Blog - Strona 212 z 1533 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 212

Mercer: Systemy emerytalne wymagają usprawnień wobec zmian demograficznych

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Mercer oraz CFA Institute opublikowały 16. edycję corocznego rankingu systemów emerytalnych „Mercer CFA Institute: Global Pension Index 2024”. Pierwsze miejsce w zestawieniu utrzymała Holandia. Tuż za nią uplasowały się Islandia i Dania.

– W świecie, w którym wskaźniki dzietności spadają, a średnia długość życia wzrasta, systemy emerytalne są w centrum uwagi. Zapewnienie odpowiedniej równowagi między prywatnymi a publicznymi rozwiązaniami emerytalnymi, zwiększenie partycypacji pracowników oraz zachęcanie do kontynuowania aktywności zawodowej osób, które chcą pracować w starszym wieku, to tylko niektóre z działań, które mogą poprawić długoterminowe wyniki dla emerytów – skomentował Pat Tomlinson, President and CEO Mercer.

Krzysztof Nowak, CEO Mercer w Polsce zwraca uwagę, że polski system emerytalny nie jest wyizolowany – dotyka nas wiele takich samych problemów, jak te wskazane w raporcie: spadające wskaźniki dzietności, rosnąca długość życia, wzrost obciążeń państwa, w efekcie wyzwania wysokich deficytów budżetów i systemów publicznych. Ale ma też kilka specyficznych cech, które wymuszają jego odmienne „naprawianie”. – Dla przykładu, przekształcając polską gospodarkę w roku 1989, od razu uniknęliśmy „pułapek” systemu DB (defined benefits). Nasz system zakładowych programów emerytalnych, niezależnie od formy (PPE czy PPK) zawsze oparty był o konstrukcję DC. Znamy doskonale wady tych rozwiązań, ale przez ostatnie 30 lat chyba nieźle nauczyliśmy się też wykorzystywać ich zalety. Natomiast bez wątpienia głównym wyzwaniem polskiego systemu emerytalnego pozostaje „przeważenie” systemu państwowego, szczególnie w modelu pełnej redystrybucji – czyli naszego ZUS. Mówiąc o redystrybucji, mamy tu na myśli system pozbawiony aktywów, w którym świadczenia w 100% finansowane są bieżącymi wpływami (składkami bądź środkami z budżetu państwa). Aktywa naszych OFE (II filar), zakładowych PPE i PPK oraz indywidualnych IKE i IKZE w porównaniu do zobowiązań ZUS są niewspółmiernie małe. To mocno wyróżnia polski system na tle rozwiązań światowych, i to niestety negatywnie. I pewnie w zakresie wysokości świadczeń, stabilności i integralności systemu mamy najwięcej do zrobienia – ocenił ekspert.

Jak pomóc uczestnikom planów DC w uzyskaniu najlepszych wyników emerytalnych?

Systemy emerytalne na świecie coraz częściej odchodzą od planów o zdefiniowanym świadczeniu (DB) na rzecz planów zdefiniowanej składki (DC). Autorzy raportu analizują możliwości i wyzwania związane z planami DC zarówno dla grupowych rozwiązań, w tym funduszy emerytalnych, jak i dla programów indywidualnych.

Trwające przejście na plany emerytalne o zdefiniowanej składce wprowadza wiele wyzwań związanych z planowaniem finansowym, które spadają wprost na barki przyszłych emerytów. Plany DC wymagają od indywidualnych inwestorów podejmowania złożonych decyzji dotyczących planowania finansowego, które mogą znacząco wpłynąć na ich sytuację finansową, i wiele osób nie jest dobrze przygotowanych do podejmowania takich decyzji. Ranking stanowi ważne przypomnienie o lukach, które wciąż istnieją w zapewnieniu długoterminowego bezpieczeństwa finansowego i doradztwa dla indywidualnych inwestorów. Potrzeba wykwalifikowanych i etycznych doradców finansowych ponownie staje się kluczowa, dlatego uruchomiliśmy nowe inicjatywy w obszarze prywatnego zarządzania majątkiem, aby temu przeciwdziałać – podkreśla Margaret Franklin, President and CEO CFA Institute.

Pomimo tych wyzwań, w miarę wydłużania się życia, zwiększona elastyczność i personalizacja oferowana przez programy DC będzie miała kluczowe znaczenie. Koncepcja emerytury ulega zmianie, a wiele osób stopniowo przechodzi na emeryturę lub powraca na rynek pracy  po wcześniejszym przejściu na emeryturę. Plany DC oferują również istotne korzyści dla pracowników zatrudnionych w ramach umów cywilnoprawnych i dorywczych, którzy często byli pomijani w tradycyjnych schematach DB.

Reforma systemu świadczeń emerytalnych powinna być kontynuowana, ponieważ zmieniają się potrzeby finansowe emerytów oraz ich oczekiwania zawodowe. Nie ma jednego rozwiązania, które mogłoby zapewnić stabilność systemów emerytalnych. Nadszedł czas, aby rządy, decydenci polityczni, branża emerytalna i pracodawcy współpracowali, aby zapewnić, że starsze pokolenia będą mogły utrzymać styl życia podobny do tego, który mieli w trakcie swojej kariery zawodowej – dodaje dr David Knox, jeden z autorów raportu oraz Senior Partner Mercer.

Ranking w liczbach

Holandia uzyskała pierwsze miejsce w indeksie z wynikiem 84,8 pkt. Tuż za nią uplasowały się Islandia (83,4) oraz Dania (81,6). System emerytalny Holandii nadal jest najwyżej oceniany, w miarę jego przechodzenia z systemu zdefiniowanego świadczenia na DC.

Global Pension Index ocenia systemy emerytalne w poszczególnych krajach pod względem adekwatności, stabilności i integralności systemu, wykorzystując do obliczenia wyniku średnią ważoną tych trzech subindeksów. Najwyższe noty w poszczególnych subindeksach otrzymały: Holandia za adekwatność świadczeń (86,3), Islandia za stabilność (84,3) oraz Finlandia za integralność (90,8).

Wzrost długości życia, wysokie stopy procentowe oraz rosnące koszty opieki zdrowotnej wywierają coraz większą presję na budżety rządowe wspierające programy emerytalne, co spowodowało nieznaczny spadek wyników w tym roku. Kilka krajów, w tym Chiny, Meksyk, Indie i Francja, przeprowadziło ostatnio reformy mające na celu poprawę swoich systemów. Najnowsze reformy emerytalne w Chinach, ogłoszone we wrześniu, nie są jeszcze odzwierciedlone w ich wyniku w Indeksie.

KrajCałościowa ocenaLiczba punktówAdekwatnośćStabilnośćIntegralność
HolandiaA84,886,381,786,8
IslandiaA83,482,084,384,4
DaniaA81,684,082,676,3
IzraelA80,275,782,684,1
SingapurB+78,779,874,383,0
AustraliaB+76,768,479,586,1
FinlandiaB+75,977,064,290,8
NorwegiaB+75,277,263,688,3
ChileB74,971,270,986,5
SzwecjaB74,375,273,773,6
Wielka BrytaniaB71,675,761,579,3
SzwajcariaB71,566,071,480,4
UrugwajB68,984,046,676,1
Nowa ZelandiaB68,764,864,980,2
BelgiaB68,681,840,187,4
MeksykB68,573,863,467,1
KanadaB68,467,063,877,1
IrlandiaB68,173,652,880,5
FrancjaB68,084,843,475,7
NiemcyB67,381,145,875,3
ChorwacjaB67,266,857,481,7
PortugaliaB66,983,434,685,7
Zjednoczone Emiraty ArabskieC+64,877,143,375,3
KazachstanC+64,045,873,180,4
Hongkong SARC+63,951,561,187,5
HiszpaniaC+63,382,930,777,6
KolumbiaC+63,063,957,469,5
Arabia SaudyjskaC+60,561,158,062,9
Stany ZjednoczoneC+60,463,958,457,5
PolskaC56,859,245,269,4
ChinyC56,565,237,869,1
MalezjaC56,344,554,677,4
BrazyliaC55,870,431,067,3
BotswanaC55,439,752,085,2
WłochyC55,468,225,177,2
JaponiaC54,957,147,162,1
PeruC54,755,346,964,7
WietnamC54,556,841,369,3
TajwanC53,746,251,968,2
AustriaC53,467,222,075,2
Korea PołudniowaC52,240,552,470,5
IndonezjaC50,238,150,469,3
TajlandiaC50,050,243,858,2
Republika Południowej AfrykiD49,634,748,075,7
TurcjaD48,348,332,270,8
FilipinyD45,841,763,427,7
ArgentynaD45,561,529,442,3
IndieD44,034,244,958,4

Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI)

MCGPI ocenia systemy emerytalne na świecie i sugeruje możliwe obszary wymagające reformy, które mogłyby zapewnić bardziej adekwatne i stabilne świadczenia emerytalne. Tegoroczny indeks uwzględnia 48 systemów emerytalnych z całego świata oraz obejmuje 65% populacji świata. Global Pension Index jest wspólnym projektem badawczym współfinansowanym przez CFA Institute i Mercer, jest także wspierany przez Monash Centre for Financial Studies (MCFS).

(AM, źródło: Marsh)

Starr Insurance z licencją na działalność w Korei Południowej

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Komisja Usług Finansowych Korei Południowej przyznała Starr International Insurance (Singapore) Pte. Ltd. zezwolenie na prowadzenie działalności w Korei w formie oddziału. Licencja obejmuje ubezpieczenia nieruchomości komercyjnych oraz następstw nieszczęśliwych wypadków. Biuro koreańskiego oddziału Starr jest zlokalizowane w Seulu.

Dyrektorem generalnym oddziału Starr w Korei jest Paul Choi. Menedżer ma ponad 30-letnie doświadczenie w ubezpieczeniach, zdobyte zarówno w sektorze zakładów, jak i brokerów.

– Korea to jeden z największych rynków ubezpieczeń komercyjnych w Azji, a Starr od wielu lat prowadzi działalność w regionie. Mamy nadzieję, że Korea będzie dla Starr dobrym źródłem rentownego wzrostu w zakresie składek ubezpieczeniowych w nadchodzących latach – powiedział Phil Finley, prezes Starr Asia Pacific.

(AM, źródło: PAP Media Room)

Odc. 264 – Ubezpieczenia dla leasingów z perspektywy lidera

0

O ubezpieczeniach dla leasingów z perspektywy lidera w podcaście ubezpieczeniowym #RozmowyBezAsekuracji mówi Wojciech Kmiecicki, dyrektor Biura Klienta Strategicznego i Leasingu, PZU. Rozmawia Aleksandra E. Wysocka.
 
 Dowiesz się:

  • Jakie są aktualnie największe wyzwania w ubezpieczeniach powiązanych z leasingiem?
  • W jakim kierunku zmierza branża?
  • Gdzie można spotkać ekspertów PZU na konferencji „Leasing a ubezpieczenia 2024”?

Zarejestruj się

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY

Siedmiu przedstawicieli rynku ubezpieczeń preferuje polubowne rozwiązywanie sporów

0
Źródło zdjęcia: KNF

Krystian Wiercioch, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, oraz prof. dr hab. Aleksander Chłopecki, prezes Sądu Polubownego przy KNF, wręczyli wyróżnienia laureatom konkursu „Instytucja Finansowa Przyjazna Mediacji”. Większość laureatów reprezentowało rynek ubezpieczeń, choć ich liczba była dużo mniejsza niż w poprzednich latach.

Wyboru podmiotów najbardziej zaangażowanych w proces mediacji dokonała kapituła, w składzie której znaleźli się: zastępca przewodniczącego KNF z upoważnienia przewodniczącego, prezes Sądu Polubownego przy KNF oraz trzech członków Zgromadzenia Ogólnego Arbitrów i Mediatorów Sądu Polubownego przy KNF. Laury otrzymało w sumie 12 przedstawicieli sektora finansowego, z czego siedmiu reprezentowało rynek ubezpieczeń W poprzedniej edycji konkursu było ich 10, w 2022 r. – 12, a w 2021 r. – 10, z tym że zgarnęli oni wszystkie laury w danej edycji.

„Siedmiu wspaniałych”

Wśród nagrodzonych przedstawicieli sektora znalazło się 6 ubezpieczycieli: PZU SA, UNIQA TU, TUW „TUW”, LINK4, TUW PZUW oraz TUZ Ubezpieczenia.

– Jestem niesamowicie dumny, że i w tym roku TUZ otrzymał tę prestiżową nagrodę. Dedykuję ją tym wszystkim pracownikom, którzy od lat angażują się w procesy mediacyjne. To efekt systematycznej pracy, wielu starań, kompromisów i podnoszenia świadomości, czym są mediacje. Niezmiernie mnie cieszy, że znaleźliśmy się wśród nagrodzonych firm ubezpieczeniowych i kapituła doceniła naszą pracę na rzecz mediacji i polubownego rozwiązywania sporów. Jesteśmy pewni, że to właśnie dzięki temu podejściu i wykorzystywanym przez nas kompetencjom większość spraw nie kończy się w sądach, tylko zostaje rozstrzygnięta już na etapie negocjacji – powiedział Dariusz Radaczyński, dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód TUZ Ubezpieczenia.

Siódmy laur przypadł Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu.

– W postępowaniach mediacyjnych toczących się przed Sądem Polubownym przy KNF uczestniczymy już od ponad ośmiu lat. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, zwłaszcza dla trudnych spraw z roszczeniami na duże kwoty – mówi Małgorzata Ślepowrońska, prezeska UFG.

Jak podaje Fundusz, w latach 2022–2024 niemal 97% postępowań mediacyjnych z jego udziałem zakończyło się powodzeniem. Dużym ułatwieniem dla obydwu stron jest możliwość korzystania z mediacji w trybie zdalnym. 

Banki depczą po piętach zakładom

Pozostałe wyróżnienia trafiły do przedstawicieli sektora bankowego: PKO BP, BNP Paribas Bank Polska, Banku Ochrony Środowiska, ING Banku Śląskiego oraz polskiego oddziału Raiffeisen Banku.

Konkurs „Instytucja Finansowa Przyjazna Mediacji” promuje polubowne metody rozwiązywania sporów instytucji finansowych z klientami i wskazuje podmioty szczególnie zaangażowane w upowszechnianie mediacji na rynku finansowym.  

O dużym zainteresowaniu polubownymi metodami rozwiązywania sporów, zwłaszcza postępowaniem mediacyjnym, świadczy liczba prowadzonych postępowań w Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy KNF. Do końca września 2024 r. do Sądu Polubownego wpłynęło 9381 wniosków o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego, a w 8615 sprawach wyrażono na nie zgodę. W zdecydowanej większości przypadków mediacja doprowadziła do osiągnięcia porozumienia satysfakcjonującego dla obu stron sporu. W 2024 r. ponad 83% postępowań mediacyjnych zakończyło się zawarciem ugody. 

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl

#ubezpieczeniowyLIVE: Trendy w ubezpieczeniach grupowych

0

Zapraszamy na #ubezpieczeniowyLIVE, który odbędzie się w czwartek 24 października 2024 roku w godzinach 13:00–14:30. Tematem odcinka będą trendy w ubezpieczeniach grupowych.

W programie:

  • Jak ważna jest koordynowana opieka medyczna w ramach ubezpieczenia zdrowotnego? – Beata Rosiak, dyrektorka Biura Ubezpieczeń Zdrowotnych SIGNAL IDUNA
  • Wdrożenie pełne niespodzianek, czyli gaszenie pożarów i 85 tysięcy deklaracji – Marta Zdzińska, koordynatorka współpracy z klientem strategicznym Certo Broker

Live na Facebooku

Live na LinkedInie

(AM)

Vienna Life liczy na dwucyfrowy wzrost sprzedaży

0
Tomasz Borowski

Tomasz Borowski, członek zarządu kierujący pracami zarządu Vienna Life, przekazał PAP Biznes, że jego firma do końca 2026 roku ma zamiar zakończyć integrację operacyjną. Towarzystwo zakłada, że jego składka regularna będzie rosła w dwucyfrowym tempie, co pozwoli mu uzyskać 10% udział w rynku.

Jednym z najważniejszych Vienna Life zadań będzie integracja technologiczna. – Przy czym nie ograniczamy się do jednego rozwiązania i nie budujemy naszej architektury IT w oparciu o jeden system. Naszym celem jest szybki rozwój i wprowadzanie innowacji, zarówno w ubezpieczeniach indywidualnych, jak i grupowych. Dlatego dla każdej z tych linii stworzyliśmy platformy, które rozwijamy równolegle – powiedział Tomasz Borowski.

Poinformował, że niezależnie od projektu integracji, ubezpieczyciel będzie prowadzić regularne, cokwartalne wdrożenia dla klientów – podał Bankier.pl za PAP Biznes.

– Na początku nowego roku zaproponujemy klientom nowe ubezpieczenia na życie. Nie wycofujemy jednak z obecnej oferty żadnych produktów – stwierdził menedżer.

Prezes podał, że w połowie 2025 roku planowane jest także wdrożenie nowych narzędzi dla pośredników, które mają ich wspierać w kontaktach z klientami. – Chcemy budować bardziej proaktywne relacje z naszymi klientami – zadeklarował Tomasz Borowski. Podał, że Vienna Life kontroluje obecnie około 8% rynku ubezpieczeń na życie. – W perspektywie trzech lat chcemy, by udział ten był dwucyfrowy i wynosił ponad 10% Na pewno chcemy przyspieszyć tempo wzrostu w ubezpieczeniach grupowych. Chodzi zarówno o ubezpieczenia pracownicze, oferowane głównie za pośrednictwem brokerów, jak i grupy otwarte, rozwijane w ramach współpracy z pośrednikami, również tymi, którzy sprzedają ubezpieczenia majątkowe – powiedział Tomasz Borowski. – W ubezpieczeniach indywidualnych stawiamy na nową formułę ubezpieczeń ochronnych. Nadal też będziemy oferować ubezpieczenia ze składką jednorazową – dodał.

Zdaniem menedżera w perspektywie dwóch–trzech lat składka regularna Vienna Life będzie rosła rocznie w tempie dwucyfrowym.

Tomasz Borowski dodał, że Vienna Life jest otwarta na przejęcia. – Oprócz rozwoju organicznego, planujemy aktywnie poszukiwać szans na współpracę oraz zaangażowanie kapitałowe na rynku pośrednictwa ubezpieczeniowego – powiedział.

Więcej

(AM, źródło: Bankier.pl, PAP Biznes)

Jak dane z 230 źródeł pomogą ubezpieczycielom lepiej oceniać ryzyko?

0
Marek Szulc

Branża ubezpieczeniowa od lat zmaga się z wieloma wyzwaniami, które utrudniają osiągnięcie stabilnej rentowności, zwłaszcza w obszarze ubezpieczeń majątkowych i komunikacyjnych. Problemy te wynikają przede wszystkim z trudności w ocenie faktycznego ryzyka oraz braku dostępu do wiarygodnych danych, które mogłyby wspierać precyzyjną wycenę polis.

Niska jakość lub ograniczona dostępność danych, na których bazują ubezpieczyciele, często prowadzi do błędów w wycenie, skutkując z jednej strony zaniżaniem stawek i stratami finansowymi, a z drugiej – zniechęceniem klientów przez zawyżone ceny.

Platforma Pointo wykorzystuje dane z ponad 230 różnych źródeł, integrując informacje przestrzenne, demograficzne telekomunikacyjne i gospodarcze. Teraz, gdy platforma trafia do sektora komercyjnego, w tym do branży ubezpieczeniowej, pytanie brzmi: czy Pointo może zrewolucjonizować sposób, w jaki firmy ubezpieczeniowe zarządzają ryzykiem?

Jak zminimalizować błędy w wycenie polis?

Dane przestrzenne są kluczowym narzędziem w ocenie ryzyka ubezpieczeniowego, umożliwiając precyzyjne zrozumienie i analizę geograficznego kontekstu danego obszaru. Dzięki zaawansowanej technologii GIS (Geographic Information System) ubezpieczyciele mogą uwzględniać historyczne dane o incydentach, takich jak powodzie, trzęsienia ziemi czy pożary, oraz analizować czynniki wpływające na stabilność budynków i infrastrukturę. Pozwala to na dokładne dostosowanie poziomu premii ubezpieczeniowej do ryzyka w danym regionie.

Dodatkowo analiza danych dotyczących przestępczości, kolizji drogowych i innych lokalnych zagrożeń umożliwia ubezpieczycielom oferowanie polis lepiej dopasowanych do specyficznych potrzeb klientów, minimalizując ryzyko strat i zwiększając skuteczność działań ubezpieczeniowych. Potencjał tych danych w precyzyjnej ocenie ryzyka jest ogromny, co przekłada się na bardziej spersonalizowane i efektywne polisy.

Precyzyjna wycena polis opiera się na dostępie do aktualnych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki Platformie Pointo ubezpieczyciel może dynamicznie dostosowywać wycenę, uwzględniając najnowsze informacje o zagrożeniach i sytuacji w terenie. To pozwala na ograniczenie błędów w wycenie i minimalizację strat finansowych – mówi Marek Szulc, członek zarządu e-point Polska i współtwórca Pointo.

Redukcja oszustw ubezpieczeniowych

Jednym z wartościowych zbiorów są dane satelitarne stanowiące niezwykle cenne źródło informacji dla firm ubezpieczeniowych, umożliwiając dokładniejsze oceny ryzyka, szybsze i bardziej efektywne rozpatrywanie roszczeń oraz sprawniejszą likwidację szkód. Dzięki zdjęciom satelitarnym o wysokiej rozdzielczości, z pikselem terenowym nawet do 30 cm (co oznacza, że każdy piksel obrazu odpowiada 30 cm w terenie), które są regularnie pozyskiwane dla całego obszaru Polski, ubezpieczyciele mogą precyzyjnie ocenić stan nieruchomości czy upraw, zarówno przed zdarzeniami losowymi, jak i po nich.

Dostęp do historycznych danych pogodowych oraz obrazów satelitarnych o bardzo wysokiej rozdzielczości (piksel terenowy poniżej 2,5 m) pozwala również na weryfikację, czy i kiedy doszło do zdarzeń, takich jak gradobicie, co znacząco usprawnia proces rozpatrywania roszczeń.

Rosnąca konkurencja na rynku technologii satelitarnych sprawia, że dostęp do tych zaawansowanych narzędzi staje się coraz bardziej przystępny cenowo. Dzięki temu firmy ubezpieczeniowe mogą lepiej zarządzać ryzykiem, jednocześnie obniżając koszty operacyjne, co przekłada się na większą satysfakcję klientów oraz wyższą rentowność.

Marek Szulc przytacza jeden z przypadków: – Współpracując z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym, mieliśmy okazję analizować roszczenia związane z gradobiciem. Dane satelitarne wykazały, że szkody wystąpiły jedynie na części zgłoszonych działek, co pozwoliło na uniknięcie niepotrzebnych wypłat odszkodowań. Tego typu precyzyjna analiza zmniejsza ryzyko oszustw i poprawia efektywność likwidacji szkód.

Takie rozwiązania mogą być stosowane również w innych obszarach, np. przy weryfikacji szkód komunikacyjnych. Dzięki analizie danych przestrzennych, ruchu drogowego oraz pogody możliwe jest szybkie określenie, czy zgłoszone zdarzenie rzeczywiście miało miejsce. To z kolei pozwala na skrócenie procesu likwidacji szkód i zmniejszenie liczby fałszywych roszczeń.

Zintegrowane dane w służbie dynamicznego pricingu

Integracja danych przestrzennych z informacjami gromadzonymi przez firmy ubezpieczeniowe znacząco zwiększa precyzję oceny ryzyka. Ubezpieczyciele dysponują szeroką gamą danych o klientach, polisach, wypłatach szkód i innych zdarzeniach. Kiedy te dane zostaną połączone z danymi przestrzennymi, umożliwiają bardziej kompleksowe zrozumienie ryzyka. Na przykład, analiza historii polis może ujawnić wzorce szkód, a w połączeniu z danymi przestrzennymi pozwala na identyfikację obszarów o podwyższonym ryzyku. Dane o wypłatach mogą wskazać konkretne zagrożenia w regionie, co umożliwia lepszą ocenę ryzyka dla przyszłych polis.

Warto też zaznaczyć, że informacje o klientach, takie jak historia szkód czy dane demograficzne, w połączeniu z danymi o wieku budynków, pozwalają na precyzyjne określenie potencjalnych problemów związanych z infrastrukturą. Co za tym idzie, ubezpieczyciele mogą tworzyć dokładniejsze modele ryzyka, a to w oczywisty sposób przekłada się na lepiej dopasowane polisy, minimalizację strat i optymalną ochronę ubezpieczeniową.

Jak Platforma Pointo wspiera proces decyzyjny w ubezpieczeniach?

W tradycyjnym modelu biznesowym ubezpieczyciele bazowali na danych historycznych i statystycznych, co nie zawsze pozwalało na precyzyjną ocenę ryzyka. Dziś, dzięki narzędziom takim jak Platforma Pointo, mogą bazować na bieżących danych, które dostarczają aktualnych informacji o zagrożeniach.

Platforma integruje dane z wielu źródeł – od rejestrów państwowych, przez dane demograficzne, po informacje o infrastrukturze i warunkach środowiskowych czy dane operatorów telekomunikacyjnych. Wszystko to daje ubezpieczycielom pełniejszy obraz ryzyka związanego z danym klientem lub polisą.

Pointo nie tylko może wspierać w precyzyjnej wycenie polisy, ale również przyspieszyć podejmowanie decyzji, co jest kluczowe w walce z oszustwami i minimalizacją strat. Dzięki integracji danych przestrzennych i społecznych ubezpieczyciele mogą skuteczniej zarządzać ryzykiem, optymalizując wyniki finansowe i poprawiając jakość obsługi klientów – podsumowuje Marek Szulc.


Marek Szulc jest wykwalifikowanym menedżerem z 20-letnim doświadczeniem zawodowym w zakresie budowy, rozwoju i utrzymania systemów informatycznych w administracji publicznej na stanowiskach Dyrektora Departamentu Koordynacji Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Dyrektora w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii. Odpowiadał za Zintegrowany System Zarządzania i Kontroli (IACS), System identyfikacji działek rolnych (LPIS), oraz system Geoportal.gov.pl jako centralny węzeł Infrastruktury Informacji Przestrzennej zapewniający dostęp do usług i danych przestrzennych. Obecnie w roli członka zarządu e-point Polska, spółki córki e-point SA, tworzy centrum kompetencji i rozwoju produktów w obszarze GIS oraz systemów Location Intelligence oraz GeoAI.

Podnosimy poprzeczkę wysoko zawieszoną

0
Źródło zdjęcia: Canva

W połowie września Societe Generale Insurance Polska wprowadziło do swojej oferty program adresowany do małych i średnich flot samochodów. Naszym klientom przedstawiamy atrakcyjne ubezpieczenie komunikacyjne, przygotowane w czasie rzeczywistym, wsparte przez efektywny proces likwidacyjny.

Przez lata zdobyliśmy doświadczenie we współpracy z dużymi flotami (co najmniej 1000 pojazdów), dbając o zadowolenie naszych partnerów biznesowych oraz z powodzeniem kontrolując ryzyko ubezpieczeniowe.

Jednocześnie przez ostatnie lata obserwowaliśmy wzmożone zapotrzebowanie klientów na oferty dla małych i średnich flot, spełniające kilka podstawowych warunków: oferta przygotowywana w czasie rzeczywistym, charakteryzująca się konkurencyjnymi stawkami, atrakcyjną ochroną oraz efektywnym i przejrzystym procesem likwidacji szkód.

Analiza zapytań od małych i średnich

Jedną z najważniejszych wartości strategii naszej firmy jest tworzenie użytecznych i wartościowych produktów dla naszych partnerów biznesowych i ich klientów. Jesteśmy przekonani, że ubezpieczenia mają sens tylko wtedy, gdy generują wartość dla wszystkich interesariuszy. Wymaga to dobrego zrozumienia łańcucha wartości naszych partnerów biznesowych, a także prawdziwej umiejętności stawiania sobie wyzwań i bycia innowacyjnym.

Przez ostatnie miesiące analizowaliśmy zapytania otrzymywane od posiadaczy małych i średnich flot oraz obecną ofertę dostępną na rynku. Naszym celem było zbudowanie rozwiązania, które będzie kompilacją najlepszych rozwiązań obecnych już na rynku, wzbogaconych o elementy dodane przez Societe Generale Insurance Polska. Mamy świadomość, że nasi konkurenci zawieszają poprzeczkę coraz wyżej. My staramy się ją jeszcze nieco podnieść.

Program Fleet4You

W rezultacie udało się przygotować ofertę ubezpieczenia komunikacyjnego (OC, AC, NNW, Zielona Karta) i stworzyć program ubezpieczeniowy Fleet4You, oferujący:

  • Ubezpieczenie AutoCasco typu „All risk”
  • Kompleksową ochronę pojazdów i kierowców, umożliwiającą rozwój biznesu bez niespodziewanych kosztów,
  • Dostęp do sieci rekomendowanych warsztatów lub możliwość wyboru warsztatu przez klienta,
  • Ochronę bagażu i kluczyków przed kradzieżą bez dodatkowych kosztów,
  • Możliwość ubezpieczenia dodatkowego wyposażenia za dodatkową składką,
  • Możliwość wypłaty odszkodowania dla kierowcy w przypadku obrażeń, uszczerbku na zdrowiu lub śmierci powstałej w wyniku wypadku,
  • Pokrycie kosztów, leczenia, rehabilitacji oraz świadczenia z tytułu złamania oraz oparzenia,
  • Wypłatę dziennych świadczeń w przypadku niezdolności do pracy.

W przypadku zainteresowania przystąpieniem do programu istnieje również możliwość skorzystania z assistance oferowanego przez agenta, z którym rozpoczęliśmy współpracę w ramach programu oferowanego właścicielom flot pojazdów.  

Do naszego programu zapraszamy klientów posiadających flotę:

  • minimum 10 pojazdów
  • pojazdów do 3,5 tony, a w przypadku samochodów elektrycznych do 4,25 tony.

Gwarantujemy:

  • Niezmienność składki przez 12 miesięcy
  • Brak konsumpcji sumy ubezpieczenia
  • Elastyczne podejście do ceny, z atrakcyjną stawką dla bezpiecznie jeżdżących kierowców

Zachęcamy do kontaktu z nami w celu nawiązania współpracy. Wierzymy w długoterminowe partnerstwo, umiejętność słuchania, proaktywność i wzajemny szacunek. To nasz znak firmowy i stoją za tym świetne zespoły, podejmujące najtrudniejsze wyzwania.

Małgorzata Aleksandrowicz-Szmulikowska
dyrektorka ds. rozwoju biznesu
m.aleksandrowicz@societegenerale-insurance.pl

Telematyka w służbie ubezpieczycieli

0
Anna Piorun-Wilczek

Telematyka, będąca połączeniem technologii telekomunikacyjnych i informatycznych, z sukcesem wykorzystywana jest do optymalizacji procesów przedsiębiorstw różnych branż, a co za tym idzie, zmierza do zwiększenia efektywności ich działań i rozwiązań.

Tego systemu nie mogło zabraknąć i w sektorze ubezpieczeniowym. Oto kilka kluczowych obszarów:

  • Monitorowanie zachowań kierowców. Dzięki urządzeniom telematycznym można monitorować zachowania kierowców w czasie rzeczywistym. Stworzona w tym celu aplikacja służy do obserwacji stylu jazdy ubezpieczonego w zakresie pięciu kluczowych parametrów: przyśpieszania, hamowania, prędkości, pokonywania zakrętów i korzystania z telefonu w trakcie jazdy. Wszystkie te elementy mają priorytetowe znaczenie dla bezpieczeństwa zarówno kierowcy ubezpieczonego pojazdu, jak i innych uczestników ruchu drogowego, a zatem służą poprawie bezpieczeństwa.
  • Telematyka a ocena ryzyka. Jednakże nie tylko o bezpieczeństwo tu chodzi – informacje pozyskiwane przez ubezpieczycieli, o których mowa w punkcie 1, pomagają również ubezpieczycielom w ocenie ryzyka i mogą prowadzić do obniżenia składek dla kierowców, którzy prowadzą w sposób ostrożny, bądź też do podwyższenia dla tzw. piratów drogowych. W tradycyjnych modelach oceny ryzyka większość informacji pochodzi z przeszłości, podczas gdy telematyka daje możliwość monitorowania obecnych nawyków kierowcy. Rozwiązania telematyczne są wobec tego z całą pewnością dokładniejsze i dają znacznie szerszy obraz sytuacji. Nie każdy bowiem kierowca, który notorycznie łamie przepisy ruchu drogowego, jeździ w sposób niebezpieczny i korzysta z telefonu komórkowego podczas jazdy, naruszając stosowne przepisy, musi być sprawcą wypadku komunikacyjnego, co nie jest równoznaczne z tym, że jego styl jazdy nie jest bardzo niebezpieczny dla innych uczestników ruchu. Aplikacja monitorująca pokaże ubezpieczycielom rzeczywisty stan rzeczy.
  • PAYD i PHYD. Ocena ryzyka jest istotna również w celu kalkulacji składki. Dotychczas często zdarzało się, że „pirat drogowy” płacił składkę za ubezpieczenie swojego samochodu dokładnie taką samą jak osoba przestrzegająca na najwyższym poziomie przepisów ruchu drogowego. Dlaczego? Bo analiza historii wypadkowej nie dawała możliwości rozróżnienia tych kierowców, stosując właśnie parametr stylu jazdy. Dzięki nowym rozwiązaniom teleinformatycznym sytuacja ulega zmianie. Pod tajemniczymi skrótami PAYD i PHYD ukrywa się sposób wyceny składki. PAYD to skrót od angielskiego pay-as-you-drive, a PHYD topay-how-you-drive. Jednym słowem płać, jak jeździsz. Naruszasz przepisy ruchu drogowego, gwałtownie hamujesz, nie zwalniasz na niebezpiecznych zakrętach, a wreszcie ruszasz z piskiem opon – zapłacisz wysoką składkę, bo ryzyko, że ubezpieczyciel będzie miał z tego tytułu szkodę, jest ogromne. Jeździsz spokojnie, dynamicznie, ale zgodnie z przepisami, a telefonu komórkowego używasz tylko za pomocą zestawu głośnomówiącego – dostaniesz nagrodę w postaci bardzo lukratywnej oferty cenowej na twoją polisę.

Oczywiście to nie wszystkie atuty telematyki w ubezpieczeniach, ale te są zapewne kluczowe.

Reasumując, użycie telematyki w ubezpieczeniach staje się coraz bardziej popularne, a jej rozwój może przyczynić się do bardziej spersonalizowanych i sprawiedliwych ofert ubezpieczeniowych.

Anna Piorun-Wilczek

partnerka w Strażeccy, Jaliński i Wspólnicy SKA

PZU Cash przechodzi do historii

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

PZU zrezygnował z portalu Cash, platformy umożliwiającej zaciąganie pożyczek pracowniczych na preferencyjnych warunkach – dowiedział się cashless.pl.

Biuro prasowe PZU przekazało serwisowi, że zmiana formuły funkcjonowania PZU Cash jest związana z pracami nad nową strategią grupy. Plany strategiczne zakładu przewidują m.in. skoncentrowanie się na podstawowej działalności PZU. Z tego powodu oferta produktów finansowych w Portalu Cash nie jest już dostępna, również dla użytkowników platformy mojePZU.

Więcej na temat PZU Cash w artykule na portalu GU.

Więcej:

cashless.pl z 18 października, Ida Krzemińska-Albrycht „PZU rezygnuje z portalu Cash. Skoncentruje się na działalności ubezpieczeniowej”

(AM, źródło: cashless.pl)

18,459FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie