Blog - Strona 215 z 1480 - Gazeta Ubezpieczeniowa – Portal
Strona główna Blog Strona 215

Australia: Zurich i Tesla w partnerstwie ubezpieczeniowym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Zurich Australia zawarł umowę z firmą Tesla, na mocy której będzie preferowanym ubezpieczycielem pojazdów elektrycznych dla klientów marki w Australii.

Dotychczasowi i nowi właściciele samochodów marki Tesla mogą uzyskać dostęp do oferty InsureMyTesla dostarczanej wyłącznie przez Zurich, z wykorzystaniem technologii brzegowej, bezpośrednio z aplikacji Tesla. InsureMyTesla obejmuje ochroną m.in. wszelkie naprawy pojazdu, sprzętu do ładowania i akumulatorów dokonywane w autoryzowanej sieci naprawczej Tesli.

Od 2016 r. Zurich działa jako preferowany ubezpieczyciel Tesli w Szwajcarii.

(AC, źródło: Insurtech Insights)

UFG: Dochodzenie opłat za brak OC ppm jest w interesie społecznym

0
Źródło zdjęcia: 123rf.com

Ustawodawca nałożył na Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny między innymi wykonanie zadania, jakim jest kontrolowanie obowiązku posiadania ważnego ubezpieczenia OC komunikacyjnego i dochodzenie opłat za brak spełnienia tego obowiązku. Wysokość i sposób dochodzenia tych opłat są określone w przepisach prawa i tak też Fundusz je wykonuje – oświadczył UFG w odpowiedzi na prośbę „Gazety Ubezpieczeniowej” o komentarz w sprawie interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczącej m.in. opłat karnych za niedopełnienie obowiązku ubezpieczeniowego w zakresie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

RPO zwrócił się do ministra o stanowisko dotyczące odmowy umorzenia lub udzielenia ulgi w spłacie tych opłat, odwołania się od decyzji o ich nałożeniu oraz wysokości, a także rozważenie zainicjowania zmian legislacyjnych w celu ich wyeliminowania.

Więcej w artykule na portalu GU.

W przesłanym „GU” stanowisku UFG podkreślił, że od początku swojej działalności wypłacił poszkodowanym przez nieubezpieczonych sprawców ponad 2 miliardy złotych.

„W ostatnich latach, rok do roku, wypłacamy poszkodowanym i ich rodzinom po ok. 100 milionów złotych tytułem odszkodowań i świadczeń. To zatem w interesie społecznym – tysięcy poszkodowanych i ich rodzin – leży dochodzenie opłat za niewykonanie ustawowego obowiązku. Te pieniądze wypłacamy w imieniu nieubezpieczonych sprawców, bo należą się ofiarom i ich rodzinom. Fundusz występuje z regresem do sprawców, są oni winni już blisko 360 milionów złotych (stan na koniec 2023 roku). Opłata ma charakter prewencyjny, a jej rola jest taka, że ma skutecznie i na stałe utrwalić świadomość obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia przez posiadacza pojazdu. Dzisiaj średni koszt szkody spowodowanej przez nieubezpieczonego sprawcę wynosi ponad 20 tysięcy złotych. Wszystko to przy średnim koszcie polisy wynoszącym ok. 600 zł i nieustannej obecności tematu ubezpieczeń komunikacyjnych w mediach tradycyjnych i mediach społecznościowych. To oczywiście oznacza, że trudno z poziomu posiadacza pojazdu wyprzeć ten temat i tłumaczyć się brakiem świadomości obowiązku ubezpieczenia pojazdu. Tym bardziej że ustawowy obowiązek posiadania ważnego OC nie jest niczym nowym, bo obowiązuje od dziesięcioleci” – wskazał UFG.

Fundusz zwrócił też uwagę, że każdorazowo w postępowaniach egzekucyjnych przedstawia możliwość rozłożenia spłaty opłaty karnej za brak OC ppm na 24 nieoprocentowane raty. Nawet w sytuacji, w której nieubezpieczony nie chce współpracować z UFG (np. unika jakiegokolwiek kontaktu z nim), taka osoba otrzymuje możliwość spłaty w 10 ratach.

(AM, źródło: UFG, gu.com.pl)

Redclick ruszy w październiku

0
Giacomo Trovato

Giacomo Trovato, prezes Genertel, w wywiadzie dla cashless.pl zadeklarował, że polisy pod marką Redclick zostaną udostępnione polskim klientom już w październiku. Zarówno ubezpieczenia, jak i ich obsługa, przetwarzanie dokumentacji oraz likwidacja szkód będą dostępne online: przez stronę internetową, a także aplikację Redclick.

Kalkulacja ubezpieczenia będzie odbywać się przy wykorzystaniu danych z CEPiK czy UFG. Wyceny będą sporządzane w mniej niż 5 minut, a Redclick umożliwi dostosowanie poszczególnych zakresów ubezpieczenia według potrzeb klienta. Polisy będą dostępne wyłącznie w sprzedaży online.

Więcej:

cashless.pl z 9 sierpnia, Ida Krzemińska-Albrycht, „Redclick zaoferuje polisy w Polsce od października. Giacomo Trovato, szef Genertel, opowiada o planach firmy”

(AM, źródło: cashless.pl)

Katarzyna Jaworowska i Adam Mazgaj z nowymi zadaniami w MAK

0
Katarzyna Jaworska

Katarzyna Jaworowska, dotychczasowa dyrektorka Działu Ubezpieczeń Komunikacyjnych, została powołana na stanowisko doradcy zarządu ds. Ubezpieczeń Komunikacyjnych Grupy MAK. Z kolei Adam Mazgaj został dyrektorem nowo powołanego Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

Nowa rola pozwoli Katarzynie Jaworowskiej skupić się na strategicznych aspektach rozwoju usług ubezpieczeń komunikacyjnych Grupy MAK. Natomiast Adam Mazgaj będzie nadzorował wszystkie zespoły komunikacyjne.

– Cieszę się z otrzymanej szansy i jestem wdzięczna za zaufanie, jakim obdarzył mnie zarząd. To dla mnie ogromne wyróżnienie i jednocześnie motywacja do dalszej pracy. Razem z moim zespołem, z którego jestem niezmiernie dumna, będziemy kontynuować nasze działania, dążąc do podnoszenia standardów w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych – powiedziała  Katarzyna Jaworowska.

– Jestem niezwykle wdzięczny za powierzone mi zadanie i cieszę się na nowe wyzwania. Wierzę, że razem z moim zespołem będziemy w stanie sprostać wszystkim oczekiwaniom i kontynuować dynamiczny rozwój naszej firmy. Jestem przekonany, że te strategiczne zmiany w naszej organizacji, które mają na celu jeszcze większy, dynamiczny rozwój komunikacyjnej linii ubezpieczeń, przyniosą wiele korzyści klientom i partnerom biznesowym. Czekam z niecierpliwością na sukcesy, które przyniesie przyszłość – podkreślił Adam Mazgaj.

– Kasia to manager z wieloletnim doświadczeniem w branży ubezpieczeniowej i głęboką wiedzą na temat rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Wniosła do naszej firmy niezwykle cenne kompetencje, a jej dotychczasowa kariera jest pełna sukcesów, które znacząco przyczyniły się do rozwoju oferowanych przez Grupę MAK usług – podkreślił Andrzej Wasilewski, prezes MAK Ubezpieczenia. – Przed Adamem stoją nowe, ambitne wyzwania, które jednocześnie otwierają przed nim ogromne możliwości dalszego rozwoju i wprowadzania nowości w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych. Rozwój naszego sektora ubezpieczeń komunikacyjnych jest dla nas jednym z priorytetów. Wierzymy, że dzięki zaangażowaniu i profesjonalizmowi Adama nasza firma będzie mogła zaoferować klientom jeszcze lepsze usługi. Planujemy intensywnie inwestować i rozwijać naszą ofertę, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom rynku. Te zmiany to krok w stronę dynamicznego wzrostu i umacniania naszej pozycji jako lidera w branży – dodał.

(AM, źródło: LinkedIn)

Nowe AC od TUZ wypełnia rynkowe luki

0
Marek Kaleta

Nowe ubezpieczenie Autocasco od TUZ Ubezpieczenia to odświeżona i rozbudowana wersja AC, która uwzględnia potrzeby zgłaszane przez klientów ubezpieczyciela. Wprowadzone rozwiązania, np. brak udziałów własnych, czyli odpowiedzialność od jednej złotówki czy brak potrąceń amortyzacyjnych przy rozliczaniu kosztów naprawy zapewniają ubezpieczonym pewność. W nowej polisie nie ma niespodzianek przy ustalaniu kwoty odszkodowania.

Nowy produkt dostępny jest w trzech wariantach likwidacji, które umożliwiają m.in. możliwość naprawy w wybranym warsztacie czy kompleksową obsługę likwidacji szkody „door to door”.

Nowe Autocasco All Risk od TUZ Ubezpieczenia obejmuje w standardzie szkody powstałe na skutek kolizji, wypadków, zderzeń z innymi pojazdami, obiektami lub zwierzętami, aktów wandalizmu, kradzieży, działania sił przyrody, takich jak pożar, powódź, huragan, gradobicie, lawina, a także innych zdarzeń losowych. TUZ Ubezpieczenia rozszerza ochronę o rzadkie na rynku uzupełnienia.

Efektywna ochrona bez zaskoczeń

Cechą nowej polisy jest jej przejrzystość, zwłaszcza przy ustalaniu kwoty ubezpieczenia. Warunki są korzystne dla ubezpieczonych i zapewniają pełne pokrycie szkód bez dodatkowych kosztów i komplikacji.  

Ubezpieczenia dla kierowców są intensywnie rozwijane przez TUZ Ubezpieczenia od wielu lat. Nasze doświadczenie i dokładna obserwacja rynku pozwoliły nam stworzyć produkt funkcjonalny i efektywny w wielu aspektach. Wprowadzone przez nas rozwiązania, jak np. brak udziałów własnych, czy brak potrąceń amortyzacyjnych przy rozliczaniu kosztu naprawy, to istotne wsparcie dla wszystkich kierowców. Przejrzyste warunki ubezpieczenia, bez zawiłości przy ustalaniu kwoty odszkodowania to cecha, z której jesteśmy dumni – mówi Marek Kaleta, kierownik Departamentu Ubezpieczeń Detalicznych w TUZ.

Cztery elementy produktu, które umożliwiają efektywną i budzącą zaufanie ochronę:

  • Brak udziałów własnych – ubezpieczeni mogą liczyć na pokrycie przez TUZ Ubezpieczenia całości szkody już od pierwszej złotówki.
  • Brak franszyzy integralnej – ubezpieczyciel pokryje nawet najmniejszą szkodę bez minimalnego progu. Ubezpieczony ma pewność, że wszelkie uszkodzenia zostaną uwzględnione.
  • Brak potrąceń amortyzacyjnych przy rozliczaniu kosztu naprawy – pełen koszt naprawy uszkodzonych części zostanie pokryty przez ubezpieczyciela bez pomniejszania odszkodowania o wartość wynikającą z ich zużycia. Klient otrzymuje kwotę odszkodowania odpowiadającą rzeczywistym kosztom naprawy.
  • Brak redukcji sumy ubezpieczenia, czyli bez konieczności doubezpieczenia po szkodach częściowych. Po wypłacie odszkodowania suma ubezpieczenia nie zostaje pomniejszona.

Ponadto, nowe ubezpieczenie AC TUZ Ubezpieczenia jest dostępne dla właścicieli nawet 20-letnich aut. Ochrona od zniszczenia, uszkodzenia i kradzieży w wyniku wszystkich ryzyk (all risk) dla pojazdów w tym wieku to wyróżnik na polskim rynku. Ubezpieczyciele najczęściej ustalają maksymalny wiek pojazdu na 15 lat.

W trzech wariantach do wyboru

Nowe Autocasco TUZ oferuje trzy atrakcyjne warianty produktu, które zróżnicowane są ceną oraz sposobem likwidacji szkody, co pozwala na elastyczne dopasowanie polisy do indywidualnych potrzeb kierowcy.

  • Kosztorys („gotówka do ręki”): to najtańsza opcja polisy, która umożliwia rozliczenie szkody na podstawie kosztorysu przygotowanego przez specjalistę TUZ. Odszkodowanie jest wypłacane bezpośrednio na konto klienta, co daje pełną swobodę w wyborze warsztatu naprawczego.
  • Sieć Naprawcza TUZ: ten wariant zapewnia kompleksową usługę „door to door” oraz samochód zastępczy na cały czas naprawy. Naprawy wykonywane są z użyciem oryginalnych części, a koszty rozliczane są bezgotówkowo bezpośrednio między TUZ a warsztatem. Dzięki temu klient ma najmniej formalności i może być pewny wysokiej jakości naprawy kontrolowanej przez TUZ.
  • Serwis, w tym ASO, niezależnie od wieku pojazdu: ten wariant umożliwia bezgotówkowe rozliczenie naprawy w dowolnym warsztacie naprawczym, w tym w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO). Wszystkie naprawy są dokumentowane fakturami, co zapewnia pełną transparentność i zaufanie do jakości usług, niezależnie od wieku pojazdu.

Ochrona na europejskie wakacje

Odpowiednia ochrona ubezpieczeniowa to obowiązkowy element przygotowania do wakacyjnych wyjazdów. Okres urlopowy sprzyja planowaniu dłuższych podróży, nie tylko po Polsce. Bezpieczne Auto od TUZ Ubezpieczenia zapewnia pełne bezpieczeństwo podróżującym po całej Europie, także w często wyłączanej z zakresów innych AC Gruzji. Dodatkowo za symboliczną złotówkę ochroną można objąć także bagaż do 5000 zł, w tym rowery, narty, deski snowboardowe, odzież, obuwie czy foteliki. Ubezpieczyciel umożliwia również wykupienie ochrony przed kradzieżą na terenie Rosji, Ukrainy, Białorusi oraz Mołdawii.


Nowe Autocasco All Risk uwzględnia:

  1. Ochronę od zniszczenia, uszkodzenia i kradzieży w wyniku wszystkich ryzyk (all risk)*, dla pojazdów w wieku nawet 20 lat.
  2. Pewność przy ustalaniu kwoty odszkodowania:
  • brak udziałów własnych, czyli odpowiedzialność od 1 złotówki, nawet dla kierowców do 26 lat
  • brak franszyzy integralnej, czyli odpowiedzialność za najmniejsze nawet szkody
  • brak potrąceń amortyzacyjnych przy rozliczaniu kosztu naprawy
  • brak redukcji sumy ubezpieczenia, czyli bez konieczności doubezpieczenia, po szkodach częściowych.

3. 1 zł za ubezpieczenie bagażu do 5000 zł, również od kradzieży – w tym rowerów, nart, desek snowboardowych, odzieży, obuwia i fotelików.
4. Zakres terytorialny na całą Europę, w tym Gruzję i szkody kradzieżowe w Albanii.
5. Dostępne za dodatkową opłatą:

  • gwarancja sumy ubezpieczenia (dla pojazdów w wieku do 6 lat, kupionych w sieci dealerskiej)ochrona zniżek (1 szkoda)
  • ochrona zniżek (1 szkoda)
  • ochrona przed kradzieżą na terenie Rosji, Ukrainy, Białorusi i Mołdawii.

6. Szczególnie atrakcyjną składkę dla kierowców z wieloletnią i bezszkodową historią ubezpieczenia.
7. Znacząco zredukowaną zwyżkę za drugiego, młodego kierowcę (do 26 lat).
8. Zniżki za zakup w pakiecie z OC lub z ubezpieczeniem domu/mieszkania, choć polisę można kupić także osobno.
9. Szybką i dobrą likwidację szkód.

*Z uwzględnieniem wyłączeń opisanych w OWU i Karcie produktu.

Kochane naprawy przyjmij, warsztacie

0
Lucjan Butrym

W 2023 r. poszkodowani zgłosili 1,76 mln szkód komunikacyjnych z polis OC i AC, a towarzystwa ubezpieczeniowe wypłaciły 17,9 mld zł odszkodowań z ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC (według danych PIU). Po drogach naszego kraju z roku na rok jeździ coraz więcej samochodów, co ma bezpośredni wpływ na zwiększenie liczby szkód, jak również na rosnące kolejki napraw w warsztatach blacharsko-lakierniczych.

Na koniec 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było 27,347 mln samochodów osobowych, czyli o 2,5% (672 tys.) więcej niż na koniec 2022 – zgodnie z danymi podanymi przez IBRM Samar. Aż 7,25 mln samochodów to tzw. martwe dusze, czyli samochody określone w CEPiK jako archiwalne.

Po odjęciu „martwych dusz” nadal w naszym kraju mamy ponad 20 mln aktywnych i na co dzień poruszających się po drogach samochodów, a liczba samochodów osobowych przypadających na 1000 mieszkańców wynosi aż 533.

Już nie ze szwagrem

W naszym kraju mamy aktywnych ok. 6000 warsztatów blacharsko-lakierniczych, czyli teoretycznie na każdy warsztat przypada 293 szkód rocznie, które trzeba naprawić. Oczywiście mam świadomość, że spora część poszkodowanych wybiera wypłatę na podstawie kosztorysu ofertowego i często stara się naprawić samochód we własnym zakresie lub z pomocą znajomego czy kogoś z rodziny, dochodzą szkody całkowite lub w przypadku kosmetycznych uszkodzeń, właściciel postanawia nie naprawiać uszkodzenia.

O ile szkody całkowite były, są i będą, tak samo jak wypłaty kosztorysowe bez naprawy, tak moim zdaniem trend naprawiania we własnym zakresie lub „ze szwagrem” będzie zanikał. Wynika to z coraz nowocześniejszego parku samochodowego i konieczności posiadania odpowiednich narzędzi, wiedzy czy oprogramowania, aby taki samochód naprawić. Tutaj dochodzimy do sedna i tego, że zarówno klienci indywidualni, jak również towarzystwa ubezpieczeniowe, firmy leasingowe czy CFM-y będą musiały zwracać się do zakolejkowanych na dwa–trzy miesiące do przodu warsztatów, aby przyjęły „jeszcze tę jedną naprawę”.

Problemy warsztatów blacharsko-lakierniczych

Uważam, że warsztaty blacharsko-lakiernicze borykają się obecnie z wieloma problemami i mają przed sobą masę wyzwań, jednak stoją również przed wielką szansą. Zaczniemy oczywiście od strony negatywnej i powiemy sobie o problemach.

Jest ich sporo i szczerze podziwiam właścicieli i osoby zarządzające warsztatami blacharsko-lakierniczymi, że udaje im się pokonywać przeszkody i z powodzeniem prowadzić oraz rozwijać swoje biznesy.

Z pewnością jednym z głównych problemów w prowadzeniu warsztatu blacharsko-lakierniczego są lawinowo rosnące koszty energii. Jak wiadomo, w takim warsztacie zapotrzebowanie na energię jest bardzo duże (ogrzewanie kabiny lakierniczej czy narzędzia używane do napraw zużywają bardzo duże ilości prądu). Wzrost rachunków za poszczególne nośniki energii może czasami przyprawić o zawrót głowy: prąd – wzrost o 60–70% (pomimo korzystania z instalacji fotowoltaicznej); gaz – wzrost o 300%; olej opałowy – wzrost o 150%.

Oprócz rosnących kosztów energii bardzo dużym problemem jest również brak blacharzy i lakierników. Niestety system nauczania zawodowego praktycznie nie istnieje i zdecydowana większość szkół zawodowych oraz techników nawet nie uruchamia klas o profilu blacharz-lakiernik. Potencjalni przyszli blacharze i lakiernicy są najczęściej „wrzucani” do klas razem z przyszłymi mechanikami czy nawet kucharzami.

Osobiście uważam, że zarówno blacharze, jak i lakiernicy mają coś z artystów i trzeba włożyć zdecydowanie więcej trudu, czasu i nauki, aby nauczyć się fachu. Z tego względu bardzo mało osób dociera do końca szkoły, a nieliczni, którym się to udaje, często opuszczają nasz kraj i wyjeżdżają na Zachód w poszukiwaniu wyższych zarobków. Właściciele warsztatów często biorą sprawy w swoje ręce, sami finansując klasy w szkołach czy przyuczając osoby do zawodu blacharza czy lakiernika we własnym zakresie – niestety często efekt jest taki sam.

Kolejnym problemem są coraz wyższe ceny zakupu samochodów oraz koszty ich finansowania w związku z utrzymującymi się wysokimi stopami procentowymi. Świadomość klientów jest coraz wyższa i coraz więcej osób oczekuje samochodu zastępczego na okres naprawy – można powiedzieć, że jest to standardem. Dla warsztatów utrzymywanie parku samochodów zastępczych to bardzo duże obciążenie, natomiast obecna polityka klimatyczna UE sprawia, że ceny samochodów rosną i rosnąć będą. Oprócz tego producenci ograniczają gamę modelową i kończą produkcję wielu atrakcyjnych cenowo modeli segmentu A czy B, idąc w stronę dużo droższych modeli z segmentu SUV.

Dołóżmy do tego presję płacową spowodowaną przez inflację, nadal nierozwiązane problemy z dostępnością części zamiennych (przez co czasy napraw i kolejki wciąż się wydłużają), często brak sukcesji i zamykanie się warsztatów niezależnych, konsolidacje w dużych grupach dealerskich, regulacje prawne nakładające coraz więcej obowiązków na warsztaty (w szkodach z OC) oraz nacisk towarzystw ubezpieczeniowych na oszczędności oraz wynik techniczny i otrzymujemy bardzo niekorzystne środowisko do prowadzenia biznesu i funkcjonowania warsztatu.

Jednak z drugiej strony…

Warsztaty, które znajdą sposób na funkcjonowanie w tym środowisku, stoją przed ogromną szansą. W ciągu kilku lat mogą zacząć „rozdawać karty”, dyktować warunki współpracy i będą coraz częściej słyszeć od TU, leasingów i CFM: „Kochane naprawy przyjmij, warsztacie”.

W Innovation Group Poland kładziemy bardzo duży nacisk na współpracę z warsztatami wchodzącymi w skład naszej sieci naprawczej. Jako pierwsza firma na rynku, w 2016 r. z inicjatywy Grzegorza Czekiela powołaliśmy Radę Serwisów, która już od ośmiu lat wspiera nas swoimi opiniami oraz doświadczeniem. Jestem przekonany, że w nadchodzących latach rola Rady Serwisów w funkcjonowaniu IGP pozostanie kluczowa i pozwoli nam lepiej funkcjonować w tym wciąż zmieniającym się i wymagającym rynku napraw powypadkowych.

Lucjan Butrym
dyrektor Obszaru Rozwoju Biznesu
Innovation Group

Poszkodowany zaspokojony przez sprawcę, a ubezpieczyciel i tak odpowiedzialny

0
Magdalena Łopatko

Ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność także wtedy, gdy zaspokojenie poszkodowanego przez sprawcę szkody nastąpiło na podstawie wyroku sądu karnego. Tak uznał Sąd Najwyższy – Izba Cywilna w wyroku z 29 listopada 2023 r.

Sprawca szkody, który zawarł umowę ubezpieczenia OC i spełnił swoje świadczenie nałożone na niego wyrokiem karnym na podstawie art. 46 § 1 k.k., może dochodzić od ubezpieczyciela zwrotu zapłaconej kwoty – wyjaśnił Sąd Najwyższy w wyroku (sygn. akt II CSKP 1557/22).

Wyrok karny, a nie orzeczenie sądu cywilnego

Orzeczenie zapadło na kanwie następującego stanu faktycznego. Ubezpieczony sprawca spowodował wypadek samochodowy, w wyniku którego zginęły dwie dziewczynki. Prawomocnym wyrokiem sądu karnego sprawca został skazany na karę pozbawienia wolności, a ponadto zasądzone zostały od niego na rzecz każdego z rodziców zmarłych dziewczynek zadośćuczynienia pieniężne w wysokości po 50 tys. zł, tj. w łącznej kwocie 200 tys. zł.

Sprawca był ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego. W czasie odbywania kary pozbawienia wolności środki pozwalające na zapłacenie zadośćuczynienia w kwocie 100 tys. zł pozyskała żona sprawcy, zawierając kilka umów pożyczek, zaś pozostałą kwotę 100 tys. zł zapłacili jego rodzice. Po zapłacie zadośćuczynienia sprawca wezwał ubezpieczyciela do zapłaty kwoty 200 tys. zł, która została zapłacona tytułem zadośćuczynienia, ten jednak odmówił wypłaty.

Wobec odmowy spełnienia świadczenia przez ubezpieczyciela powód wystąpił do sądu z powództwem o zapłatę kwoty 200 tys. zł na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Brak uszczerbku w majątku

Sąd I instancji uwzględnił powództwo w całości i zasądził od ubezpieczyciela kwotę 200 tys. zł na rzecz powoda. Od wyroku Sądu Okręgowego apelację złożył jednak pozwany ubezpieczyciel. 

Rozpoznając apelację, Sąd Apelacyjny wskazał, że Sąd I instancji trafnie przyjął, że ubezpieczony sprawca może dochodzić od ubezpieczyciela odszkodowania, jeśli był obowiązany do odszkodowania za wyrządzoną w związku z ruchem pojazdu mechanicznego szkodę. Sąd II instancji zwrócił jednak uwagę, że Sąd Okręgowy błędnie uznał, że powód poniósł uszczerbek w majątku wskutek zaspokojenia przez żonę roszczeń poszkodowanych w wypadku. Nie sposób bowiem uznać, że zapłata kwoty 100 tys. zł przez żonę powoda była udzieloną mu pożyczką, a konieczność zwrotu przez żonę powoda pożyczek udzielonych jej na ten cel spowoduje, że także powód będzie musiał zwrócić pieniądze żonie do jej majątku osobistego, ponieważ aby sprawca wypadku mógł skutecznie stać się w miejsce żony dłużnikiem pożyczkodawców, musiałby zawrzeć z małżonką pisemną umowę przejęcia długu, do czego nigdy nie doszło. Sąd Apelacyjny zmienił więc zaskarżony wyrok i zasądził na rzecz powoda od ubezpieczyciela kwotę 100 tys. zł.

Od wyroku Sądu II instancji skargę kasacyjną złożył powód, zarzucając, że orzeczenie to zostało wydane z naruszeniem prawa materialnego, to jest art. 34 ust. 1 w związku z art. 38 ust. 1 o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przez błędną wykładnię oraz niewłaściwe zastosowanie i w konsekwencji przyjęcie, iż skoro zapłata kwoty 100 tys. zł tytułem zadośćuczynienia nie nastąpiła kosztem majątku powoda, to nie ma on legitymacji do dochodzenia tej kwoty od pozwanego z tytułu umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC ppm.

Rozstrzygnięcie korzystne dla ubezpieczonych

Rozpoznając skargę kasacyjną złożoną przez powoda, Sąd Najwyższy podzielił stanowisko zaprezentowane już w uchwale Sądu Najwyższego z 13 lipca 2011 r. sygn. III CZP 31/11, zgodnie z którym sprawca wypadku komunikacyjnego, wobec którego zastosowano środek karny polegający na obowiązku naprawienia szkody (czy zapłacie zadośćuczynienia za doznaną krzywdę), może domagać się od ubezpieczyciela – na podstawie umowy ubezpieczenia OC ppm za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów – zwrotu świadczenia zapłaconego na rzecz pokrzywdzonego.

Sąd Najwyższy podkreślił, że sprawca szkody, który zawarł umowę ubezpieczenia OC i spełnił świadczenie nałożone na niego wyrokiem karnym, może dochodzić od ubezpieczyciela zwrotu zapłaconej kwoty, ponieważ wykonanie orzeczonego przez sąd w sprawie karnej obowiązku naprawienia szkody wyrządzonej deliktem stanowiącym jednocześnie czyn zabroniony prowadzi do zaspokojenia tych roszczeń, których pokrzywdzony mógłby dochodzić w postępowaniu cywilnym bezpośrednio od sprawcy szkody. 

Sąd Najwyższy wprost wskazał: okoliczność, że odpowiedzialność cywilnoprawna zrealizowana została nie na podstawie orzeczenia wydanego w sprawie cywilnej, lecz na podstawie orzeczenia wydanego przy rozstrzyganiu o odpowiedzialności prawnokarnej sprawcy, nie jest argumentem na rzecz niemożliwości dochodzenia przez sprawcę szkody, który ją naprawił, roszczenia od ubezpieczyciela.

Sąd Najwyższy wskazał również, że obowiązek ubezpieczyciela w tym zakresie ma swoją podstawę w umowie i ustawie i nie mają przy tym znaczenia stosunki sprawcy szkody z innymi osobami, które na podstawie różnych umów wsparły go finansowo, aby był w stanie zrealizować obowiązek zapłaty zadośćuczynienia.

Bez znaczenia, czy jest to wyrok sądu cywilnego czy karnego

Niewątpliwie należy zgodzić się ze stanowiskiem Sądu Najwyższego, że zaspokojenie poszkodowanego przez ubezpieczonego, także wtedy, gdy stanowi podporządkowanie się orzeczeniu wydanemu przez sąd karny, oznacza, że sprawca wykonał cywilnoprawny obowiązek odszkodowawczy.

Art. 34 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych stanowi, że z ubezpieczenia OC ppm przysługuje odszkodowanie, jeżeli posiadacz lub kierujący pojazdem mechanicznym są obowiązani do odszkodowania za wyrządzoną w związku z ruchem tego pojazdu szkodę, której następstwem są śmierć, uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia bądź też utrata, zniszczenie lub uszkodzenie mienia.

Z żadnego jednak przepisu nie wynika wykluczenie odpowiedzialności ubezpieczyciela w wypadku, w którym obowiązek naprawienia szkody orzeczony został w wyroku karnym, co wskazuje, że wykonanie przez sprawcę orzeczonego wobec niego środka karnego w postaci np. zapłaty zadośćuczynienia czy naprawienia szkody nie pozbawia go możliwości wystąpienia przeciwko ubezpieczycielowi z roszczeniem regresowym na podstawie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. W takiej sytuacji zaś odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń rozpoczyna się już z chwilą zawarcia umowy i zapłacenia składki ubezpieczeniowej lub jej pierwszej raty.

Magdalena Łopatko
Woźnicki Węgliński Łopatko Restrukturyzacje sp. z o.o.

Pakiet Zdrowie w VeloBanku

0
Michał Staniszewski

VeloBank rozszerza swój portfel o opracowany przez BNP Paribas Cardif w Polsce Pakiet Zdrowie, który zapewnia wsparcie na wypadek wystąpienia poważnych chorób. Oferowane są trzy warianty: Pakiet Onko, zapewniający ochronę na wypadek wystąpienia nowotworów, Pakiet Kardio, skoncentrowany na chorobach serca, oraz kompleksowy Pakiet Premium. Klienci mają do wyboru sumy ubezpieczenia w wysokości 50 lub 80 tys. zł.

Pakiet Zdrowie zapewnia w razie poważnej choroby dodatkowe wsparcie w postaci środków pieniężnych, dostępu do lekarzy specjalistów, badań diagnostycznych, usług rehabilitacji oraz assistance. Wsparcie finansowe jest udzielane natychmiast po otrzymaniu diagnozy, jak również w okresie hospitalizacji. Stała składka płatna jest w miesięcznych ratach.

– Pakiet Zdrowie to ubezpieczenie, które daje klientom wybór spośród 3 wariantów z różnymi zakresami ochrony i korzyściami. Ten nowy produkt ubezpieczeniowy to kolejny krok na drodze budowania zaufania i długotrwałej relacji z klientami. VeloBank ma świadomość, że utrata zdrowia jest jedną z największych obaw naszego społeczeństwa. Chcemy dostarczać klientom rozwiązania, które będą dla nich wsparciem w trudnych sytuacjach zdrowotnych – mówi Michał Staniszewski, dyrektor Biura Bancassurance VeloBanku.

– Wspólnie z VeloBankiem tworzymy ubezpieczenia, które odpowiadają na realne potrzeby klientów. Nasze najnowsze badania potwierdzają, że na liście największych obaw Polaków poważne problemy zdrowotne zajmują pierwszą pozycję. Dlatego stale udoskonalamy nasze produkty, wprowadzając rozwiązania, które chronią przed szerokim zakresem chorób. Dzięki temu klienci mogą cieszyć się kompleksową ochroną, dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb i stylu życia – dodaje Szymon Grochowalski, dyrektor Departamentu Współpracy z Bankami BNP Paribas Cardif w Polsce.

W zależności od wybranego wariantu ubezpieczenie obejmuje następujące choroby: nowotwór złośliwy, nowotwór in situ, zawał serca, operację pomostowania naczyń wieńcowych (wszczepienie by-passów), przeszczep narządu, udar mózgu, chorobę reumatyczną serca, niewydolność nerek. Ubezpieczenie zapewnia wsparcie w różnych sytuacjach zdrowotnych.

Po przyznaniu świadczenia z tytułu poważnego zachorowania, w wariantach Kardio i Onko, klient otrzymuje dodatkowo pakiet medyczny (dodatkowe konsultacje lekarskie, pakiet badań specjalistycznych i diagnostycznych dopasowanych do specyfiki chorób objętych ochroną w danym wariancie, wsparcie w rehabilitacji), assistance (m.in. transport medyczny, opieka nad dziećmi, pomoc psychologa) oraz pomoc dla najbliższej rodziny. Natomiast wariant Premium zawiera również m.in. drugą krajową opinię medyczną, opiekę lekarską po hospitalizacji czy pomoc w likwidacji barier architektonicznych w razie takiej potrzeby. Dostępna jest też infolinia z pakietem telemedycznym.

Niezależnie od wybranego wariantu ubezpieczonemu przysługują świadczenia assistance zarówno w trakcie trwania ubezpieczenia, jak i przez określony czas po jego zakończeniu. W trakcie ochrony klient może liczyć na opiekę w przypadku poważnego zachorowania oraz na świadczenie pieniężne.

Ubezpieczenie jest oferowane na podstawie zawartej indywidualnej umowy.

(AM, źródło: VeloBank)

O technologii w służbie ubezpieczeń na FinTech & InsurTech Digital Congress

0

2 grudnia w Warszawie odbędzie się 16. FinTech & InsurTech Digital Congress. Eksperci branż fintech i insurtech spotkają się, aby przeanalizować kluczowe trendy wpływające na rozwój technologii sektora finansowego i ubezpieczeniowego. Głównym patronem medialnym ubezpieczeniowej części wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

Podczas InsurTech Digital Congress jego uczestnicy będą rozmawiać o najważniejszych zmianach oraz aktualnych trendach w rozwoju technologii sektora ubezpieczeniowego. Wśród poruszanych przez nich tematów znajdą się takie zagadnienia, jak:

  • sztuka innowacji w sektorze finansowym i ubezpieczeniowym,
  • innowacje i wyzwania w świecie fintech & insurtech przez pryzmat AI (SI),
  • automatyzacja i deregulacja – współpraca dla ubezpieczeń,
  • rozwiązania przyszłości w teraźniejszości – sztuczna inteligencja w obsłudze roszczeń z ubezpieczeń na życie,
  • współpraca dojrzałego towarzystwa ubezpieczeń ze startupem w zakresie bezpieczeństwa tożsamości użytkownika i zgodności z wymogami KNF oraz DORA.

16. FinTech & 15. InsurTech Digital Congress odbędzie się 2 grudnia w Warszawie w hotelu The Westin Warsaw.

Bilety

Kontakt z organizatorem MM Conferences SA, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa

email: info@mmcpolska.pl

(AM, źródło: MMC Polska)

Ailleron Innovation Forum 2024: Jak technologia zmienia branżę finansową

0

W dniach 11–12 września 2024 roku w Krakowie odbędzie się druga edycja Ailleron Innovation Forum (#AIF24). W agendzie wydarzenia znalazły się tematy związane z bankowością AI, w tym generatywnymi usługami AI, oraz analityką danych. Na scenie w Krakowie nie zabraknie analiz rynkowych przygotowanych przez międzynarodowy ośrodek badawczy Forrester czy praktycznych case studies i doświadczeń wiodących banków, takich jak ING BSK, BNP Paribas, oraz instytucji finansowych i leasingowych, np. Europejskiego Funduszu Leasingowego. Patronem medialnym wydarzenia jest „Gazeta Ubezpieczeniowa”.

#AIF24 to przestrzeń, gdzie nowe usługi technologiczne spotkają się z wizjonerską transformacją cyfrową i prawdziwie ludzkim podejściem.

– Aktualnie #AIF24 poświęcamy sporo uwagi. Chcemy, żeby przebiło oczekiwania naszych klientów, partnerów biznesowych i technologicznych. Podobnie jak w zeszłym roku, zadbaliśmy o bardzo gorące tematy w naszej branży i topowych speakerów. Doświadczenia zeszłego roku gwarantują też bardzo skuteczny i udany networking, w komfortowej przestrzeni Manggha i podczas towarzyszących atrakcji czy wieczornej imprezy. Zapraszamy serdecznie wszystkich, którzy chcą się skupić na kształtowaniu strategicznego kierunku swojej organizacji w dobie rewolucji AI – zachęca Piotr Piątosa, wiceprezes zarządu COO Ailleron.

W pierwszym dniu konferencji organizator zaprasza do głównej siedziby Ailleron w Krakowie, gdzie dla zarejestrowanych uczestników zorganizowano warsztaty związane z tematyką generatywnych usług AI, oprogramowaniem no code, cyfryzacji procesów sprzedażowych w leasingu i zarządzaniem danymi w organizacjach. Natomiast drugiego dnia w Muzeum Sztuki i Technologii Japońskiej Manggha w Krakowie odbędą się panele i prezentacje skupiające się na najnowszych trendach w usługach AI, oprogramowaniu no code, dostępności cyfrowych rozwiązań dla użytkowników oraz budowaniu ich zaangażowania.

#AIF24 jest bezpłatne, ale rejestracja na stronie wydarzenia jest obowiązkowa, ze względu na limit miejsc. Szczegóły dostępne są tutaj.

(AM, źródło: InnerValue)

18,322FaniLubię
822ObserwującyObserwuj

Aktualne wydanie