Blog - Strona 186 z 1490 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 186

Moody’s RMS: Od 2,5 do 3,5 mld euro ubezpieczonych strat po wrześniowej powodzi

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Moody’s RMS Event Response szacuje, że straty ubezpieczone spowodowane powodzią w Europie Środkowej w wyniku obfitych i uporczywych opadów deszczu w dniach 11–19 września prawdopodobnie wyniosą od 2,5 do 3,5 mld euro (2,8–3,9 mld dol.).

Szacunki strat obejmują najbardziej dotknięte żywiołem obszary w Czechach, Austrii, Polsce, Słowacji, na Węgrzech, w Niemczech i we Włoszech. Moody’s RMS Event Response szacuje, że większość strat przypadnie na Czechy, Austrię i Polskę.

Ocena strat opiera się na analizie powodzi przy użyciu modeli Moody’s RMS™ Europe Inland Flood HD, uwzględniających szkody w ubezpieczonym mieniu, zniszczony towar, a także przerwy w działalności w nieruchomościach mieszkalnych, komercyjnych, przemysłowych i rolnych oraz liniach ubezpieczeń komunikacyjnych.

Szacunki nie obejmują ubezpieczonych strat w niemodelowanych ekspozycjach, takich jak linie biznesowe infrastruktury transportowej i użyteczności publicznej lub uprawy.

(AM, źródło: xprimm.com)

Nowa Vienna Life rusza na podbój rynku

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Od 1 października życiowe spółki Vienna Insurance Group w Polsce: Aegon, Compensa Życie i Vienna Life działają jako jedna firma pod marką Vienna Life.

– To pierwsza tej skali integracja trzech podmiotów na polskim rynku ubezpieczeń. Otwiera ona nowy rozdział dla nas, dla naszych klientów i partnerów. Mamy dobre produkty, efektywną dystrybucję, obsługę klienta 360 stopni i nie zwalniamy tempa. Nasza strategia zakłada dynamiczny, rentowny wzrost i inwestowanie w nowoczesne narzędzia oraz rozwiązania. Jesteśmy zdeterminowani, by Vienna Life stała się synonimem innowacyjności, prostoty i pewności. Połączenie najlepszych doświadczeń i kompetencji trzech spółek daje nam wyjątkową przewagę, dzięki której zmieniamy układ sił w branży – mówi Tomasz Borowski, członek zarządu Vienna Life kierujący jego pracami.

– Integracja trzech spółek to wyjątkowe osiągnięcie, które pokazuje determinację i siłę zespołu łączonych firm. Polska jest jednym z najważniejszych krajów dla Grupy VIG. W oparciu o naszą strategię koncentracji ten kluczowy i ważny rynek został wzmocniony. Dzięki połączeniu nowa Vienna Life wkracza do czołowych graczy w segmencie ubezpieczeń na życie w Polsce. Powstaje firma, która będzie wspierać wzrost, innowacje i która jest zorientowana na klienta oraz jest atrakcyjnym pracodawcą – podkreśla Harald Riener, członek zarządu VIG, odpowiedzialny za rynek polski.

Bez zmian dla klientów

Dzięki połączeniu klienci zyskują dostęp do oferty, która obejmuje wszystkie produkty dostępne wcześniej w Aegon, Compensa Życie i Vienna Life. Połączenie towarzystw nie wpływa na warunki dotychczas zawartych umów, a tym samym nie wymaga żadnych działań ze strony klientów. Bez zmian pozostają wszystkie procesy i procedury związane z wypłatami świadczeń. Obsługę zapewniają ci sami pośrednicy, partnerzy oraz konsultanci infolinii.

Nowa Vienna Life w liczbach:

  • 2 mld zł składki regularnej (wg danych za 2023 r.)
  • 4,2 mld zł aktywów klientów
  • 800 tys. klientów indywidualnych
  • blisko 4000 ubezpieczonych firm
  • ok. 550 pracowników
  • 311,9 mln zł – kapitał zakładowy

Więcej na temat integracji życiowych spółek VIG w Polsce w artykule na portalu GU.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

Zapraszamy na panel o pokoleniu Z na konferencji EKF Ubezpieczenia

0
Źródło zdjęcia: EKF

2 października rozpoczyna się 2. edycja dwudniowej konferencji EKF Ubezpieczenia: „Sprzedaż, Innowacje i Ryzyko”. Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”. W ramach konferencji, odbywającej się w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, panel dyskusyjny zatytułowany „Gen Z – potrzeby, preferencje, oczekiwania” poprowadzi Aleksandra E. Wysocka, redaktorka naczelna „GU”.

Prezentacją wprowadzającą do dyskusji przedstawi Tadeusz Fułek, Customer Strategy & Design | Brand strategy Deloitte. W panelu udział wezmą: Elżbieta Frydrychowicz-Sztanga, dyrektorka zarządzającą siecią sprzedaży Generali Polska, Paweł Grabowski, Senior Consulting Life Protection Advisor Unum Życie, Michał Nestorowicz, dyrektor Segmentu Ubezpieczeń Indywidualnych Nationale-Nederlanden, Dorota Rembiszewska, doradczyni ubezpieczeniowa Nationale-Nederlanden, Katarzyna Sekścińska z Katedry Psychologii Biznesu i Innowacji Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Marcin Warszewski, FSI Insurance Leader, Partner Deloitte.

Tematy dyskusji

Uczestnicy debaty poruszą następujące kwestie:

  • jakie potrzeby ubezpieczeniowe ma pokolenie Z i czy są to potrzeby inne niż pozostałych pokoleń,
  • różnice międzypokoleniowe w postrzeganiu produktów ubezpieczeniowych – czy są to zmiany postrzegania ubezpieczeń samych w sobie czy po prostu GenZ jest w innym momencie swojego życia,
  • w jaki sposób GenZ szuka informacji o ubezpieczeniach, gdzie je kupuje i co decyduje o zakupie.

Eksperci postarają się również odpowiedzieć na pytania o to, czy agenci widzą różnicę w potrzebach/zachowaniach Gen Z oraz czy i w jakim zakresie, ubezpieczyciele powinni i są w stanie zmienić swoje produkty i kanały sprzedaży na tyle, aby były one interesujące dla młodych pokoleń.

Panel odbędzie się 2 października, w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, w godz. 15:40–16:40, sala 2003.

Spotkanie liderów

2. edycja konferencji EKF Ubezpieczenia: „Sprzedaż, Innowacje i Ryzyko” jest organizowana w ramach Europejskiego Kongresu Finansowego. Wydarzenie gromadzi liderów branży z zakładów ubezpieczeń i pośredników, przedstawicieli instytucji regulacyjno-nadzorczych oraz świata nauki, aby wspólnie omówić najnowsze trendy, wyzwania i szanse stojące przed sektorem ubezpieczeń.

Podczas konferencji jej uczestnicy oraz zaproszeni eksperci będą dyskutować o perspektywach, szansach i zagrożeniach dla rynku ubezpieczeń, innowacjach produktowych, dystrybucji ubezpieczeń, regulacjach dotyczących sektora oraz nowoczesnych technologiach na nim funkcjonujących. Oprócz tego poruszona zostanie kwestia zarządzania ryzykiem oraz przedstawienia branży jako atrakcyjnego pracodawcy.

O perspektywach dla ubezpieczeń

Konferencję otworzy wystąpienie Krystiana Wierciocha, zastępcy przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Następnie wykład inauguracyjny wygłosi Kai-Uwe Schanz, Head of Research & Foresight, Deputy Managing Director The Geneva Association, największego globalnego think tanku ubezpieczeniowego.

W debacie otwarcia o perspektywach dla rynku ubezpieczeń rozmawiać będą:

  • Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów,
  • prof. Ilona Kwiecień, kierowniczka Katedry Ubezpieczeń na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu,
  • Artur Olech, prezes zarządu PZU SA.

Zwieńczeniem obrad konferencji będzie debata prezesów zakładów ubezpieczeń z udziałem liderów branży.

Konferencja jest spotkaniem skierowanym do przedstawicieli zakładów ubezpieczeń, pośredników (multiagencji, brokerów i porównywarek), przedstawicieli instytucji regulacyjno-nadzorczych, a także dostawców rozwiązań technologicznych dla zakładów ubezpieczeń, przedstawicieli firm doradczych i prawnych oraz środowiska naukowego.

Więcej na temat wydarzenia

(am)

PZU z kampanią ubezpieczeń NNW dla studentów

0
Źródło zdjęcia: PZU

W najnowszej kampanii PZU zachęca do zakupu ubezpieczeń NNW dla studentów To druga odsłona promocji produktów z tej kategorii: w pierwszej zakład promował ubezpieczenia dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. W obu odsłonach PZU zwraca się do rodziców.

– Nasza komunikacja wypływa z wniosków, które wyciągnęliśmy z licznych badań zrealizowanych na nasze zlecenie w ostatnim czasie. Wynika z nich jasno, że rodzice, niezależnie od etapu życia dzieci, zawsze w centrum stawiają ich bezpieczeństwo i zdrowie. Jest to ważne także wtedy, gdy dziecko jest już dorosłe i poznaje uroki studenckiego życia. Jednak nie każdy student samodzielnie kupuje sobie ubezpieczenie NNW. Wiążemy to między innymi z kwestią finansową. Niezależność finansową młodzi Polacy zaczynają zdobywać przeważnie dopiero po skończeniu edukacji, po 25. roku życia. Jedynie 24% osób w wieku 18–24 lata deklaruje, że jest całkowicie niezależna finansowo. Dlatego naszą komunikację kierujemy do rodziców młodych dorosłych, którzy mogą zapewnić swoim dzieciom pomoc w przypadku nieprzewidzianego zdarzenia – także na etapie studiów. Jest to zbieżne z potrzebami młodych. Dla osób w wieku 18–26 lat bezpieczeństwo (72%) i spokój (70%) są, obok miłości (73%), kluczowymi wartościami w życiu. W zapewnieniu im poczucia, że mogą liczyć na pomoc i ochronę w trudniejszych sytuacjach może pomóc odpowiednie ubezpieczenie  tłumaczy Marta Strzyżewska, dyrektorka zarządzająca ds. marketingu i zaangażowań społecznych Grupy PZU.

Przy tworzeniu kreacji PZU, podobnie jak w pierwszej odsłonie kampanii, wykorzystał narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji, tworząc zarówno formaty statyczne, jak i animacje. Kreacje stworzyły zespoły PZU: Kreacji Marketingowej i Komunikacji Marki. Kampanijne działania obejmują kanał digital. Za zakup mediów odpowiada dom mediowy Sigma Bis.

– Ubezpieczenia NNW dają rodzicom większy spokój i komfort psychiczny. Szczególnie wtedy, kiedy dziecko wyfruwa z gniazda i rozpoczyna studia w innym mieście. W kampanii pokazujemy, że nie sposób utrzymać dorosłego dziecka pod kloszem, można je natomiast ubezpieczyć i do tego zachęcamy – dodaje Marta Strzyżewska.

(AM, źródło: PZU)

Nowe i znane ryzyka pożaru okiem underwritera

0
Michał Drożdżewski

Mimo dużego wkładu inżynierów w poprawę bezpieczeństwa pożarowego obiektów, jako underwriterzy nadal stoimy przed pytaniami dotyczącymi samej istoty ryzyka w kontekście zmian, które serwują nam nowe technologie i otaczające nas środowisko.

Pojawiają się pytania i wątpliwości związane z pozornie drobnymi zmianami w majątku klienta.

Czy ładowarki do samochodów elektrycznych na poziomie -3, zainstalowane niedawno w dwudziestokondygnacyjnym biurowcu, zmieniają obraz ryzyka, które do tej pory postrzegane było jako „docelowe” w strategii underwritingowej?

Czy instalacja fotowoltaiczna na dachu magazynu wyposażonego w tryskacze sprawia, że ryzyko staje się nieakceptowalne?

Jak prowadzić dialog z klientem, który jest przekonany że inwestycja w „zieloną energię” nie może nieść ze sobą żadnych zagrożeń, ponieważ jest tak mocno promowana przez media i instytucje?

Oczywiście nie ulega wątpliwości, że inwestycje te są korzystne, a nawet niezbędne, abyśmy mogli w długiej perspektywie realnie mierzyć się z niekorzystnymi zmianami klimatycznymi. Ważne jest jednak, aby zachować rozsądek i brać pod uwagę również negatywne aspekty wprowadzanych zmian.

W podejmowaniu decyzji underwriterom pomagają zarówno inżynierowie oceny ryzyka, jak i wytyczne oraz statystyki. Jeśli pracują w grupach o zasięgu globalnym, jak Allianz, także statystyki oparte na danych z innych rynków o profilu zbliżonym do polskiego, ale i o charakterystykach diametralnie innych. 

Przykłady tegorocznych szkód wyraźnie pokazują, że nowe technologie same w sobie rzadko generują wysokie zagrożenie pożarowe. Dopiero w połączeniu z podstawowym parametrem, jakim jest konstrukcja i charakterystyka budynku, mogą stworzyć „mieszankę pożarową”. Ten wniosek pokazuje jednak, że żadna statystyka ani ogólna wytyczna nie zastąpi indywidualnego podejścia, jakie daje klientom ścisła współpraca z inżynierami oceny ryzyka i underwriterami.

Nieoceniona jest również rola pośredników ubezpieczeniowych, zarówno brokerów, jak i agentów, którzy pomagają w tym dialogu, tworząc stronom przestrzeń do dyskusji.    

Michał Drożdżewski
dyrektor underwritingu ryzyk majątkowych i technicznych, Allianz Polska

Lokalne kompetencje kluczowe w korpo

0
Katarzyna Laurenza

Od czerwca mam przyjemność zarządzać w Polsce nową jednostką grupy Allianz – Allianz Commercial. Odpowiadam za rozwój i underwriting ubezpieczeń dla klientów korporacyjnych; kieruję mocnym, zorientowanym na rynek zespołem. Powstanie osobnej struktury dla klientów korporacyjnych to efekt zmian wprowadzonych w grupie Allianz na świecie. Allianz Commercial to centrum wiedzy i globalna linia grupy zajmująca się ubezpieczaniem średnich i dużych przedsiębiorstw oraz ryzyk specjalistycznych. Wśród naszych klientów są największe na świecie marki konsumenckie, instytucje finansowe i gracze branżowi, globalna branża lotnicza i spedycyjna, a także przedsiębiorstwa rodzinne i średnie, które stanowią trzon gospodarki.

Nazwa handlowa Allianz Commercial łączy dużą działalność w zakresie ubezpieczeń korporacyjnych Allianz Global Corporate & Specialty (znanego na rynku jako AGCS) z działalnością prowadzoną przez krajowe podmioty obsługujące przedsiębiorstwa średniej wielkości.

Jesteśmy obecni w ponad 200 krajach i terytoriach za pośrednictwem własnych zespołów lub też sieci i partnerów grupy Allianz. W 2023 r. zintegrowana działalność Allianz Commercial przyniosła globalnie ok. 18 mld euro składki brutto.

Chcemy działać jak jeden Allianz także w Polsce, niezależnie od tego, czy mówimy o kliencie MidCorp, czy LargeCorp, o ubezpieczeniach specialty czy też wymagających programach reasekuracji dla polskich ryzyk. Tym samym zapewniamy spójną ofertę dla różnych grup klientów korporacyjnych.

Nasze atuty to zaangażowani, zorientowani na rynek pracownicy, siła finansowa i najcenniejsza marka ubezpieczeniowa świata. Nasz cel to pomagać klientom przygotować się na nadchodzące wydarzenia oraz zapewniać szeroki zakres rozwiązań tradycyjnego i alternatywnego transferu ryzyka, wyjątkowe doradztwo w zakresie ryzyka oraz usługi międzynarodowe.

Pracujemy wytrwale nad odbudową i zwiększeniem pozycji Allianz na rynku ubezpieczeń korporacyjnych w Polsce. Sięgamy po bogatą ofertę, pojemności reasekuracyjne oraz ekspertyzę macierzystej grupy.

Kluczową rolę odgrywają jednak lokalne kompetencje i wiedza o potrzebach polskich klientów i brokerów. Takie kompetencje mamy i ciągle je wzmacniamy. Nasz zespół odpowiada kompleksowo za underwriting i sprzedaż ubezpieczeń korporacyjnych oraz relacje z brokerami.

Zaczęliśmy od zmian struktury. Zmieniliśmy standardy pracy, kończymy digitalizację całego procesu i wiele integracji systemów, aby mieć jak najlepsze dane o klientach i szybciej przygotowywać oferty. Mamy świadomość, że wciąż jeszcze sporo pracy przed nami, ale jesteśmy na to gotowi i zdeterminowani do rozwoju.

Nasza oferta dla polskich klientów obejmuje ubezpieczenia mienia przedsiębiorstw, utraty zysku, odpowiedzialności cywilnej (w tym D&O), ubezpieczenia ryzyk finansowych, mienia w transporcie.

Mamy też ofertę w zakresie ryzyk specjalistycznych: aviation, entertainment czy cyber. We współpracy z grupą Allianz przygotowujemy też rozwiązania specjalnie dla klientów międzynarodowych.

Jesteśmy otwarci na nowe ryzyka i dzielimy się z klientami fachową wiedzą o ograniczaniu ekspozycji na te zagrożenia. Ciekawymi przykładami dzielą się koledzy z mojego zespołu.

Katarzyna Laurenza
dyrektorka zarządzająca Allianz Commercial w Polsce

Inżynierowie ryzyka pomagają klientom

0
Źródło zdjęcia: Allianz

Inżynierowie oceny ryzyka naszej firmy w ramach dialogu z klientami starają się aktywnie wspomagać przedsiębiorców i osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa, przede wszystkim pożarowego.

Opracowujemy standardy jakościowe – zbiory wytycznych, dobrych praktyk postępowania. Przykładem są wytyczne dotyczące fotowoltaiki, szczególnie dla instalacji montowanych na dachach z izolacją palną, co znacząco zwiększa ryzyko rozprzestrzeniania potencjalnego pożaru.

Przygotowujemy też wytyczne dotyczące wykorzystania małych magazynów energii (do 100 kWh) oraz montażu i eksploatacji ładowarek do pojazdów elektrycznych, przede wszystkim w kontekście garaży podziemnych. Robimy to w odpowiedzi na sugestie klientów, którzy wskazują na brak przepisów prawnych w tym zakresie.

Istniejące przepisy nie w pełni „nadążają” za szybkim rozwojem technologii litowo-jonowej i jej upowszechnieniem w zakładach i domach, a generuje ona istotne i niedoceniane ryzyka. Z tego względu postanowiliśmy przedstawić zestaw dobrych praktyk, zarówno w sferze organizacyjnej, jak i technicznej. Uproszczone wytyczne zostały również przygotowane dla domów jednorodzinnych.  

Innym elementem doradztwa, które Allianz od wielu lat z sukcesem praktykuje na rynku światowym i polskim, jest rekomendacja wykonywania termowizji instalacji elektrycznych i technologicznych w obiektach przemysłowych. Ogromna baza wykonanych badań przez naszych klientów wskazuje wiele sytuacji, gdzie temperatury, np. styczników czy silników w momencie badania były już na tyle wysokie, że groziły pożarem, co zostało zażegnane po wykonaniu prostych najczęściej napraw. Relacja kosztu badań i napraw w stosunku do potencjalnych strat pożarowych, dymowych i zalania wodą gaśniczą jest tu wyjątkowo korzystna.

Wielokrotnie otrzymywaliśmy podziękowania od osób zarządzających i działów utrzymania ruchu firm – naszych klientów po wdrożeniu regularnych badań termowizyjnych w utrzymaniu ruchu, co daje znaczący spadek awaryjności „codziennej”.

To tylko kilka przykładów naszych „ponadnormatywnych” działań na rzecz klientów, które często niewielkim kosztem zwiększają bezpieczeństwo obiektów (oraz pracowników/mieszkańców) w reakcji na pojawiające się nowe zagrożenia. Kluczowa jest świadomość i skorzystanie z fachowej wiedzy o tym, jak lepiej zabezpieczyć dom/zakład przed ryzykami generowanymi przez zmieniający się świat. I tutaj właśnie z pomocą przychodzą inżynierowie oceny ryzyka zakładów ubezpieczeń.

Piotr Gilowski
menedżer działu oceny ryzyka majątkowego, Allianz Polska

Czy wypłaty odszkodowań to jedyna przyszłość/powinność ubezpieczycieli?

0
Katarzyna Malinowska

Chociaż ubezpieczenia są znane od wieków jako narzędzie do przenoszenia ryzyka w celu zrekompensowania konsekwencji jego materializacji, ich potencjał się na tym nie kończy. Jedną z od dawna znanych, ale często ignorowanych funkcji ubezpieczeń jest zapobieganie ryzyku.

Musimy pamiętać, że ubezpieczenie jest tradycyjnie formą zarządzania ryzykiem, a obecnie ubezpieczyciele są menedżerami ryzyka współczesnego świata. Doświadczenie zdobyte przez ubezpieczycieli przez stulecia funkcjonowania ubezpieczeń zawsze predestynowało ich do wykraczania poza aspekty czysto kompensacyjne. Dlatego jedną z pomocniczych, ale ważnych funkcji ubezpieczenia jest zapobieganie ryzyku, uważane za najbardziej racjonalną metodę kontroli strat.

W metodologii ubezpieczeń wskazuje się nawet na dwie podstawowe, ale równorzędne funkcje ubezpieczeń – kompensacyjną i prewencyjną. Argumentuje się również, że prowadzenie działalności ubezpieczeniowej bez prewencji byłoby nieopłacalne. Dzięki prewencji proces likwidacji szkód ubezpieczyciela może stać się bardziej zrównoważony. Funkcja prewencyjna wynika zatem ze społecznej roli ubezpieczeń i choć jej wartość konkurencyjna na rynku również powinna być oczywista, to bywa kwestionowana.

Nowe produkty ubezpieczeniowe

Pojawiające się technologie oferują firmom ubezpieczeniowym, ubezpieczającym, a także rządom różne możliwości kontrolowania strat, a także zapewniają lepsze, bardziej wydajne praktyki zarządzania ryzykiem. Kwestia zapobiegania i ograniczania ryzyka jest coraz częściej podnoszona przez wszystkich wyżej wymienionych interesariuszy, co wskazuje, że ubezpieczenia i zapobieganie ryzyku wzajemnie się uzupełniają.

Tak jak ubezpieczenie chroni działalność klienta przed skutkami obecnego i przyszłego ryzyka, tak zapobieganie stratom ogranicza to ryzyko i straty, które może ono spowodować. Znajduje to również odzwierciedlenie w popycie na produkty ubezpieczeniowe, które służą nie tylko wypłacie odszkodowania, ale także zapewniają usługi ograniczania strat.

Jednym z takich produktów, które w ostatnim czasie zaczęły odgrywać większe znaczenie, są ubezpieczenia cybernetyczne. Z jednej strony ubezpieczyciele zapewniają finansowanie narzędzi umożliwiających znaczące redukowanie strat bezpośrednio po zaistnieniu zdarzenia szkodowego (Incydent Management).

Z drugiej strony wielu ubezpieczycieli dokładnie przygląda się polityce bezpieczeństwa cybernetycznego w organizacji przed zawarciem ubezpieczenia i albo nie przyjmuje tego ryzyka, albo pokazuje działania, które musi podjąć organizacja, by zwiększyć swoje bezpieczeństwo, a jej ubezpieczenie było możliwe.

Ubezpieczenia a ESG

Warto zwrócić również uwagę na związek między celami prewencyjnymi i celami zrównoważonego rozwoju a strategią ESG, czyli budowaniem organizacji z uwzględnieniem czynników finansowych, środowiskowych (w tym klimatu, różnorodności biologicznej), społecznych i ludzkich, zapewniając odporność organizacji i długoterminowe tworzenie jej wartości.

Należy również zauważyć, że wszystkie cele zrównoważonego rozwoju („SDGs”) „pośrednio koncentrują się na zmniejszaniu lub kontrolowaniu ryzyka spowodowanego niezrównoważonymi trendami społecznymi, gospodarczymi lub środowiskowymi oraz ich interakcjami”. Wdrożenie celów zrównoważonego rozwoju wiąże się z zarządzaniem ryzykiem, takim jak zarządzanie niepewnością, zapobieganie ryzyku, ocena go i korzyści, jego komunikacja, a także kompensacja.

Skuteczna realizacja celów zrównoważonego rozwoju wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na ryzyko oraz bardziej wieloaspektowej i rygorystycznej analizy i zarządzania nim, począwszy od identyfikacji najistotniejszych rodzajów ryzyka.

Cele zrównoważonego rozwoju mogą w rzeczywistości pomóc w osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem poprzez lepszą identyfikację ryzyka, udoskonalenie strategii, opracowanie wskaźników, ukierunkowanie zasobów itp. Naukowcy badający cele zrównoważonego rozwoju w kontekście zarządzania ryzykiem zadają głębokie pytania: „Czy zrównoważony rozwój sam w sobie nie jest królową ograniczania ryzyka?” lub „Co jest bardziej zrównoważone niż przenoszenie ryzyka, łagodzenie go / unikanie go i ochrona środowiska?”.

Ubezpieczenie jest w stanie odegrać niezaprzeczalną rolę w realizacji celów zrównoważonego rozwoju (zob. ramy ONZ dotyczące ograniczania ryzyka klęsk żywiołowych z 2015 r.). Ubezpieczyciele zaczęli również uznawać swoją rolę jako zarządzających ryzykiem (poza tradycyjną rolą przewoźników ryzyka). Wkład branży ubezpieczeniowej w przejście do gospodarek niskoemisyjnych, efektywnie korzystających z zasobów, sprzyjających włączeniu społecznemu i odpornych na klęski żywiołowe – tj. wspieranie odporności – oznacza potrzebę zmiany podejścia ubezpieczycieli do podejmowania ryzyka – tj. skupienia się w większym stopniu i w ustrukturyzowany, zinstytucjonalizowany sposób na zapobieganiu stratom i ich ograniczaniu. Od kilku lat ubezpieczyciele są zaangażowani w „programy zapobiegania stratom”, które pomagają uniknąć zdarzenia objętego ubezpieczeniem.

Kształtowanie nowych standardów

Jak zauważył E. Mills, „tak jak branża historycznie zapewniała swoje przywództwo w celu zminimalizowania ryzyka związanego z pożarami budynków i trzęsieniami ziemi, ubezpieczyciele mają dziś ogromną szansę na opracowanie kreatywnych rozwiązań i produktów zapobiegających stratom, które zmniejszą straty związane ze zmianami klimatu dla konsumentów, rządu i dla nich samych”.

Interesariusze ubezpieczeniowi, zarówno ubezpieczyciele, jak i pośrednicy, uznają bezpośredni związek między ubezpieczeniami a ESG. Obejmuje to kompleksowe podejście do zarządzania ryzykiem, w tym zapobieganie ryzyku i jego ograniczanie. Obejmuje ono wszystkie trzy czynniki ESG. W odniesieniu do czynników środowiskowych chodzi w szczególności o podstawowe przyczyny zmian klimatycznych, co oznacza pilną potrzebę podjęcia działań i zmiany zachowań.

Nie ma wątpliwości, że branża ubezpieczeniowa ma praktyczny potencjał, aby wspierać i zachęcać ludzi do zmiany zachowań w pozytywny sposób.

prof. Katarzyna Malinowska
Akademia Leona Koźmińskiego

Marcin Janicki
Country Manager Crawford Polska

Allianz Partners pomoże w zarządzaniu ryzykiem na rynku nieruchomości

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Dla efektywnego prowadzenia działalności biznesowej przez polskich deweloperów kluczowe znaczenie zyskuje skuteczne zarządzanie projektami budowlanymi oraz nieruchomościami. Dlatego Allianz Partners opracował kompleksowe rozwiązania techniczne dla deweloperów oraz właścicieli nieruchomości.

Allianz Partners oferuje specjalistyczne usługi w zakresie remontów i likwidacji szkód, adaptacji lokali oraz przygotowania nieruchomości do sprzedaży czy wynajmu. Specjalny opiekun klienta, który dostarcza niezbędnych informacji o przebiegu prac, oraz kontrola kosztów przyczyniają się do optymalizacji działań deweloperskich. Dzięki kompleksowemu wsparciu Allianz Partners umożliwia deweloperom utrzymanie płynności finansowej oraz realizację projektów zgodnie z planem, nawet w obliczu nieprzewidzianych trudności. Firma oferuje pełną koordynację i kontrolę kosztów remontów oraz zapewnia jakość i szybkie tempo realizacji. Specjaliści dbają o bezpieczeństwo inwestycji, co pozwala klientom skupić się na rozwoju biznesu.

(AM, źródło: Allianz Partners)

PIB Broker o ewolucji ubezpieczeń szkolnych

0
Źródło zdjęcia: PIB Broker

PIB Broker zauważa, że od dłuższego czasu maleje partycypacja dzieci objętych ochroną w ramach grupowych ubezpieczeń NNW proponowanych przez szkoły. Zdaniem ekspertów brokera jest to wynik m.in. niższego zaangażowania placówek w promocję ubezpieczenia oraz większej świadomości rodziców, którzy sami szukają ofert, aby wybrać optymalną ochronę.

– W ostatnich latach rynek ubezpieczeń szkolnych mocno ewoluował. Po jego „uwolnieniu”, dzięki współpracy ośrodków edukacyjnych, brokerów oraz towarzystw ubezpieczeń, powstało wiele produktów i usług, które lepiej odpowiadają na stale zmieniające się potrzeby związane z ochroną dzieci – wskazuje Agnieszka Mazur, brokerka ubezpieczeniowa PIB Broker. Nowoczesny rynek oferuje wiele propozycji w różnych formułach z coraz bardziej rozwiniętym zakresem ubezpieczenia czy usługami typu assistance – dodaje.

Ekspertka zaznacza, że zmieniła się nie tylko oferta, ale również podejście do sprzedaży ubezpieczeń. Intensywna konkurencja spowodowała, że wiele firm oraz pośredników wprowadziło nowoczesne metody sprzedaży oraz obsługi klienta. Standardem stały się oferty nabycia polis online, a także rozwiązania wykorzystujące kody QR i płatności mobilne.

– Coraz popularniejsze stają się również aplikacje mobilne, umożliwiające łatwe zarządzanie dokumentami ubezpieczeniowymi, zapoznanie się z ofertą czy dostęp do treści OWU. Jednocześnie szeroki wybór takich ofert sprawia, że analiza dostępnych rozwiązań może okazać się nie lada wyzwaniem – dodaje Agnieszka Mazur. – Nie ma jednolitej formy przedstawiania oferty ubezpieczeniowej, a rzetelne porównanie dostępnych rozwiązań często okazuje się ponad siły rodziców – zauważa.

(AM, źródło: PIB Broker)

18,351FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie