Blog - Strona 1402 z 1523 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 1402

PIU: Wezwanie Komisji Europejskiej w sprawie Solvency II nie powinno budzić obaw

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Według Iwony Szczęsnej, szefowej przedstawicielstwa Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) w Brukseli, skierowane do Polski wezwanie Komisji Europejskiej o pełną transpozycję przepisów dyrektywy Solvency II nie powinno budzić obaw. Działanie Komisji ma bowiem formę standardowej procedury weryfikacyjnej, a obie strony są nastawione na szybkie rozwiązanie nieścisłości w przepisach.

We wpisie na blogu Izby ekspertka zwraca uwagę, że w całej sprawie chodzi o artykuł 260 dyrektywy, dotyczący grup mających spółki matki w państwach trzecich, które prowadzą działalność w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Iwona Szczęsna wskazuje, że jeżeli zasady kraju trzeciego zostaną uznane za równoważne, to organy nadzoru EOG będą, pod pewnymi warunkami, polegać na nadzorze grupowym sprawowanym przez państwo trzecie. Podkreśla, że takie rozwiązanie uwalnia międzynarodowe grupy z krajów trzecich od obciążeń wynikających z nadzoru nad grupą w kraju macierzystym i jednocześnie nadzoru grupowego w kraju bądź kilku krajach goszczących.

„Gdyby takie zwielokrotnienie przepisów obowiązywało, to grupy musiałyby przeliczać wypłacalność wszystkich jednostek biznesowych na przykład według Solvency II w UE, według Swiss Solvency Test w Szwajcarii oraz Risk Based Capital w USA. Generowałoby to ogromne koszty, a jednocześnie nie miałoby wpływu na ochronę ubezpieczonych. Dodatkowo rodziłoby to pytanie, według którego standardu taka grupa powinna być zarządzana. Równoważność jest zatem korzystna zarówno dla reasekuratorów i grup ubezpieczeniowych z EOG, jak i tych z krajów trzecich” – czytamy.

Zdaniem Iwony Szczęsnej, od czasu wdrożenia Solvency II przepis ten nie był stosowany i wydaje się, że szybko nie będzie. Ekspertka wskazuje, że wynika to ze struktury własnościowej na polskim rynku ubezpieczeń, gdzie polski organ nadzoru sprawuje nadzór grupowy jedynie nad Grupą PZU. Nie jest jednak wykluczone, że w przyszłości na polskim rynku mogą pojawić się np. podmioty z Azji.

Iwona Szczęsna przypomina, w lipcu 2019 r. KE skierowała wezwanie do usunięcia nieprawidłowej transpozycji 4 artykułów Solvency II. We wrześniu Polska udzieliła odpowiedzi, a w listopadzie poinformowała Komisję o nowych krajowych środkach transpozycji. Po analizie nowych przepisów prawa polskiego KE stwierdziła, że przepisy krajowe nie uniemożliwiają KNF wydania decyzji sprzecznej z decyzjami podjętymi już przez inne nadzory UE. „Uznała, że transpozycja art. 260 ust. 1 dyrektywy 2009/138/WE jest więc nieprawidłowa i dlatego wydała uzasadnioną opinię. Zatem teraz chodzi o doprecyzowanie, aby przepis prawa wprost mówił, że KNF nie może wydać decyzji o równoważności, która byłaby sprzeczna z już wydaną przez inny europejski organ nadzoru” – czytamy.

Ekspertka PIU zwraca uwagę, że obecnie Polsce pozostaje zapewnić KE, że w przypadku zmian struktury własnościowej na polskim rynku w przyszłości mechanizm równoważności zadziała poprawnie. „Strona polska ma teraz cztery miesiące na reakcję. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jednak z pewnością nie będzie takiej potrzeby” – uważa Iwona Szczęsna.

(AM, źródło: PIU)

Warta rusza ze szkoleniami online dla brokerów

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Warta uruchamia szkolenia online dla brokerów. Wykorzystanie platformy e-learningowej pozwoli zdalnie doskonalić umiejętności zawodowe oraz uzyskać zaświadczenia zgodnie z ustawą o dystrybucji ubezpieczeń (IDD).

Osoby, które ukończą szkolenie i zdadzą test online, otrzymają certyfikat potwierdzający jego odbycie zgodnie z wymogami IDD.

Dużo uwagi poświęcamy zapewnieniu naszym partnerom biznesowym narzędzi i rozwiązań  umożliwiających dalszy rozwój ich umiejętności i wiedzy. Pod koniec 2019 r. uruchomiliśmy Akademię Brokera. To wyjątkowy na tle rynku projekt szkoleniowy, który oprócz wiedzy teoretycznej zapewnia brokerom możliwość poznania procesów produkcyjnych oraz oceny underwritingowej przez ubezpieczyciela. Teraz uruchamiamy kolejne ważne przedsięwzięcie, jakim są szkolenia na platformie e-learningowej. Chociaż ten sposób prowadzenia szkoleń jest szczególnie praktyczny w czasach epidemii, będzie uzupełnieniem naszej oferty szkoleniowej także w przyszłości. Wierzę, że zapewni ona naszym partnerom komfortowe i szybkie pozyskiwanie wiedzy m.in. dotyczącej naszych produktów i rozwiązań, a jednocześnie pozwoli spełnić wymogi prawne związane z IDD – mówi Marcin Kwinta, dyrektor zarządzający odpowiedzialny za Departament Ubezpieczeń Korporacyjnych Warty.

Z nowego rozwiązania brokerzy mogą korzystać bez względu na porę dnia czy dzień tygodnia. Dostępne będą na niej webinaria dotyczą szeroko rozumianej tematyki ubezpieczeń korporacyjnych, w tym z zakresu produktów oferowanych przez Wartę, oceny ryzyka oraz likwidacji szkód korporacyjnych.

(AM, źródło: Warta)

Starter24: Branża car assistance stopniowo wraca do normalności

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

W większości krajów europejskich branża assistance samochodowego stopniowo wraca do normalności – wynika z cotygodniowego raportu o stanie usług assistance samochodowego i zapewnienia mobilności w całej Europie, przygotowanego przez Starter24 na podstawie danych pochodzących z sieci ARC Europe Group.

Z raportu wynika, że w całej Europie odnotowywane jest zmniejszenie tempa spadku zdarzeń i spraw assistance od -10 do -30% r/r. Węgry są jednym z ostatnich krajów, w którym przywrócona została normalna praca call-center i usług podstawowych. Prognozy w Niemczech zakładają 13% spadek wolumenu w maju, a w Wielkiej Brytanii liczba zdarzeń osiągnęła już prawie standardowy poziom. Starter24 radzi, aby przed wyjazdem zagranicznym sprawdzić, jakie zasady obowiązują w danym kraju. Dla przykładu podróżujący do Austrii z sąsiednich krajów powinni posiadać certyfikat poświadczający o negatywnym wyniku testu na COVID-19, nie starszy niż 4 dni.

Autorzy raportu wskazują, że obecnie nie ma żadnych problemów z usługami podstawowymi (kontakt z call center, naprawa na drodze i holowanie). W wybranych krajach występują częściowe ograniczenia w zakresie usług dodatkowych. Dotyczy to jednak w większości usług hotelowych. Wynajem samochodów zastępczych czy usług taxi są dostępne. Stopniowo wznawiane są też holowania międzygraniczne (tzw. cross-border).

– W Polsce stopniowo wyhamowuje spadek liczby zdarzeń assistance (średnio w maju ok. -30%). W tym tygodniu znoszone są kolejne ograniczenia w gospodarce i liczymy, że ilość spraw assistance będzie się zwiększać – komentuje Mateusz Bogucewicz, dyrektor techniczny Starter24. – Branża działa normalnie, nie ma żadnych problemów z dostępnością usług car assistance takich jak: naprawa na drodze, holowanie czy wynajem samochodu zastępczego, a od zeszłego tygodnia także usług hotelowych. Szybkość reakcji i realna pomoc na drodze jest dostępna na stałym, dobrym poziomie – dodaje.

(AM, źródło: Starter24)

Aviva: Marta Strzyżewska dyrektorem Działu Marketingu i Cyfryzacji

0
Marta Strzyżewska

Marta Strzyżewska została dyrektorem Działu Marketingu i Cyfryzacji Avivy. W ramach swoich obowiązków będzie odpowiadać za komunikację marketingową, zarządzanie marką, cyfryzację oraz strategię, badania i wiedzę o kliencie. Z ubezpieczycielem rozstaje się natomiast Iwona Czech, dyrektor Działu Komunikacji i Zarządzania Marką.

Marta Strzyżewska rozpoczęła karierę zawodową w 2001 r. w Departamencie Marketingu BRE Banku (obecnie mBank). W latach 2009–2015 pracowała w Grupie Generali w Polsce, gdzie jako dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu odpowiadała m.in. za opracowanie i wdrożenie nowej strategii marketingowej firmy oraz przygotowanie pierwszej zakrojonej na szeroką skalę kampanii reklamowej ubezpieczeń komunikacyjnych. Od 2016 roku była związana z branżą prywatnej opieki medycznej. Początkowo w sieci klinik leczenia niepłodności Invimed (Grupa Medicover), a od 2018 r. w Grupie Lux Med., gdzie była dyrektorem Departamentu Komunikacji Marketingowej.

Pracę w Avivie po 5 latach kończy natomiast Iwona Czech, dyrektor Działu Komunikacji i Zarządzania Marką. W tym czasie odpowiadała za kampanie reklamowe marki Aviva, m.in. z udziałem Małgorzaty Kożuchowskiej, za akcję „Wiem, czym oddycham” oraz Aviva Medykom, a także kampanie dotyczące linii produktowych firmy.

(AM, źródło: Aviva)

RPO chce nowelizacji ustawy o wyczerpanych sumach gwarancyjnych

0

Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) wystąpił do Marszałka Senatu o podjęcie inicjatywy ustawodawczej mającej na celu poprawienie ustawy o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej ustalonej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 r. Przyjęta w 2019 roku regulacja obejmuje pomocą tylko ofiary wypadków, które miały miejsce w Polsce, tymczasem RPO wskazuje, że zna przypadki, gdy do wypadku doszło za granicą, ale sprawcą był polski kierowca, z polskim ubezpieczeniem. Dziś w takiej sytuacji – jeśli przyznana po wypadku suma gwarancyjna wyczerpie się, taka osoba zostaje bez pomocy.

Impulsem do podjęcia tematu była skarga obywatela Rzeczpospolitej Polskiej, który ucierpiał w wypadku komunikacyjnym spowodowanym także przez obywatela RP, legitymującego się OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm.) wystawionym przez zakład ubezpieczeń z naszego kraju. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny odmówił jednak przyznania renty na zasadach określonych w w/w ustawie, wskazując, że dotyczy ona wyłącznie osób poszkodowanych z tytułu szkód powstałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. A skoro w tej sprawie szkoda powstała poza terytorium RP, to przypadek ten nie podlega tej regulacji.

RPO sprawdził, że takich osób jest co najmniej cztery – od wejścia w życie ustawy we wrześniu 2019 r. do końca marca 2020 r. do Funduszu wpłynęły 24 roszczenia o wypłatę renty szczególnej, a cztery zgłoszenia dotyczyły szkód, które powstały poza terytorium Rzeczypospolitej. Zdaniem Rzecznika nie ma żadnych przesłanek uzasadniających wykluczenie tej grupy poszkodowanych spod przepisów ustawy. Miejsce powstania szkody nie powinno przesądzać o braku możliwości ubiegania się o rentę szczególną, w sytuacji gdy poszkodowany i sprawca są obywatelami polskimi, mamy do czynienia z polskim ubezpieczycielem oraz umową ubezpieczenia zawartą na terytorium Polski, podlegającą prawu polskiemu. Według RPO istniejące zróżnicowanie w przyznaniu ochrony osobom poszkodowanym poprzez problem wyczerpywania się sum gwarancyjnych stoi w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równości, gwarantowaną w art. 32 ust. 1 Konstytucji.

Z ustawy o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej ustalonej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 r. skorzystało jak dotąd 20 osób.

(AM, źródło: RPO)

IKZE tematem drugiej odsłony „Ubezpieczeń po ludzku”

0

W drugim odcinku podcastu „Ubezpieczenia po ludzku” Piotr Dejnarowicz, ekspert ubezpieczeniowy z Trójmiasta, odpowiadał na pytania dotyczące Indywidualnych Kont Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE).

Pytania kierowane do gościa podcastu obejmowały bardzo szerokie spektrum zagadnień dotyczących IKZE. Pytający chcieli wiedzieć m.in., czym są te konta i jakie korzyści zapewniają posiadaczowi. Pytano także o wady IKZE, dziedziczenie pieniędzy zgromadzonych na tych rachunkach czy opłaty za ich prowadzenie.

Podcastu można posłuchać w Spotify i iTunes oraz pod adresem:

ubezpieczeniapoludzku.pl/002.

Pierwszy odcinek podcastu był poświecony Pracowniczym Planom Kapitałowym.

Więcej na temat podcastu:

(am)

AXA: Telelekarz dla gościa hotelowego

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

AXA i francuska grupa hotelowa Accor zawiązały partnerstwo strategiczne, aby zapewniać pomoc medyczną gościom w 5000 hoteli Accor na całym świecie. Już w lipcu 2020 r. goście Accor będą mogli korzystać z osiągnięć telemedycyny, dzięki darmowemu dostępowi do telekonsultacji zdrowotnych za sprawą AXA Partners, specjalizującej się w usługach assistance, ubezpieczeniach podróżnych i ochronie kredytów.

W 110 miejscach na świecie, gdzie Accor ma swoje hotele, goście będą mieć dostęp do sieci medycznej AXA obejmującej tysiące sprawdzonych profesjonalistów zawodów medycznych.

Accor przygotowuje się do powrotu do normalności po pandemii, więc ta usługa medyczna uzupełnia globalny plan grupy i została włączona w protokół procedur zdrowotnych i zapobiegawczych przyjęty przez Accor. Dla AXA „partnerstwo będzie wzmocnieniem wkładu w strategię, której celem jest zapewnianie klientom innowacyjnych usług, zwłaszcza zdrowotnych, będących jednym z obszarów wzrostu w planie Ambition 2020”.

– Partnerstwo z Accor, światowym liderem hotelarstwa, jest wyjątkową okazją do zwiększenia dostępu ludzi do naszego doświadczenia i rozwiązań zdrowotnych. Wobec aktualnego bezprecedensowego kryzysu zdrowotnego, ta ambicja nigdy nie miała większej wagi – podkreślił Thomas Buberl, dyrektor generalny AXA.

(AC, źródło: Insurance Journal)

Odc. 114 – Jak dobrze ubezpieczyć dziecko

0

O czym warto pamiętać, chcąc dobrze ubezpieczyć dziecko? W tym odcinku podcastu ubezpieczeniowego „Rozmowy bez Asekuracji” gościem jest Magdalena Maciejewska z Aegon. Z audycji dowiecie się:

  • Gdzie dzieci doznają najwięcej wypadków
  • Kiedy szkolne ubezpieczenie dziecka jest wystarczające
  • Dlaczego warto rozważyć ubezpieczenie dziecka na wypadek poważnego zachorowania
  • Kiedy ochrona jest iluzją
  • Jakie błędy najczęściej popełniają rodzice wybierając polisę dla dziecka
  • Czy polisa dla dziecka powinna być dostosowana do jego zainteresowań
  • Czy cyberprzemoc może być dla dziecka niebezpieczna i jak ubezpieczenie może pomóc
  • Jak zbudowany jest najnowszy produkt Aegon Smyk

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W iTUNES | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Dotowane ubezpieczenia upraw są dostępne, ale nie w pełnym wymiarze

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Mimo alarmujących doniesień medialnych, na rynku nadal dostępne są dotowane ubezpieczenia upraw. O możliwości nabycia takiej polisy informowały PZU, Concordia Ubezpieczenia Grupa Generali, TUZ Ubezpieczenia i Pocztowe TUW. Ich oferta często jednak nie jest pełna i obejmuje jedynie wybrane uprawy oraz ryzyka.

Największy polski ubezpieczyciel podał, że jego obecna propozycja ubezpieczeń z dopłatą z budżetu państwa dotyczy zbóż, kukurydzy, ziemniaków, buraków cukrowych, roślin strączkowych, chmielu, tytoniu, rzepaku, rzepiku, warzyw gruntowych, nasadzeń drzew i krzewów owocowych. Rolnicy mogą nadal ubezpieczyć swoje uprawy od ryzyka gradu, przymrozków wiosennych, deszczu nawalnego, huraganu, obsunięć ziemi, lawin czy piorunów.

Dodatkowo, oprócz dopłat z budżetu państwa, PZU przygotował dla klientów ubezpieczających budynki w gospodarstwach rolnych zniżki na ochronę zbóż. Dla owoców drzew i krzewów owocowych zakład proponuje ofertę na warunkach komercyjnych od ryzyka gradu.

Pocztowe TUW też sprzedaje z ograniczeniami

Kupując ubezpieczenia w PZU, producenci rolni mogą – bez żadnych dodatkowych opłat –rozłożyć składkę na raty lub przesunąć termin zapłaty składki na po żniwach.

Z kolei Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych (Pocztowe TUW) podało, że rolnicy mogą jeszcze skorzystać z wiosennego sezonu sprzedaży dotowanych ubezpieczeń w zakresie upraw zbóż, kukurydzy, rzepaku, rzepiku, truskawek, ziemniaków, tytoniu, chmielu, buraków cukrowych, warzyw gruntowych, roślin strączkowych. Pocztowe TUW zauważyło też, że w porównaniu do analogicznego sezonu 2019 roku nastąpił znaczny wzrost zainteresowania niektórymi ubezpieczeniami i z tego powodu, jak również w celu zabezpieczenia profesjonalnej likwidacji szkód, niedostępne jest już ubezpieczenie owoców drzew i krzewów owocowych. Z kolei sprzedaż ubezpieczeń tytoniu oraz rzepaku została ograniczona do 14 województw.

Rolnicy w zależności od wybranego pakietu mogą chronić uprawy od szkód spowodowanych przez grad, przymrozki wiosenne, deszcz nawalny, lawinę, obsunięcie się ziemi, piorun, huragan, powódź, pożar (ubezpieczenie niedotowane). W trwającym wiosennym sezonie jedynym ograniczeniem jest susza, gdyż to zjawisko już występuje i jest ryzykiem pewnym.

Concordia: Zbyt mało pieniędzy na dopłaty

Natomiast Concordia Polska Grupa Generali wprowadziła 11 maja modyfikacje w swojej ofercie ubezpieczeń upraw rolnych. Zakład nie wyklucza, że ze względu na szczupłość puli środków przeznaczonych na tegoroczne dopłaty do składek, jej propozycja może być wkrótce dostępna wyłącznie w wariancie komercyjnym.

Ma to pozwolić jej na objęcie ochroną większej powierzchni i ponowne udostępnienie na terenie całego kraju oferty z dopłatami do składek dla upraw standardowych, czyli zbóż, rzepaku, kukurydzy, buraków cukrowych, ziemniaków, roślin strączkowych, a także pozostałych roślin niepodlegających dopłacie z budżetu państwa.

– Jednak mając na uwadze ograniczone środki budżetowe na dotacje do składek w tym roku, nie możemy niestety wykluczyć, że w kolejnych tygodniach oferta będzie dostępna wyłącznie w wariancie bez dopłat z budżetu. Z całą pewnością mocny popyt na ubezpieczenia upraw w sezonie wiosennym jest poważnym argumentem za rozważeniem uruchomienia przez Ministerstwo Rolnictwa dodatkowych środków na ten cel – przyznał Krzysztof Mrówka, dyrektor Biura Ubezpieczeń Rolnych Concordii Polska Grupa Generali.

Przypomniał, że w 2020 roku pula środków przewidzianych w budżecie państwa na dopłaty do składek (do 65% wysokości) wynosi 350 mln zł. To znacznie mniej nie tylko niż kwota zarezerwowana na ten cel w budżecie w roku 2019 r. (650 mln zł), ale przede wszystkim znacząco mniej niż kwota faktycznie wykorzystana w ubiegłym roku (około 500 mln zł).

TUZ Ubezpieczenia sprzedaje nawet kosztem jesiennego sezonu

– Rolnicy mogą u nas nadal kupować ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich z dopłatą do składki z budżetu państwa – mówił kilka dni temu Marcin Łuczyński, członek zarządu TUZ Ubezpieczenia. – Mamy swoją strategię, nieco odmienną od strategii innych firm, i na razie nie zamierzamy zamykać sprzedaży takich ubezpieczeń – tłumaczył.

– To wyjątkowo ciężki sezon dla wszystkich, także dla rolników. Koronawirus to jedno, problemy ze zmienną pogodą to drugie. Prognozy są różne na sezon wiosenno-letni, dlatego na razie nie zamierzamy zamykać rolnikom możliwości zawierania polis z dopłatą. Nawet więcej, choć z biznesowego punktu widzenia to może być dla nas jako ubezpieczyciela ryzykowne, jesteśmy otwarci na możliwość wyczerpania limitu takich ubezpieczeń już wiosną, ponieważ rolnicy potrzebują takich ubezpieczeń najbardziej właśnie teraz. Tak wynika z naszych informacji i badania potrzeb rolników – wyjaśnił Marcin Łuczyński.

Wcześniej o praktycznej niedostępności ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich z dopłatą do składki z budżetu państwa pisał m.in. „Dziennik Gazeta Prawna”.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi zawarł umowy w sprawie stosowania w 2020 r. dopłat ze środków budżetu państwa do składek ubezpieczenia upraw rolnych lub zwierząt gospodarskich z siedmioma zakładami ubezpieczeń: TUZ Ubezpieczenia, PZU SA, TUW „TUW”, Concordia Polska TUW (obecnie Concordia Polska TU), Pocztowym TUW (Ubezpieczenia Pocztowe), InterRisk oraz Vereinigte Hagelversicherung VVaG (siedziba w Gießen), Oddział VH VVaG TUW w Polsce.

Artur Makowiecki

news@gu.home.pl

Teraz Ubezpieczamy Zdalnie

0
Piotr Zadrożny

Dlaczego marka TUZ Ubezpieczenia rośnie, choć rynek maleje – opowiada Piotr Zadrożny, prezes TUZ Ubezpieczenia, „Ubezpieczyciela Miesiąca”

Aleksandra E. Wysocka: – Panie Prezesie, gratulacje z powodu otrzymania przez TUZ tytułu „Ubezpieczyciel Miesiąca”. To chyba dla Pana niespodzianka?

Piotr Zadrożny: – Tak, dziękuję, zupełnie nie spodziewaliśmy się teraz takiego wyróżnienia. Ale podkreślam słowo „teraz”, bo mamy bogate plany i spore ambicje, a ich świadomość jeszcze bardziej nas mobilizuje. Postaramy się o więcej powodów do pochwał.

Tytuł „Ubezpieczyciel Miesiąca” redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej” przyznała TUZ za wprowadzenie Pełnego Pakietu Pomocy dla Agenta, specjalnej akcji skierowanej do pośredników, którzy mocno odczuli skutki ograniczeń spowodowanych koronawirusem, trafne odczytanie potrzeb agentów i większy od oczekiwanego sukces inicjatywy. Okazuje się jednak, że również wyniki finansowe mieliście w kwietniu bardzo dobre.

– To stało się już pewnym trendem. Od początku roku narastająco realizujemy nasze plany, nawet nieznacznie je przekraczamy. Nasza dynamika w porównaniu rok do roku rzeczywiście jest na poziomie bardzo nas satysfakcjonującym i chcemy ten trend utrzymać.

Inni tracą, TUZ zyskuje. Dlaczego?

– Przyczyny są różne. Rozwijamy się wszechstronnie, wszystko składa się na wynik finansowy. Bezwzględnie bardzo ważny jest aspekt ludzki. Mamy bardzo dobre relacje z agentami, bardzo dobrych pracowników i zgłaszają się do nas kolejni chętni do pracy, także bardzo doświadczeni, z renomowanych firm.

Do tego mamy bardzo dobre produkty – komunikujemy to częściej i głośniej, więc zainteresowanie nimi też jest coraz większe. Nasze OC/AC w 12 ratach to absolutny strzał w dziesiątkę. Zainteresowanie polisami w ratach jest bardzo duże, bo w tych ciężkich czasach wiele osób potrzebuje gotówki i woli opłacać polisy w 12 miesięcznych ratach niż w jednej lub dwóch. To wygodniejsze i zdecydowanie bezpieczniejsze rozwiązanie w obecnej sytuacji. W obszarze ubezpieczeń płatnych w ratach miesięcznych TUZ Ubezpieczenia znacznie wyprzedził konkurencję. Doceniają to zarówno agenci, jak i klienci.

Dla agenta nasze OC/AC w 12 ratach jest niezwykle wygodnym i korzystnym produktem, bo jego obsługa jest bardzo prosta i szybka, a całą prowizję agent otrzymuje od razu. Natomiast klient, który zdecyduje się na takie ubezpieczenie w TUZ, może znacząco odciążyć swój budżet domowy, zatrzymać gotówkę na pilniejsze czy ważniejsze wydatki, a pierwszą ratę może zapłacić dopiero po 30 dniach.

Wprowadziliśmy ten produkt przed koronawirusem, zainteresowanie nim systematycznie rosło, ale głośnym hitem stał się właśnie w okresie zagrożeń i ograniczeń spowodowanych pandemią. Inni ubezpieczyciele dopiero ostatnio zaczęli myśleć o ubezpieczeniach płatnych w ratach.

TUZ Ubezpieczenia jako jedyne towarzystwo oferuje osobne ubezpieczenie, tzw. OC nadwyżkowe. Jak rozwija się ten produkt?

– OC nadwyżkowe sprzedajemy w dwóch wariantach, do których mamy osobne warunki. Można wybrać wariant ubezpieczenia pojazdu z sumą gwarancyjną w wysokości 5 mln euro i to dotyczy tylko szkód rzeczowych, ale można też wybrać wariant dla floty. Tutaj dostępne są limity od 5 do 10 mln euro na flotę, a suma gwarancyjna pokrywa zarówno szkody rzeczowe, jak i osobowe ponad limit obowiązkowego ubezpieczenia OCK.

OC nadwyżkowe to dodatkowe ubezpieczenie do standardowego i obowiązkowego OC komunikacyjnego. Warunkiem otrzymania od nas pokrycia na OC nadwyżkowe jest posiadanie polisy obowiązkowego OCK. Ważnym wyróżnikiem naszego produktu jest jednak fakt, że klient może, ale nie musi mieć wykupionego obowiązkowego OCK w naszym towarzystwie. Można więc mieć OCK wykupione u dowolnego ubezpieczyciela, a do TUZ zgłosić się po OC nadwyżkowe.

Dla kogo przeznaczone jest OC nadwyżkowe?

– Przede wszystkim dla firm posiadających tabor ciężki, na przykład TIR-y i ciężarówki, ponieważ bardzo często zagraniczni kontrahenci zlecający polskim firmom przewozy wymagają takiego ubezpieczenia.

TUZ jest bardziej znany dzięki ubezpieczeniom komunikacyjnym. A co z majątkowymi?

– W tym roku, jako jeden z pierwszych ubezpieczycieli, wprowadziliśmy do sprzedaży EKO TUZ, czyli ubezpieczenie kosztów wykonania zastępczego w związku ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów. Produkt skierowany jest głównie do przedsiębiorstw gospodarki komunalnej prowadzących działalność w zakresie gospodarowania odpadami, ale również do pozostałych podmiotów zobligowanych do ustanowienia zabezpieczenia roszczeń na podstawie art. 48a ustawy o odpadach.

Również w tym roku poszerzyliśmy naszą ofertę skierowaną do rolników o ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich z dopłatą do składki z budżetu państwa, co stanowi uzupełnienie do kompleksowego ubezpieczenia Pakietu Bezpieczny Rolnik. TUZ Ubezpieczenia jest jednym z zaledwie kilku towarzystw, które mają taką ofertę dla rolników. Ubezpieczenia z dopłatą sprzedajemy we współpracy z Agencją Ubezpieczeń Rolnych AUROL.

W najbliższym czasie wprowadzimy również nową, rozbudowaną ofertę ubezpieczenia domów i mieszkań, która bardzo dobrze odpowiada na aktualne potrzeby klientów. Odświeżamy też podejście do gwarancji ubezpieczeniowych, co powinno skutkować znaczącym wzrostem przypisu w grupie 15 jeszcze w tym roku.

Chwalicie się tym, że TUZ jest nowoczesny, bo stawia na nowe technologie. A konkretnie?

– Przykładów jest sporo. Ostatnio wdrożyliśmy nową wersję systemu Sobol, który służy do wystawiania polis.

Skąd nazwa „Sobol”?

– Pochodzi od skrótu nazwy „System obsługi banków online” i tak już zostało, bo wzbudza sympatię. Nowa wersja systemu jest dużo prostsza w obsłudze. Zdecydowanie ułatwia i przyspiesza sprzedaż ubezpieczeń. Nasi agenci bardzo ten system chwalą, a inni zainteresowali się współpracą z TUZ właśnie dzięki nowemu Sobolowi.

Macie też inne systemy o mniej lub bardziej sympatycznych nazwach: Szynszyl, Pelikan i Anakonda… Czy one pomogły zorganizować pracę zdalną?

– Bez wątpienia. Sami nie spodziewaliśmy się, jak szybko i łatwo pokonamy początkowe trudności z przejściem na pracę zdalną. Zespół spisał się świetnie. Od blisko dwóch miesięcy do biura przychodzi kilka–kilkanaście osób, ponad 350 pracuje zdalnie. Teraz nazwę TUZ można, a nawet należy rozwijać następująco: Teraz Ubezpieczamy Zdalnie.

Zdalnie ubezpieczamy i zdalnie likwidujemy, ponieważ Departament Likwidacji Szkód też bardzo szybko i sprawnie dostosował się do nowej sytuacji – duża część pracowników tego działu pracowała zdalnie już wcześniej i w niedługim czasie, po zmianie sytuacji, pracował tak już cały DLS.

Dosłownie od pierwszych dni koronawirusa w Polsce ogromną większość szkód nasi klienci mogą zlikwidować samodzielnie. Jeszcze niedawno wielu osobom coś takiego nie mieściło się w głowie, teraz w TUZ Ubezpieczenia to codzienny standard.

Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka

18,423FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie