, sławnym kredytobiorcom NINJA (no income, no job, no assets). A tu, jak pogrzebać „w temacie”, ważną rolę odegrały już nawet nie tyle gwarancje, co nawet powszechne przyjęcie za pewnik, że rząd USA będzie wspierał instytucje finansowe o ciekawych skądinąd nazwach Fannie Mae i Freddie Mac.

W efekcie i w splocie wiele się potem wydarzyło i ryzyk zmaterializowało. Choć zapewne na początku wcale ich nie było.  

dr Jerzy Podlewski

Szereg nowości w odświeżonym portalu UNIQA

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Teraz w portalu UNIQA klienci ubezpieczeń majątkowych będą mogli nabyć nową polisę. Do ich dyspozycji będą także zniżki za zakup kolejnych produktów z oferty zakładu – zapowiada cashless.pl.

Odświeżony portal umożliwi również zarządzanie polisą, np. pozwoli na samodzielną aktualizację danych osobowych czy też zgłoszenie sprzedaży pojazdu. W dalszej perspektywie opcja zarządzania będzie dostępna także dla innych umów ubezpieczenia.

Mariusz Skoczek, dyrektor zarządzający pionu sprzedaży direct UNIQA, zdradza w rozmowie z serwisem, że nowy portal ubezpieczyciela umożliwi jedną płatność za kilka produktów dodanych do koszyka, tak jak dzieje się to w platformach zakupowych.

Więcej:
cashless.pl z 1 czerwca, Ida Krzemińska-Albrycht „Uniqa wprowadzi nowy portal internetowy. Będzie można za jego pośrednictwem kupować ubezpieczenia”:
https://www.cashless.pl/10041-uniqa-nowy-portal

(AM, źródło: cashless.pl)

18,331FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie